Bredere band voor en nadelen

Harmonizer

MF veteraan
Donateur
14 dec 2019
1.472
744
Hallo ,

ik ben inmiddels trotse eigennaar van een yamaha bulldog uit 2006.
Ik zie vandaag pas dat er achter een 180 breed omheen zit.
Normaal/standaard is dit 170 breed.
Wat zijn nou de voordelen of nadelen van een bredere band?

Harmonizer
 
In zijn algemeenheid zal een (te) brede band op dezelfde velg tot gevolge hebben dat de bandwangen meer naar elkaar worden toegetrokken dan de bedoeling is. Behalve dat daardoor de vorm van het loopvlak veranderd (meer paddestoelvormig) zal ook de bandwang schuiner komen te staan. Dit heeft een negatief effect op de stabiliteit en het instuurvermogen.
 
Ik lees hier:


Dat een vmax een 3.5J velg heeft, daar zit normaliter een 140 op. Mijn suzuki heeft ook een 3.5 velg en daar ligt een 150 op wat al niet ideaal is. Nog breder is toch echt onverstandig, daar hebben ze bredere velgen voor bedacht;

3.5 J, 140
4 J, 150
4.5 J, 160
5 J, 170
5.5 J, 180
6 J, 190
Ik heb er nog niet bij stilgestaan/opgezocht wat de velgmaat bij mijn GSX 750 F 2004 is. Maar standaard een 150 band achteraan. En de velg is ook standaard, dus dat zal wel goed zitten zeker? Ben ook niet van plan breder te gaan.

Maar ik lees dat een V-max standaard ook maar een 150 band heeft? Is dat niet wat smal voor zulk een motor?
 
In zijn algemeenheid zal een (te) brede band op dezelfde velg tot gevolge hebben dat de bandwangen meer naar elkaar worden toegetrokken dan de bedoeling is. Behalve dat daardoor de vorm van het loopvlak veranderd (meer paddestoelvormig) zal ook de bandwang schuiner komen te staan. Dit heeft een negatief effect op de stabiliteit en het instuurvermogen.
En net daarom houd ik mij aan de standaard bandenmaten.

Als ik ooit een motor zou hebben waar ik om een of andere reden een bredere band op wil, zal er ook een bredere velg op moeten.
 
En net daarom houd ik mij aan de standaard bandenmaten.

Als ik ooit een motor zou hebben waar ik om een of andere reden een bredere band op wil, zal er ook een bredere velg op moeten.
Precies ! de zrx heeft org. een 5 j met 170 ,ik heb een 180 erop gehad, vond ik niet fijn sturen.
Ik heb er een 6j met een 190 band ingebouwd , nu is t beter ,stuurt en oogt :t
 
Terug
Bovenaan Onderaan