Brommer laten keuren als motor anno 2010

Robbinm

Die hard MF'er
5 feb 2008
575
3
Hoofddorp
Over dit onderwerp bestond al een topic uit 2004, maar omdat daar nogal offtopic gegaan werd, en de thread uit 2004 was heb ik besloten om een nieuw draadje te openen.

Ik wil een Piaggio Zip laten keuren als motor, en ik wil weten wat daarvoor de procedure tegenwoordig is, en een indicatie van de kosten die daar aan verbonden zijn.
 
Ja, het enige dat ik daar kon vinden ging over het invoeren van een buitenlandse motorfiets.
 
Je hebt op een .zip een andere cilinder geschroeft en wil 'm laten keuren als motor .... óf wat is het achterliggende issue?

iets met typegoedkeuringen.....
 
Laatst bewerkt:
Denk inderdaad dat de typegoedkeuringen een probleem gaat worden.

Ik wil het net andersom doen, volgende maand neem ik een 150cc 100cc scooter mee uit Spanje en ga er een brommerblok onder zetten. Deze wil ik dan op nl kenteken zetten. Weet iemand als dit problemen gaat opleveren? Word bv de cilinderinhoud gecontroleerd?
 
Laatst bewerkt:
Cilinderinhoud is niet iets wat snel te controleren is, maar de orginele papieren vertellen vaak genoeg (óók door het frame/chassis nummer).
 
Laatst bewerkt:
De zip is nog niet aangeshaft, ik zit nog te twijfelen.

Een beetje achtergrondinfo om het duidelijker te maken. In ons land is de zip geleverd in de volgende versies:

Zip 50 2 takt luchtgekoeld
Zip 50 4 takt luchtgekoeld
Zip SP 50 2 takt watergekoeld
Zip 100 4 takt luchtgekoeld

en in het buitenland ook als
Zip 125 4-takt luchtgekoeld

De Zip SP heeft een swing-arm voorvork, die wil ik hebben voor de beste wegligging.
Tevens zijn sommige buitenlandse Zip 125 geleverd met swing-arm.

Van het blok dat onder de zip 125 zit is ook een watergekoelde versie, met niet 2 kleppen maar dat is een vierklepper. Helaas is die niet onder een zip geleverd, dat zal ik dus zelf moeten bouwen. Tevens is het watergekoelde blok verkrijgbaar met 200, 250 en 300cc cilinders.

Wat mijn doel is: Een Zip met een 300cc watergekoeld blok met een swing-arm voorvork.
Ik heb dus twee opties:

Koop nu een Zip SP in nederland en bouw er een 125cc blok onder, laat hem keuren als motor en bouw hem dan later om naar 300cc watergekoeld.
Koop een Zip 125 met swing arm in het buitenland, en bouw hem later om tot een 300cc watergekoeld blok.

Een nederlands Zip 100 blok is geen optie, die is niet geleverd met swing-arm en het blok is in feite een opgeboord 50cc blokje, niet het 125cc blok (Piaggio LEADER) waar ik de 300cc kit op kan plaatsen (originele krukas en cilinder van een Piaggio Quasar blok)

Het opvoeren naar 300cc is iets voor later, het belangrijkste is dat hij als motorkenteken staat.

Een beetje een knappe Zip SP kost hier rond de 1200 euro. In duitsland betaal je voor een Zip 125 tussen de 800 en 1200 euro. Als ik hier een een Zip SP zou kopen, zou ik nog een LEADER blok moeten kopen voor de ombouw naar 125cc, en als ik uit duitsland een Zip 125 zou halen dan zou ik een radiateur, koelslangen en een voorkap moeten kopen met een radiateuruitsparing.

Ik vraag het overigens niet alleen voor mezelf, een vriend van me is momenteel al bezig met de conversie, een topic daarover is te vinden op het motorscooter forum hier.
Hij heeft een Zip SP op brommerkenteken en inmiddels is daar een 125cc watergekoeld leader blok onder gekomen, er moet alleen nog een motorkenteken op en dan kunnen we beginnen met de ombouw.
Tevens heeft een andere vriend van mij eergisteren ook een Zip SP gekocht, nu nog standaard, maar is ook nieuwsgierig naar de ombouw naar een motor, en met motorkenteken.


Het is een lang verhaal, en ik hoop dat het een beetje duidelijk is.

Ik kan voor mezelf nu al een beetje uitvogelen dat een Zip 125 uit duitsland halen en dan ombouwen naar waterkoeling en 300cc het goedkoopste en makkelijkste is, maar ik ben voor die vrienden van mij benieuwd of het plan uberhaupt kan slagen.
Als het duizenden euro's gaat kosten kan het plan natuurlijk niet doorgaan, dan zullen zij ook een duits frame moeten kopen en invoeren, alle andere onderdelen hebben ze al.
 
Volgens mij (en piaggio) worden die dingen als SP nieuw alleen als max. 100cc geleverd ..... en dan ook alleen nog maar aan de Spanjaarden.

Nieuwe 100cc spanjaard importeren naar NL .... en er dan een 300cc onder schroeven kán, maar of het verstandig is :+
 
Volgens mij (en piaggio) worden die dingen als SP nieuw alleen als max. 100cc geleverd ..... en dan ook alleen nog maar aan de Spanjaarden.

Nieuwe 100cc spanjaard importeren naar NL .... en er dan een 300cc onder schroeven kán, maar of het verstandig is :+

Als SP worden ze alleen als 50cc tweetakt watergekoeld gebouwd. De 100cc is geen SP (Sport Production) en een viertakt, bovendien ook nog eens het verkeerde motorblok.

Over of het verstandig is, de Zip is gebouwd voor dit soort vermogens. De Zip vanaf bouwjaar 2000 is ontwikkelt in samenwerking met malossi, en ontworpen om vermogens van meer dan 20PK aan te kunnen. De remmen zijn ruim bemeten, het frame is superstijf en de voorvork is op een detail na dezelfde als uit de vespa gts 300.

Voor de wegligging is dit de beste scooter. Ik rijd nu een grotere scooter maar dat is toch lang niet zo leuk als een zip.
 
Daarom worden ze op alle fronten aangepast als er een beetje serieus vermogen op komt?

Het frame is toch echt van papiermachee, het ene schijfje voor houdt met 50 in het uur al niet over. De standaard demping doet de naam swing als in schommel eer aan...

Het is zeer zeker mogelijk om een strak sturend scootertje op de weg te zetten maar vergis je niet in de kosten....
 
....lekker goedkoop allemaal ,.......wordt waarschijnlijk een "gouwe" skoetert ..... :)
 
RuudRuud waar baseer jij je op?

Een zip 100 heeft een kleinere remschijf dan een SP.
Ik heb dit topic niet geopend om er achter te komen of een zip de snelheid aan kan, dat weet ik namelijk al zeker. De zip is ontworpen als motor, enkel ook als brommer geleverd. Als je het er niet mee eens bent dan open je maar een topic dan gaan we daar wel discussieren.

Mijn vraag was of iemand weet wat de kosten zijn....
 
dan bel je RDW toch gewoon op ? ,.....weet je gelijk van de hoed en de rand denk ik ...
 
Ik denk dat ik dat maar eens ga doen dan. Als ik weet wat het kost post ik het hier als naslagwerk.
 
Ze kijken bij het RDW naar het framenummer en het goedkeuringsnummer. Heb je dus een framenummer met goedkeuring wat toebehoort aan een motor krijg je hem volgens mij niet op brommerkenteken of andersom.

Maar contact met de RDW zal uitsluitsel geven.....
 
Is het niet veel makkelijker om een Zip 300 in te voeren en dan daar de SP spulletjes op te bouwen voorzover van toepassing? Heb je geen gedoe met keuringen enzo :)
 
Aha! Diezelfde vraag heb ik vorige maand gesteld aan de RDW. Alleen jammer dat de emailbox waar het antwoord instaat niet bereikbaar is ivm storing..

Volgens mij kwam het neer op het volgende.

-Als de brommer van vóór 1997 is, moet deze voldoen aan de permanente eisen voor motorfietsen. Simpel gezegd moet dat ding dan "gewoon in orde" zijn. Denk ook aan uitstoot, decibellen, lichtval et cetera.

-Als de brommer van na 1997 is, moet de typegoedkeuring voldoen aan een bestaande motor. Dan wordt het dus al lastiger, hoewel ik niet éxact begrijp wat ze daarmee bedoelen.

Houd er rekening mee dat ik dit uit m'n hoofd heb gereproduceerd, dus wellicht niet helemaal juist is. Ik zou een email sturen naar de klantenservice van de RDW (er staat een contactforumulier op de website). Dan weet je alles.

Succes! Karl
 
Ok. dan word het importeren voor mij..
Ik weet dat de meldcode van een brom zip begint met ZAPC en die van een motorzip begint met ZAPM, ik zal dus geen typegoedkeuring hebben voor de motor.
Maargoed ik zal de RDW alsnog even vragen om meer info, aangezien hij wel als motor te krijgen is.
 
RuudRuud waar baseer jij je op?

Een zip 100 heeft een kleinere remschijf dan een SP.
Ik heb dit topic niet geopend om er achter te komen of een zip de snelheid aan kan, dat weet ik namelijk al zeker. De zip is ontworpen als motor, enkel ook als brommer geleverd. Als je het er niet mee eens bent dan open je maar een topic dan gaan we daar wel discussieren.

Mijn vraag was of iemand weet wat de kosten zijn....

Excuus, ik wist niet dat je niet tegen goed bedoeld advies kon. Succes met de ombouw maar dat zal wel lukken.

Ik baseer me overigens op eigen kennis. Als ik het uit een boekje zou hebben zou ik een bronvermelding plaatsen.
 
Excuus, ik wist niet dat je niet tegen goed bedoeld advies kon. Succes met de ombouw maar dat zal wel lukken.

Ik baseer me overigens op eigen kennis. Als ik het uit een boekje zou hebben zou ik een bronvermelding plaatsen.

Ik weet dat je advies goedbedoeld is, maar het is niet meer van deze tijd dat brommertjes het niet aankunnen. Ik reageer zo omdat het vorige topic ook als een discussie was geworden. Maar discussie is niet nodig.,
 
Als ik het dus goed begrijp is die ZIP alleen geleverd met maximaal een 125 CC motorblokje.
Zo'n ding wil jij dus op motorkenteken gaan zetten, al dan niet ingevoerd, en er later een 300cc blok van een ander type scoot/motor op gaan bouwen.

Bedenk dan wel dat je hele typegoedkeuring op dat moment vervalt en jij wettelijk gezien als producent / fabrikant van dat motorvoertuig wordt aangemerkt.
Om alles volgens de correcte procedures te laten verlopen, zul je dus na de ombouw een individuele typegoedkeuring moeten laten uitvoeren (en dat kan volgens mij alleen in Lelystad).

Zou je gewoon een ander blok eronder gooien, zonder dit op het kenteken te laten aanpassen, vervalt automatisch jouw verzekering en is het kenteken ongeldig.
Als je dan iemand aanrijdt, of ook maar een aanrijding veroorzaakt, ga je heeeeeel erg nat....

Koop toch gewoon een Burgmann 400, dan heb je een echte motorscooter.....
 
Als ik het dus goed begrijp is die ZIP alleen geleverd met maximaal een 125 CC motorblokje.
Zo'n ding wil jij dus op motorkenteken gaan zetten, al dan niet ingevoerd, en er later een 300cc blok van een ander type scoot/motor op gaan bouwen.
Ja dat klopt.
Bedenk dan wel dat je hele typegoedkeuring op dat moment vervalt en jij wettelijk gezien als producent / fabrikant van dat motorvoertuig wordt aangemerkt.
Om alles volgens de correcte procedures te laten verlopen, zul je dus na de ombouw een individuele typegoedkeuring moeten laten uitvoeren (en dat kan volgens mij alleen in Lelystad).
Dat klopt ook. Toch wil ik het zo. Ze controleren de cilinderinhoud niet bij een ongeval. Motorblok ziet er exact hetzelfde uit als een 125cc tegenhanger.
Zou je gewoon een ander blok eronder gooien, zonder dit op het kenteken te laten aanpassen, vervalt automatisch jouw verzekering en is het kenteken ongeldig.
Als je dan iemand aanrijdt, of ook maar een aanrijding veroorzaakt, ga je heeeeeel erg nat....
Dat klopt, maar de kans dat ik een controle krijg op cilinderinhoud is nihil, mij het risico waard. Jou misschien niet, maar mij wel.
Koop toch gewoon een Burgmann 400, dan heb je een echte motorscooter.....
Doe mij maar een zipje daar kun je tenminste mee sturen. Burgman is mij te groot en te zwaar.
Overigens is de scooter niet voor de snelweg bedoelt als iemand daar over begint.

Ik neem hem af en toe mee naar een meeting op gesloten terrein, maar ik wil dan geen gezeik met de politie vandaar dat ik hem op kenteken wil.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan