(brom) scooter choke vraagje

Status
Niet open voor verdere reacties.

biglift

MF veteraan
20 jul 2004
3.344
40
eindhoven
Ok ok ik weet ut het gaat hier om motoren......
toch een vraag want ik weet zeker dat er hier iemand rondloopt die weet hoe het zit.


ik heb hier al een hele poos mijn oude bromscooter staan ( yamaha Jogg RR bj 2004 watergekoeld 50 cc 2 takt)
en die loopt ruk. ( benzine carburatie probleem )
nu wil ik die verkopen maar als de motor niet loopt verkoopt dat niet.
( scooter ziet er netjes uit maar i.v.m. motor rijden staat ie in een hoek te verkommeren )

dus>> ik ben aan het sleutelen.

nu heb ik de carb eraf en ultrasoon schoongemaakt maar ik zit met de vraag hoe ik de automatische choke die op zon dellorto PHVA Zs 12 mm carb. test.

ik wil weten of dat electrische ding goed is.

kortom hoe test ik dat ? hoe weet ik of dit ding nog goed is?

ik moet er volgens het WPHB 12 volt op zetten.
dan word hij langzaam warm >> is dit een electromagneet of wat ?
moet die naald omhoog getrokken worden als je er stroom op zet ??

wie helpt me even dan kan ik het afmaken en die scoot op marktplaats zetten
 
probleem is opgelost >>

ben er achter >>

dit is een thermostatische regelklep.

er zit een weerstand in die warm word.
als je het contact aanzet bij een koude motor gaat er stroom door de weerstand lopen.
hierdoor word de boel warm.
deze warmte bediend het thermostaat gedeelte waardoor de naald ingetrokken word en de klep ( choke in dit geval ) open gaat en er extra brandstof uit de vlotterbak getrokken kan worden.


met deze kennis van zaken heb ik de klep kunnen testen en hij werkt nog.

topic mag slotje op
 
Stop er voor de zekerheid een nieuw vlotternaaldje in, zal wel zo'n klein driekantje zijn met (versleten/vervorm/verouderd) plastic sluitpuntje. Op mijn oude Vespa's zat ook zo'n Dell'Orto carbje, vlakschuif zonder gasnaald; maar dat puntje gaat tussen 10.000 en 30.000km rot doen, soms droogvallen door "kleven" en even later zwaar verzuipen. De slijtage/vervorming zie je alleen onder een sterke loupe of microscoop.
 
Stop er voor de zekerheid een nieuw vlotternaaldje in, zal wel zo'n klein driekantje zijn met (versleten/vervorm/verouderd) plastic sluitpuntje. Op mijn oude Vespa's zat ook zo'n Dell'Orto carbje, vlakschuif zonder gasnaald; maar dat puntje gaat tussen 10.000 en 30.000km rot doen, soms droogvallen door "kleven" en even later zwaar verzuipen. De slijtage/vervorming zie je alleen onder een sterke loupe of microscoop.


thanks for the tip.

zal ik denk ik zeker doen en ook de pakkingen.

deze delorto heeft wel een naald / mengbuis.

ik moet ook nog even de benzine kraan / klep ( werkt met vacuum) nakijken of deze nog goed is.

als straks alles weer werkt heb ik deze metallic blauwe jogg rr brommer in de aanbieding
bouwjaar 2004 en ik ben de 1e eigenaar >> km stand iets van +/- 10000 km

25399_0.jpg
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan