Breken ketting superduke

070_R6

Die hard MF'er
2 feb 2010
302
0
Goedenavond,

Ik heb een dingetje waar ik graag jullie mening over wil weten.

Ik heb vorige maand een 2de hands motor gekocht bij een motordealer waarbij ik 6 maanden garantie heb. Nu 1 maand verder ben ik stil komen te staan met geen druk meer op de koppeling. In 1e instantie dacht ik aan een probleem/lekkage van de koppelingscilinder wat een bekend probleem is bij mijn motor (superduke 1290). Echter bij nader onderzoek blijkt dat de ketting is gebroken en daarbij de koppelingscilinder en een stuk van de ophanging daarvan op het blok heeft weggeslagen. Gelukkig is het bij alleen schade aan het voertuig gebleven en niet bij omstanders of mijzelf.

De ketting is gebroken bij het nemen van een vluchtheuvel bij circa 20 kmh terwijl ik achter een auto reed. Niets geks dus.

Mijn vraag is hoe kan dit zomaar gebeuren en wat is nou een geschikte oplossing? Ik ga de dealer zeker niet afvallen aangezien deze er nu mee bezig is echter weet ik niet wat nu verstandig is. Lassen aan het blok oid zie ik niet zitten.
 
Een ketting kan breken, maar gebeurd zelden. Ik zou willen weten hoe dat gekomen is.


Als n ketting breekt, is er vaak gevolgschade.
 
Als je lassen aan het blok niet wilt, kun je toch het hele blok vervangen?
 
hoeveel km gereden in die maand, en hoe vaak ketting gesteld of gecontroleerd...
Ik heb ook wel eens een ketting gehad die ik na 300 km al moest stellen, en na 500 km brak, was een VAZ- ketting bleek later een productiefout
 
Ik denk ergens tussen de 1300 en 1500 km, regelmatig ingevet, denk 4x ofzo en inmiddels de ketting ook terug gevonden. Duidelijk te zien dat een schakel uit elkaar getrokken is.
 
Ik ben echt benieuwd wat de oplossing van het bedrijf gaat worden.

Gelast blok zou ik ook niet gelukkig van worden.
 
Nee ik ook niet, zeker omdat het een fiets is die nog wel even mee moet. Ik weet niet of je hier nog iets in mag eisen tov de dealer? Zoals gezegd 1 maand op de motor gereden en 6 maanden garantie.
 
Ik zou eerst afwachten wat de dealer voor oplossing gaat bieden, misschien ben je daar direct tevrede mee.
Ik begrijp dat je tot dusver tevreden bent over je dealer, dus misschien komt dit ook wel goed.
 
Zit er garantie op een slijtage onderdeel?

Denk dat de km-stand en de leeftijd van de motor een bepalende factor is.
 
Ik heb voor de aankoop de garantie op slijtage onderdelen zoals de ketting besproken. Dit lijkt mij dus geen discussiepunt en zeker niet aangezien ze zelf aangeven dat de staat op slijtage onderdelen minimaal 60% van nieuw moeten zijn bij aflevering.

Het gaat mij persoonlijk on de schade aan het blok en wat je daarbij mag verwachten als oplossing. Wil ook niet onrealistisch zijn echter vind een gat in het blok nogal een ding.
 
Laatst bewerkt:
te strakke ketting. Heb je een foto van de verbogen schakel?
 
Klinkt als domme pech, en daar wil je je dealer voor laten opdraaien, logisch.
Daarnaast, als je het zelf moest betalen liet je het blok ook niet lassen maar een nieuwe erin lepelen, toch?
 
Zal je maar gebeuren op de snelweg met een 120 km per uur....
Moet er niet aan denken.
Vr Gr


Dan had dat niet gebeurt, door het (veel verder dan bij normaal gebruik) inveren is de ketting zo strak komen te staan dat ie de daarbij komende krachten niet meer kon verwerken.
Dus eigenlijk stond de ketting dus te strak.
 
Klinkt als domme pech, en daar wil je je dealer voor laten opdraaien, logisch.
Daarnaast, als je het zelf moest betalen liet je het blok ook niet lassen maar een nieuwe erin lepelen, toch?

Dat is garantie. De dealer spreekt iets met je af, en meestal betaal je daar ook extra voor. Zie het als een soort verzekering. Negen van de tien keer gaat het goed en verdient de dealer er aan. Die ene keer dat het niet lukt zal iets drukken op de winst van de dealer.
 
Is de gebroken schakel de klink schakel?
Maw: je moet de ketting rondom alle schakels bekijken of je de geklonken schakel kunt vinden, als je hem niet kunt vinden is de gebroken schakel dus waarschijnlijk de klink schakel en als die uit elkaar gebogen is dan ligt het voor de hand: niet goed geklonken, het topplaatje er af gerammelt en krak.
 
De ketting is gebroken op de binnenste schakel, niet de klinkschakel en is door mij niet gesteld gedurende periode.

Een nieuw blok verwacht ik niet en gaat ook niet gebeuren aangezien het puur de ophanging is van de koppelingscilinder.
 
Een ketting kan breken, maar gebeurd zelden. Ik zou willen weten hoe dat gekomen is.


Als n ketting breekt, is er vaak gevolgschade.

Op het circuit zie ik anders zeer regelmatig een gebroken ketting.
Gevolgschade hangt er maar net vanaf of hij ergens tegenaan slaat.
 
Heftig, ben wel blij dat ik een cardan heb als ik dit allemaal lees. Hoop dat je er op een correcte manier uitkomt met de verkoper. Als je het hebt zou ik wel al meteen de rechtsbijstand verzekering van je motorverzekering (is meestal een optionele module) op de hoogte stellen. Die kunnen je ook advies geven wat je mag/moet eisen etc..
 
Laatst bewerkt:
Heftig, ben wel blij dat ik een cardan heb als ik dit allemaal lees. Hoop dat je er op een correcte manier uitkomt met de verkoper. Als je het hebt zou ik wel al meteen de rechtsbijstand verzekering van je motorverzekering (is meestal een optionele module) op de hoogte stellen. Die kunnen je ook advies geven wat je mag/moet eisen etc..

Die kunnen ook breken hoor. En dat gebeurt vaker dan je denkt.
 
Ja of zoals bij de bmw K serie dat je splines van de aandrijfas en de ingaande as van je cardan weg slijten en je dan ineens zonder aandrijving staat. Ook leuk. :X |( :(
En dan kun je dus zowel je aandrijfas als ook je cardan klok weg gooien :(
 
Terug
Bovenaan Onderaan