Brisk bougies

Idefix

MF veteraan
4 mei 2003
1.378
26
Spanbroek
Zijn er rijders die Brisk bougies gebruiken.
En wat zijn de voor c.q. nadelen van deze bougies.
apremium.gif
 
Op de BMW1150RT van mijn vrouw hebben ze een tijdje gezeten. Ze gaan korter mee en storen bij de radio ontvangst en de op zender-unit. Er zitten nu weer gewone in en KFR heb ik nog niet gemerkt.
 
Op de BMW1150RT van mijn vrouw hebben ze een tijdje gezeten. Ze gaan korter mee en storen bij de radio ontvangst en de op zender-unit. Er zitten nu weer gewone in en KFR heb ik nog niet gemerkt.

Ik had juist begrepen dat ze langer mee gingen.
Ik heb laatst de bougies in m'n Pan vernieuwd en die zaten er al 30.000km in
 
Ik heb er sinds kort ook briskjes in zitten en ik moet zeggen dat het een wereld van verschil is met de bosch die er eerst in zaten. Veel soepeler en nauwelijk KFR meer (dat laatste beetje is wel weg te krijgen met afstellen denk ik). Ik heb ze er pas 400km inzitten, dus over de levensduur kan ik weinig zeggen.

Ik heb trouwens niet het model wat jij toont, maar de onderste van deze 3:
zctxslgs.gif
 
Nog een voordeel van Brisk bougies.. hij is zuiniger geworden !
Was eerst rond de 1 op 16.. nu dus 1 op 18!
 
Ik had ze er 7000 km in zitten en heb ze er nu uitgehaald.
De eerste 5000 km ging prima, daarna toch weer iets van KFR te bespeuren + iets onregelmatig stationair lopen. Ik heb de originele NGK's erin gedraaid en merk nu geen verschil meer. Ik heb geen zin om elke 5000 km 32 euro voor bougies uit te geven.
 
De eerste 5000 km ging prima, daarna toch weer iets van KFR te bespeuren + iets onregelmatig stationair lopen.

Zou het dan toch iets te maken hebben met de afstelling van de motor?
Ik heb mijn fiets gekocht met 10K op de teller en heb de 1e 7K niets van KFR gemerkt. Daarna een beetje en dan ook niet eens altijd. Hangt een beetje van het weer af. Volgende week krijgt de fiets de 20K beurt. Ik ga er van uit dat ik er dan weer voorlopig helemaal van af ben.
 
Weet wel zeker dat het aan het afstellen ligt!
Ook met Brisk moet ie goed worden afgesteld.. lees maar bij Duursma..
Denk het goed synchroniseren dat dat het hele eieren eten is!
 
Goed synchroniseren is inderdaad erg belangrijk. Ik doe al mijn onderhoud zelf, en dat dus ook. En wel elke 5000 km.
Het probleem bij de boxers is dat de twee gaskleppen allebei met een eigen gaskabel worden bediend. Die kabels rekken en slijten na verloop van tijd, en meestal niet allebei even veel. Dat moet je dus blijven compenseren. Als de afstelling niet goed is, helpen ook Brisk bougies niet meer.
Mijn ervaring is dus dat ondanks een perfecte synchronisatie de bougies na zo'n 5000 km niet goed meer werken.
De fabrikant geeft als vervangingsinterval overigens 10.000 km op.
Ik heb nu Denso Iridium bougie's besteld.
Ben benieuwd...
 
Goed synchroniseren is inderdaad erg belangrijk. Ik doe al mijn onderhoud zelf, en dat dus ook. En wel elke 5000 km.
Het probleem bij de boxers is dat de twee gaskleppen allebei met een eigen gaskabel worden bediend. Die kabels rekken en slijten na verloop van tijd, en meestal niet allebei even veel. Dat moet je dus blijven compenseren. Als de afstelling niet goed is, helpen ook Brisk bougies niet meer.
Mijn ervaring is dus dat ondanks een perfecte synchronisatie de bougies na zo'n 5000 km niet goed meer werken.

Mijn RT rijdt al 40.000 zonder synchroniseren en zonder KFR. 1 x echt goed synchroniseren en dan is het opgelost. De fabrieks synchronisatie is onvoldoende dat is alles. Ik rij overigens met de Iridium bougie, starten makkelijker en lopen mooier stationair. Brisk bougies zijn kwalitatief niet op Japans niveau.
 
Ik heb ze er nu ook in zitten. Aangezien de motor beter afgesteld is, kan ik niet zeggen wat het effect van de Brisk's is. Ook over de levensduur kan ik weinig vertellen. Vermoedelijk gaan bij de volgende onderhoudsbeurt (20k km) weer de OEM Zündkerzen erin.
 
Ik had een R1100RT. Dat ding KFR-te als een gek, toen Brisken erin. KFR ineens weg, beter starten, mooier lopen, geen probleem. Tot inderdaad zo'n 5.000 km: ougies kapot.

Overgestapt op NGK BCP7ET: dat zijn driepoot-bougies: perfecto!!!!
Geen KFR meer, mooi lopen, gaan lang mee (ik vernieuw ze elke 10.000 km) en kosten maar een euro of drie.

Nu heb ik een R850R, weer die NGK'tjes ingedraaid. Alles goed. Ik kom bij een groothandel vierpoot-Bosch bougies tegen, ik denk: die wil ik, is nog beter.
Ik rij met de fiets rond de 120 km/uur: trillen, niet mooi lopen, lawaai!
Ik die NGK-bougies er weer in, en alles weer goed.

Iridium had ik ook al geprobeerd: zelfde resultaat als met die Bosch. Origineel BMW is helemáál niet fijn, btw!

Conclusie: Brisken heel fijn, maar veel te korte levensduur, en te duur. NGK BCP7ET: prima, iets minder goed oppakken (maar nauwelijks merkbaar) en eengeode levensduur/prijs/kwaliteitverhouding!

Zo, ik heb gezegd! en nu weer rijden :] :] :] :] :]
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan Onderaan