Brikkers en hun modelbouwhobby

Gijs Vijs

MF veteraan
28 dec 2005
7.238
1.677
Als ik wat minder te sleutelen heb, ga ik me meer bezig houden met mn andere hobby's:
modelbouw van motoren/trein en vliegtuigmodellen. :Y

Je krijgt al gauw "vervuiling" van andere topics, als je die dingen plaatst, dus daarvoor maar ff deze aangemaakt.
Voor alle duidelijkheid: het gaat om het knutselen/freubelen en prutsen en NIET om het verzamelen van kant en klare modellen. (daar is al een topic voor)
Hier krijgen dan de vele anonieme posters in ander topics meer een gezicht, wat me toch ook leuk lijkt.

Ik trap af:
In mn prille jeugd maakte ik vliegtuig en treinmodellen van Airfix. Ik heb zowat alle duitse en engelse jagers en bommemwerpers gemaakt. Helaas is door meerdere verhuizingen en verschoven interesses daar niets meer van over. '(

In een later stadium ging ik moterbouwpaketten van Protar maken. Heb daar ook een stuk of acht van gehad. Die hebben helaas het zelfde lot ondergaan als hun voorgangers: de Airfix-jongens. -O-.

Op een gegeven moment gaf het bouwen van kant en klare modellen geen voldoening meer en dan ga je je grenzen verleggen.

De Engelsen kennen het begrip "scratchbuilding" en hebben dat tot ware kunst verheven.
Het betekent eigenlijk: het bouwen met bijelkaar gegraaide onderdelen.
Im mijn geval betekende dat ik begon met het bij elkaar zoeken van tekeningen en foto's van een lokomotief, die nu nog in de Harz op de Harzer Schmalspur Bahnen loopt.
Die lok heb ik vervolgens in schaal 1:22,5 (LGB) gebouwd van kunststof en messing materiaal. Toen dit bleek te lukken, heb ik er nog eentje gebouwd van een ander model en nummer 3 staat in de steigers. O-)
Foto:
full

Voor het idee:
de ketel is een stuk plastic afvoerbuis en de grote stoomdom is een aangepaste dop v/e okselfris-bus! :P

Zo en nu kijken of er nog verborgen talenten onder jullie zitten!


:W
 
Laatst bewerkt:
Nog ter vergelijk:
de linkse is de gebouwde, de rechtse is een kant en klare lok van LGB.
full
 
Zeer mooi gemaakt Gijs! Tot in details en daar gaat het om in modelbouw.

Hier is er nog zoeen.

Vroeger als kind plastic bouwdozen van oude zeilschepen (van huis uit watersporter) inelkaar geplakt.
Later in de weer geweest met een zelfgebouwd alu speedboot met 3.5cc motor.
Toen een polyester speedboot gekocht en een 10cc vliegtuigmotor ingezet. Die motor aangepast, water gekoelde kop voor gemaakt en een schroefas ed.
Voor jaren terug een V2 7.5cc tweetakt motorblok gemaakt, die mislukt is.
Toen een poging gewaagd om een 10cc een cylinder viertakt motor te maken. Liep ik op vast...
Jaren daarna, toen ik weer ging motorrijden, heb ik een motorfietsmodel gemaakt.
Een kruising tussen een R1 en een GSX750...

Uit alu, hout, messing, hardweefsel, titanium voor de remschijven, vetleiding ed. Grootte ongeveer 23cm:

full


Model bestaat uit hondereden zelf gemaakte onderdelen. Moet hem nog afmaken eigenlijk.

Ook nog een statisch blok, voorvork ed gemaakt van een Gilera uit '57, aan de hand van een foto. Zeer mooie techniek voor die tijd:

full


full


full


full


full


full


Heel leuk en tijdrovend werk!

:W
 
Laatst bewerkt:
Leuk topic!

Erg knap werk om zo tot in de details alles helemaal zelf te bouwen!
Petje af voor bovenstaande. :)

Mijn vader doet ook veel bouwen (auto's en motors alleen oldtimers) , maar dan van bestaande model, nieuw uit de doos of 2de handse die dan weer helemaal gestript worden en weer opnieuw netjes worden gemaakt.
(En soms ook zelf aanpassen, een andere versie er van maken)

Ondertussen een hele verzameling door de jaaaren heen:

(hieronder slechts een deel, staat ook nog in de garage of in dozen op zolder)

IMG_0659.jpg


IMG_0661.jpg


IMG_0662.jpg


IMG_0665.jpg


Liggen nog heel veel bouwdozen te wachten, maar dit wordt de eerst volgende die hij gaat opknappen.

IMG_0627.jpg


Ik heb er maar een paar gemaakt en ook nog wat liggen.
Voornamelijk oldtimer crossers, rm, tm, cr, dt, mx en deze swm

IMG_0668.jpg


En nog een rd250, nsr500.
En rd500 , rg250, gr50 liggen nog in de doos.
 
Goed idee Gijs *O* ,ik ben momenteel bezig met een RGV500 van Tamiya in elkaar te freubelen,het is ongeveer
30jaar geleden dat ik een modelletje in elkaar gezet heb,dus het was weer ff wennen :? maar wat een mooie modellen en verzamelingen hebben bovenstaande mede forumers :} *O* 8-)
deze foto is van gisteren,ik ben inmiddels alweer een stukkie verder :Y
Het rijwielgedeelte staat bijna in elkaar,de kuip moet nog ff wachten die moet eerst een
kleurtje krijgen.
gtt018k.jpg
 
Laatst bewerkt:
Als ik wat minder te sleutelen heb, ga ik me meer bezig houden met mn andere hobby's:
modelbouw van motoren/trein en vliegtuigmodellen. :Y

Je krijgt al gauw "vervuiling" van andere topics, als je die dingen plaatst, dus daarvoor maar ff deze aangemaakt.
Voor alle duidelijkheid: het gaat om het knutselen/freubelen en prutsen en NIET om het verzamelen van kant en klare modellen. (daar is al een topic voor)
Hier krijgen dan de vele anonieme posters in ander topics meer een gezicht, wat me toch ook leuk lijkt.

Ik trap af:
In mn prille jeugd maakte ik vliegtuig en treinmodellen van Airfix. Ik heb zowat alle duitse en engelse jagers en bommemwerpers gemaakt. Helaas is door meerdere verhuizingen en verschoven interesses daar niets meer van over. '(

In een later stadium ging ik moterbouwpaketten van Protar maken. Heb daar ook een stuk of acht van gehad. Die hebben helaas het zelfde lot ondergaan als hun voorgangers: de Airfix-jongens. -O-.

Op een gegeven moment gaf het bouwen van kant en klare modellen geen voldoening meer en dan ga je je grenzen verleggen.

De Engelsen kennen het begrip "scratchbuilding" en hebben dat tot ware kunst verheven.
Het betekent eigenlijk: het bouwen met bijelkaar gegraaide onderdelen.
Im mijn geval betekende dat ik begon met het bij elkaar zoeken van tekeningen en foto's van een lokomotief, die nu nog in de Harz op de Harzer Schmalspur Bahnen loopt.
Die lok heb ik vervolgens in schaal 1:22,5 (LGB) gebouwd van kunststof en messing materiaal. Toen dit bleek te lukken, heb ik er nog eentje gebouwd van een ander model en nummer 3 staat in de steigers. O-)
Foto:
[afbeelding]
Voor het idee:
de ketel is een stuk plastic afvoerbuis en de grote stoomdom is een aangepaste dop v/e okselfris-bus! :P

Zo en nu kijken of er nog verborgen talenten onder jullie zitten!


:W

Mooi spul Gijs :} ,en ja vroeger ook Airfix en Protar modellen gebouwd,van de vliegtuigen is helaas ook alles verdwenen,van Protar vond ik er nog een paar op zolder,
die heb ik zo goed mogelijk weer schoongemaakt en gerepareerd,helaas waren er de
nodige onderdelen verdwenen,maar ze staan nu weer in de huiskamer *O*
Daarnaast heb ik aardig wat auto modellen en motorfietsen,maar dat zijn kant en klaar
modellen,is ook mooi en leuk maar geeft toch niet de voldoening van een zelf in elkaar
gefreubeld model :)
 
Laatst bewerkt:
Bouwdoos "Billing-Boats" een hollandse Boeier..........de planken van de romp moesten stuk voor stuk met stoom worden gebogen en de opbouw tegen het scheeftrekken per plank links en rechts tot dat hij helemaal dicht was.

full
 
Zo ff een update,zo staat hij momenteel erbij,nu nog de bekabeling en een paar kleine
dingetjes.
bpk2.jpg


@Hans,mooie booties *O* ,de Furie ligt hier vlakbij in Maassluis in de haven schaal 1:1 :Y
 
Laatst bewerkt:
Kijk, we voorzien in een behoefte..... *O*

Leuk mannen, laat maar komen die hap! :}

Het leuke van helemaal zelf bouwen vind ik het gevoel, dat je hebt, als het helegaar klaar is. Je eigen research en dan zelf de problemen oplossen, die je tegenkomt. :Y

Deze is helemaal klaar: (revell bouwdoos 1:8)
full
 
Die Kawa heeft de belangstelling gewekt van mn zoontje, zodat ik nu met hem bezig ben met deze:
full

Protar MV Agusta F4.

:W
 
Laatst bewerkt:
Mooie spullen, ! :9~
En leuk om te doen. ;)
 
Laatst bewerkt:
Dat is ook leuk spul Hans,ik heb het een aantal keren gezien op de tv dat ze met
die motortjes aan het rijden waren,dat is heel leuk om te zien,dus gauw ff afmaken
en gaan met die banaan :] *O*
 
Laatst bewerkt:
Wel, wie houdt je tegen? :P

Even nog een piccature van mn lok:
full

Iemand zei eens, dat je hem met spuiten strakker krijgt. Dat klopt, maar toen deze nog in de plandienst liep, was het plaatwerk vaak ff handgeschilderd. Vind um dus zo echter!
Wat overigens een monnikenklus was, zijn de klinknagels.
Stuk plasticplaat op maat maken. Op maat gaatjes boren met langzame motor, anders smelt het kunststof :( en dan kleine kopspijkertjes er in drukken. Ben je helemaal klaar, dan aan de achterzijde spijkers afknippen en afstrijken met lijm.
De leidingen en handgrepen/trapjes zijn van messing profielen gemaakt.
Heb nog een lok klaar en eentje is halverwege. Zal ik binnenkort wat foto's van maken.......
 
Wel, wie houdt je tegen? :P

Even nog een piccature van mn lok:
[afbeelding]
Iemand zei eens, dat je hem met spuiten strakker krijgt. Dat klopt, maar toen deze nog in de plandienst liep, was het plaatwerk vaak ff handgeschilderd. Vind um dus zo echter!
Wat overigens een monnikenklus was, zijn de klinknagels.
Stuk plasticplaat op maat maken. Op maat gaatjes boren met langzame motor, anders smelt het kunststof :( en dan kleine kopspijkertjes er in drukken. Ben je helemaal klaar, dan aan de achterzijde spijkers afknippen en afstrijken met lijm.
De leidingen en handgrepen/trapjes zijn van messing profielen gemaakt.
Heb nog een lok klaar en eentje is halverwege. Zal ik binnenkort wat foto's van maken.......


Ben blij :Y dat ik niet de enige freubelaar & prutser O-) ben.............



Wel, wie houdt je tegen? :P

Even nog een piccature van mn lok:
full

Iemand zei eens, dat je hem met spuiten strakker krijgt. Dat klopt, maar toen deze nog in de plandienst liep, was het plaatwerk vaak ff handgeschilderd. Vind um dus zo echter!
Wat overigens een monnikenklus was, zijn de klinknagels.
Stuk plasticplaat op maat maken. Op maat gaatjes boren met langzame motor, anders smelt het kunststof :( en dan kleine kopspijkertjes er in drukken. Ben je helemaal klaar, dan aan de achterzijde spijkers afknippen en afstrijken met lijm.
De leidingen en handgrepen/trapjes zijn van messing profielen gemaakt.
Heb nog een lok klaar en eentje is halverwege. Zal ik binnenkort wat foto's van maken.......
 
Laatst bewerkt:
Toen ik in die modelbouwwinkel was nog ff naar de treinen staan kijken ,daar stond ook zo,n
grote loc te koop,de prijs was ff slikken,zo,n 2600,- euro -O- ,dat is een hele dure hobby :)
 
Laatst bewerkt:
Tja, weet niet wat je gezien hebt, maar je betaalt idd de hoofdprijs!! :Y

Het probleem met LGB was (is?) dat ze geen modellen maakten, maar loks die op het grote voorbeeld leken!
Vandaar dat ik zelf maar ben gaan bouwen. ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan