Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Als ik het dus goed begrijp is die ZIP alleen geleverd met maximaal een 125 CC motorblokje.
Zo'n ding wil jij dus op motorkenteken gaan zetten, al dan niet ingevoerd, en er later een 300cc blok van een ander type scoot/motor op gaan bouwen.
Bedenk dan wel dat je hele typegoedkeuring op dat moment vervalt en jij wettelijk gezien als producent / fabrikant van dat motorvoertuig wordt aangemerkt.
Om alles volgens de correcte procedures te laten verlopen, zul je dus na de ombouw een individuele typegoedkeuring moeten laten uitvoeren (en dat kan volgens mij alleen in Lelystad).
Zou je gewoon een ander blok eronder gooien, zonder dit op het kenteken te laten aanpassen, vervalt automatisch jouw verzekering en is het kenteken ongeldig.
Als je dan iemand aanrijdt, of ook maar een aanrijding veroorzaakt, ga je heeeeeel erg nat....
Koop toch gewoon een Burgmann 400, dan heb je een echte motorscooter.....
Let maar es op wat er gebeurt als je een ongeval hebt met een dode (of zwaargewonde), of als de tegenpartij een expertise eist omdat deze vermoedt dat de scooter opgedreven is.
En er dan van rechtswege uit een oorzakelijk verband gesteld wordt tussen het ongeval enerzijds en snelheid -lees: opgedreven- anderzijds ...
En dat de sportsters van Harley "in een wip" van 883 naar 1200cc gebracht worden, tjah, daarom is dat nog geen oorzaak van een gebeurlijk ongeval. Wat bij een 300cc scooter ipv een 125/100cc al veel eerder precies wel het geval kan zijn.
Lekker boeiend allemaal toch! De TS steld een vraag over het al dan niet kunnen keuren. Komen er weer gasten die zonodig met het vingertje omhoog hun mening moeten geven.
Let maar eens op, als er een dodelijk ongeval plaatsvindt. Voertuig gaat mee voor Technisch Onderzoek en wee je gebeente als dan blijkt dat dit voertuig zo niet op kenteken had mogen staan.....Ja dat klopt.Dat klopt ook. Toch wil ik het zo. Ze controleren de cilinderinhoud niet bij een ongeval. Motorblok ziet er exact hetzelfde uit als een 125cc tegenhanger.Dat klopt, maar de kans dat ik een controle krijg op cilinderinhoud is nihil, mij het risico waard. Jou misschien niet, maar mij wel.
Doe mij maar een zipje daar kun je tenminste mee sturen. Burgman is mij te groot en te zwaar.
Overigens is de scooter niet voor de snelweg bedoelt als iemand daar over begint.
Ik neem hem af en toe mee naar een meeting op gesloten terrein, maar ik wil dan geen gezeik met de politie vandaar dat ik hem op kenteken wil.
Ga eerst eens nederlands leren, dan leer je gelijk ook dingen in hun verband te lezen.Lekker boeiend allemaal toch! De TS steld een vraag over het al dan niet kunnen keuren. Komen er weer gasten die zonodig met het vingertje omhoog hun mening moeten geven.
//edit @ hieronder, om niet te veel rommel te maken hier....
Waarom waarschuwen, ik bedoel, dat weet je toch zelf ook wel. Maarja, een stukje eigen verantwoordelijjkheid past niet meer in Nederland lijkt het wel
En opmerkingen als: "Koop toch gewoon een Burgmann 400, dan heb je een echte motorscooter....."
gut gut, als het nu grappig bedoelt is maarja. hahaha stelletje zeikerts
Ok, ik ga er ook van uit dat jij er verantwoordelijk mee omgaat, maar zou je hem ooit verkopen en de nieuwe eigenaar bouwt er een zwaar ongeluk mee, dan zou jij nog steeds zwaar in de problemen kunnen komen...
Dit valt mee, ik bouw hem zelfs beter op dan dat hij geleverd is alszijnde motorscooter.Ga eerst eens nederlands leren, dan leer je gelijk ook dingen in hun verband te lezen.
Een brommer ombouwen naar motorscooter is in mijn ogen gewoon vergeefse moeite.
Je moet zoveel ombouwen om wettelijk goed te zitten, dat je beter meteen een echte motorscooter kunt kopen.
Eentje die door de fabrikant als zodanig ontworpen is en waar je niet eerst het halve frame en de remmen moet gaan ombouwen om een enigszins acceptabel weggedrag te krijgen.
Taalfoutjes maakt iedereen, reken elkaar er niet op af dat is niet nodig, wat je over probeert te brengen is belangrijker.Och gut, dan gaan we maar iemand aanvallen op wat taalvouten....
Haha ik kan me wel vinden in je standpunt. Al die regeltjes
Maar wel een kentekenplaat om onschuldig te ogen...
Vermogen moet rond de 25 achterwiel pk's komen te liggen.
Al mijn vragen zijn beantwoord, dus een slotje is geen probleem zijn, tenzij mensen nog verder willen praten erover?
Het gaat me niet om de taalfouten, maar om het feit dat ik hier gelijk als zeikerd word neergezet.Och gut, dan gaan we maar iemand aanvallen op wat taalvouten....
Ergens heb je wel gelijk hoor, er moet teveel en er mag veel te weinig in dit door Harry Potter geregeerde pokkeland....jongens , jongens ........
je mag eigenlijk helemaal niks meer in nederland als je werkelijk alles uitdiept........
vroeger mochten ( en deden we ook ) grotere motoren in onze auto's knutselen......
HD-rijders frommelen nu nog massaal zwaardere S&S blokken in hun frames ....
er rijden er die achterwielen als skippy-ballen er in hebben ,....en af en toe een verrekijker nodig hebben om hun voorwieltje nog te kunnen zien ......
Ik vind 't leuk hoor ......
we zouden met z'n allen veel meer dwars voor de kar moeten liggen in dit baggerland waar niks meer mag en kan ......
Die jongen is juist goed bezig !!!!!
Goeie raad :
Koop gewoon zo'n zippy met kentekentje ,....en verander en vertimmer dat ding naar hartelust ,.......en rije met dat ding ( en niks RDW-toestanden )
Ik heb nog gebeld hoe eea na deze datum zat. Uitgangspunt was dat het aantal CC's nog steeds niet uitmaakte, maar dat als het vermogen meer dan 20% toeneemt (dus niet de 40% van bij auto's) er een nieuwe keuring nodig is. Ik had de indruk dat die keuring op zich wel te doen was en dat het geen "nee, tenzij" keuring was.Geachte heer TijnOnlijn,
In uw e-mail vraagt u informatie over het aanbrengen van een andere motor in uw motorfiets.
Als u een ander type motor in uw motorfiets plaatst, dan hoeft u de motorfiets niet te laten keuren bij een keuringsstation van de RDW.
Als het aantal cilinders na de motorwijziging niet meer overeenkomt met de gegevens op het kentekenbewijs, dan moet de RDW het kentekenbewijs aanpassen.
Hiervoor stuurt u het volgende naar de RDW:
het originele Voertuigbewijs (deel IA) van het kentekenbewijs (als het kentekenbewijs is afgegeven vr 1 juni 2004 dan moet u het complete kentekenbewijs* opsturen)
een begeleidende brief waarin u aangeeft dat u een andere motor heeft geplaatst, met daarbij de vermelding van het aantal cilinders
Het adres is:
RDW
afdeling VRD
Postbus 30000
9640 RA te Veendam.
Ik adviseer u om de originelen aangetekend te versturen en voor uzelf kopien te maken. De verzendkosten zijn voor uw eigen rekening. Aan de wijziging zijn geen kosten verbonden.
* Het kentekenbewijs van vr 1 juni 2004 bestaat uit:
Kentekendeel I
Kentekendeel II
Overschrijvingsbewijs/Kopie deel III
bovenstaande eisen gelden tot 29-04-2009.
Na 30-04-2009 gelden er nieuwe individuele eisen waarvan op dit moment nog niet bekend is hoe deze worden ingevuld. Ik adviseer u om de eisen via een RDW-keuringsstation aan te vragen.
Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben genformeerd.
Met vriendelijke groet,
Medewerker Klantenservice RDW
Klinkt goed, dan kan het best zijn dat je een snelle duitse 50cc ZIP hier als motor kunt invoeren. Dan is het probleem een heel eind opgelost.Ik heb een mt50f,deze is gekeurd en motor geworden,omdat op de buitelandse papieren motorrad stond.
Dit is precies het omgekeerde probleem,het probleem ligt in het land van herkomst,een brommer blijft een brommer,een motor een motor.