Bril dragen in helm

Wat een boel reacties!

Voor de goede orde: deze bril is nieuw, en voorheen kon ik best een dag zonder. Nu niet meer, want dan heb ik knallende koppijn en ik zie gewoon niet scherp. Ik had verwacht dat ik nu ook nog prima een dag zonder bril zou kunnen. Ik ga nog even verder denken of ik zelf nog iets creatiefs kan bedenken, wellicht door de bril iets te laten aanpassen.

Dank voor het meedenken!
 
Je geeft aan een cilinder van -4 in bij
Ik heb/ had ook graag zo’n Carbon ray-ban op mijn gok. Om precies te zijn de 8301. Die heeft vrij rechte pootjes en zit gewoon lekker. Met varifocus er in. Maar op het moment tob ik wat met de visus na een netvliesloslating. Spoed ok gehad en nu 8 weken na de ingreep zit er nog steeds wat oedeem achter het netvlies waardoor ik met m’n oude bril niet goed zie.
En mijn cilinder van -4, leidt er toe dat de optometrist er geen bril voor kan maken, zo vertelde hij me. Die zou nu uitkomen op +19 en hopelijk is het probleem over 2-3 maanden over.
Dus nu ga ik na 20 jaar weer aan de lenzen voorlopig (maandlenzen, zodat hij ze elke maand kan aanpassen als dat nodig is)
Ik vind het dus frappant dat er “opticiens” zijn die beweren dat je geen lenzen kan dragen bij astygmatisme. Ik heb vroegah dus ook al contactlenzen gedragen, maar dat waren harde en daar kon ik niet meer tegen. Toen konden er nog geen zachte lenzen met cilinders gemaakt worden, nu dus wel...
Natuurlijk zijn er omstandigheden dat lenzen niet gaan, maar een cilinder van -4 is er dus niet een van.

Ik heb het even aan de optieker in de familie gevraagd omdat het vreemd overkwam.

In een bril is dit geen enkel probleem om te maken. Alleen niet in een Ray-ban Carbon omdat het een gecurved model is. In een aviator gaat het weer prima.
Technisch zou het zelfs nog wel kunnen in een curved model maar dat geeft meestal ook weer heel veel problemen waardoor de meeste er niet aan beginnen.
Met lenzen is het juist sterkte die wordt afgeraden. Kan wel maar het geeft meestal heel veel problemen bij dergelijke sterktes.

In jouw geval geven lenzen ook bescherming (tegen UV en vuil) aan je ogen na de operatie en zal zoals je aangeeft de sterkte ook nog gaan veranderen. Dat is met maandlenzen makkelijker / goedkoper dan met een bril. De keuze voor lenzen zal dan ook vooral zijn ingegeven door de bescherming en de aanpasbaarheid en niet omdat de sterkte niet in een bril kan.

+19 met cilinder -4 is eigenlijk +15 met cilinder +4. Het blijft dus een plus sterkte.
Grote min sterktes is een groter probleem met lenzen bijv. -5 en cilinder -4 dat wordt -9 met cilinder +4 en dat lukt eigenlijk alleen in harde lenzen met een slechte pasvorm..

Er zijn heel veel sterktes die met een bril te corrigeren zijn en niet met lenzen.
Andersom is er maar één en dat is een keratoconus. Dit is overigens alleen met maatwerk lenzen te corrigeren en uitsluitend via de oogarts.
 
Ik rij al ruim 20 jaar met bril.
Kan ook niet echt lenzen verdragen.
Eerst tijden Suomy gehad nu aan me 2e HJC, de IS-17, zitten aan de zijkant lichte uitsparingen.
Mijn bril kan ik makkelijk op en afzetten.
 
Wat een boel reacties!

Voor de goede orde: deze bril is nieuw, en voorheen kon ik best een dag zonder. Nu niet meer, want dan heb ik knallende koppijn en ik zie gewoon niet scherp. Ik had verwacht dat ik nu ook nog prima een dag zonder bril zou kunnen. Ik ga nog even verder denken of ik zelf nog iets creatiefs kan bedenken, wellicht door de bril iets te laten aanpassen.

Dank voor het meedenken!

Bij mij was het destijds een must om de bril in de helm te kunnen steken (ook Arai). Ik heb bij aanschaf de pootjes wat rechter laten maken (helm mee om steeds even te passen). Werkte prima. Na een tijdje ben je er bovendien aan gewend en gooi je de bril er bij wijze van spreken vanaf een afstandje in.
 
Ik had speciaal voor het motorrijden een ultragoedkope bril gekocht via internet bij mr spex: goedkoopste montuur met goedkoopste glazen en stevige platte pootjes. Deze paste zonder enige moeite in mijn HJC R-PHA 10 helm en dat werkte prima.

In augustus heb ik m'n ogen laten laseren (transPRK, 9 dagen erna zat ik alweer op de motor, maar dat terzijde) en nu kunnen al m'n brillen en lenzen de prullenbak in.
 
Ik rijd helaas ook met bril. Wilde dolgraag lenzen maar na uitgebreid consult bij een optometrist was de conclusie dat ik droge ogen heb. Laseren zit er ook niet in want ik heb ook nog eens een lui oog met visus <0,1. Het blijft dus een bril.
Ik heb overigens mijn brillen van Specsavers; helemaal niets mis mee en ik kan geen verschil ontdekken met mijn knetterdure bril van die zaak die die optometrist in dienst heeft. De oogmeting bij Specsavers (gedaan door opticien) kwam trouwens ook exact hetzelfde uit incl. een klein cilindertje.
Ik heb een modulaire helm (X-lite) zodat ik mijn bril op kan houden maar heb ook weleens een integraal geprobeerd. Het kan prima als je veren inderdaad niet te slap zijn. Met zo'n superflexibel gevalletje lukt het niet.
Veel helmen hebben wel een gootje voor de veren of hebben de mogelijkheid een stukje schuim uit de wangkussens te verwijderen, zodat dat gootje ontstaat. Dat helpt.
 
Altijd een bril met kromme pootjes gehad.
Bril af, helm op en bril weer opzetten.
Beetje wringen in het begin misschien, maar dat gaat vanzelf makkelijker.

Nu een bril met semi rechte pootjes voor nog meer gemak, maar elke bril kan je gewoon in de helm dragen, no worries.
 
:^ , vooral het no worries gedeelte. Er is altijd wel een mouw aan te passen. Gewoon goed opletten bij helmen passen.

Mwooaaah, ik had een raybanbril met van die hele dunne titanium pootjes en die kon ik als het echt moest in m'n helm proppen. Maar dat had niet dag-in-dag-uit gekund.
 
Ik hoef met pot- of systeemhelm nooit een bril in een helm te proppen maar houd 'm gewoon op. Ik heb zelf twee Hans Anders brillen, een Nike bril en een BOSS bril, FWIW.
 
Maar dan heb je een pothelm (nuff said) of een loodzware en vaak lawaaiige systeemhelm waarvan ik zelf alleen het klapbare kinstuk zou moeten gebruiken voor het op- en afzetten. Dank u vriendelijk, maar nee. Dan liever een bril met stevige potjes en een fijne lichte integraalhelm.
 
Al 10 jaar met allerlei brillen in de helm gezeten.
Inclusief zonnebrillen met dikke poten en leesbril met dunne fragiele pootjes.

Ooit gezegd dat ik een systeemhelm zou nemen voor de bril, tegenwoordig vind ik het zonde om alleen voor een bril een systeemhelm te kopen.
Gaat ook goed zonder ;)
 
Ook m'n hele leven al een bril (lenzen kan ik ook niet ivm cilinder afwijking).
.


Heb zelf ook lenzen met cilinder...
(uiteraard afhankelijk van je cilinder + sterkte, en nergens geen last van. Geen idee of een Hans Anders of Pearl ook dit soort lenzen kan leveren)

Verder is alles al zo'n beetje voorbij gekomen qua optie's..
 
Hier ook "gewoon" een systeemhelm. Ik ben al elke dag twee keer mijn broek/jas aan het aan- en uittrekken, om dan ook nog de bril af te doen voor ik een integraalhelm op of af kan doen is me gewoon net teveel gedoe.
 
Die systeemhelmen waren trouwens vroeger toen ik nog rookte (ja, ook op de scooter onder de helm) voor twéé doelen heel handig. Nu alleen nog maar voor de bril. Maar nog steeds zou ik er niet vanaf willen.

Waar ik pothelm zei bedoelde ik trouwens jethelm. Volgens mij overlappen die begrippen, maar ik stond laatst (in die hittegolf) bij de Motozoom de Shoei J-Cruise te passen, en 't is dat ik toen net niet genoeg op mijn betaalrekening had staan en na een nachtje slapen toch bedacht dat mijn Neotec ook pas net een half jaar oud was, maar anders had ik daar nu in rondgereden. Wat een heerlijke jethelm :) Ook voor brildragers. (En ook voor hen die nog roken, I guess :) )
 
Wat een boel reacties!

Voor de goede orde: deze bril is nieuw, en voorheen kon ik best een dag zonder. Nu niet meer, want dan heb ik knallende koppijn en ik zie gewoon niet scherp. Ik had verwacht dat ik nu ook nog prima een dag zonder bril zou kunnen. Ik ga nog even verder denken of ik zelf nog iets creatiefs kan bedenken, wellicht door de bril iets te laten aanpassen.

Dank voor het meedenken!

Neem je helm mee naar de opticien en laat hem/haar kijken wat er gedaan kan worden. Succes:)
 
Ouder topic, maar ook op mij van toepassing. Ben ook brildrager en gebruik nu een Swiss Eye sportbril op sterkte. Dat is een sportbril met een voorzetglas die verwisselbaar is. Een donker glas en een transparant glas in oranje. Daarachter zit een clip-on met glazen erin met sterkte voor veraf. Pootjes zijn rechts waardoor ik de bril gemakkelijk op en af kan doen. Zweer overigens ook bij een systeemhelm.

Nadeel is dat ik geen leesdeel erin heb zitten. In het dagelijkse leven draag ik een multifocale bril.

Nu zou ik het liefst een dergelijke bril willen, maar dan met multifocale glazen voor op de motor. Ben bij mijn opticien geweest en die kan brillen van het merk Julbo leveren met multifocale glazen. Totale kosten 500 euro! Dat is mij eigenlijk te duur. Oakley is ook een optie, maar ook behoorlijk aan de prijs!

Zijn er motorrijders hier op het forum die een multifocale bril hebben voor op de motor?
 
Ja ,ik een Nike sportbril
En ik rij met een helm die eigenlijk niet geschikt is voor een brildrager
X-lite 702
Speciaal gekocht voor de motor
Mijn andere bril gaat niet passen in de helm te krap
 
Terug
Bovenaan Onderaan