Bredere velg

zoran

MF veteraan
7 nov 2002
5.112
1
Hallo,
ik kan wel wat meer grip gebruiken en ik vind m'n huidige velgen echt :r
Nu wil ik er graag een paar mooie racer velgen/banden onder gaan hangen :9
Heeft iemand hier ervaring met het uitwisselen van velgen op een kawa z650 en zijn er bepaalde types die zonder (al te veel) aanpassing in de vork en brug zullen passen?
Met deze info kan ik dan weer lekker op de sloop en marktplaats gaan speuren...
Alvast bedankt weer,
Zoran.
 
Ik had het zelfde probleem met mijn origenele FZ velgen (18 inch).
Heb nu een wiel setje van een FZR1000 (voor en achter 17 inch) ik moet zeggen dat ik wel goede ervaringen heb met een iets bredere achterband. Dit was eerst 130 is nu 170.
Ik vind het de moeite lonen, maar daar staat wel tegen over dat je het een en ander moet aanpassen (vulbussen, ophanging achterrem, positie van de ketting).
Ik heb ook een andere achterdemper aangeschaft van een CBR600RR zodat ik deze beter kan aanpassen aan het achterwiel.
 
Ik kan goedkoop aan een bt45 komen maar de maat die ik door kreeg is 4,00-18..?
Klopt het dat 4,00-18 het zelfde is als 120/90-18?
 
Conti tour is een band die veel op choppers zit, wordt ook veel door Freesmij gebruikt om asfalt weg te frezen.
Ga voor de eerder genoemde BT-45 van Bridgestone, is niet duur maar wel een superbandje. Ook in de regen.
 
Dit zegt de Bridgestone Europe site:


Results


Country:
Netherlands
Brand:
KAWASAKI
Model:
Z 650/C/F
Type:
Tour/Sport


Tyres :

Front IPC : 76207

Front dimensions : 3.25 - 19 54H TL

Front Profile : BT-45 F

Front Pressure : 2.5

Rear IPC : 76045

Rear Dimensions : 120/80 - 18 62H TL

Rear Profile : BT-45 R

Rear Pressure : 2.8
 
Beetje suffe vraag maar wat staat in de maat-aanduiding van een band nou voor wat?

Ik dacht zoiets: 130(breedte?)/90(?)-18(hoogte?) :?


-130 is de breedte in mm (13 cm breed dus)
-90 staat voor de hoogte van de wang in verhouding met de breedte in procenten (de wang van de band is dus 90% van 130 hoog)
-18 is de diameter van de velg in inches
 
-130 is de breedte in mm (13 cm breed dus)
-90 staat voor de hoogte van de wang in verhouding met de breedte in procenten (de wang van de band is dus 90% van 130 hoog)
-18 is de diameter van de velg in inches


Hmm ok, m'n huidige band is een 120/90-18 zou daar dan ook zonder problemen een 120/80-18 op kunnen?
 
met een bredere band heb je op het rechte stuk toch logischer wijs wel meer grip?

denk even terug aan de brugklas:
als je dezelfde druk (lees motorgewicht) over een groter oppervlak verdeeld zou je dan meer grip krijgen?



Hmm ok, m'n huidige band is een 120/90-18 zou daar dan ook zonder problemen een 120/80-18 op kunnen?

als je een accepteert dat je overbrengingsverhouding wijzigt naar meer vermogen bij lagere toerentallen.
je topsnelheid daalt (of hij loopt nu eindelijk in z'n vijf ook door tot het rood)

doordat die band platter is als de originele loop je de kans dat hij een bocht in wil gaan vallen.
je geeft toe op het ideale inrolgevoel dat de fabrikant voor je in gedachten had.
waarschijnlijk zal je ook eerder naast je motor moeten gaan hangen omdat je alles aan de grond rijdt.

mijn advies: gooi die kneppelharde conti tour eraf.
zoek een modernere band in de maten die kawa opgeeft.
avon roadrunner en venom zijn ook goede banden voor €100 inclusief
 
Als je een bredere band monteer is die ook automatisch hoger (90% van 130 is meer dan van 120) 130/80 is iets lager dan 120/90 maar het verschil is kleiner dan met 130/90.
Volgens mij moet je rond de 100 euro wel een band hebben, heb prijzen gehoord van 90 euro maar dat is ergens in het zuiden van het land.
 
Op m'n velg staat het volgende geschreven:
J 18 x MT 2.15 DOT
Betekent dit misschien dat ik dus toch een band met een diameter van 18 moet hebben?
In dat geval zou de vorige eigenaar er dus een verkeerde band(diameter 19) om hebben gelegd..?
 
19 inch band op een 18 inch velg? :? daar valt niet mee te rijden, want je krijgt er geen lucht in. jij bedoelt hoop ik dat de vorige eigenaar een band heeft gebruikt meet een grotere afrolomtrek. maw de hoogte/breedte verhouding van de band is iets anders en daardoor is deze omtrek groter of kleiner wat weer invloed heeft op je juistheid van je snelheidsmeter
 
19 inch band op een 18 inch velg? :? daar valt niet mee te rijden, want je krijgt er geen lucht in. jij bedoelt hoop ik dat de vorige eigenaar een band heeft gebruikt meet een grotere afrolomtrek. maw de hoogte/breedte verhouding van de band is iets anders en daardoor is deze omtrek groter of kleiner wat weer invloed heeft op je juistheid van je snelheidsmeter


Wat ik bedoel is dat er op m'n velg "J 18 x MT 2.15 DOT" staat en op m'n band 120/90-19...
Ik snap dat een kleinere diameter normaal gesproken er niet op zou passen..
Hoe zou ik dan aan de velg kunnen zien welk formaat band erop hoort?
 
Wat ik bedoel is dat er op m'n velg "J 18 x MT 2.15 DOT" staat en op m'n band 120/90-19...
Ik snap dat een kleinere diameter normaal gesproken er niet op zou passen..
Hoe zou ik dan aan de velg kunnen zien welk formaat band erop hoort?

je velg maat is 18 inch in diameter en die 2.15 staat voor de breedte van het velgbed. hoeveel precies weet ik niet want dat is een oud type aanduiding.
je zou dus een 18 inch maat band voor om je velg moeten zoeken met de juiste breedte bij de hiel. de bandenboer weet dat precies te vertellen.

maar ik vind het erg wonderlijk dat er een band omheen zit met een te grote diameter. hoe krijg je dat rijdend dan?
 
Of je gooit er een Metzler op?

Michelin tourband is ook een afrader (bij m'n 50- PK)

En hier in't oosten kan dat al voor 96 euri "all in" (wel met een los wiel komen aanzetten)

En over de bandbreedte, doe eerst een goede band en oordeel dan nog eens...
 
je velg maat is 18 inch in diameter en die 2.15 staat voor de breedte van het velgbed. hoeveel precies weet ik niet want dat is een oud type aanduiding.
je zou dus een 18 inch maat band voor om je velg moeten zoeken met de juiste breedte bij de hiel. de bandenboer weet dat precies te vertellen.

maar ik vind het erg wonderlijk dat er een band omheen zit met een te grote diameter. hoe krijg je dat rijdend dan?


Tsja die zat er al op toen ik hem kocht dus hoe....?
Kom er steeds meer achter dat die man van wie ik hem heb gekocht nogal een "creatieve" knutselaar was :(
Maarja op de velg staat dus 18 dus dat is de maat die ik moet hebben.
Dat komt goed uit want dat is ook de maat die op de bridgestone site staat voor een z650, vond het al vreemd dat hebij mij dan weer anders was...
Thanx!
 
Terug
Bovenaan Onderaan