Brandstofverbruik

splut

MF'er
29 mei 2006
33
0
leiden
Ik heb over mijn laatste tank eens berekend wat het verbruik was van mijn TDM, en kwam op een 370 / 15,5 = 23,8 kilometer per liter uit. Dit is voornamelijk snelweg geweest en daarmee opzich dus goed mogelijk.
Tijdens deze tank heb ik vooral in het 3000 tot 4000 rpm gebied gezeten. Wat ik mij nu afvraag; Bij welk toerental rij je nu het zuinigst? Dit verschilt natuurlijk per motor en versnelling lijkt me, maar is er een manier om dit te achterhalen? Het maximale koppel zit voor deze TDM overigens pas bij de 6000 rpm, maar dat lijkt me toerentechnisch niet bepaald zuinig.
Ik heb al even gekeken op http://tdmtrx.forumup.nl maar daar mag ik niet eens wat posten zonder toestemming. Daarnaast staat er niet bar veel over geschreven.

Ik hoop dat mensen een nuttige bijdrage kunnen leveren aan deze vraag.
 
Het zuinigst rijd je bij 0 rpm :P
Zal per motor verschillen en natuurlijk hoe vlot je optrekt, je maximale snelheid, je kruissnelheid... hoeveel km/u is 3000-4000 toeren bij jouw motor in de maximale versnelling ?
 
Maakt toch niet veel meer uit, 1:24 is heel netjes....nietwaar?
 
Het zuinigst rijd je bij 0 rpm :P
...

:^ Hoeveel benzine je motor verbruikt zal afhangen van het toerental en hoeveel gas je geeft, lijkt me. Het laatste bepaalt hoeveel benzine er per omwenteling in de cylinders komt en het eerste bepaalt hoe vaak dat per minuut gebeurt. Waar nu die combinatie het efficientst is is een ander verhaal...
 
gelijk van de lijst geschrapt
:P

haha :)

Overige posts:
4000 rpm in zn 6 is +- 120KMpu

1 op 24 is best netjes lijkt me ja, maar als ik met 4000 rpm zuiniger rij dan wil ik dat graag weten, want dat rijdt fijner bijvoorbeeld. Daarnaast ben ik gewoon benieuwd naar wat in theorie (of gebleken uit de praktijk) het zuinigst rijdt.

8000TPM is de max voor een TDM900 :+
 
meer dan 1:23 heb ik ook wel eens gepresteerd, met duo achterop!

was wel retourtje zolder, dus enkel snelweg. normaal is rond de 1:16.

btw, rond de 8000 toeren gaat hij in het rood, maar hij trekt dan nog wel lekker (tot ongeveer 10000, dan heb je ineens het stuur in je vizier) olie verbvruik loopt bij dergelijke toerentallen wel op.



uhhhh. ik rij een zwarte tdm850
 
Het zuinigst rijd je bij 0 rpm :P

Grappige opmerking, maar eigenlijk klopt ie niet. Als je 0 rpm maakt verplaats je dus ook niet en maak je geen kilometers. Daarnaast verbruik je niets, en daarmee heb je geen getallen om door te delen 8-)
 
Grappige opmerking, maar eigenlijk klopt ie niet. Als je 0 rpm maakt verplaats je dus ook niet en maak je geen kilometers. Daarnaast verbruik je niets, en daarmee heb je geen getallen om door te delen 8-)
Wat dacht je van in z`n vrij en duwen ??

















Beter nog is laten duwen :+
 
'( Hmzzz '(

Ik hoor en lees allemaal verbruikscijfers

waar ik alleen maar van kan dromen :z Mijn FZ750 loopt

1 0p 16 met een vrij rustige 8-) rechterhand Als ik een

beetje nerveus wordt met die hand loopt

ie "makkelijk" 1 op 13 })

Toch maar een seen adresje zoeken om hem te laten afstellen ................
 
[melige modus]
Met een TDM is de meeste fun te beleven met 0 rpm (aldus deze braziliaan :9 )
pbtdm22.jpg

[/melige modus]
 
Mijn toerenteller is kapot dus kweet nie bij hoeveel toeren ik het zuinigst rij.. :]
Bij rustig rijen verbruik ik ong 1:17 , bij racen ong 1:13
 
Ik heb weleens gehoord dat je zeg maar de "dip" van je powerband moet opzoeken en daar in blijven rijden, dan isdie het zuinigst. Ik heb verder geen rij ervaring met een TDM dus ik weet ook niet hoe die powerband loopt, als die gelijkmatig is dan vind je die dip dus nooit... Nahja ik hoop dat je snapt wat ik bedoel :)

ik reed trouwens 1 op 20 met een Thunderace bij gewoon gebruik. bij hogere snelheden heb ik t nooit gemeten want dan moet je niet naar je tank kijken (en aan je geld denken, dan is de lol er snel vanaf :P )
 
Yep, Tot zo'n 4000 toeren is de 900 het zuinigst, en als je dan in z'n 6 zit rij je zo om en nabij de 120 :z
n'paar weken geleden naar Cochum in Duitsland geweest om daar in de omgeving wat om te toeren. Op de heenweg de duitse"Dosenbahn" genomen t/m keulen.
Gemiddelde snelheid om en nabij de 180. Verbruik 1:19. Vindt ik nog niet zo slecht 8-)


Greeeeeeeeeeetzzzzzzzzzzzzzzz, :]
 
ik rij gemiddeld 1:11 - 1:15 maar dan wel erg sportief en vaak doortrekken tot het rode gebied ed. :]

(gelukkig rij ik niet dagelijks met mn motor) :X
 
rij op een cbr 900 en rij gemiddeld ook 1 op 15, ik heb wel eens 1 op 20/22 gehaald, dat was 200 km achter mijn ma aan gereden, gemiddelde snelheid 90 :Z
tegenwoordig mag ze niet meer vooruit rijden _O-
 
Terug
Bovenaan Onderaan