Breedstralers BMW r1100 gs monteren

A

Anoniempje226

Guest
Hallo allemaal, ik ben nieuw op dit forum en sinds een half jaar verslaafd aan motorrijden. Ik zocht een allroad motor voor een vriendelijk budget en zo liep ik tegen een BMW r1100 GS uit 1998 aan. goede staat dus ik kon er zo mee weg. Nu wil ik graag breedstralers erop zetten en ben aan het bedenken hoe ik ze zal aansluiten. De verkoper gaf aan dat ik dat best kan doen bij de dagrijverlichting omdat die 12V is en daar kan ik dan electra aftappen echter de handleiding geeft aan om ze direct op de accu aan te sluiten. Ik vraag me dan echter af hoe ik de kabels bij de accu krijg vanaf "voor". Ik vermoed onder de benzine tank door.

Heeft iemand hier ervaring mee? En eventueel tips voor mij?
 
Elende omdat het veel werk is om te monteren?
ellende omdat er maar weinig goede lampen zijn.
ellende omdat ze bij een klein tikje ertegen verkeerd gericht staan
ellende omdat ze vaak erop geprakt zitten qua bevestiging
ellende omdat ze vaak erop geprakt zitten qua elektra
ellende omdat prakkers draden leggen zonder stekers, zodat monteurs knip moeten doen en dan stekers plaatsen
gewoon hoerige schijt dingen in 90% van de gevallen
 
Ipv zijken kan er iemand wel een nuttig antwoord geven?

Ik zal even serieus reageren.

Je kan het beste een kabelboompje maken en de verlichting via een relais schakelen. stuurstroompje pakken van iets in de buurt, achterlicht is misschien makkelijk. Zorg wel dat je de boel zekert met een knappe zwevende zekeringhouder.

Hoe je dit het beste kan leggen, dat is wel onder de tank door ja, als je GEEN abs pomp heb je wel een mooie plek om het relais te plaatsen, en zorg er voor dat je de bedrading niet klakkeloos over andere zaken gaat leggen die eventueel los moeten bij een onderhoudsbeurt, want anders heb je kans dat een monteur weer knip knip mag gaan doen omdat je je spaghetti werkstukje in de weg hebt gelegd.

Bovenstaande netjes uitvoeren kost wel tijd en wat geld, en hoef je liever niet te proberen met je rolletje lidl isolatietape en knijpstekkers van de gamma.
 
Ipv zijken kan er iemand wel een nuttig antwoord geven?
Ja dat kan ik, vandaag nog deze situatie. Komt er eentje tegemoet met van die stralers op z’n motor, het was schemerig en daardoor leek het een auto die nog tamelijk ver weg was en dat dacht een andere automobilist voor mij waarschijnlijk ook toen hij zijn inhaalactie inzette... Dat was voor beide even een spannend moment.:X
 
Ik vind het ook onzinnige dingen. Als je in het donker niet genoeg hebt aan je koplamp, wordt het misschien tijd om niet meer in het donker te gaan rijden. Al die lampen van tegenwoordig zijn steeds meer verblindend (dan wel OEM of erop/erin geprutst) en iedereen probeert elkaar er maar op af te troeven.
Tenzij je een onwijze off-road tocht gaat maken, dan mag je het doen op de manier hoe RoyalClub het beschreven heeft. Dus extra relais, zekering ertussen, geschakelde draad gebruiken, geen gamma spul voor de elektra, bla bla bla en kabeltjes netjes wegwerken, zodat het origineel zo lijkt te horen.
 
Jammer, ik vond het er dus wel stoer uitzien en ik dacht > dan ben ik beter zichtbaar dus ook weer veiliger en ik dacht dan zie ik ook weer beter, hoorde overigens ook dat het officieel niet mag van de politie.

aangezien er zoveel commotie over bestaat heb ik besloten de lampen terug te brengen. Nu zit ik nog binnen mijn bedenktijd dus gewoon geld terug garantie.
 
Jammer, ik vond het er dus wel stoer uitzien en ik dacht > dan ben ik beter zichtbaar dus ook weer veiliger en ik dacht dan zie ik ook weer beter, hoorde overigens ook dat het officieel niet mag van de politie.

aangezien er zoveel commotie over bestaat heb ik besloten de lampen terug te brengen. Nu zit ik nog binnen mijn bedenktijd dus gewoon geld terug garantie.

Tja, ik denk er anders over..... Ik heb af fabriek verstralers op mijn BMW R1250GSA zitten en die staan atlijd aan.
Kreeg niet lang geleden, toen het donker was en regende, complimeten van een bekende van mijn dat ik zo goed zichtbaar was als motorrijder nadat ik een poosje achter die gene had gereden en later ingehaald had.

Over het aansluiten er van kan ik weinig nuttigs toevoegen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ivan
Een wijs besluit!

Ik ga jouw BMW niet vergelijken met een tractor, maar bekijk dit stukje eens:

Vanaf 2.30 ongeveer. Gaat over lichten die dicht bij elkaar zitten (wat dat betreft lijkt die tractor dan weer wel op een motorfiets met meerdere lampen) vs een auto.
 
Tja, ik denk er anders over..... Ik heb af fabriek verstralers op mijn BMW R1250GSA zitten en die staan atlijd aan.
Kreeg niet lang geleden, toen het donker was en regende, complimeten van een bekende van mijn dat ik zo goed zichtbaar was als motorrijder nadat ik een poosje achter die gene had gereden en later ingehaald had.

Als je achter iemand rijdt heeft diegene natuurlijk minder last van jouw mistlampen die naast vooruit schijnen ook weerkaatsen in het water op de weg dan dat hij er recht op af rijdt.
Van de rijksoverheid:
Het mistlicht aan de voorkant mag u alleen gebruiken als mist, sneeuwval of regen het zicht ernstig belemmeren.

Ik heb ze zelf ook op mijn motor maar dat is omdat mijn 35/35W duplo koplampje gewoon te kort schiet om iets te zien als ik gepasseerd en verblind ben door een (moderne) tegenligger met led of mistlampen aan. (ik heb ze dus niet standaard aan staan.)
 
Zit toch best wel verschil in lichtbundel op wegdek. Maar kan mij voorstellen dat het soms anders lijkt. Zeker bij slecht afgestelde verlichting
En dat is het nadeel van het ontbreken van een APK voor motoren. Auto's met slecht afgestelde koplampen zie je verhoudingsgewijs minder dan motoren met slecht afgestelde koplampen.

Denk ook aan slecht zicht door neerslag in combinatie met de oplettendheid van de gemiddelde automobilist. Reële kans dat je aangezien wordt voor iets anders.
 
Jammer, ik vond het er dus wel stoer uitzien en ik dacht > dan ben ik beter zichtbaar dus ook weer veiliger en ik dacht dan zie ik ook weer beter, hoorde overigens ook dat het officieel niet mag van de politie.

aangezien er zoveel commotie over bestaat heb ik besloten de lampen terug te brengen. Nu zit ik nog binnen mijn bedenktijd dus gewoon geld terug garantie.

Het is jóúw motorfiets hè!? Als jij dat mooi/stoer vindt dan zet je ze er toch gewoon op. Lekker boeie wat een ander daar van denkt. Je laat een ander toch niet bepalen hoe jouw fiets er uit moet zien. Monteer ze op deugdelijke wijze en werk netjes.
Misschien beter om het te laten uitvoeren door een ervaren iemand want ik krijg de indruk dat je technisch (nog) niet veel kennis hebt. Een goede methode heeft RoyalClub al beschreven.

Go for it! 💪
 
Laatst bewerkt:
Het is jóúw motorfiets hè!? Als jij dat mooi/stoer vindt dan zet je ze er toch gewoon op. Lekker boeie wat een ander daar van denkt. Je laat een ander toch niet bepalen hoe jouw fiets er uit moet zien. Monteer ze op deugdelijke wijze en werk netjes.
Misschien beter om het te laten uitvoeren door een ervaren iemand want ik krijg de indruk dat jechnisch (nog) niet veel kennis hebt. Een goede methode heeft RoyalClub al beschreven.

Go for it! 💪


Helemaal met deze meneer eens.!!1!
alleen niet aansluiten, anders kom je in de door Zot beschreven problemen!
 
Ja dat kan ik, vandaag nog deze situatie. Komt er eentje tegemoet met van die stralers op z’n motor, het was schemerig en daardoor leek het een auto die nog tamelijk ver weg was en dat dacht een andere automobilist voor mij waarschijnlijk ook toen hij zijn inhaalactie inzette... Dat was voor beide even een spannend moment.:X
Een wijs besluit!

Ik ga jouw BMW niet vergelijken met een tractor, maar bekijk dit stukje eens:

Vanaf 2.30 ongeveer. Gaat over lichten die dicht bij elkaar zitten (wat dat betreft lijkt die tractor dan weer wel op een motorfiets met meerdere lampen) vs een auto.
Nou ja, dat dus.
 
hoorde overigens ook dat het officieel niet mag van de politie.
Nou, niet mogen en niet bruikbaar zijn twee verschillende dingen. Kijk, je motor heeft typegoedkeuring. Punt!!! Met kapjes over de lampen mag je ze er gewoon ophebben

1583876296332.jpeg
 
Andere lampies kopen; mistvoorlampen, dagrij verlichting, bochtverlichting, stadslichten etc. Allemaal wettelijk toegestaan 😇

Forum Infopolitie
@Ivan Effe alleen off topic voor mijn beeldvorming: Ik heb (blik VW T6) van die bermlichtjes waarvan er één gaat branden in de bocht en allebei zodra ik 'm in zijn achteruit zet. Dat mag allemaal maar ik mag ze niet gebruiken als ik ze nodig vind, (denk ik), of mogen die te kust en te keur aan of uitgezet worden?
 
Terug
Bovenaan Onderaan