Brommer als Motor keuren

WebXP

Rookie
2 aug 2005
11
0
Het eerste bericht van mij op dit forum. Had het al wat vaker in de gaten gehouden maar nu tijd om te registreren :)

Meteen een vraag: Is het mogelijk om een brommer goedgekeurd te krijgen als lichte motor? Ik heb een Derbi GPR, die in princiepe de iets betere snelheden aankan vergeleken met een andere brommer. Ik meen dat deze in Spanje dan ook als licht motor verkocht worden. Nederland zou Nederland niet zijn, als ze dat deden verzieken. Zie ook fototje (verveelde me eens)...

Heeft (wat ik zie) ook een goed frame. Niet zo'n dunne scooterbuizen. M'n broer haalde met z'n scooter de 110, moet mijne toch meer aankunnen.

Ik haal nu een snelheid van 90-95 km/u. Veranderingen: Metrakit uitlaat, rest origineel. Kwalitatief vind ik 'm zeer goed, behalve de gewone onderhoudsdingen nooit problemen ermee gehad.

Bijlage: GPR2.JPG
 
Het kan wel, alhoewel 't een redelijke rompslomp is. Qua technische keuring is meestal het geluid het grootste probleem.

Ik weet nog wel een Derbi FDS te koop met motorkenteken, misschien kan je daar wat mee?
 
Bovendien moet een motor harder dan 100 Km/h kunnen lopen, dus dan moet je er nog 5 Km/h meer uit persen :P


Sorry voor mijn kommentaar maar de brommer moet minimaal 80 km per uur lopen om deze als motorfiets gekeurd te krijgen.
Je bent er wel even mee bezig maar een brommer is prima als motorfiets gekeurd te krijgen.kosten vallen ook nog wel mee.Je bent ongeveer 180 euro kwijt bij de RDW.De kosten voor het ombouwen naar de wettelijke eisen verschilt per brommer natuurlijk.
Ik heb zelf ook een keer of 5 een brommer laten keuren als motorfiets. *O*
 
Hier in België gaat het niet meer, een collega heeft dat vroeger ééns geprobeerd en kreeg een duidelijk antwoord; njet.
Zelfs een brommertje van klasse A naar B (of andersom) zetten gaat niet meer, ééns ingeschreven kunnen de papieren niet meer aangepast worden.
Trouwens rijden er in Nederland motorscooters van 125cc, kom er toch af en toe en nog nooit iemand zien rijden op zo'n ding.
 
Ik vraag me af of je nog wel op dat ding wil rijden als je motorrijles hebt gehad. Dan heb je op een echte motorfiets gereden en niet meer op zo'n licht 2-taktje zonder koppel. Een CB500, ER-5 of andere lesbike is toch ff een maat groter/zwaarder.
 
Hier in België gaat het niet meer, een collega heeft dat vroeger ééns geprobeerd en kreeg een duidelijk antwoord; njet.
Zelfs een brommertje van klasse A naar B (of andersom) zetten gaat niet meer, ééns ingeschreven kunnen de papieren niet meer aangepast worden.
Trouwens rijden er in Nederland motorscooters van 125cc, kom er toch af en toe en nog nooit iemand zien rijden op zo'n ding.


Die rijden er wel , maar er zijn er niet zoveel.(dat kan je ook merken aan de reacties van de medeweggebruikers)
Er zullen er wel steeds meer komen , omdat het nu eenmaal een goed stads/woonwerkscootertjeis zonder de parkeer(plaats)problemen of file-elende.
Zijn voor de winter ook geschikter vanwege het lage zwaartepunt(van die 100kg)en het feit dat als je omvalt er geen 200kg op je been drukt(of je nek) omdat je je benen niet om de scooter heen hebt.(grootste voordeel is de windbescherming)



Frans
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan