brik, verzekering, en schade

Willemvu

MF veteraan
12 jan 2013
1.842
31
Den Haag
Ik heb al effe gezocht in de jungle van verzekering-gerelateerde vragen op MF, maar helaas niet gevonden wat ik zocht.

Ik heb dus een 24 jaar oud brikkie, ziet er uit alsof ie een tientje kost, maar is technisch in topconditie. Nieuwe banden, accu, kettingset, remblokken/schoenen en tig uren arbeid zitten er in (wel door mij dus kost niet zo veel :) ) om maar wat te noemen

Deze staat op de stoep geparkeerd. Maar omdat het een bende is in mijn buurt (veeel te weinig parkeerplekken) gaan mensen geregeld op de stoep staan met hun koekblik. Dat wordt gedoogd door de politie hier.

Maar nu heb ik vandaag voor de tweede keer (!) schade aan mijn motor, door iemand die er tegenaan parkeert. Vorige keer netjes opgelost buiten de verzekering om, ik hoorde het gebeuren enfin was vervelend maar is opgelost.

Deze keer staat de auto gewoon pontificaal tegen mijn uitlaat geparkeerd. Waarschijnlijk dacht hij zelf dat het nog wel paste, maar mijn uitlaat is nu wel krom. Ik zag geen briefje, dus ik heb er maar eentje op zijn auto gedaan. Kenteken genoteerd, en hem dus via het briefje gevraagd mij te bellen.

maar wat nu? Zijn verzekering gaat ongetwijfeld roepen dat mijn motor ongeveer 10 cent waard is, dus daar ga ik geen geld van zien denk ik. En omdat ik al het onderhoud zelf doe heb ik enkel wat bonnetjes van onderdelen, waarmee ik zou kunnen aantonen dat de motor meer waard is.

Dan nog iets, ik vind het natuurlijk vervelend dat mijn motor schade heeft, en ik het is zo overduidelijk zijn schuld dat ik vind dat hij de schade mag herstellen. Maar als de uitlaat door mijzelf krom was gereden had ik er nooit wat aan gedaan.

Wat is wijsheid? Zal ik proberen om buiten de verzekering om een paar tientjes los te krijgen? Bellen naar een metaalbewerker, vragen wat het zou kosten om hem weer recht te buigen? En als hij me niet belt, heeft het uberhaupt zin om via de rdw persoonsgegevens op te vragen en hem aansprakelijk te stellen?

of moet ik het maar laten zo, en gewoon maar accepteren dat mijn uitlaat krom is?
 
Laatst bewerkt:
Als je contact met de eigenaar kan krijgen en deze wil het netjes afhandelen dan gaat ie denk ik niet zijn verzekering inschakelen. Omdat z'n eigen risico waarschijnlijk hoger is dan je schade. Dan gaat hij het dus waarschijnlijk zelf betalen. Dan kan jij vast wel aantonen wat een nieuwe uitlaat kost. En maak foto's van de situatie/schade!
 
Yes foto's heb ik, en inderdaad daar hoop ik dus ook op. Maar als hij gaat roepen dat het maar via de verzekering moet, dan ben ik dus de klos?
 
En ga ik proberen om een vervangende uitlaat op hem te verhalen (kosten 280 euro) of een paar tientjes voor reparatie?

Het liefst vervang ik natuurlijk de uitlaat geheel, maar zoals ik al zei zou ik er zelf weinig aan hebben gedaan als ik het moest betalen
 
eigenlijk zit je zo aan de 280, als ik het door een motorzaak zou laten repareren. Twee a drie uur arbeidsloon, materiaal kosten, hoppa dikke 200 euro.
 
nee dat hoeft niet. jij kan hem er wel uit vinden zien als 10 euro maar dat hoeft de verzekering niet ook te vinden. een technisch goede motorfiets is altijd geld waard de vraag is alleen hoeveel is die waarde gedaald door de aanrijding. en dat is waarschijnlijk niet een volledige uitlaat maar misschien kan je wel de prijs van een goede 2de hands terug krijgen.
en als de persoon ondertussen is weg gereden gewoon aangifte doen bij de politie. doorrijden na een aanrijding is een misdrijf daar zijn ze happig op dat staat goed in de statistieken. zeker omdat je bewijzen hebt. dan staat op eens 's morgens vroeg de uniform dienst op de stoep bij de tegenpartij. ik weet zeker dat ze dan liever mee gaan werken aan het oplossen van de schade als dat ze een tijdje vast gezet worden.
 
En ga ik proberen om een vervangende uitlaat op hem te verhalen (kosten 280 euro) of een paar tientjes voor reparatie?

Het liefst vervang ik natuurlijk de uitlaat geheel, maar zoals ik al zei zou ik er zelf weinig aan hebben gedaan als ik het moest betalen
Tjsa, wat is wijsheid, 280 claimen en misschien met lege handen blijven staan of 4-5 tientjes in de hand gedrukt krijgen en het als afgehandeld beschouwen?

Ligt er ook maar helemaal aan wat voor type mens de eigenaar van de auto is. Misschien vindt hij/zij het ook erg en denkt met je mee, misschien is het een aso type die het liefst nog een keer vol over je motor heen zou rijden. En waarschijnlijk zal het er wel ergens tussenin zitten ;)
 
De verzekering zal een schade-expert sturen. Deze zal een taxatie maken van de reparatiekosten en de verzekering zal jou dit bedrag uitkeren, tenzij dit bedrag hoger is dan de waarde de motor (total-loss). Een rijdende motor is al gauw 500 euro waard, dus total-loss zal hij niet zijn.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou eerst idd een briefje onder zijn ruitenwisser doen, waarbij je de mogelijkheid geeft om het goedschiks op te lossen. Als hij niet van zich laten horen, doe je aangifte bij de politie van het doorrijden na een ongeval. Neem fotobewijs mee. De politie zal er misschien weinig aan doen, maar hopelijk krijg je in elk geval de gegevens van de tegenpartij zodat je zijn verzekering kan contacteren.
Als je een verzekering met rechtsbijstand hebt, kunnen zij het oplossen. Anders zul je zelf de verzekering van de tegenpartij aansprakelijk moeten stellen.

Hierna zal bekeken worden wat de schade is. Dit kan een werkplaats bekijken met een reparatie offerte. Als dit de buurt komt van de dagwaarde van de motor, zal de motor getaxeerd worden. Evt. kan het zijn dat je motor total loss wordt verklaard. Dat is puur een economische kwestie, het betekent absoluut niet dat je kenteken wordt ingenomen of dat de verzekeraar je motor in beslag neemt. Je kan kiezen:
-of je krijg je de dagwaarde uitgekeerd en de verzekering heeft dan recht op de motor.
-of je krijgt de dagwaarde minus de sloopwaarde uitgekeerd als je kiest voor de optie "uitkering met behoud van wrak".

Je zult vermoedelijk altijd nog wel een paar honderd overhouden. Het mag dan een brik zijn, maar elke motor in rijdbare, goed onderhouden technische staat heeft een zekere waarde in het economisch verkeer. Laat het 500 eur zijn. Stel dat een sloper er 250 eur voor zou geven, dan krijg je 250 eur van de verzekering "met behoud van wrak". Vervolgens kijk je zelf wat je met dat geld doet.

Dit is natuurlijk wel een getouwtrek en niemand zit te wachten op een claim voor een luizige 250 EUR. ALs je niet al teveel no claim hebt, krijg je een flinke terugval die wel meer kost dan dat. Dus vaak kun je wel een dealtje maken.

Let wel: het verlaten van de plaats van een ongeval (hoe gering ook) zonder je bekend te maken is een misdrijf!
 
OK kijk hier heb ik wat aan. Hopelijk belt hij me nog vandaag, en anders ga ik inderdaad aangifte doen.

Nu was de uitlaat eigenlijk al aan reparatie toe, het H-stuk heeft een gaatje door roest. Gaat dit uitmaken bij de reparatie offerte? Ik ga ervan uit van niet, maar ik kan me ook voorstellen dat ze zeggen die uitlaat was al kapot, dus daar valt niets meer aan te repareren..
 
ja dat soort dingen maakt uit. een verzekering kijkt normaal niet naar de herstel koste maar naar de schade die is ontstaan. dus als het alleen om de uitlaat gaat en niet om de ophanging en dergelijke dan zullen ze waarschijnlijk zeggen dat was geen nieuwe uitlaat of nieuw waardige uitlaat en ze zullen het willen vervangen door een redelijk exemplaar. sowieso is de kans groter dat je wat vergoed krijgt als je zelf ook wat flexibel bent. dus als jij aangeeft dat een goede 2dehands ook bespreekbaar is en het niet perse nieuw hoeft te zijn dan heb je een veel grotere kans dat ze happen. of dat je aanbied de nieuwe uitlaat zelf te monteren. en een expert zullen ze niet sturen voor zo'n klein bedrag dat kost veel te veel dan kunnen ze beter de uitlaat vergoeden.
 
Laatst bewerkt:
Yes foto's heb ik, en inderdaad daar hoop ik dus ook op. Maar als hij gaat roepen dat het maar via de verzekering moet, dan ben ik dus de klos?
Nee hoor.
Schadeformulier invullen.
Ev aangifte van een aanrijding met doorrijden doen.

Verzekering betaald gewoon de schade.
 
OK kijk hier heb ik wat aan. Hopelijk belt hij me nog vandaag, en anders ga ik inderdaad aangifte doen.

Nu was de uitlaat eigenlijk al aan reparatie toe, het H-stuk heeft een gaatje door roest. Gaat dit uitmaken bij de reparatie offerte? Ik ga ervan uit van niet, maar ik kan me ook voorstellen dat ze zeggen die uitlaat was al kapot, dus daar valt niets meer aan te repareren..
Je krijgt natuurlijk alleen de werkelijke schade.

Als de uitlaat al zo defect was dat de uitlaat nog 50 euro waard was, en nu nog maar 40 euro, dan krijg je een tientje.

Om het maar even simpel te houden.
 
OK dat dacht ik ook al ja. Maar inderdaad, ze zullen geen schade-expert sturen om te bepalen of het 50 of 150 euro schade is.

het blijft angstvallig stil aan deze kant van de telefoonlijn trouwens... B|
 
naar de auto toegaan en z'n voorruit intikken???

zeggen dat bij het wegrijden een steentje opsprong van onder je achterwiel... })

jij schade....hij schade B| O-)
 
Tijdje terug ook zoiets voorgehad.
Motor staat hier altijd in parkeervak voor de deur.
Buurvrouw bij het in parkeren me brikie omver gekegeld.

Zijdeksel dynamo naar zijn grootjes. Koppeling handel en hoes naar de klote.

Dat ging dus ook via hun verzekering. Auto had ook schade en jaartje oud ofzo.

Ben toen nadat ik bericht heb gehad van hun verzekering naar de motorport gegaan.

Offerte op laten maken van de onderdelen. Dat mee gestuurd naar hun verzekering.
Plus foto's.

En ik kreeg gewoon alles vergoed zelf kreeg ik nog 50% voor de hoes terug.

Dit is wel wat anders dan een kromme uitlaat natuurlijk. Bij mij zeek de olie er aan alle kanten uit.

Ennu dit was een motor van 35 jaar. Dus...
 
Laatst bewerkt:
moet ik aangifte doen om de persoonsgegevens te krijgen van de bestuurder van de auto? Of kan dat direct via de RDW als ik aangeef dat de eigenaar van dat kenteken bij mij schade heeft gemaakt?
 
moet ik aangifte doen om de persoonsgegevens te krijgen van de bestuurder van de auto? Of kan dat direct via de RDW als ik aangeef dat de eigenaar van dat kenteken bij mij schade heeft gemaakt?
RDW geeft je niks.
Na aangifte krijg je misschien iets, je hoeft er iig niet op te reken.
Iets met bescherming van privacy.
 
politie zal geen persoonsgegevens verstrekken maar wel langs gaan vanwege een misdrijf. en als jij dat wenst kan je je voegen in het strafproces met een beetje geluk.
anders doe je als je rechtsbijstand verzekering hebt daar een beroep op zodat zij het voor je gaan verhalen bij de tegenpartij of zijn (m/v) verzekeraar. maar ook die zullen nooit de persoonsgegevens van de tegenpartij verstrekken.
dus of de tegenpartij meld zich bij jou of je moet op andere manieren je schade verhalen. (via politie en rechter of verzekering.)
maar meestal als jij aangifte hebt gedaan wordt de tegenpartij erg snel meewerkend. jij hebt je goede wil getoond door je nummer achter te laten op een briefje. willen ze niet meewerken dan moet het maar kwaadschiks.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan