Brik strippen, maar nu dat ene boutje nog...

Hanske

MF'er
30 okt 2002
108
0
Tilburg
Afgelopen zaterdag mijn eerste brik gekocht *D . Een Yamaha XS250 uit 1981. Het beestje loopt nog, ziet er alleen niet echt meer uit. Gisteren dus maar begonnen met het hele zaakje te strippen. Alles ging erg voorspoedig. Alle bouten, moeren en schroeven gingen gemakkelijk los. Behalve dat ene boutje voorop het motorblok (volgens mij voor de oliefilter). Die zit dus echt helemaal vastgeroest en ook de kop is kapot. Ik heb van alles geprobeerd WD 40, steeksleutels, hamer en beitel, ratels. Ding wil niet meewerken :( . Hoe kan ik deze er nu het beste los krijgen? Ik dacht zelf om hem er af te slijpen. Een andere optie die ik in gedachte had, is om er een stalen pijp op te lassen waarmee ik hem vervolgens een slag kan los draaien. Wie heeft de gouden tip voor mij???
 
Als zo'n ding echt zo behandeld is zoals je omschrijft zit ie muurvast en is ie goed verpoerd.
Afslijpen en dan oliefilterdop eraf pakken dan met een tang de rest van de draad proberen te laten draaien middels warm stoken met een haarfohn, (alu mag niet te warm worden) IMAL en wat andere kruiplolieen.
Als dat niet lukt, oftewel hoe ik het zou doen, ik heb de middelen
Gewoon af slijpen, centeren, uitboren en nieuwe draad tappen, echter met beleid
 
Hier hebben we die bout van het oliefilter losgekregen met een griptang.
Vervolgens de kop rond gedraaid en er (grotere) zeskant opgelast.
 
Als het een zelfde situatie is als bij een CB400, kan je heel gemakkelijk de kop eraf slijpen, zodat het filterhuis erover heen kan. Daarna heb je vlees genoeg om de bout los te krijgen. Verder geen schade of nieuw te tappen draad. :)
 
Geheim van het brandertje, doe ik ook vaak, is.

Warm stoken (niet roodgloeiend alu)
daar waar de schroef inzit is alu en warmstoken, alu zet meer uit dan ijzer/staal, althans matriaal waarvan de schroef is gemaakt, probeer er olie, cola, of andere oplostroep bij te krijgen, en dan heb je ruimte op de draad, door dat het alu verder is uitgezet, dan heb je goede kans dat er beweging inkomt
 
Al gekeken of er aan de binnenkant geen moertje zit? :+


Als de kop wel uitsteekt, zou je met een slijper er een
gleuf in kunnen slijpen, zodat een flinke schroevendraaier
m wel kan pakken.
Maar als de kop verzonken zit in de "kast" dan heb je groot
kans dat je daar ook de slijper door haalt, en dat is toch minder leuk...
 
Maak anders ff een foto, dan kunnen we het ff goed bekijken.
:^

Zolang ik het probleem nog niet heb kunnen aanschouwen zou ik zeggen; stukkie rond brons erop (massief, staaffie) en 1 a 2 flinke klappen erop. Zo schrikt de oxidatie los. Als hij dan los komt (draait) niet nog eens gaan rammen!

Een grote hefboom kan ervoor zorgen dat hij gewoon breekt bij de kop door te grote torsie belasting.

Succes!
 
Hij kan niet vastgeroest zitten. Hij zit in de olie. Hij zit ook niet met loctict vast, dus ff zorgen dat je goede grip hebt en losdraaien met goed passend gereedschap. Slijpsel bij een oliefilter hou ik niet van.
 
da is toevallig, ons pa is vandaag begonne met 't strippe van m'n cbtje en alles is los, behalve da ene boutje wa bij jou ook vastzit :9 , alles geprobeerd!! morge als laatste redmiddel nog even met een goede griptang proberen en anders gaatie er ook gewoon af.. zit niets anders op dan hem eraf te slijpen..

bij m'n andere cb ging 't ding trouwens zonder moeite los :s
 
Als er nog iets 6kant-vorm aanzit, met goeie 6kant dop en een zo groot mogelijk sleutel erop. (ik gebruik een grote momentsleutel hiervoor)

Anders twee platte kanten eraan vijlen een een kleinere maat steeksleutel erop. Die kun je weer verlengen met een grote ringsleutel. Terwijl je kracht uitoefent kun je dan op de kop vd bout nog een tik geven om em te overtuigen dat ie los moet. })
 
Hij kan niet vastgeroest zitten. Hij zit in de olie. Hij zit ook niet met loctict vast, dus ff zorgen dat je goede grip hebt en losdraaien met goed passend gereedschap. Slijpsel bij een oliefilter hou ik niet van.


Alleen het stukkie aan de binnenkant zit in de olie, de rest niet.
(hoewel het logisch zou zijn als er wel wat olie tussen gaat zitten)
Of ie met een lockmiddel vast zit is van buitenaf niet te zien natuurlijk...
 
Als er nog iets 6kant-vorm aanzit, met goeie 6kant dop en een zo groot mogelijk sleutel erop. (ik gebruik een grote momentsleutel hiervoor)

Anders twee platte kanten eraan vijlen een een kleinere maat steeksleutel erop. Die kun je weer verlengen met een grote ringsleutel. Terwijl je kracht uitoefent kun je dan op de kop vd bout nog een tik geven om em te overtuigen dat ie los moet. })

allemaal geprobeerd..
 
:+

hmmm ons pa kennende, strenge blik (-), vaste hand (-), gepaste krachttermen(+)

lomp genoeg dus :9
 
Als er nog iets 6kant-vorm aanzit, met goeie 6kant dop en een zo groot mogelijk sleutel erop. (ik gebruik een grote momentsleutel hiervoor)

Anders twee platte kanten eraan vijlen een een kleinere maat steeksleutel erop. Die kun je weer verlengen met een grote ringsleutel. Terwijl je kracht uitoefent kun je dan op de kop vd bout nog een tik geven om em te overtuigen dat ie los moet. })
Zo is ie bij mij ook losgekomen. Andere optie is een sleutel er aan vast lassen, maar dat kost je dus wel de bout.

Bij de dop moet je wel opletten dat ie zo vlak mogelijk is, er zijn doppen waarbij het raakvlak iets verzonken ligt en die zijn niet goed voor het losmaken. Anders ouwe dop zoeken en vlakken
 
Nou, het was wat werk maar uiteindelijk is hij eraf. Eerst met een dremel (met slijpschijfje erop) een klein hoekje uit de bout gehaald. Vervolgens met een hamer en een oude schroevendraaier tikjes gegeven, maar dat wilde nog niet vlotten. Nog een keer de fohn erop en een beetje wd 40. Weer geprobeerd hem met de hamer en schroevendraaier in beweging te krijgen en net op het moment dat je denkt "waar lag die slijptol ook weer" komt er beweging in. :) De tip van de fohn bleek dus de gouden tip :}

Inmiddels is het blok uit het frame en heb ik het hele frame kaal (alleen de achterbrug zit er nog aan). Morgen ga ik het frame schoonspuiten, ontvetten en dan kan die later deze week weer in de lak.
 
Normaal gesproken gebruiken ze een linkse tab om afgebroken bouten te verwijderen, in jouw geval zal het echter niet goed gaan, want het zet dan uit en zi nog vaster. Je zou het eventueel kunnen uitboren. Pas daarbij wel op dat je in de goede richting gaat, en gebruik een kleine boor. De olieschroef van mijn CJ650 is een M14, maar het gat voor de olie is rond 8 of iets minder. Dus als ik er met een boor 12 door heen ga, maak ik te veel kapot.

i.i.g. Suc6
 
Nou, het was wat werk maar uiteindelijk is hij eraf. Eerst met een dremel (met slijpschijfje erop) een klein hoekje uit de bout gehaald. Vervolgens met een hamer en een oude schroevendraaier tikjes gegeven, maar dat wilde nog niet vlotten. Nog een keer de fohn erop en een beetje wd 40. Weer geprobeerd hem met de hamer en schroevendraaier in beweging te krijgen en net op het moment dat je denkt "waar lag die slijptol ook weer" komt er beweging in. :) De tip van de fohn bleek dus de gouden tip :}

Inmiddels is het blok uit het frame en heb ik het hele frame kaal (alleen de achterbrug zit er nog aan). Morgen ga ik het frame schoonspuiten, ontvetten en dan kan die later deze week weer in de lak.
Stom, helemaal vergeten...een hamer en beiteltje + kruipolie.

Hier heb ik uren/dagen mee gevochten...klepdop die nie loswilde..

full
 
Terug
Bovenaan Onderaan