Brembo radiale rempomp hendelbusje

Mauzer

MF'er
28 nov 2005
32
0
Delft
Ik probeerde vanochtend en gisteren de hendels van mijn radiale rem- en koppelingspompjes te verwisselen voor flip-up exemplaren.

Na veel gepiel en gerommel is de koppelingshendel gelukt, maar bij de remhendel liep ik tegen een probleem. De bus waarmee de hendel aan de "drijfstang" van de zuiger in de cylinder verbonden is, zit vergrendeld met een schroefje. Deze zat bij de koppeling vast, maar bij de rem nog veel vaster. Deze kreeg ik niet los, en uiteindelijk heb ik de schroef gemold. Geen probleem, uitboren die handel, en dan zie ik wel. in de schroef zit een kogeltje die er voor zorgt dat je stapjes voelt wanneer je de afstand van de hendel instelt.

Uitgeboord kreeg ik het busje los, maar het schroefdraad waarmee ik die "drijfstang" bevestigd is nu mol. helaas, maar was te verwachten. Nu heb ik dus als de brandweer zo'n nieuwe bus nodig, omdat ik volgende week een paar circuit-dagen hebt, en zonder voorrem valt dat een beetje tegen.

Vraagstelling: Wie heeft er een dergelijke bus over, of weet waar ik er een binnen een week een kan halen, het liefste meer als een, want dit klote-systeem zal ongetwijfeld vaker stukgaan. Ik zit erg omhoog.

De rempomp is een Brembo Radial 19x20 brake pump billet

handgreep-1.JPG

handgreep-4.JPG

handgreep-5.JPG


Het busje moet op het schroefdraad van die "drijfstang" gedraaid worden wanneer deze al in de hendel zit. Omdat het schroefdraad beschadigd is lukt het niet. Ik ga het niet forceren, want als die stang ook kapot gaat, moet ik dat ook nog een vervangen en ben ik verder van huis, naast dat de kosten nog meer op zullen lopen.
handgreep-2.JPG


Dit is de koppelingspomp. Het schroefje bij deze pomp zat losser, en kreeg ik er dus wel uit. Je ziet ook de flip-up hendel die uiteindelijk ook bij de rempomp erop moet.
het busje waar het om gaat is dat rondje boven de stelknop waarmee je de hendel-afstand kan regelen, maar kenners van het systeem weten dat vast al.
handgreep-3.JPG
 
volgende week zondag vertrek ik voor:
maandag 14 op croix, en 15 april op folembray, aprilia en italiano-dag.

ik ben op dit moment andere oplossingen aan't bedenken, maar het is behoorlijk klote.
je kan natuurlijk denken "waarom net voor zo'n activiteit gaan kloten aan je motor", maar als je die dingen heb liggen, ze niet monteert en daarna op je bek gaat, kan je jezelf wel voor je kop rammen dat je ze niet eerder hebt gemonteerd.
 
volgende week zondag vertrek ik voor:
maandag 14 op croix, en 15 april op folembray, aprilia en italiano-dag.

ik ben op dit moment andere oplossingen aan't bedenken, maar het is behoorlijk klote.
je kan natuurlijk denken "waarom net voor zo'n activiteit gaan kloten aan je motor", maar als je die dingen heb liggen, ze niet monteert en daarna op je bek gaat, kan je jezelf wel voor je kop rammen dat je ze niet eerder hebt gemonteerd.


Probeer het hier eens [NORML]www.hopmotorsport.nl[/NORML]
Ik heb hier veel brembo spullen vandaan gehaald. Ze zijn over genomen door een ander maar ze leveren nog steeds brembo. Ikzelf heb ook een busje gesloopt van mijn rempomp en nogal liefst van mijn rossi replica(kost 2000 euro :X ) maar heb nieuwe laten komen bij brembo vandaan. Duurde alleen 4 maanden maar kreeg er 2 voor niets. Helaas is dit een andere maat.
 
Ik zal het proberen.

Ik had het al via sparkstrading geprobeerd. Dit is een importeur van die rommel. Ze hebben mijn exacte hendel zelfs op de site staan.

Ik kreeg een mailbericht terug in de geest van "dit artikel kunt u het beste via een van onze dealers bestellen".
Vervolgens Stan van Noort gebeld, een van de dealers op hun site, en die wilde de hendel zien voordat hij iets kon bestellen. Kan ik begrijpen, want deze rommel zie je niet zo heel vaak in het wild. Maar zonder rem kom je niet op de motor daar, en helemaal loshalen is ook kloten.
Dus mailtje weer naar sparks, welk artikel ik exact moet hebben, en of zij een artikelnummer voor me hebben die ik dan weer doorspeel naar Stan, en zij het weer terug naar sparks, en ik uiteindelijk voor zaterdag mijn busje hebt.

Ik denk dat ze een beetje trage mail hebben; maandagochtend 11:00 gemaild, nog niks terug.
 
Hans, Je voorstel is hartverwarmend. Ik moet wel zeggen dat ik op dit moment even iemand erop hebt gezet om opnieuw draad te tappen in het busje, om te kijken of dat stangetje er dan wel gewoon in gaat. Het blijkt namelijk M6 te zijn, en dat kan ik tappen. Dan ben ik ook gered. Enkel dat borgschroefje die de stapjes veroorzaakt zut er dan niet in, dus dan heb ik geen stapjes, maar met dop aan het einde en de pen erin is het hoe dan ook onmogelijk dat de hendel van die stang afkomt.

Ik wacht vanavond mijn vaders af met zijn oordeel, en anders maak ik graag van je aanbod gebruik. Leen ik die van jouw, en krijg jij een nieuwe of degene die ik leen terug. Of betaling uiteraard. Aan u.

Kan ik morgen laten weten. Nu moet ik even een beetje trompetteren en sporten.
 
Ik zal het proberen.

Ik had het al via sparkstrading geprobeerd. Dit is een importeur van die rommel. Ze hebben mijn exacte hendel zelfs op de site staan.

Ik kreeg een mailbericht terug in de geest van "dit artikel kunt u het beste via een van onze dealers bestellen".
Vervolgens Stan van Noort gebeld, een van de dealers op hun site, en die wilde de hendel zien voordat hij iets kon bestellen. Kan ik begrijpen, want deze rommel zie je niet zo heel vaak in het wild. Maar zonder rem kom je niet op de motor daar, en helemaal loshalen is ook kloten.
Dus mailtje weer naar sparks, welk artikel ik exact moet hebben, en of zij een artikelnummer voor me hebben die ik dan weer doorspeel naar Stan, en zij het weer terug naar sparks, en ik uiteindelijk voor zaterdag mijn busje hebt.

Ik denk dat ze een beetje trage mail hebben; maandagochtend 11:00 gemaild, nog niks terug.

Weet je wat het erge ervan is,dat ze geen klote weten van de spullen die ze verkopen. Die busjes zijn allemaal hetzelfde. Daar heb je echt geen typenr. voor nodig. Ik weet het want ik heb nog 2 pompen liggen en overal ook omgewisseld met opklapbare hendels.
 
Laatst bewerkt:
Maar kijk wel uit want als je in je hendel knijpt en schroefdraad begeeft het alsnog dan zijn de gevolgen niet te overzien. Busje brengt wel de krachten over van je hendel naar je pomp via zuigerpen.
 
't is gelukt, er zit goed schroefdraad is, en de hendel zit er weer op.

gelijk geprobeerd toen ik terugkwam van sporten. Het getapte schroefdraad is stevig. Een bout kreeg ik er goed ingedraaid, niet teveel kracht met een ratel, maar met de hand lukte het niet. Bout beschadigd niet, dus schroefdraad is goed.
Daarna terug in de hendel, en de hendel aan het zuigertje bevestigd. Dit ging wat stroever, maar ik hoefde niet te forceren. weer erafgedraaid, geen beschadigd schroefdraad.
Nu zit het zaakje helemaal weer in elkaar. Steldopje zit er ook weer op. Met zo'n minibusje vastgetikt. zit echt als een huis. Het enige dat eigenaardig is, is dat ik geen stappen meer hebt bij het stellen van de rem, en wel bij de koppeling, maar die zie ik niet als een direct probleem. Omdat het stellen net zo stroef gaat als bij de koppeling, zal de hendel niet omhoog of omlaag kruipen.

uiteindelijk moet het weer uit elkaar, want de juiste bus moet er in, een die niet stuk is. En dan moet ik ook zo'n miniscuul busje van 1,5mm doorsnee weer door dat dopje heen meppen. Zijn die ook te krijgen bij dat bedrijf die jij eerder naar voren schuift? want hergebruiken lukt niet zo best met die dingen.

In ieder geval weet ik waar ik dat busje kan bestellen. Dat zal ik dan nog deze week doen, kan ik het bij terugkomst allemaal van kant maken, en wellicht nog eerder, hoewel vlak voor het racen sleutelen aan je fiets niet het handigste is wat je kan doen als je geen reserve onderdelen hebt. :)
 
Kijk even op de website van Dubson voor het adres,een gereedschapzaak in rotterdam-zuid. Ik heb daar ook die miniscule busjes gehaald. Zijn een stuk langer dan de originele maar die slijp je met een dremel makkelijk op maat. En ze hebben daar de juiste diameter. Geloof me,heb genoeg ervaring daarin. Heb alles al geprobeerd met radiale brembo pompen,ook altijd hendels vervangen door opklapare lighTech hendels.
Ik heb nu deze pomp.

full
 
En als het goed is had je dat schroefje niet los hoeven draaien want als je aan het wieltje draait dan draait de zuigerpen in de rondte dus dat schroefje borgt niet.
Met dat schroefje kan je het kogeltje wat strakker of losser tegen de zuigerpen aan laten drukken want daar zijn die gleufjes weer voor waar het kogeltje in klikt maar als je remhendel op het scharnierpunt los is is het gewoon een kwestie van met een schroevendraaier je zuigerpen linksom draaien en je remhendel komt vanzelf los. Dus eigenlijk allemaal werk voor niets geweest :X
 
Ja, die pomp ken ik wel, met dat goudkleurig asje. da's die gp hendel dacht ik.
Leek me wel wat, maar om nou een rempomp te kopen die 50% van de waarde van de motor heeft. :P

Ik zie op die website inderdaad zat onderdelen, en ga een geringe voorraad aanleggen voor dit soort grappen. als je uiteindelijk voor zo'n kapitaal aan rembende hebt liggen, maakt dat beetje extra niet veel uit, en een circuitdag missen is duurder.

Ik zie inderdaad ook een revisie-set. Daar zit overigens mijn bus niet bij, enkel zo'n zuigerstangetje, 2 rubbers en een soort borgring o.i.d.
uiteindelijk zou je voor een hele revisie ex hendel en hendel-asje zo'n 55 euro kwijt zijn. Lijkt me niet een vreselijk bedrag.
 
En als het goed is had je dat schroefje niet los hoeven draaien want als je aan het wieltje draait dan draait de zuigerpen in de rondte dus dat schroefje borgt niet.
Met dat schroefje kan je het kogeltje wat strakker of losser tegen de zuigerpen aan laten drukken want daar zijn die gleufjes weer voor waar het kogeltje in klikt maar als je remhendel op het scharnierpunt los is is het gewoon een kwestie van met een schroevendraaier je zuigerpen linksom draaien en je remhendel komt vanzelf los. Dus eigenlijk allemaal werk voor niets geweest :X

Dat leek mij ook, maar ik had zoveel weerstand bij de koppeling die weg leek te gaan bij het losdraaien van die schroef, dat ik het automagisch ook maar bij de rem deed.

Bij de koppeling ging het niet verder, en begon het koppie van dat zuigerstangetje te beschadigen, toen ben ik verder gaan zoeken naar eventuele andere oorzaken. misschien vergis ik me, ik zal zien wanneer het uiteindelijke exemplaar binnen is en ik het weer verwissel.
 
Terug
Bovenaan Onderaan