Brommer laten keuren als motor

en hoeveel kilometer gaat dat geweldig snelle ding het volhouden?

nou, die wie ik had die 137,5 liep heb ik verkocht dus... heb van arnhem naar doetinchem gereden op de autobaan, oke niet heletijd vol gas dan... maar dat heeft hij toen wel goed overleefd... en ja het is dus niet zo dat je ff hele land door kunt gaan racen vol gas dat snap ik ook nog wel hehe... maar gewoon voor afstanden van 100 km moet voor een brommer geen probleem zijn... als het nu geen probleem is waarom dan ineens wel als er een kenteken bij zit???
 
btw. met 50cc cross motor kan je 160 halen mits je hem goed afsteld...

Alleen is de acceleratie om te janken natuurlijk. En dat is juist wat leuk aan een motorfiets is.

Mijn sm brommer ( :P ) gaat maar 140-150, maar de acceleratie is wel een beetje anders dan een goed afgestelde 50cc crosser.
 
laat hem toch, hij kijkt alleen naar het geld.
armando, het klinkt alsof jij in de race wereld zit, zo niet l*l je maar wat uit je nek. zo niet :r altijd die brommer opschep verhalen.
afijn, kben benieuwd ;) .
 
Hi Armando,
Ik heb het zelf ook eens gedaan... in 1982. Maar de tijden zullen wel verandert zijn. Maar goed:
Ik had een Zundapp KS50 met een motorblok KS125. Deze is de eerst keer afgekeurd ivm geluidseisen; motorisch veel te veel, de toeter veel te zacht.
Bij een tweede test andere uitlaat, lucht helemaal dicht/geisoleerd, pijpje over de carburateur kabel zodat hij nog maar half gas reed (reed nog 80).
Ik had twee toeters buiten de kuip op een accu.

Toen werd hij wel goedgekeurd. Keurings kosten waren niet veel (<HFL.100). Nu het een motor is moet je wel BPM aan betalen, dat zal een paar honderd euro zijn.
Kan je berekenen: http://www.vwe.nl/import/bpm_calculator_afdracht_invoer.asp

Het kan goed zijn dat het allemaal verandert is. Denk ook goed na wat voor een toegevoegde waarde een kenteken heeft voor je brommer.
Als je je brommer verkoopt en wat spaart, kan je al deze rompslomp achterwege laten en heb je meteen een 'echte' motor.
Hoef je niet op een hobbyproject te rijden.

Als je het echt wilt, kan het wel. Kan leuk zijn.
Ik hoop dat ik je een beetje geholpen heb.

kijk dat is nou informatie die ik zocht... hehe maar ik had gehoord (van 4 jaar terug dat het toen 150 gulden koste om een motor met kenteking te krijgen, ging om een motor die niet geregistreerd was dus zelfde geld als je hem zelf bouwd... in 4 jaar kan er ook nog veel veranderen natuurlijk... maar ik denk dat hij qua motories gedeelte en zo er wel door komt... (wel aanpassingen zoals kenteken plaat verlichting) maar alleen de uitlaat misschien niet qua geluid... maar komt een andere aan die nog sneller is en mooi stil... ik informeer in iedergeval...

Rest BPM (te betalen) in euro 179 staat er op die site... dus dat vald nog wel mee dan + 100 euro keuren (wat ik dus nog moet informeren kan ook veel meer izjn nu dus... ) maar dan is het wel te doen heb je voor 280 euro leuke motor ;)

edit: klopt wel dat ik uit de cross wereld kom :+
 
Laatst bewerkt:
Pff, het geldt aan keuring en aanpassingen alleen is al zat om 'n snellere 2e-hands motor te kopen. Verkoop die brommer, genoeg geld.

'n oud XS'je, CB'tje of XT'tje gaat er wel vandoor als de brandweer, heeft veel meer koppel dan zo'n 2-takt, en is wel cool.
 
En, informeer meteen eens naar emissie eisen. Ik begreep dat de twee-takt motorfiets een beetje geschiedenis is geworden.
Jammer, maar helaas...
 
Kansloos, verkoop die brommer gewoon en koop een leuke 25 kw motor, of iets van een 125 cc crosser ofzo. Moet je nou met een opgevoerde brommer tussen de auto's enzo, mocht het nodig zijn kun je niet eens gas bijgeven, wat gewoon gevaarlijk is. Ik bedoel, als ik jou was zou ik het niet doen.
 
Het doet er inmiddels helemaal niet meer toe of het ding fatsoenlijk rijd als motor, je kunt er GEEN motorkenteken voor krijgen. Er zit nl geen typegoedkeuring op als motor, dus krijgt tegenwoordig geen kenteken meer.
Eigenbouw-keuring is ook niet mogenlijk omdat het geen eigenbouw is :) en daar behoorlijk strenge eisen voor zijn (o.a. kunnen bewijzen dat het een eigenbouw frame is)
Bovendien zou je met een opgefokte brommer (live with it, het is een BROMMER!!!! ) van z'n leven niet door de geluidskeuring komen.
 
Ik zeg hoi , waarom kan een 70cc geen 125 lopen?
Ik ken (vaag) bepaalde personen die toch echt al 143 met hun 70 cc halen
Tis maar hoe het afgestelt is .
Maar ik wist het wel iig , lekker 125cc kopen , of 500 viertakt ofzo
Ja, die mensen ken(de) ik ook.
Dat zijn die mensen die elke maand op iets anders rijden...
"Ja, m'n brommert ligt nu al weer op de sloop, wat ben ik een stoere vent he." Je kent dat wel

Met zo'n licht ding kan je natuurlijk leuk spelen, maar als je wilt rijuh! kun je toch met verkoop van dat ding zo een lichte motor kopen? Stukken beter dan zo'n brommert qua betrouwbaarheid en souplesse...

idd een 500 ofzo :]


[edit] Niet dat ik nu zoveel kaas heb gegeten van motorrijden, maar dit heeft meer met logica te maken(?). Daarbij lees ik net dat ja dat kreng niet op kenteken krijgt, dus: FORGET IT!!!
 
Laatst bewerkt:
160 met een 50cc cross motor :? ....ga jij nog maar even verder dromen .


een 50cc wegracer haald maar een top snelheid van +-140 en jij kunt 160 op een 50cc crossmotor :?

:^
Alhoewel je 140 met een 50cc wegracer ook nog steeds kan vergeten
(en als het lukt houd die het 5 min. vol)
 
Twee vrienden van mij hebben hun C-90's als motor laten invoeren. Wat het hun gekost heeft weet ik niet meer precies, maar ik dacht ergens rond de 200 euro en een paar maanden kloten met de RDW e.d. Maar die C-90's hadden in Engeland ooit al een motorgoedkeuring, wat het een stuk makkelijker maakt.

Maar ik zou het persoonlijk niet doen. Het gaat gewoon te zacht. Zij mijden snel- en autowegen als de pest en zelfs op de meeste 80 kilometer wegen voel je je niet echt lekker. Het blijft toch gewoon een stuk kleiner dan een echte motor en automobilisten zien je daarom ook niet echt voor vol aan.

En 140 met je 50cc? :Z
 
snelheid is altijd al iets geweest waar ik van hou, en geen zin in dat het me dood word...


Ohw god neeeee het is er zo één :Z

Nee ik koop geen (echte) motor dan rij ik mezelf helemaal dood :Z


Veel suc6 op je brommer motor knul.

Krijg je hier zometeen van die topic's ik ree op de snelweg 5km en toen vloog me zuiger over de snelweg heen.. wat moet ik nou doen |(

ps: de solex van me moeder loopt 130 vet cool man. Ga ik ook een motor van maken
 
Tja, het blijft een gek plan.

Die brommer van je is en blijft een gevaar op de snelweg. Die top haalt ie pas na langere tijd. De accelleratie, zeker boven de 70/80 km/u is simpelweg te laag. Bij snelheden van rond de 100/120 gaat het lage gewicht van zo'n ding je toch aardig parten spelen, met name bij zijwind. De remmen zijn ook niet direct overbemeten. Allemaal factoren die het rijden op de snelweg zeker geen pretje maken, om maar te zwijgen van de veiligheid.

Maar het allerbelangrijkste: een échte motor rijden is gewoon veel leuker. Dit is en blijft behelpen, ook al zou je hem door de keuring krijgen.
 
Sluit me aan bij Redline, lijkt me bijzonder onverstandig.

Enig idee hoe een noodstop met 100 bij nat wegdek zal vergaan op je brommer straks?

Enig idee wat er gebeurt als je een vrachtwagen tegenkomt met 80 bij een lekker windje?

Enig idee hoe je frame gaat buigen en wringen als je een keer een klaverblad 'per ongeluk' te snel neemt?

Ik zou het niet doen, dat ding klapt je een keer uit elkaar, het is er gewoon niet voor ontworpen en gebouwd. Maar ik maak me geen zorgen, als jij straks aan het motorlessen bent wil je echt niet meer terug op je brommer. Als ik me nog eens kan herinneren, dat lessen. Een CB500tje, ging wel 300km uur, had 34 versnellingen, 200PK en was zo 'stijf' als maar kon, in de belevingswereld van een beginnende motorrijder dan. Ga lekker lessen, ben je zo om ;-).

Mocht je het toch gaan doen, succes.....
 
Tja, het blijft een gek plan.

Die brommer van je is en blijft een gevaar op de snelweg. Die top haalt ie pas na langere tijd. De accelleratie, zeker boven de 70/80 km/u is simpelweg te laag. Bij snelheden van rond de 100/120 gaat het lage gewicht van zo'n ding je toch aardig parten spelen, met name bij zijwind. De remmen zijn ook niet direct overbemeten. Allemaal factoren die het rijden op de snelweg zeker geen pretje maken, om maar te zwijgen van de veiligheid.

Maar het allerbelangrijkste: een échte motor rijden is gewoon veel leuker. Dit is en blijft behelpen, ook al zou je hem door de keuring krijgen.
:^

Heb vroeger ook nog een caminootje gehad. Ding haalde ook 140 :P Is wel plezant om een beetje de held uit te hangen. Maar er gaat toch niets boven the real stuff.
 
de meesten zijn er voor om een motor te nemen merk ik wel...

nou kijk qua rij eigenschappen zoals er gezegt word je rijd 80 en 100 stel je komt een vracht wagen tegen of dat je frame gaat vervormen enz... dat zelfde geld dus met een opgevoerde brommer... blijft het net zo gevaarlijk, of niet licht er maar net aan hoe je er tegen aan kijkt natuurlijk... ik rij nu toch ook dik 100 en heb nog nooit een orginele scooter of brommer gereden, wil ik niet zeggen dat ze allemaal dik over de 100 lliepen maar 80 haalden ze allemaal in iedergeval wel... en mijn brommer die loopt over de 100 op digitale teller...

en ja op de snelweg zou het dan niet echt super zijn. al hoewel een gevaar is ook weer overdreven gezegt denk ik... als je een brommer hebt die 125 loopt en je rijd 100 op de auto baan (ga je misshcien wel af tegen over motors) maar je komt met de helft van het verkeer wel aardig mee. maar daar is hij dan niet echt voor dat snap ik ook wel. aangezien ik toch nooit op de snelweg kom maak ik me daar al niet druk over. het gaat mij meer als vervoers middel hier in de omgeving. en frame is gemaakt tot 125cc dus met 70cc trek je niet zomaar als je 5 min rijd je frame helemaal kapot of vald je brommer uit elkaar, das beetje overdreven onzin...

en ja als ik rijles heb of ik dan ineens qua gedachten verander wie weet... ga niet nu al zeggen van dat doe ik niet of zo kan maar zo... heb wel 2 jaar wegracer gereden en natijd een crosser gekocht en bevald me prima eigenlijk... en ja heb ook al stuk op een honda 600cc wegracer gereden. ook niks aan te klagen hoor daar niet van rijd mooi ;)

maare verder helemaal off topic dus... ga het me zelf lekker ff fijn uit zoeken qua kosten en keuring en zo... en ja misschien als het te hoge kosten met zich mee brengt of heleboel gezijk dat ik zeg koop lekker een motor, maar daarover ga ik pas ookdelen als ik het heb uit gezocht...

Nog bedankt voor de reacties...;}
 
Jongen, doe gewoon lekker waar jezelf zin in hebt!
Als jij je brommer zo wilt laten keuren moet je dat lekker doen.. kost 300 euro en dan heb je lekker een kenteken. Ik denk wel dat je het ding dan niet meer aan de straatstenen kwijtraakt maar dat is voor later zorg.


Eerlijk gezegd denk ik wel dat je er tijdens het lessen misschien anders over gaat denken. Dus ik zou zeggen: wacht er nog eventjes mee.


Maar mocht je het nog steeds willen als je, je rijbewijs hebt: gewoon lekker doen!
 
Als je een brommer als motor hebt laten keuren ga je niet de snelweg op, maar om gewoon veilig te kunnen rijden zonder steeds worden aangehouden door de juten.

Gewoon op wegen waar je tot 80 of 100 mag lukt nog wel maar een snelweg is niet aan te raden ja. Als je legaal hard mag rijden met een (brommer) is een stuk leuker hoef je niet steeds in je spiegel te kijken of er agentjes zijn.
 
De kosten van een keuring bedragen ongeveer FL 175,- en de tenaamstelling kost je nog eens FL 22,50.
Brommers vanaf 1998 moeten ook nog eens gewogen worden (gewicht staat wel op het kentekenbewijs maar ja ze moeten toch ergens geld uit slaan !) en dat kost ook nog eens FL 35,-.

Wat heb ik nodig voor de keuring bij de RDW?

1) Je Brommer natuurlijk.
2) Een geldig nederlands rijbewijs of paspoort.
3) Een bewijs van afkomst van je Brommer.bv het oude kentekenbewijs, een homologatiepapier / betriebserlaubnis of een verklaring van dat jouw Brommer in dat betreffende land is gemaakt.
4) Een bewijs van 1e ingebruikname, dit is de datum waarop je Brommer voor het eerst op kenteken is gezet. Dit is dus niet het bouwjaar.
5) Indien je motorblok van een ander type is dan een normaal bv een 70 blok dan is tevens een aankoopbon nodig als bewijs dat je blok niet is gestolen. Hier kunnen ze namelijk moeilijk over gaan doen.
6) Tevens is het nodig om aanvullende gegevens te bemachtigen van het merk indien je blok anders is dan een orgineel. Je moet dan kunnen aantonen wat het werkelijke vermogen van het 70 blok is. Dit word namelijk op je kentekenbewijs vermeld.
Let op !!: denk dus niet te licht over je papieren!!! Meestal is dit het probleem bij een keuring, technisch ok, maar er ontbreken gegevens op papier. Ik heb zo dus ook een herkeuring moeten aanvragen. Een herkeuring aanvragen moet binnen 4 weken na je eerste keuring en kost ongeveer Fl 30,-. Meestal controleren ze dan alleen de gebreken van de eerste keuring.


Je hebt nodig:

aankoop nota van de Bromfiets, als je deze niet hebt dan een verklaring van dat hij is ingevoerd.
Verder moet hij in goede staat zijn, remmen, verlichting etc.etc.
En het frame nummer en het NL teken moeten aanwezig zijn tezamen met het ingeslagen homologatienummer




Technische eisen

Waar moet de Brommer aan voldoen wil je hem voor de nederlandse wet als motor goed laten keuren? Let wel, de RDW heeft geen standaard checklist. Deze lijst hierionder is een zeer streng eisenpakket. De keuring gaat meestal een stuk simpeler en zo heel streng zijn ze niet, als alles er op het eerste gezicht goed en veilig uitziet zullen ze niet zo moeilijk doen.

Toch is het voor je eigen zelfverzekerdheid handig om deze lijst als een soort checklist te gebruiken.

verlichting / electriciteit:
•      knipperlichten dienen oranje licht uit te stralen en min. 10 cm buiten het frame te staan*
•      koplamp moet van een E- keurmerk zijn en moet zowel groot als dimlicht kunnen voeren
•      stadslicht is toegestaan maar niet verplicht.
•      let op de stand van je koplamp zodat bij dimlicht ongeveer 2 meter voor je voertuig het wegdek verlicht en niet kan verblinden.
•      glas mag niet beschadigd zijn en moet wit of lichtgeel licht uitstralen
•      indien een reflector aan de voorzijde aanwezig is dan moet deze wit zijn. Een reflector aan de voorzijde is niet verplicht.
•      achterlicht moet zowel gewoon als remlicht voeren... remlicht mag alleen maar rood of oranje zijn achterlicht mag alleen maar rood zijn.
•      remlicht moet door voetschakelaar werken, hand remlichtof een combinatie van beide is niet verplicht.
•      kenteken verlichting moet aanwezig zijn.
•      voertuig moet aan de achterzijde een rode reflector hebben , niet in de vorm van een driehoek, mag in het achterlicht verwerkt zijn.
•      werking van neutraal indictielichtje.
•      werking van km teller verlichting... teller moet namelijk altijd goed afleesbaar zijn.
•      claxon moet een gelijkmatige luide toon voeren, schakelaar moet makkelijk werken.
•      accu moet goed bevestigd zijn, mag niet lekken en moet goed bijgevuld zijn..
•      alle bedrading moet degelijk zijn en goed afgescherm. deze mag niet uitsteken of mogelijk kortsluiting veroorzaken.
•      motor moet via een contactslot en/of noodknop tot stilstand gebracht kunnen worden.
*) aangezien dit natuurlijk geen gezicht is voor een kleine bromfiets is het verstandiger om de knipperlichten voor de keuring er helemaal af te halen. ze zijn namelijk niet verplicht in nederland. maar als je ze hebt dan moeten ze wel aan eisen voldoen.

motor / uitlaat :
•      uitlaat moet origineel zijn.
•      uitlaat mag niet meer dan +/- 90 decibel aan geluid produceren bij vol vermogen
•      uitlaat mag niet roken
•      uitlaat moet goed en stevig bevestigd zijn en goed afgeschermd zijn van de bestuurder
•      motorblok moet schoon zijn en mag niet lekken.
•      ophanging motorblok moet in orde zijn.
•      een standaard is verplicht, dit mag zijstandaard of een bok zijn. het voertuig mag bij gebruik van een zijstandaard niet teveel overhellen.
•      gaskabel moet vrij kunnen bewegen en mag niet stroef gaan of blijven hangen.
•      motor dient gelijkmatig en rustig stationair te kunnen lopen zonder af te slaan.
wielen / remmen:
•      banden moeten een profiel hebben bedoeld voor de weg.
•      profiel moet minimaal 2 mm zijn.
•      banden moeten voldoende bandendruk hebben
•      er mogen nergen afwijkende slijtages voorkomen
•      wielen moeten vrij kunnen lopen
•      remmen moeten een lichte vertraging in zich hebben en mogen niet gelijk blokeren
•      remschoenen dienen voldoende dikte te hebben.
•      wielen moeten een een rechte lijn staan tov het frame.
•      wiellagers mogen geen speling vertonen.
•      remkabels moeten vrij kunnen functioneren, het mag niet stroef gaan. de kabel moet vrij zijn en geen slijtage of kinken vertonen.
•      ventielen dienen van dopjes te zijn voorzien.
diversen:
•      zorg dat er geen scherpe voorwerpen zijn gemonteerd die mogelijk letsel kunnen veroorzaken.
•      er moet tenminste 1 spiegel aanwezig zijn. deze moet aan de linkerzijde zijn bevestigd en voldoende zicht geven.
•      het spiegelglas mag geen beschadigingen vertonen en moet een E-keurmerk hebben. Al is dat niet bij mij gecontroleerd.
•      benzine tank dient goed te kunnen worden afgesloten. deze mag niet lekken of zichtbaar roest vertonen.
•      de achtervering dient evenwijdig te werken en voldoende last kunnen dragen.
•      voorvering moet vrij lopen en goed werken, deze moet kunnen reageren en zodoende vertragend werken indien de voorrem wordt ingeknepen, er mag geen verkromming aanwezig zijn in de voorvork.
•      er mag geen speling staan op het balhoofd en stuur en deze moet vrij kunnen draaien.
•      stuur mag geen verkromming vertonen of verdraaing ten opzichte van het frame.
•      frame mag geen breuken of scheuren vertonen en dient schadevrij en recht te zijn.
•      achterbrug mag geen horizontale speling vertonen.
•      spatborden dienen voldoende bescherming te geven en degelijk bevestigd te zijn.
•      zadel dient degelijk gemonteerd te zijn en mag niet loszitten.
•      indien je een rekje hebt zorg dan dat deze goed vast zit en niet je achterverlichting in de weg zit of teveel uitsteekt.
•      let erop dat je blok voldoende olie bevat en dat je tank minimaal halfvol is
•      alle framenummers en het motorbloknummer dienen goed leesbaar te zijn anders wordt je Brommer geweigerd.


Na de keuring, wat nu?

De BPM.
Als je Brommer is goedgekeurd bij de RDW dan zul je dus helaas BPM aangifte moeten doen. Je hebt hiervoor het formulier nodig dat je bij de RDW keuring hebt ingevuld. BPM staat voor Belasting Personenauto's en Motorrijwielen. Nederland is het enigste EU land waar deze belasting geheven wordt, van een verenigd europa met allemaal dezelfde regels hebben ze bij de Nederlandse Staat nog nooit gehoord. De BPM wordt berekend aan de hand van de consumentenprijs van de motor, dit is de prijs die door de importeur (de officiele) wordt opgegeven. Dit is dus de prijs van je Brommer die gold ten tijde van de 1e toelating, dus bij een motor die in Duitsland in 1998 op naam werd gezet geld de nederlandse consumentenprijs van 1998. Vroeger was het zo dat voor het bereken van de netto BPM voor elke maand dat je motor oud was 1% van het bruto BPM afgetrokken. Nu werkt het met schalen en jaren, Tot voor een paar jaar geleden was het mogelijk om 100% aftrek te krijgen bij een motor die meer dan 100 maanden oud was, dit is helaas niet meer, tegenwoordig is de 100% aftrek pas bij 300 maanden (25 jaar).

Invoerrechten:
Indien je Brommer niet uit europa komt, dan dien je tevens invoerrechten te betalen. Om aangifte te doen heeft u het formulier "Enig Document" nodig. De document is te verkrijgen bij een van de douanevestigingen. Het "Enig Document" bestaat uit verschillende exemplaren waarvan voor u de nrs. 6,7,8 en 0/0 van belang zijn. Meer informatie over het invullen van het "Enig Document" vindt u in de "Toelichting Enig Document", verkrijgbaar bij de BelastingTelefoon Douane. Het telefoonnummer is 06-0143, op werkdagen van 8.00 tot 17.00 uur. Je kunt bij een van de douane vestigingen zowel de invoerrechten als de BMP regelen.

BMP aangifte punt:

Nieuwegein Fultonbaan 12, 3439 NE Nieuwegein Tel:030-602 34 00, Fax:030-602 34 99 8.00-16.30, Kas: Postkantoor


Douane kantoren

Rotterdam Laan op Zuid 45, 3072 DB Rotterdam Postbus 50964, 3007 BG Rooterdam tel: 010-290 49 49, Fax: 010-290 49 84
Amsterdam Leeuwendalersweg 21, 1055 JE Amsterdam Postbus 80910, 1005 DA Amsterdam Tel: 020-586 75 11, Fax: 020-682 17 41
Arnhem Velperweg 19, 6824 BC Arnhem Postbus 9046, 6800 GJ Arnhem Tel: 026-378 11 00, Fax: 026-378 11 99
Enschede Transportcentrum 3, 7547 RT Enschede postbus 464, 7500 AL Enschede Tel: 053-484 77 77, Fax: 053-432 55 00
Groningen Kempkensberg 8, 9722 TB Groningen Postbus 380, 9700 AJ Groningen Tel: 050-524 19 00, Fax: 053-432 55 00
Heerlen Schakelweg 5, 6411 NX Heerlen Postbus 2873, 6401 DJ Heerlen Tel: 045-576 92 22, Fax: 045-574 22 33
Hoofddorp Saturnusstraat 35, 2132 HB Hoofddorp Postbus 687, 2130 AR Hoofddorp Tel: 023-567 13 13, Fax: 023-562 14 94
Roosendaal Markt 17, 4701 PA Roosendaal Tel: 0165-52 41 00, Fax: 0165-56 23 35
Rotterdam Laan op Zuid 45, 3072 DB Rotterdam Postbus 50966, 3007 BJ Rotterdam Tel: 010-290 47 47, Fax: 010-290 47 05
Venlo Hogeweg 85, 5914 BC Venlo Postbus 1916, 5900 BX Venlo Tel: 077-359 05 55, Fax: 077-351 33 46

Wat moet je meenemen naar het BPM aangifte punt?

Natuurlijk weer je Brommer, het BPM aangifte formulier dat je bij de RDW keuring hebt teruggekregen en een bewijs van herkomst van de Brommer (buitenlands kenteken, eigendom's bewijs of bv je homolegatiebwijs.) en een identiteitsbewijs. Bij de Douane zullen ze waarschijnlijk nog een keer het framenummer controleren.
Als je betaalt hebt dan stuurt de Douane de papieren naar de RDW, zodra ze in Veendam de papieren hebben zullen ze je het kentekenbewijs opsturen.

En dan komt het ergste: het wachten op de papieren terwijl je, inmiddels, motor op je staat te wachten. Dit opsturen duurt meestal een week of twee/drie, maar kan langer duren indien je te laat bent met het betalen van de verschuldigde BPM. Als je het kentekenbewijs hebt ontvangen kun je kenteken platen laten maken bij een daarvoor gerenomeerd bedrijf. De kosten van zo'n mooie gele kentekenplaat bedragen ongeveer 30 gulden, vergeet niet je kenteken papieren mee te nemen, want daar word door dit bedrijf bij afgifte nog een stempel op gezet..

Succes met de keuring
Ja, ik wilde eerst ook m'n brommer als motor laten keuren... Maar kom op het vermogen van een motor is veel groter, en ik vind het leuker... <zo'n brommertje is eigenlijk best iel vergeleken met een motor>

Zo nu eerst een lekker koud biertje..
 
Laatst bewerkt:
maare verder helemaal off topic dus... ga het me zelf lekker ff fijn uit zoeken qua kosten en keuring en zo... en ja misschien als het te hoge kosten met zich mee brengt of heleboel gezijk dat ik zeg koop lekker een motor, maar daarover ga ik pas ookdelen als ik het heb uit gezocht...

Nog bedankt voor de reacties...;}


Jaaah hooooooi ik heb dit toch niet voor niets gedaan !! lezen jij !! :X :)
en inderdaad doe lekker wat je zelf wilt, en gooi er een kenteken op..
 
volgens mij is een motor pas boven de 80cc daar onder is en blijft het een brommer.

Koop gewoon een lichte motorfiets veel goedkoper uitijndelijk.

Wat denk je met je crosser slijt allemaal 10x sneller is er tog niet helemaal op gebouwd.
En wat denk je wat voor toeren dat ding draaid je benzine verbruik (opgevoerd) zwakke ketting enz.
Niet nauwlijks kunnen inhalen voeld je zeer klein op de snelweg, enz, enz, enz.

verkoop dat ding.
Voor €1500,- a €2000,- heb je al een leuke licht motor.
 
je kan alles op kenteken laten zetten.
als het boven 50 cc is en aan van het betreffende jaar geldende voertuig eisen voldoen.
alleen weer terug gaat niet hij blijft een motorvoertuig.

en ik heb onder gollega motorrijders wel ergere bakken gezien.

in de rest van de wereld is het brommertje een motor behalve in de pay-bays
waar ligt het dan aan je hebt in 2005 toch een kenteken nodig
 
Terug
Bovenaan Onderaan