Brommer laten keuren als motor anno 2010

Als ik het dus goed begrijp is die ZIP alleen geleverd met maximaal een 125 CC motorblokje.
Zo'n ding wil jij dus op motorkenteken gaan zetten, al dan niet ingevoerd, en er later een 300cc blok van een ander type scoot/motor op gaan bouwen.

Bedenk dan wel dat je hele typegoedkeuring op dat moment vervalt en jij wettelijk gezien als producent / fabrikant van dat motorvoertuig wordt aangemerkt.
Om alles volgens de correcte procedures te laten verlopen, zul je dus na de ombouw een individuele typegoedkeuring moeten laten uitvoeren (en dat kan volgens mij alleen in Lelystad).

Zou je gewoon een ander blok eronder gooien, zonder dit op het kenteken te laten aanpassen, vervalt automatisch jouw verzekering en is het kenteken ongeldig.
Als je dan iemand aanrijdt, of ook maar een aanrijding veroorzaakt, ga je heeeeeel erg nat....

Koop toch gewoon een Burgmann 400, dan heb je een echte motorscooter.....


Zal allemaal wel meevallen ,.....anders gaat `een kwart` van alle Harley rijders nat ....en dat gekoof ik dan effe niet ;)
 
theorie en wetgeving.....oke ,......maar we hebben te maken met de praktijk ,....en dat telt ,.....

.....gelukkig maar ....voor ons :$ :) :) :)
 
Let maar es op wat er gebeurt als je een ongeval hebt met een dode (of zwaargewonde), of als de tegenpartij een expertise eist omdat deze vermoedt dat de scooter opgedreven is.
En er dan van rechtswege uit een oorzakelijk verband gesteld wordt tussen het ongeval enerzijds en snelheid -lees: opgedreven- anderzijds ...

En dat de sportsters van Harley "in een wip" van 883 naar 1200cc gebracht worden, tjah, daarom is dat nog geen oorzaak van een gebeurlijk ongeval. Wat bij een 300cc scooter ipv een 125/100cc al veel eerder precies wel het geval kan zijn.
 
Let maar es op wat er gebeurt als je een ongeval hebt met een dode (of zwaargewonde), of als de tegenpartij een expertise eist omdat deze vermoedt dat de scooter opgedreven is.
En er dan van rechtswege uit een oorzakelijk verband gesteld wordt tussen het ongeval enerzijds en snelheid -lees: opgedreven- anderzijds ...

En dat de sportsters van Harley "in een wip" van 883 naar 1200cc gebracht worden, tjah, daarom is dat nog geen oorzaak van een gebeurlijk ongeval. Wat bij een 300cc scooter ipv een 125/100cc al veel eerder precies wel het geval kan zijn.

Dat ga ik niet helemaal begrijpen. Wat is het verschil dan? Een proleet met een 125cctje zal eerder brokken maken dan iemand die zorgvuldig met z'n 300cctje omgaat. Het maakt m.i. ook niet uit of TS een 125cc ombouwt naar 300cc, of dat hij zijn 125cc verkoopt en een originele 300cc koopt.

Daarnaast geeft TS al aan dat hij de scooter (althans voor het overgrote deel) op afgesloten terrein wil gebruiken.

Groeten, Karl
 
Lekker boeiend allemaal toch! De TS steld een vraag over het al dan niet kunnen keuren. Komen er weer gasten die zonodig met het vingertje omhoog hun mening moeten geven.

//edit @ hieronder, om niet te veel rommel te maken hier....

Waarom waarschuwen, ik bedoel, dat weet je toch zelf ook wel. Maarja, een stukje eigen verantwoordelijjkheid past niet meer in Nederland lijkt het wel ;)

En opmerkingen als: "Koop toch gewoon een Burgmann 400, dan heb je een echte motorscooter....."

gut gut, als het nu grappig bedoelt is maarja. hahaha stelletje zeikerts :P :W
 
Laatst bewerkt:
Lekker boeiend allemaal toch! De TS steld een vraag over het al dan niet kunnen keuren. Komen er weer gasten die zonodig met het vingertje omhoog hun mening moeten geven.

nou,...is wel beetje zo,.....maar waarschuwing is nooit overbodig ....

ik denk alleen dat ´t zo´n vaart niet loopt ,....als er een kenteken op zit is ´t gewoon oke.

De aftermarket voor HD biedt zoveel te koop aan , dat je onderhand iereen wel van de weg zou kunnen schoffelen bij een voetuigcontrole.

Resumé ........´t valt allemaal wel mee :)
 
gewoon lekker zo´n brommertje naar wens in elkaar timmeren dus ,...
....wel prijzig denk ik ,.....maar wel leuk *O*
 
Ja ga ik doen, motorzip uit duitsland laten komen en dan hier ombouwen naar SP 300cc.
Hartstikke leuk om op te rijden.

Bedankt voor de ondersteunende reacties. Ik ga voor die vrienden toch nog contact opnemen met het RDW en de uitslag post ik hier, al ben ik bang dat het niet anders zal zijn als wat Kachel vertelde. Dan zullen zij ook een motorzip moeten importeren.

En inderdaad, het is maar net hoe je er zelf mee om gaat, ik ben een anticiperend rijder, ik geef altijd richting aan en houd me aan de verkeersregels, maar op gesloten terrein gaan de remmen er wel af.

Groeten
 
Ja dat klopt.Dat klopt ook. Toch wil ik het zo. Ze controleren de cilinderinhoud niet bij een ongeval. Motorblok ziet er exact hetzelfde uit als een 125cc tegenhanger.Dat klopt, maar de kans dat ik een controle krijg op cilinderinhoud is nihil, mij het risico waard. Jou misschien niet, maar mij wel.
Let maar eens op, als er een dodelijk ongeval plaatsvindt. Voertuig gaat mee voor Technisch Onderzoek en wee je gebeente als dan blijkt dat dit voertuig zo niet op kenteken had mogen staan.....
Doe mij maar een zipje daar kun je tenminste mee sturen. Burgman is mij te groot en te zwaar.
Overigens is de scooter niet voor de snelweg bedoelt als iemand daar over begint.

Ik neem hem af en toe mee naar een meeting op gesloten terrein, maar ik wil dan geen gezeik met de politie vandaar dat ik hem op kenteken wil.

Ok, ik ga er ook van uit dat jij er verantwoordelijk mee omgaat, maar zou je hem ooit verkopen en de nieuwe eigenaar bouwt er een zwaar ongeluk mee, dan zou jij nog steeds zwaar in de problemen kunnen komen...
 
Laatst bewerkt:
Lekker boeiend allemaal toch! De TS steld een vraag over het al dan niet kunnen keuren. Komen er weer gasten die zonodig met het vingertje omhoog hun mening moeten geven.

//edit @ hieronder, om niet te veel rommel te maken hier....

Waarom waarschuwen, ik bedoel, dat weet je toch zelf ook wel. Maarja, een stukje eigen verantwoordelijjkheid past niet meer in Nederland lijkt het wel ;)

En opmerkingen als: "Koop toch gewoon een Burgmann 400, dan heb je een echte motorscooter....."

gut gut, als het nu grappig bedoelt is maarja. hahaha stelletje zeikerts :P :W
Ga eerst eens nederlands leren, dan leer je gelijk ook dingen in hun verband te lezen.
Een brommer ombouwen naar motorscooter is in mijn ogen gewoon vergeefse moeite.
Je moet zoveel ombouwen om wettelijk goed te zitten, dat je beter meteen een echte motorscooter kunt kopen.

Eentje die door de fabrikant als zodanig ontworpen is en waar je niet eerst het halve frame en de remmen moet gaan ombouwen om een enigszins acceptabel weggedrag te krijgen.


Ik heb ook met opgevoerde brommertjes rondgereden en die waren wel degelijk gelijk in beslag genomen als ze me er ooit mee gesnapt hadden, maar dit is wettelijk gezien gewoon valsheid in geschrifte en dat is een misdrijf.
Dus: voel je niet gelijk op de pik getrapt als iemand dit aangeeft. De TS is dit ook niet en reageert wél als een normale volwassene op mijn post.
 
Laatst bewerkt:
Ok, ik ga er ook van uit dat jij er verantwoordelijk mee omgaat, maar zou je hem ooit verkopen en de nieuwe eigenaar bouwt er een zwaar ongeluk mee, dan zou jij nog steeds zwaar in de problemen kunnen komen...

Dat wist ik nog niet. Bij de verkoop zal ik er rekening mee houden. Bedankt.
Ga eerst eens nederlands leren, dan leer je gelijk ook dingen in hun verband te lezen.
Een brommer ombouwen naar motorscooter is in mijn ogen gewoon vergeefse moeite.
Je moet zoveel ombouwen om wettelijk goed te zitten, dat je beter meteen een echte motorscooter kunt kopen.

Eentje die door de fabrikant als zodanig ontworpen is en waar je niet eerst het halve frame en de remmen moet gaan ombouwen om een enigszins acceptabel weggedrag te krijgen.
Dit valt mee, ik bouw hem zelfs beter op dan dat hij geleverd is alszijnde motorscooter.
De Zip is als 100cc geleverd in dezelfde vorm als de 25 en 45km/h zip. Het enige verschil is de cilinderinhoud. Dat geeft alleen niet aan hoe slecht de motorscooter is, maar hoe goed de kwaliteit is van de snorscooters. Dat word snel door elkaar gehaald en is niet onbegrijpelijk als je naar het verleden kijkt waar veel slappe brommertjes gebouwd werden. De kwaliteit van de frames en de stuurinrichting is niet meer te vergelijken met dat van 20 jaar en verder terug.

Om de stevigheid nog groter te maken bouw ik er zelfs een massief stalen voorvork in die ook geleverd is in de SP, de Sport Production van de zip.

Och gut, dan gaan we maar iemand aanvallen op wat taalvouten....

:W
Taalfoutjes maakt iedereen, reken elkaar er niet op af dat is niet nodig, wat je over probeert te brengen is belangrijker.
 
jongens , jongens ........

je mag eigenlijk helemaal niks meer in nederland als je werkelijk alles uitdiept........

vroeger mochten ( en deden we ook ) grotere motoren in onze auto's knutselen......

HD-rijders frommelen nu nog massaal zwaardere S&S blokken in hun frames ....

er rijden er die achterwielen als skippy-ballen er in hebben ,....en af en toe een verrekijker nodig hebben om hun voorwieltje nog te kunnen zien ......

Ik vind 't leuk hoor ......

we zouden met z'n allen veel meer dwars voor de kar moeten liggen in dit baggerland waar niks meer mag en kan ......

Die jongen is juist goed bezig !!!!!

Goeie raad :

Koop gewoon zo'n zippy met kentekentje ,....en verander en vertimmer dat ding naar hartelust ,.......en rije met dat ding ( en niks RDW-toestanden )

:) :) :) :) :) :)
 
Haha ik kan me wel vinden in je standpunt. Al die regeltjes :r
Maar wel een kentekenplaat om onschuldig te ogen...

Vermogen moet rond de 25 achterwiel pk's komen te liggen.

Al mijn vragen zijn beantwoord, dus een slotje is geen probleem zijn, tenzij mensen nog verder willen praten erover?
 
Haha ik kan me wel vinden in je standpunt. Al die regeltjes :r
Maar wel een kentekenplaat om onschuldig te ogen...

Vermogen moet rond de 25 achterwiel pk's komen te liggen.

Al mijn vragen zijn beantwoord, dus een slotje is geen probleem zijn, tenzij mensen nog verder willen praten erover?

Hoho, ik wil weten hoe de RDW reageert op de email die jij gaat sturen :Y

Als ik weer in mijn inbox kan en dit topic is nog actueel, zal ik ook even posten wat de RDW mij exact gemaild had.

Groeten, Karl
 
Och gut, dan gaan we maar iemand aanvallen op wat taalvouten....

:W
Het gaat me niet om de taalfouten, maar om het feit dat ik hier gelijk als zeikerd word neergezet.

TS heeft heel goed gesnapt wat ik bedoel en ik ben ook niet roomser dan de paus, maar om me dan gelijk als zeikerd te bestempelen vind ik wat ver gaan. Vandaar mijn ietwat geagiteerde reactie. Hiervoor mijn welgemeend excuus. :)

[zeikmodus]Feit blijft, dat TS zwaar in de problemen zou kunnen komen, als hij of de volgende eigenaar van de ZIP een ongeluk met letsel veroorzaakt. Zeker weten dat dat ding dan helemaal uit elkaar gehaald wordt, om een oorzaak van het ongeluk te achterhalen. Europese Wetgeving geeft aan, dat als je een product zodanig verandert dat het niet meer aan de oorspronkelijke toestand van productie beantwoordt, jij wettelijk gezien als producent van dat produkt wordt gezien en verantwoordelijk bent voor eventuele productiefouten. Dat is wat ik duidelijk wilde maken[/zeikmodus]

Maar goed, of het in de praktijk ooit zo ver zal komen.......ik denk het niet....

Veel succes met ombouwen TS! :}
 
Laatst bewerkt:
jongens , jongens ........

je mag eigenlijk helemaal niks meer in nederland als je werkelijk alles uitdiept........

vroeger mochten ( en deden we ook ) grotere motoren in onze auto's knutselen......

HD-rijders frommelen nu nog massaal zwaardere S&S blokken in hun frames ....

er rijden er die achterwielen als skippy-ballen er in hebben ,....en af en toe een verrekijker nodig hebben om hun voorwieltje nog te kunnen zien ......

Ik vind 't leuk hoor ......

we zouden met z'n allen veel meer dwars voor de kar moeten liggen in dit baggerland waar niks meer mag en kan ......

Die jongen is juist goed bezig !!!!!

Goeie raad :

Koop gewoon zo'n zippy met kentekentje ,....en verander en vertimmer dat ding naar hartelust ,.......en rije met dat ding ( en niks RDW-toestanden )

:) :) :) :) :) :)
Ergens heb je wel gelijk hoor, er moet teveel en er mag veel te weinig in dit door Harry Potter geregeerde pokkeland....
 
't werkt heel simpel ......

Als je iets officiëel vraagt ,.....dan mag 't niet wat je voor ogen hebt ,....of 't wordt onbetaalbaar...

Oplossing : Gewoon lekker doen ,....en vooral niks meer vragen ....
 
Je bent helaas net te laat, tot niet zo heel lang geleden kon het met een 125 als uitgangspunt vrij makkelijk. Niet precies wat je wilde, maar wel een manier om eea legaal te krijgen.

Dit schreef de RDW nadat ik er naar gezocht heb ivm ombouw 250->400.
Geachte heer TijnOnlijn,

In uw e-mail vraagt u informatie over het aanbrengen van een andere motor in uw motorfiets.

Als u een ander type motor in uw motorfiets plaatst, dan hoeft u de motorfiets niet te laten keuren bij een keuringsstation van de RDW.

Als het aantal cilinders na de motorwijziging niet meer overeenkomt met de gegevens op het kentekenbewijs, dan moet de RDW het kentekenbewijs aanpassen.

Hiervoor stuurt u het volgende naar de RDW:

het originele Voertuigbewijs (deel IA) van het kentekenbewijs (als het kentekenbewijs is afgegeven vr 1 juni 2004 dan moet u het complete kentekenbewijs* opsturen)
een begeleidende brief waarin u aangeeft dat u een andere motor heeft geplaatst, met daarbij de vermelding van het aantal cilinders
Het adres is:

RDW
afdeling VRD
Postbus 30000
9640 RA te Veendam.

Ik adviseer u om de originelen aangetekend te versturen en voor uzelf kopien te maken. De verzendkosten zijn voor uw eigen rekening. Aan de wijziging zijn geen kosten verbonden.

* Het kentekenbewijs van vr 1 juni 2004 bestaat uit:

Kentekendeel I

Kentekendeel II

Overschrijvingsbewijs/Kopie deel III

bovenstaande eisen gelden tot 29-04-2009.
Na 30-04-2009 gelden er nieuwe individuele eisen waarvan op dit moment nog niet bekend is hoe deze worden ingevuld. Ik adviseer u om de eisen via een RDW-keuringsstation aan te vragen.

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben genformeerd.

Met vriendelijke groet,

Medewerker Klantenservice RDW
Ik heb nog gebeld hoe eea na deze datum zat. Uitgangspunt was dat het aantal CC's nog steeds niet uitmaakte, maar dat als het vermogen meer dan 20% toeneemt (dus niet de 40% van bij auto's) er een nieuwe keuring nodig is. Ik had de indruk dat die keuring op zich wel te doen was en dat het geen "nee, tenzij" keuring was.

Van brommer naar motor is afaik een vrijwel onmogelijke weg. Kwestie van wettelijke onwil. Misschien kun je nog een nieuw frame zonder framenummers van de fabrikant krijgen en dat als eigenbouwframe laten registreren.. maar dat wordt wel prijzig denk ik.
 
Hey, das voor mij wel interressant. Omdat ik van een 100cc naar een 70cc wil gaan. Wel minder cc's maar wel meer pk's. Als ik het zo lees zal het geen probleem zijn dus.

Vmax-Idioot, bij deze ook mijn excuses! Om toe te lichten, ik vind het gewoon vervelend dat er vaak direct met het wijze vingertje word gezwaaid. Ik heb zoiets van, ga lekker je gang, ook al overtreed je de wet een beetje of ben je niet helemaal slim bezig. Het is je eigen keuze, je bent vrij om te doen wat je wilt, de gevolgen zijn immers voor jezelf. Vrijheid blijheid. ;)
 
Ik heb een mt50f,deze is gekeurd en motor geworden,omdat op de buitelandse papieren motorrad stond.
Dit is precies het omgekeerde probleem,het probleem ligt in het land van herkomst,een brommer blijft een brommer,een motor een motor.
 
ik voorzie in mijn glazen bol dat je deze scoot niet moet bouwen/kopen, hij zal gestolen worden!.....




Maar wacht, ik zie meer.... ik zie meer.... Hij rijdt daarna rond op... op... ik zie iets met kanalen... en een eiland.... kanaleneiland?
 
Ik heb een mt50f,deze is gekeurd en motor geworden,omdat op de buitelandse papieren motorrad stond.
Dit is precies het omgekeerde probleem,het probleem ligt in het land van herkomst,een brommer blijft een brommer,een motor een motor.
Klinkt goed, dan kan het best zijn dat je een snelle duitse 50cc ZIP hier als motor kunt invoeren. Dan is het probleem een heel eind opgelost.
 
Terug
Bovenaan Onderaan