Breva 850 / 1100 / 1200 topic

Er is sprake van dynamische en kinematische viscositeit.
mm2/sec is de eenheid voor kinematische viscositeit.
Onderstaande link geeft denk ik een behoorlijke uitleg.
LINK

Als we dan toch met de theorie bezig zijn kijk dan ook even naar de onderstaande 2e link met uitleg over de viscositeitsindex.
LINK2

Zo zie je maar dat geen enkele theoretische waarde eenduidig de eigenschappen van een olie of ander materiaal aangeeft. Er zijn altijd beïnvloedende factoren en/of waardes. Ook hier geld maar weer eens: de praktische bruikbaarheid is altijd een combinatie van factoren.
SUCCES!

Dit is inderdaad een duidelijk stuk zeg, zeker leuk om te zien dat je twee vormen van viscositeit hebt, een stuk duidelijker dan Wikipedia.

Weer wat geleerd

thanks
 
De ENI I-Ride verkoopt TLM voor euro 15,- lt. Prima olie volgens mij, maar ik ben zeker geen kenner. Wat mij blijft verwonderen is dat het oliepeil op een laag niveau stabiel blijft en dat bijvullen resulteert in uitspugen. Dus telkens een 1/2 lt bijvullen, niet meer.

De dame is wel duur in haar glijmiddel. 1 liter per 3000 km. Ter vergelijking mijn auto hoef ik tussen de beurten (15000 km) alleen te peilen en nooit bij te vullen.
 
De ENI I-Ride verkoopt TLM voor euro 15,- lt. Prima olie volgens mij, maar ik ben zeker geen kenner. Wat mij blijft verwonderen is dat het oliepeil op een laag niveau stabiel blijft en dat bijvullen resulteert in uitspugen. Dus telkens een 1/2 lt bijvullen, niet meer.

De dame is wel duur in haar glijmiddel. 1 liter per 3000 km. Ter vergelijking mijn auto hoef ik tussen de beurten (15000 km) alleen te peilen en nooit bij te vullen.

Hallo Hatsikide,

Wat je noemt klinkt inderdaad raar, bij mijn 1200 sport is hij overvuld geweest toen ik hem kocht (symptoom bestrijding om het olie lampje niet te laten branden, maar dat is een ander verhaal) Toen vond ik lichte sporen van olie in het luchfilterkast.

Zit de ontluchting wel verbonden met het luchtfilterkast en zit er een "opvangbakje" tussen welke olie welke omhoog wordt gegooid nog de mogelijkheid geeft om weer terug te lopen voordat het in het luchtfilter wordt gegooid, kijk anders even bij TLM op de site in de spare parts catalogue hoe het hoor te zitten.

Het lijkt me namelijk niet ontspannen rijden om altijd met het laagste peil te rijden als je motor wat verbruikt.

Over het verbruik, minder zou natuurlijk fijner zijn, maar 1 liter op 3000 km zou ik me geen zorgen over maken. Bij 10.000 km per jaar 50,- lijkt me nog wel meevallen en anders kan je altijd nog overstappen op de olie zoals hiervoor genoemd, dan kost het nog minder.
 
Weet iemand of je de verwarmde handvatrubbers van een Breva kan vervangen zonder een (kostbare) nieuwe set te kopen? Zitten de verwarmingsdraden in de grips of daaronder? Kan het niet goed zien en voordat ik ze eraf sloop (en geen nieuwe kan kopen) dacht ik hier even de vraag te stellen.

Tevens wordt de linkerkant niet echt warm (schijnt te komen door het heatsink effect van het stuur) zijn hier ook (simpele en goedkope) oplossingen voor?

Thanks voor de input!
 
Weet iemand of je de verwarmde handvatrubbers van een Breva kan vervangen zonder een (kostbare) nieuwe set te kopen? Zitten de verwarmingsdraden in de grips of daaronder? Kan het niet goed zien en voordat ik ze eraf sloop (en geen nieuwe kan kopen) dacht ik hier even de vraag te stellen.

Tevens wordt de linkerkant niet echt warm (schijnt te komen door het heatsink effect van het stuur) zijn hier ook (simpele en goedkope) oplossingen voor?

Thanks voor de input!

Goedkope oplossing is om universele verwarmde handvatten te kopen en die aan te sluiten op de boordelectronica. Heb ik ook gedaan en is nu in 3 standen te regelen qua temperatuur.
 
Een liter verbruik is meer iets wat je over meer dan 10000km zou verwachten. Mogelijk moet de 850 harder werken.
 
De afgelopen week 567km gereden op de Guzzi. Gemiddeld verbruik volgens boordcomputer 5,4 liter per 100. Bij de tank 1op 19,55. Valt me niets tegen want af en toe erge tegenwind gehad en toch 140km op de klok. Ik rijd op koppel en kom zelden boven de 5500 rpm.
 
De afgelopen week 567km gereden op de Guzzi. Gemiddeld verbruik volgens boordcomputer 5,4 liter per 100. Bij de tank 1op 19,55. Valt me niets tegen want af en toe erge tegenwind gehad en toch 140km op de klok. Ik rijd op koppel en kom zelden boven de 5500 rpm.

Dat is een puntje waar ik na de zomer me eens in wil gaan verdiepen.

Via Ebay de nodige kabels gekocht om met mijn laptop erop te kunnen, ik heb het idee dat dat mijn Guzzi 1200 (een van de eerste hij is van 2007) nog de originele mapping heeft.

In de winter zat ik met een verbruik van 1 op 13 (20 km woon werk verkeer) nu is dit 1 op 15 geworden maar dit is volgens mij nog steeds veel te hoog, hij plof bij het gas dicht gooien ook fors in zijn uitlaat.

OVerigen kom ik (als het verkeer het toelaat) graag boven de 5500 rpm, dit zal het verbruik ook niet ten goede komen

Leuk projectje om me eens in te verdiepen
 
Dat is een puntje waar ik na de zomer me eens in wil gaan verdiepen.

Via Ebay de nodige kabels gekocht om met mijn laptop erop te kunnen, ik heb het idee dat dat mijn Guzzi 1200 (een van de eerste hij is van 2007) nog de originele mapping heeft.

In de winter zat ik met een verbruik van 1 op 13 (20 km woon werk verkeer) nu is dit 1 op 15 geworden maar dit is volgens mij nog steeds veel te hoog, hij plof bij het gas dicht gooien ook fors in zijn uitlaat.

OVerigen kom ik (als het verkeer het toelaat) graag boven de 5500 rpm, dit zal het verbruik ook niet ten goede komen

Leuk projectje om me eens in te verdiepen


Mogelijk scheelt het dat ik motorrijder van beroep ben. Tijdens rij-trainingen viel het de instructeur al op dat ik na een dag rijden 2,5 liter minder aftankte dan mijn collega cursist die op dezelfde motor reed. Mijn rondetijden op het circuit waren sneller :X _O- Mapping maakt ook een groot verschil en buitentemperatuur ook bij een luchtgekoelde motor.
 
@IJzervreter: nogmaals bedankt voor de accu-tip! Ik heb dezelfde accu van MotoBatt bij Jan besteld. Hij belde me binnen drie minuten al op om te zeggen dat de accu de volgende dag al afgeleverd zou worden. :) Vanmorgen heb ik de accu in de motor gezet en hopla: starten alsof het niks kost. De lust in een stuk rijden verging me helaas toen het begon te stortregenen, maar Guus staat er weer klaar voor. :]
 
Goedkope oplossing is om universele verwarmde handvatten te kopen en die aan te sluiten op de boordelectronica. Heb ik ook gedaan en is nu in 3 standen te regelen qua temperatuur.

@Ijzervreter,

Kun je me vertellen hoe je dit precies gedaan hebt? (Ben niet zo heel handig :? ).
Is het een kwestie van connector afknippen, originele er aan vastmaken en weer aansluiten?
 
@Ijzervreter,

Kun je me vertellen hoe je dit precies gedaan hebt? (Ben niet zo heel handig :? ).
Is het een kwestie van connector afknippen, originele er aan vastmaken en weer aansluiten?

Eigenlijk wel als je nu de originele er al op hebt zitten. Ik moest zelf de schakelaar op het dashboard nog aansluiten maar als het goed is heb je die al. Je volgt de nu aanwezige draadjes die naar van die witte stekkertje onder je tank gaan. Die stekkertjes zien eruit als een "huisje". Je moet de regelaar die bij de universele handvatverwarming zit er wel tussen uit halen.
 
@IJzervreter: nogmaals bedankt voor de accu-tip! Ik heb dezelfde accu van MotoBatt bij Jan besteld. Hij belde me binnen drie minuten al op om te zeggen dat de accu de volgende dag al afgeleverd zou worden. :) Vanmorgen heb ik de accu in de motor gezet en hopla: starten alsof het niks kost. De lust in een stuk rijden verging me helaas toen het begon te stortregenen, maar Guus staat er weer klaar voor. :]

Verschilt enorm, ben er zelf ook heel blij mee. Ook meetbaar langer frisse accu bij stilstand. Paste makkelijk toch na kleine aanpassing? *O*
 
Verschilt enorm, ben er zelf ook heel blij mee. Ook meetbaar langer frisse accu bij stilstand. Paste makkelijk toch na kleine aanpassing? *O*
Ik heb eerlijk gezegd niet eens een aanpassing gedaan, behalve dan dat ik wat rommel die ik naast de oude accu bewaarde eruit heb gehaald. Het dekseltje komt iets omhoog aan de voorkant, maar dat zal toch niet erg zijn? De schroeven in het deksel en het elastiek konden gemakkelijk vastgemaakt worden, dus het leek me geen probleem.
 
Ik heb eerlijk gezegd niet eens een aanpassing gedaan, behalve dan dat ik wat rommel die ik naast de oude accu bewaarde eruit heb gehaald. Het dekseltje komt iets omhoog aan de voorkant, maar dat zal toch niet erg zijn? De schroeven in het deksel en het elastiek konden gemakkelijk vastgemaakt worden, dus het leek me geen probleem.

Is geen probleem zelfs optisch niet echt.
 
Hallo Breva liefhebbers,

Even voorstellen maar nadat ik al heel lang meelees. Ongeveer anderhalf jaar geleden zag ik een mooie rode Breva 1200 abs uit 2008 staan bij motoport. Helaas was deze toen budget technisch nog even niet haalbaar en koos ik voor een bmw r1150gsa uit 2004.
Maar toch bleef het wel bij mij hangen en onlangs zag ik dat de breva nog steeds te koop stond. Alleen is hij nu 'gewrapt' en is ie grijs gemaakt met rode bies. Vrijdag heb ik proefrit gemaakt en hij rijdt heel anders dan mijn bmw. Wat een mooi geluid zeg. Ook lekker laag. Dus alles overwegende heb ik zaterdag besloten deze breva te kopen. Aanstaande vrijdag kan ik hem ophalen. Jiehaaaa.
Ik moet zeggen dat ik heel enthousiast over de Breva geworden ben door dit forum. Daarvoor allen bedankt😃👍🏻 Ik zal dit forum ook vanaf nu nog regelmatig bezoeken. Maar nu als gelukkig Brevarijder

Richard
 
Hallo Breva liefhebbers,

Even voorstellen maar nadat ik al heel lang meelees. Ongeveer anderhalf jaar geleden zag ik een mooie rode Breva 1200 abs uit 2008 staan bij motoport. Helaas was deze toen budget technisch nog even niet haalbaar en koos ik voor een bmw r1150gsa uit 2004.
Maar toch bleef het wel bij mij hangen en onlangs zag ik dat de breva nog steeds te koop stond. Alleen is hij nu 'gewrapt' en is ie grijs gemaakt met rode bies. Vrijdag heb ik proefrit gemaakt en hij rijdt heel anders dan mijn bmw. Wat een mooi geluid zeg. Ook lekker laag. Dus alles overwegende heb ik zaterdag besloten deze breva te kopen. Aanstaande vrijdag kan ik hem ophalen. Jiehaaaa.
Ik moet zeggen dat ik heel enthousiast over de Breva geworden ben door dit forum. Daarvoor allen bedankt😃👍🏻 Ik zal dit forum ook vanaf nu nog regelmatig bezoeken. Maar nu als gelukkig Brevarijder

Richard

Ik begrijp jou!
 
Dit dus:

full
 
Jieeeeeehaaaaaaaaaaaaa
wat een lekkere motordag vandaag. Vanmorgen mijn Breva 1200 dus opgehaald. Via de Noord-Hollandse kust terug. Mooi hoor. Wat een verschil met mijn oude BMW. Lekker bokkiger, zeker minder schakellui rijden, maar wel meer vermogen en die heerlijke schop in je rug.... En dan als toetje dat schitterende geluid. Wat een heerlijke motor zeg!! Helemaal blij ;)

Foto's zijn nog te groot... Moet ik even verkleinen
 
Terug
Bovenaan Onderaan