Brikken treffen:

Zie dat ik wat gemist heb :Y ,kwam rond 11.00uur uit me bedstee rollen :Z ,ik had toen niet veel zin om effe om me Dappie weer een paar 100km's te toeren :] ,vond het ook niet helemaal passen om met me 2008 fiets te komen met een grote kans dat jullie aan het toeren waren,maar het evenement zit er wel leuk uit,next time better,see you. :W

De dag was een kadootje! Ik wist niet wat ik van het treffen kon verwachten. Met de gedachte dat een ritje naar Zeeland altijd leuk is en omdat het initiatief voor mij toch uit een wat onverwachte maar gewenste hoek kwam ben ik op pad gegaan. Spontaniteit en brikkersinititiatieven moeten eenvoudig gehonoreerd worden. De opkomst was bescheiden, maar zij die er waren en dat gold zeker ook voor het 'ontvangstcommité' hadden het brikkenhart op de juiste plaats! Kortom alom letterlijk vette machines waaraan de jaren des onderscheids, ruime kilometrages en menig stukje huisvlijt was af te lezen. En niet in het minst in een enkel geval bereden door een schone Zeeuwse deerne in straklederen outfit, die het oude brikkershart een huppeltje liet maken. Laat staan de kansen die menige aanwezige jonge god hier wellicht heeft laten liggen of buiten mijn gezichtsveld heeft weten te benutten. En dat alles in en rond een ambiance verstopt in de polder als een (motor)parel in de schelp.

Het kan niet anders dan dat dit honk is ontsproten aan doortastende geesten en menig uurtje noeste arbeid in de vrije uurtjes. Hoeveel geworstel er ook aan ten grondslag heeft gelegen, het is ruim boven gekomen. Nogmaals respect en ook voor de diverse merken en types motoren die hier zo broederlijk bijeen stonden.

En nu ik, lekker uitgeslapen toch zo aan het bazuinen ben, ook maar eens de loftrompet uitgestoken voor die zandgrondbrikkers die er niet tegen opzagen hun oude rossen te bestijgen voor een forse rit naar de klei en die volgend jaar weer de organisatie van de OBW's op zich hebben genomen. Verder was het een uitgekiende gelegenheid om nader kennis te maken met de mensen achter hun nick. De contacten met Jan 'Opa' Hofstra en Polleke Brik houden meteen de belofte in om ergens in het voorjaar 2009 vanuit Roosendaal het Zeelandbrikkentoerdrieluik te vervolmaken met een rit naar en door Zeeuws Vlaanderen. Mogelijk daarbij ook ff overwippen naar Belgenland.

Mijn enthousiasme voor het brikkenverhaal heeft weer een boost gekregen, ook al begon de dag met het constateren van een lekkende en verteerde rubberen cardanhoes bij de V7 en daarmee bleef 'Zampano' als gekluisterd thuis. Eenmaal aangekomen mocht ik me echter verheugen in de warme belanstelling voor de Le Mans en het schone gezang van zijn pijpen. IJdel genoeg als ik ben, toch leuk. Andersom heb ik ook van menige aanwezige motor en het verhaal daarbij genoten.

Als deze dag het begin mag zijn van een traditie van brikkentreffens dan is de eer aan Nils en Zeeland om de lans te hebben gebroken! :}

Dus, ja, een kans gemist om met zo'n mooi Dappie het lichte segment eens op de voorgrond te laten treden. Wellicht volgend jaar een nieuwe kans. En neen, hoe fraai ook, dit keer geen nieuwe motor gezien, het was brikken pur sang! Dat mag ook wel eens een keer! Een ankerpunt zou ik het willen noemen!

:W
 
Laatst bewerkt:
Mooi verhaal om te lezen! :Y
Ook het memoreren van de Zeeuwse schone op haar brute masjien.
Ze kwam, ze deed en ze ging, net als de andere Zeeuwse schone, die aan de bar discussieerde over welke masjien nu beter reed.
Het bleek de Yamaha te zijn. In een ietwat gewijzigde opbouw tov het origineel, maar een uiting van creatieve zelfwerkzaamheid. *D
Ook de blauwe Bayerische Motoren Werke, die op de heftafel stond en af en toe een beschaafde roofel gaf had de aandacht.
Ik beging een misser met informeren van welke schroothoop dat apparaat af kwam :o |(
Het bleek een in vol bedrijf zijnde gebruiksfiets te zijn :') , die de eigenaar op zijn vakantie had vergezeld. Brikken gebruik ten top!

Een andere motor die me opviel was er eentje waar geen voor remmen op zaten.
Was iemand daarmee op weg gegaan, of stond hij daar op betere tijden te wachten? :?

Het doet je altijd goed te merken dat er motoren zijn die, duidelijker merkbaar dan bij de jouwe, een beste slok olie consumeren. :P
De Honda Four deed desondanks zijn best en ik heb begrepen dat het blok deze winter een verjongingskuur zal ondergaan.

Overigens zou een hagelnieuwe fiets ook best in het gezelschap gepast hebben, naar mijn bescheiden mening. Ik heb bij OBT's tenslotte ook racers, zoals een R1, gezien.
Of een Dappie natuurlijk, alhoewel ik me kan voorstellen dat die dan wel eens erg zijn best zou moeten doen de rest bij te benen.
Of heb ik dat mis?

Gezelli ouwehoeren met de mensen achter de nicks heeft ook altijd wel wat.
Zeker als zo iemand een hobby had, die je eigen interesse enigszins heeft.
De hobby in kwestie was schieten en daar ben ik, middels een aangenaam gesprek, weer wat informatie rijker van geworden.

Hopelijk zien we de mensen van dit gebeuren ook weer bij de OBT van 9 nov. in Fryslan.
Mits het redelijk weer is natuurlijk.
 
Het doet je altijd goed te merken dat er motoren zijn die, duidelijker merkbaar dan bij de jouwe, een beste slok olie consumeren. :P
De Honda Four deed desondanks zijn best en ik heb begrepen dat het blok deze winter een verjongingskuur zal ondergaan.

De Honda Four rijdt inderdaad als "de gesmeerde bliksem". Misschien dat ik haar maar eens omdoop tot "Grease Lightning".
Special Paint d'r op, gepoetst chroom, blokje alleen optisch opkalefateren: bling-bling met blauwe rook! (of toch maar eens voor een 2-takt gaan kijken?)
 
Nee, nee, geen 2-takt! :N

Helaas is oliestook alleen te verhelpen met vergaande reparatie.
Zit zelf ook met het probleem, maar ik heb een res. blok met goede zuigers, veren en cil. blok.
Die onderdelen wil ik overzetten.
Hoonen, overmaatse zuigers en wat dies meer zij is mooi, maar k heb er geen ervaring mee.
Dus om daar zelf aan te beginnen zie ik niet zitten en laten doen is mega duur.

Alhoewel, je zou eens bij CB400man te rade kunnen gaan.
Hij post tegenwoordig onder een andere nick, maar moet te vinden zijn.
Ik heb voor mijn Cb400F bij hem een prachtig opgeknapt blok voor een leuke prijs gekocht.
Was technisch OK en zag er ook nog eens als nieuw uit!
 
Oude Brikker weest gerust.

CB400man is reeds ingelicht (heet nu Classic Bike Tuning o.i.d...) en heeft al eerder voor mij een CB 550 blokje opgekalefaterd. Loopt echt fantastisch en ziet er prachtig uit:

full

full

full
 
Mooi verhaal om te lezen! :Y
Ook het memoreren van de Zeeuwse schone op haar brute masjien.
Ze kwam, ze deed en ze ging, net als de andere Zeeuwse schone, die aan de bar discussieerde over welke masjien nu beter reed.
Het bleek de Yamaha te zijn. In een ietwat gewijzigde opbouw tov het origineel, maar een uiting van creatieve zelfwerkzaamheid. *D
Ook de blauwe Bayerische Motoren Werke, die op de heftafel stond en af en toe een beschaafde roofel gaf had de aandacht.
Ik beging een misser met informeren van welke schroothoop dat apparaat af kwam :o |(
Het bleek een in vol bedrijf zijnde gebruiksfiets te zijn :') , die de eigenaar op zijn vakantie had vergezeld. Brikken gebruik ten top!

Een andere motor die me opviel was er eentje waar geen voor remmen op zaten.
Was iemand daarmee op weg gegaan, of stond hij daar op betere tijden te wachten? :?

Het doet je altijd goed te merken dat er motoren zijn die, duidelijker merkbaar dan bij de jouwe, een beste slok olie consumeren. :P
De Honda Four deed desondanks zijn best en ik heb begrepen dat het blok deze winter een verjongingskuur zal ondergaan.

Overigens zou een hagelnieuwe fiets ook best in het gezelschap gepast hebben, naar mijn bescheiden mening. Ik heb bij OBT's tenslotte ook racers, zoals een R1, gezien.
Of een Dappie natuurlijk, alhoewel ik me kan voorstellen dat die dan wel eens erg zijn best zou moeten doen de rest bij te benen.
Of heb ik dat mis?

Gezelli ouwehoeren met de mensen achter de nicks heeft ook altijd wel wat.
Zeker als zo iemand een hobby had, die je eigen interesse enigszins heeft.
De hobby in kwestie was schieten en daar ben ik, middels een aangenaam gesprek, weer wat informatie rijker van geworden.

Hopelijk zien we de mensen van dit gebeuren ook weer bij de OBT van 9 nov. in Fryslan.
Mits het redelijk weer is natuurlijk.

'Ze kwam, ze deed en ze ging' niet na te hebben vastgesteld dat haar nog niet eerder zo'n warme belangstelling ten deel was gevallen en ze dat heel wijselijk toeschreef aan haar net verworven koffiereecert!

En natuurlijk staat het jou en mij vrij om er een eigen mening op na te houden over nieuwe motoren op, let wel, een brikkentreffen. Ik sta op dat punt wat rechter in de brikkenleer en ben ook niet benauwd een hokjesgeest te worden genoemd. Realiseer me ter dege dat het fenomeen brik nergens beschreven is maar louter berust op beleving in de praktijk. Verder ben ik geen Don Quichotte, hoe leuk hij ook is, die tegen molens vecht. Dus accepteer ik de aanwezigheid van nieuwe(re) motoren op een toerrit. Tenslotte beleeft eenieder het zijne eraan. Wat dat iets is zal vooral de sociale context betreffen of het rustige tempo van het fenomeen oude brikken toer. Hetgeen zich weer laat vangen onder de term 'brikkers'. Een term die niet te verwarren is met de berijder van een brik. Hij of zij die dat doet is niet persé een brikker, net zo min als de door hem of haar bereden motor een brik is in de pure zin van het woord. Meer dan eens betreft het een prima onderhouden motor van een wat ouder bouwjaar. Overigens een woord dat in wezen duidt op een vierwielig voertuig!

Evenwel valt er uit de inmiddels vele oude brikken toerritten wel een gemiddelde te halen over wat ongeveer onder een brik mag worden verstaan en jouw relaas en waarnemingen helpen daarbij. In die zin was de verzameling motoren ter plekke een prachtige afspiegeling van wat het begrip brik zou kunnen inhouden en wat de houding van de berijder daar tegenover is. Ik ben zo vrij om toch wat contouren aan te geven rond de term brik. We moeten tenslotte de wintermaanden doorkomen. Zwaartepunt zou ik dan neerleggen bij de bouwjaren tussen 1980 en 1990 met uitschieters naar beneden en boven. Die uitschieters betreffen bijzondere uitvoeringen door toegepaste eigen vindingen van de bezitter of motoren met een kleine periode van productie en dito aantallen, daarom wel of juist niet geliefd. Oftewel exclusief dan wel 'winkeldochters' in hun tijd. In beide gevallen zeer brikwaardig in mijn opinie. Zo zou ik de aanwezigheid van een bijvoorbeeld Bimota en/of Aprilia 6.5 (Design Philip Starck en bij verschijning meteen klassiek te noemen) op een OBT prima waarderen. Zo zijn er meerdere merken te noemen en ongetwijfeld ook Japanse. Zo is tijdens één van mijn gesprekken op dit treffen de Suzuki TL 1000 ter sprake gekomen. Een motor die als een soort van Ducatikiller, dan wel kloon of eenvoudige immitatie op de markt werd gezet. Te vroeg bleek wel uit de tankslaps die al snel aan het licht kwamen en te wijten waren aan een niet goed doordachte fietsgeometrie. Kortom een motor die al snel en terecht in ongenade viel. Honda kwam kort erop met de VTR. Prima ding zou je denken tot ik onlangs toch berichten las over het spontaan stilvallen van het blok op een niet nader te verklaren wijze. Had natuurlijk iets van doen met het digitale motormanagement. Om daarna te lezen dat het hier een bekende kwaal betreft die menige bezitter al tot wanhoop heeft gedreven. Evenwel kunnen dit de brikken van de negentiger jaren worden. Omdat het weer om karakter vraagt ze te berijden ondanks kenmerkende minpunten. Zo kreeg de Yamaha GTS 1000 al vroeg een eenzijdige voorwielophanging. Het betrof in dit geval een toerbuffel met prachtige revolutionaire techniek op het punt van die ophanging. Het maakte de fiets ook duur. Evenwel geen doorslaand verkoopsucces. Werd ook wel geweten aan het gebrek van een cardan. Zo revolutionair als de voorkant was, zo traditioneel vanachter! Maar mogelijk waren de geesten er niet rijp voor. Kortom scoort hoog als brik van de jaren negentig! Is toch een motor met een onevenwichtig design.

Aan dit soort motoren kan ik technisch, visueel alsmede aan de keuze van de eigenaar en daarmee aan hem of haarzelf veel plezier beleven. Noem het karakter, handelen tegen de stroom in. Eenmaal toegegeven dat het eigen bezit een brik is, een illusie armer en dan berusten in het bezit, is het go with the flow! Geestelijk, spiritueel een hoog Brikkersstadium, totaal los van de mainstream.

Conclusie van mijn betoog is in wezen dat de term brik zich nauwelijks in een definitie laat vangen maar eeder lijkt te duiden op een houding van de berijder waarbij het tegen de stroom ingaan telt. Dit kan evenwel op veel manieren. Toch past hier de term 'dwarskont'. En zo wordt in mijn visie een 'brik' niet bereden door een 'brikker' maar door, ja juist een 'dwarskont'. En dat die mooi kunnen zij was af te zien aan het vooroverliggen op een tot koffiereecert verbouwde.......
Overigens vind ik bij een wat sneller ogend sportiever gecustomaizde brik de term 'dondersteen' ool wel toepasselijk. En hoe toepasselijk is een term als 'Grease Lightning' à la Polleke Brik daarweer niet bij! Maakt het feestje weer compleet! :9~ :P :9 _O- :}

Even de praktijk van zondag, bij jou weggereden raakte ik van de regen in de drup. Achter hem aan, dito oliegeur maar hier wel vergezeld van een pauselijk pluimpje. In jouw geval OB blijft het allemaal wat mysterieuzer, meer als als wierook in de brikkentempel.

Nogmaals, zondag was inspirerend en met Zeeland als decor kan het niet anders. Even door de bosjes steken en plots ontvouwt Neerland's kust, de Noordzee en de open lucht zich aan het blikveld. Dat is gelijk aan een visioen!

:W

65764ad0.jpg


Brik anno ?
 
Laatst bewerkt:
Hoe verzin je het allemaal? :? maar wel hulde aan de stukken :} was leuk om te lezen. één kleint puntje we zijn langs de oosterschelde gereden niet langs de noordzee. mischien voor een volgende keer. ik had nog een paar leuke wegen in gedachten maar dan was het wat te laat geworden denk. maar goed zo hebben we ook weer wat voor een volgende keer gehouden. ik hoop dat ik jullie dan al cafe racerend jullie vooruit kan rijden.

en oude brikker, die motor zonder voorrem was van mij. ik kreeg de remmen maar niet ontlucht en had buiten even de remmen erafgehaald. Buiten zodat ik wist wanneer er iemand aan kwam.
 
@TingTing
Nette beschouwing :} over Brikken en hun dwarskontachtige berijders, ook wel Brikkers genoemd.
Overigens is deze aanduiding slechts als mannelijk zelfstandig naamwoord in onze vocabulaire aanwezig, als ik mij niet vergis. :?
En daarmee worden de Brik rijdende dames veronachtzaamd.
En dat kan heel onverstandig zijn, gezien het feit dat er zelfstandig Brik rijdende dames zijn! :Y
Mee rijdende vrouwspersonen laten we fff buiten beschouwing, anders wordt het veuls te moeilijk. :P

Net als rijden op een fiets zonder remmen. Maar die lagen er dus tijdelijk af wegens technisch gedoe.
Lastig, wel errrug belangrijk.........
 
Hoe verzin je het allemaal? :? maar wel hulde aan de stukken :} was leuk om te lezen. één kleint puntje we zijn langs de oosterschelde gereden niet langs de noordzee. mischien voor een volgende keer. ik had nog een paar leuke wegen in gedachten maar dan was het wat te laat geworden denk. maar goed zo hebben we ook weer wat voor een volgende keer gehouden. ik hoop dat ik jullie dan al cafe racerend jullie vooruit kan rijden.

en oude brikker, die motor zonder voorrem was van mij. ik kreeg de remmen maar niet ontlucht en had buiten even de remmen erafgehaald. Buiten zodat ik wist wanneer er iemand aan kwam.

Hai Nils, leuk dat je het kan waarderen en het is een blijk van het plezier dat ik afgelopen zondag heb beleefd. Je hebt natuurlijk gelijk, de Oosterschelde, maar dan minimaal wel de monding van! Ik heb me vergist en zie de Zeelandbrug in gedachten altijd aan voor de Oosterscheldekering.
Als visioen klopt mag en klopt natuurlijk alles! :+
 
@TingTing
Nette beschouwing :} over Brikken en hun dwarskontachtige berijders, ook wel Brikkers genoemd.
Overigens is deze aanduiding slechts als mannelijk zelfstandig naamwoord in onze vocabulaire aanwezig, als ik mij niet vergis. :?
En daarmee worden de Brik rijdende dames veronachtzaamd.
En dat kan heel onverstandig zijn, gezien het feit dat er zelfstandig Brik rijdende dames zijn! :Y
Mee rijdende vrouwspersonen laten we fff buiten beschouwing, anders wordt het veuls te moeilijk. :P

Net als rijden op een fiets zonder remmen. Maar die lagen er dus tijdelijk af wegens technisch gedoe.
Lastig, wel errrug belangrijk.........

Mannelijk, vrouwelijk, onzijdig, het mocht wat, dwars is dwars! |(




Overigens wel op het spoor gekomen van de friese variant van dit fenomeen!
:+
 
we hebben vanavond op de club nog even een nabeschouwinkje gehad. er waren er een paar die dit topic ook eens door gelezen hadden en ze vonden het leuk dat er veel positieve reacties waren. dit gaat dus, opelijk, nog een lange staart krijgen, het begin was er in iedergeval al.
nogmaals iedereen die aanwezig was bedankt. :W *O*

gr,
Nils
 
Terug
Bovenaan Onderaan