Breva 850 / 1100 / 1200 topic

Ik ben 1.78 en weeg 75 kg. Maar ik ben aan het herstellen van Reuma, althans herstellen doe je daar niet van, maar met een juiste medicijnenmix is het goed te doen. Een jaar geleden kon ik bijna niets meer, motorrijden al helemaal niet en ik dacht ook dat ik dat nooit meer zou kunnen, maar zoals gezegd, het gaat de goede kant op. Ben al wat zaken langs geweest en kijk nu naar lichte, handelbare motorfietsen.
Een V7 vind ik een prachtige fiets, lekker laag, maar nog een beetje aan de prijs om zonder risico te kopen. Straks kan ik als gevolg van mijn klachten weer niet rijden en dan staat de motor maar stil en in de weg. Dus ik kijk nu naar iets goedkopers om weer te starten, misschien dus wel een Breva 750.
1.78m lang is in mijn ogen geen (te) kleine lengte om je (erg) te laten beperken voor de keuze in een motor.
Als je naar een Breva 750 kijkt, klopt dan mijn aanname dat je een rustige rijder bent? Zo ja, dan is bijvoorbeeld een motor zoals de Suzuki 650 V Strom (voorbeeld van MP: ≥ Suzuki V-Strom DL 650 Touring Mat Grijs ! div. opties ! - Motoren | Suzuki - Marktplaats.nl) misschien ook een alternatief. Een Suzuki is natuurlijk geen Guzzi, daar ben ik me zeer van bewust.
Veelal is Reuma ook een reden voor snel vermoeide ledematen, misschien bij jou ook. In dat geval zou ik me ook realiseren dat een lichte werking van de koppeling iets is om rekening mee te houden.

Waar moet je nieuwe motor aan voldoen? Wat is daarbij hoofd- en bijzaak?
 
1.78m lang is in mijn ogen geen (te) kleine lengte om je (erg) te laten beperken voor de keuze in een motor.
Als je naar een Breva 750 kijkt, klopt dan mijn aanname dat je een rustige rijder bent? Zo ja, dan is bijvoorbeeld een motor zoals de Suzuki 650 V Strom (voorbeeld van MP: ≥ Suzuki V-Strom DL 650 Touring Mat Grijs ! div. opties ! - Motoren | Suzuki - Marktplaats.nl) misschien ook een alternatief. Een Suzuki is natuurlijk geen Guzzi, daar ben ik me zeer van bewust.
Veelal is Reuma ook een reden voor snel vermoeide ledematen, misschien bij jou ook. In dat geval zou ik me ook realiseren dat een lichte werking van de koppeling iets is om rekening mee te houden.

Waar moet je nieuwe motor aan voldoen? Wat is daarbij hoofd- en bijzaak?
Absoluut een lichte koppeling. Volgend jaar word ik 60 en ga ik met pensioen, dus ik gebruik de motor niet meer voor woonwerk, ook niet om te reizen. Maar gewoon bij mooi weer een lekker stukje te toeren. Niet te hard, dat heb ik in mijn jeugd genoeg gedaan. Af en toe ook een mooi ritje met mijn vrouw achterop. Rustige rijder dus.

Ik hou ook wel van bijzondere motoren. Heb van alles gereden, van Harley's tot BMW's in alle soorten en maten en heb ook vier Ducati's gehad.
Ik heb wel een voorkeur voor Italiaanse motoren en eigenlijk alles wat met Italie te maken heeft. Maar ik ben niet blind voor praktische zaken. De juiste Japanner kan ook zo maar mijn volgende motor worden.

Niet te zwaar, een redelijk recht zadel om goed contact te houden met mijn medepassagier als die eens mee gaat. Een V7 voldoet daar perfect aan, maar ook een Ducati Scrambler. Of een Yamaha XSR 700.
 
Absoluut een lichte koppeling. Volgend jaar word ik 60 en ga ik met pensioen, dus ik gebruik de motor niet meer voor woonwerk, ook niet om te reizen. Maar gewoon bij mooi weer een lekker stukje te toeren. Niet te hard, dat heb ik in mijn jeugd genoeg gedaan. Af en toe ook een mooi ritje met mijn vrouw achterop. Rustige rijder dus.

Ik hou ook wel van bijzondere motoren. Heb van alles gereden, van Harley's tot BMW's in alle soorten en maten en heb ook vier Ducati's gehad.
Ik heb wel een voorkeur voor Italiaanse motoren en eigenlijk alles wat met Italie te maken heeft. Maar ik ben niet blind voor praktische zaken. De juiste Japanner kan ook zo maar mijn volgende motor worden.

Niet te zwaar, een redelijk recht zadel om goed contact te houden met mijn medepassagier als die eens mee gaat. Een V7 voldoet daar perfect aan, maar ook een Ducati Scrambler. Of een Yamaha XSR 700.
Een mooie Italiaanse motorfiets, wie kan daar nu weerstand aan bieden? Ik snap je stelling daarin volkomen. Ik heb er zelf ook (last? genot!!) van.

Om je toch nog misschien en ruimere keuze te kunnen bieden:
- Aprilia Pegaso 650 (in de Factory uitvoering nog mooier naar mijn mening)
- Yamaha MT-03 (broertje/zusje van de bovenstaande Aprilia)
 
Een mooie Italiaanse motorfiets, wie kan daar nu weerstand aan bieden? Ik snap je stelling daarin volkomen. Ik heb er zelf ook (last? genot!!) van.

Om je toch nog misschien en ruimere keuze te kunnen bieden:
- Aprilia Pegaso 650 (in de Factory uitvoering nog mooier naar mijn mening)
- Yamaha MT-03 (broertje/zusje van de bovenstaande Aprilia)
Thnx. Ja, dat zijn ook twee modellen die me wel aanspreken.
 
Geen idee hoe zwaar de koppeling van de V7 werkt.
Die van mijn Breva 1200 is een stuk zwaarder dan die van de Honda CB650R van een motormaat van me.
 
De Breva 750 is een fijne naked om mee te toeren. Ik ben er ook mee naar Zwitersland en de Franse Alpen op vakantie geweest. Veel plezier van gehad. De koppeling is kabelbediend en gaat in mijn herinnering niet zwaar.
2007-16.jpgvakantie 2006 022.jpg
 
Vanmorgen een rondje van 70 km gedaan met de nieuwe mapping (Optimized 2230 BIN for 12002V (and 1100) CARC models) de Breva 1100 en aangepaste snelheidsfactor. De snelheidsmeter werkt nu weer naar behoren.
De motorloop is sterk versoepeld, minder heftige trillingen. Bij zowel hoge als lage toerentallen. En de motor remt minder af bij gas los. En schakelt heel erg soepel nu, dat zal vast een relatie hebben met de verminderde motorrem (toerenval) bij gas loslaten.

Op een later moment wil ik nog eens een volle tank brandstof leegrijden. Om te zien wat of, en wat, de nieuwe mapping met het benzineverbruik doet.

De nieuwe oliekeerring heeft het ook goed gehouden, nu bij wat hogere buitentemperaturen.
 
Ik heb voor de Breva 1200 een Moto Guzzi Nevada 750cc gereden. Bij deze was de koppeling niet echt licht bedienbaar. Miste toch ook wel wat vermogen (39 Pk, daarvoor had ik een Suzuki GSX 1100F met 136 Pk). Ik was overigens wel enthousiast over het karakter van de Nevada en ben dus absoluut zonder spijt bij Moto Guzzi gebleven en kan nu gerust stellen dat de Breva één van de fijnste motoren is die ik in 48 jaar motorrijden gehad heb.

grtz,

Cees
 
Gisteravond, tijdens het laatste uurtje van een rondje van 250 km, regende het veel tot heel veel. Op zich niet zo erg, alleen het zicht wordt dan snel minder goed.
En tot mijn positieve verassing: het dashboard bleef geheel dampvrij. Jammergenoeg ging wel het controlelampje van groot licht aan. Ik hoop dat het lampje uit zichzelf weer correct gaat functioneren als de boel een beetje opgedroogd is.
 
Gisteravond, tijdens het laatste uurtje van een rondje van 250 km, regende het veel tot heel veel. Op zich niet zo erg, alleen het zicht wordt dan snel minder goed.
En tot mijn positieve verassing: het dashboard bleef geheel dampvrij. Jammergenoeg ging wel het controlelampje van groot licht aan. Ik hoop dat het lampje uit zichzelf weer correct gaat functioneren als de boel een beetje opgedroogd is.
Ik herken het wel van dat blauwe grootlicht lampje,..heb het al meer dan 10 jaar niet meer gehad. Regelmatig je tellers inspuiten met cockpitspray (silliconen) helpt.
 
@Jenkins

Rond de naden van het dashboard en rond de stekkers die in het dashboard aangesloten zijn.

@IJzervreter
Ik gebruik het alleen voor deze toepassing. Dat is ook het enige waar het voor gemaakt is, al beweren ze zelf graag anders. Je kan er trouwens ook wel aardig oude pakkingen mee verwijderen.

ps: in geval van schadeherstel hebben spuiters een bloedhekel aan silconenspray op te spuiten onderdelen.

grtz,

Cees
 
Gisteravond, tijdens het laatste uurtje van een rondje van 250 km, regende het veel tot heel veel. Op zich niet zo erg, alleen het zicht wordt dan snel minder goed.
En tot mijn positieve verassing: het dashboard bleef geheel dampvrij. Jammergenoeg ging wel het controlelampje van groot licht aan. Ik hoop dat het lampje uit zichzelf weer correct gaat functioneren als de boel een beetje opgedroogd is.
Even de accuspanning er af en hij is weer uit...
 
Vandaag weer eens ‘n langere tour gemaakt met een motormaat op zijn Triumph Daytona 675. Niet echt vergelijkbaar met mijn motor.
176 kg licht, 126 pk sterk.
Maar toch fijn over de (vaak miserabele) Belgische weggetjes door de Ardennen gereden.
Erg veel KTMs onderweg daar. En vaak oerend hard ook nog. Prettige sfeer op de weg, dat wel.
5 uur netto in het zadel. Was wel ‘n beetje gaar toen ik thuis was.
Guusje heeft zich goed gedragen.
😊
 

Bijlagen

  • E8F9BD5E-D86D-42F7-BEBA-97B71EA9EBC6.jpeg
    E8F9BD5E-D86D-42F7-BEBA-97B71EA9EBC6.jpeg
    292 KB · Weergaven: 19
  • 33A98C9E-5FB2-4D3E-9270-1BA311A61A74.jpeg
    33A98C9E-5FB2-4D3E-9270-1BA311A61A74.jpeg
    189,2 KB · Weergaven: 14
  • 7CA8C277-09DF-468E-BDCE-580149A4A9D6.jpeg
    7CA8C277-09DF-468E-BDCE-580149A4A9D6.jpeg
    90,8 KB · Weergaven: 17
  • 1263A505-E3AC-43DF-96D4-D8DD17EEF50C.jpeg
    1263A505-E3AC-43DF-96D4-D8DD17EEF50C.jpeg
    441,4 KB · Weergaven: 20
  • 9F3A8497-82BE-4642-A8D1-BA6CEE8718CD.jpeg
    9F3A8497-82BE-4642-A8D1-BA6CEE8718CD.jpeg
    695,1 KB · Weergaven: 19
Vandaag weer eens ‘n langere tour gemaakt met een motormaat op zijn Triumph Daytona 675. Niet echt vergelijkbaar met mijn motor.
176 kg licht, 126 pk sterk.
Maar toch fijn over de (vaak miserabele) Belgische weggetjes door de Ardennen gereden.
Erg veel KTMs onderweg daar. En vaak oerend hard ook nog. Prettige sfeer op de weg, dat wel.
5 uur netto in het zadel. Was wel ‘n beetje gaar toen ik thuis was.
Guusje heeft zich goed gedragen.
😊
AVG 4,6 l/100 km? Indrukwekkend, dat lukt mij niet..

Ik heb vanmiddag een rondje van 250 km gedaan in ongeveer 4 uur. Met een AVG va 5.4 l/100 km.....

Doe jij iets goed of ik iets verkeerd? Rij je met een aangepaste chiptuning misschien?
 
AVG 4,6 l/100 km? Indrukwekkend, dat lukt mij niet..

Ik heb vanmiddag een rondje van 250 km gedaan in ongeveer 4 uur. Met een AVG va 5.4 l/100 km.....

Doe jij iets goed of ik iets verkeerd? Rij je met een aangepaste chiptuning misschien?
Mijn Breva is zeker niet gechipt.
Omdat ik mijn maatje volgde, kon ik gemakkelijk het verloop van de weg inschatten en daarop mijn snelheid en dus gas inschatten.
Met accelereren heb ik weinig rekening gehouden met verbruik en gewoon gevraagd wat ze had.

Maar in heuvelachtig gebied trek ik vaker de koppeling in. Dan hou je heel goed de snelheid, zonder eventueel achteropkomend verkeer te hinderen.
Vóór de bochten uiteraard de aandrijflijn weer onder spanning gezet.

En bergop lijkt de 1200 motor nauwelijks harder te hoeven werken.
Op de Belgische snelwegen 120 gereden, vanaf Maastricht tot Sittard dan weer braaf 100.

En als laatste nog opgemerkt dat het een hele poos duurt eer alles op temperatuur is.
Aan het begin van de dag zat ik op 7L/100 km. Pas rond de middag zat ik onder de 5L/100km.
 
Terug
Bovenaan Onderaan