Brembo radiale rem / koppeling pomp

11 nov 2009
3.837
2.017
Goedemorgen

Op mijn FJR 1300 wil ik graag een set RCS Brembo pompen monteren
Ben nu al een tijdje aan het zoeken op internet welke maat ik moet hebben

De 19 RCS Brembo rempomp moet volgens de deskundigen werken op de FJR met de ABS.

Maar ik krijg maar geen duidelijkheid over de koppeling pomp diameter.
Keuze is
14 15 16 17 of 19 mm zuiger.
Het zijn geen goedkope pompen en wil graag er 1 opzetten die werkt ....

Groet Erik
 
Als je een grotere hefboom aan je stuur creëert dan voelt het denk ik wel lichter aan, toch? :)
Als, daar zeg je zoiets.
Als je dezelfde maat zuiger neemt heb je geen hydraulische extra voordeel.
En een langere hefboom dan origineel lijkt me ook moeilijk zonder het stuur te verlengen.
Origineel handvat is komt al tot het einde van het stuur.
En als je het draaipunt verplaatst dan heb je meer slag nodig.
Het beste is om een slip and assist clutch van een nieuwer model te monteren voor een lichter koppelingsgevoel.
Bij een koppeling spelen met verhoudingen is nogal kritisch.
 
Als, daar zeg je zoiets.
Als je dezelfde maat zuiger neemt heb je geen hydraulische extra voordeel.
En een langere hefboom dan origineel lijkt me ook moeilijk zonder het stuur te verlengen.
Origineel handvat is komt al tot het einde van het stuur.
En als je het draaipunt verplaatst dan heb je meer slag nodig.
Het beste is om een slip and assist clutch van een nieuwer model te monteren voor een lichter koppelingsgevoel.
Bij een koppeling spelen met verhoudingen is nogal kritisch.
Het draaipunt komt verder naar binnen toch, met een radiale pomp. De slag neemt inderdaad af. Dus grotere zuiger voor zelfde slagvolume.

Zover ik weet dan.
 
Het draaipunt komt verder naar binnen toch, met een radiale pomp. De slag neemt inderdaad af. Dus grotere zuiger voor zelfde slagvolume.

Zover ik weet dan.
Op het einde van de hefboom kom je weer hetzelfde uit, op de grotere zuiger moet je meer kracht zetten om de koppeling te bedienen.
Een kleine winst kan je misschien halen na enige experimentatie maar je hebt altijd een bepaalde slag nodig aan de slave cylinder om de koppeling koud of warm vrij te laten komen. (En ook weer vast te zetten)
Die assist clutch geeft je een 20% lichtere hendel en dat voel je wel duidelijk.
 
Zeker, moet meer kracht op.. vandaar langere hendel (:
De verhouding van slag aan de master cylinder en slag aan de slave cylinder kan niet veel lager dan origineel.
Anders heb je problemen met het vrijkomen van de koppeling (of volledig aangrijpen).

Het is net zoals je je achtertandwiel 10% vergroot (voor meer trekkracht) om dan je voortandwiel 10% te vergroten (op de toeren terug lager te krijgen).
 
De verhouding van slag aan de master cylinder en slag aan de slave cylinder kan niet veel lager dan origineel.
de slag van de slave ligt vast, en daarvoor heb je een bepaalde volume-verplaatsing nodig. diezelfde volume-verplaatsing heb je dus ook nodig in de master. maar dat moet dus echt niet met dezelfde slag. kortere slag en grotere boring of omgekeerd heeft net hetzelfde effect.
 
  • Leuk
Waarderingen: Loki
de slag van de slave ligt vast, en daarvoor heb je een bepaalde volume-verplaatsing nodig. diezelfde volume-verplaatsing heb je dus ook nodig in de master. maar dat moet dus echt niet met dezelfde slag. kortere slag en grotere boring of omgekeerd heeft net hetzelfde effect.
Inderdaad, volume verplaatsing. (Ik heb het verkeerd getypt)
Volgens mij zeg je ook hetzelfde.

Je hebt een minimale (en maximale) volumeverplaatsing nodig voor je slave cylinder.

Als je een kortere slag master cylinder met grotere cylinder hebt moet je een grotere slag/hefboomwerking hebben op je hendel. (Want op die grotere cylinder moet je evenredig met de oppervlakte meer kracht zetten)
 
Alles is relatief, als ik op mijn shovel de koppeling wil in knijpen moet ik denk ik 20 keer meer kracht uit oefenen dan op mijn ducs met radiale pompen
Voor een ducati kun je trouwens ook slaves kopen die lichter gaan
Maar kun je geen quick shifter er op schroeven , ik gebruik de koppeling eigen lijk alleen als ik weg rij en soms als ik stop
 
Terug
Bovenaan Onderaan