Brommer laten keuren als motor

armando1234

Die hard MF'er
12 aug 2004
387
0
Winterswijk
Hallo,

Ben nieuw hier op het forum... heb nu een brommer in de schuur staan van nog geen jaar oud. Nu word ik dus 18 en wil mijn motor rijbewijs gaan halen. Zoals het onderwerk ook al aangeefd, ik wil mijn brommer graag laten keuren als motor, dus gewoon kenteken plaat er bij enz enz... net als een echte motor... aangezien ik toch eerst maar 25kw mag rijden en ik nog veel plezier heb aan mijn brommer alleen geen zin heb in de rollerbanken en bekeuringen voor opvoeren zou ik dus graag mijn brommer laten keuren...

Kan iemand mij hier meer info over geven waar ik dit zou kunnen laten doen en wat mij dit ongeveer zal gaan kosten???

zoals ik zij ben hier nieuw en hoop dat dit bericht op de juiste plaats staat... O-)
 
volgens mij ook :X

maareh meer info over de brommer misschien en als je puch zegt is het antwoord nee :+
 
ten 1e sorry dat ik het er 3 x op had gezet... wou er 2 weer af halen maar wil nog niet lukken... als het er 1x op staat is meer als genoeg hehe

ik heb een: Derbi Senda R X-treme (cross brommer)
licht voor en achter, knipperlichten, contactslot,
70cc, binnen kort snelle uitlaat loopt hij rond de 125km/h schat ik.

voor hoever ik weet zit er alles op wat een motor ook heeft... loopt alleen zachter hehe
 
1 keer op een MOTOR gaan zitten en je bent van gedachte veranderd hoor!!
 
verkoop die brommer, en koop een motor. die brommer van je lijkt snel, maar volgens mij is echt elke 25kw motor sneller. En zoals al gezegd is, een echte motor heeft ook een betere wegliging en remmen....
 
ik had dit nog even gevonden op internet er over...

----------------------------------------------
Je dient je bij de RDW te vervoegen. De Derbi is qua constructie al een een motorfiets (deltaframe, 6-versnellingsbak, bandenmaten, en schijfremmen voor- en achter).

Toch zullen er wat aanpassingen gedaan moeten worden. Allereerst moet de kentekenplaat verlicht zijn, wat niet het geval is bij de standaardversie van deze brommer. Kwestie van een lampje monteren. De remvertraging dient voldoende te zijn (wordt door de RDW getest). De exacte techinische eisen daarvan zijn mij onbekend.

Verder is er een probleem met de maximale snelheid en het vermogen tot accellereren. Zelfs na ´opvoeren´ (bijvoorbeeld met behulp van een een voor deze brommer verkrijgbare 70 cc cilinder en het wijzigen van overbrengingsverhoudingen) zal een Derbi niet bijzonder geschikt zijn voor de snelweg. Voor secundaire wegen en stadsverkeer is hij wel prima te gebruiken.

Succes ermee.
----------------------------------------------

maar weet niej motor is ook mooi daar niet van hehe maar spaar denk ik nog wel ff hoop geld uit als ik gewoon met mijn brommer tijd door rij als motor :P
 
met 70cc is die brommer al niet te keuren, het ding heeft een toelating voor 50cc. met 70cc kloppen de papieren van het ding niet meer en krijg je hem niet gekeurd....
 
als je een Senda R hebt, heeft ie echt wel brede banden en goede wegligging. De remmen zijn ook niet slecht (dubbele remzuigers?) Ik heb ook een Derbi Senda SM en technisch kan het wel maar financieel is het niet echt je voordeel eruithalen.

En dan nog het geluid he :o . Als je 70 cc hebt en een snelle pijp komt ie nooit door de keuring. Veel te veel herrie altijd.

BTW: Hallo Armando, wist niet jij hier ook was geregistreerd. *D
 
ik ga het ff informeren bij RWD van de week en dan zal ik het wel posten wat hun er over zeggen... maar er zijn ook crossmotors met kenteken verkrijgbaar die zijn het zelfde als gewone cross motors, alleen zit er dan verlichting en zo op... en ja me brommer zal dan wel niej echt super hard lopen vergleken met een 25kw loopt hij zachtjes maar voor een motor snel genoeg in nederland haha je mag toch maar 120 hooguit :P dus dan lijkt mij 125 snel genoeg

ja was hier nu ook maar ff gaan registreren hehe

edit: als er 70cc op me bromemr zit maat geen fuck uit daarom laat je hem toch keuren hehe... ene boven dien als je zelf een motor of auto zou bouwen kan je hem ook laten keuren! mijn neef heeft zelf een motor gebouwd (net een kleine 50cc cross motor qua model en grote) maar hij is wle door de keuring en dat is geloof ik 125 cc of zo... dus ik denk dat er best wle veel mogelijk is als je maar aan alle eisen voldoet... zoals remmen verlichting enz...
 
Laatst bewerkt:
ja laat het ff weten, ben ook wel benieuwd.
En waar ga je informeren? (e-mail? website?)

in iedergeval hun mailen, dan wil ik ff bij mijn neef langs gaan (die ook eigen motor zaak heeft nu) en ff vragen hoe hij dat toen heeft gedaan en zo...

ik laat het in iedergeval wel even weten op het forum voor diegene die er ook intresse bij hebben...
 
ik ga het ff informeren bij RWD van de week en dan zal ik het wel posten wat hun er over zeggen... maar er zijn ook crossmotors met kenteken verkrijgbaar die zijn het zelfde als gewone cross motors, alleen zit er dan verlichting en zo op... en ja me brommer zal dan wel niej echt super hard lopen vergleken met een 25kw loopt hij zachtjes maar voor een motor snel genoeg in nederland haha je mag toch maar 120 hooguit :P dus dan lijkt mij 125 snel genoeg

ja was hier nu ook maar ff gaan registreren hehe

edit: als er 70cc op me bromemr zit maat geen fuck uit daarom laat je hem toch keuren hehe... ene boven dien als je zelf een motor of auto zou bouwen kan je hem ook laten keuren! mijn neef heeft zelf een motor gebouwd (net een kleine 50cc cross motor qua model en grote) maar hij is wle door de keuring en dat is geloof ik 125 cc of zo... dus ik denk dat er best wle veel mogelijk is als je maar aan alle eisen voldoet... zoals remmen verlichting enz...


|( wat jij wil.... geloof me, daar ga je echt spijt van krijgen. gaat je ontiegelijk veel geld kosten, en al na 10km kom je er achter dat je brommer echt te langzaam, is......
 
weet niej of ik er spijd van ga krijgen... als het niet te duur is waarnaar ik dus eerst ga informeren dan ga ik er zeker over na denken om het te doen... kijk als het al 3000 euro kost of zo en ik tel het geld er bij op van me brommer kan ik net zo goed een motor kopen das logieche maar geloof niet dat het zo ontzettend duur is wat ik "hoorde" vaak klopt de info half hehe dus ga ff informeren nog...
 
hoi armando, welkom op mf dude.
ik wou even kwijt dat 125 overdreven is, dan moet je 80cc hebben.
en het feit dat je 125 al genoeg vindt...als je op de 120 km snelweg bent geweest piep je wel anders, jij kan niet eens ff inhalen, je rijdt voor aap op een onbetrouwbare 'brommer' (*op de snelweg dan). koop gewoon een lichte motor, ik noem een xl/xt 250.
kijk maar...succes.

(jahja, een rijbewijs is duur ja, onderhoud ook beswel)

ps. ik heb er ook ooit zelf aan ged8 om zoiets te doen (werd me gelukkig snel afgeraden....en ohja, een honda c-90 is misschien iets voor jou ;) )
 
Leuk als je een langstuk snelweg moet rijden... zal je 70cc cilindertje vast leuk vinden langen stukken volgas.. en zachter kun je niet want dat word je voor je kloten gereden.. om nog maar niet te spreken van snel inhalen |(

Verkoop die brommert en koop er een motor voor terug.. moet lukken lijkt mij
 
Ik zeg hoi , waarom kan een 70cc geen 125 lopen?
Ik ken (vaag) bepaalde personen die toch echt al 143 met hun 70 cc halen
Tis maar hoe het afgestelt is .
Maar ik wist het wel iig , lekker 125cc kopen , of 500 viertakt ofzo
 
De regeles willen nog wel eens veranderen, en de RDW weet vaak zelf niet precies hoe 't zit.

Ik heb zelf een honda MT met motorkenteken gehad. Die had ik van een neef van me overgenomen, die 'm ooit zelf gekeurd had, met veel gezeik.

Later heeft m'n broer z'n Derby ook laten keuren, ook ontzettend veel gezeik. hij heeft 'm trouwens nog steeds.

Naast de nodige administratieve rompslomp, leges en belastingafdracht, moet je 'm bij een douane kantoor laten wegen, en bij de RDW laten keuren.

Het meeste aan je brommer zal wel ok zijn, behalve 't geluid, das wel een drama.
Ook de keurmerken in je lampen kunnen een probleem zijn.

Anyhoe: succes. 't is erg leuk, om legaal op je opgevoerde brommer te rijden, maar qua Por toch niet helemaal een motor.
 
je hebt wel gelijk je kunt met 70cc wel sneller halen als 125... met 50cc kon ik al rond de 140 halen haha, precies gemeten op 137,5 km/h en dat rijd prima op de snelweg net of ik daar nog nooit over heen ben geweest... bekeuringen genoeg van liggen hier, maar dan nog waneer kom ik nou op de snelweg... hier lekker door de achterhoek toeren dan heb je niet een een auto weg, die begind bij doetinchem of enschede pas hehehe... de rest is hier allemaal 80km/h en dan kun je lekker in halen met 70cc :9~

btw. met 50cc cross motor kan je 160 halen mits je hem goed afsteld...

ik ben er gewoon voor "mits het niet te duur is dan" dat ik hem laat keuren... mijn brommer voldoet prima aan mijn eisen! en ik hoef geen motor te hebben die de 250 kan halen of zo word ik niej warm of koud van ookal vliegen ze me met die snelheid voor bij... dan denk ik: blij dat ik die bekeuringen niet hoef te betalen! en boven dien krijg ik punten rijbewijs, en met 70cc krijg ik vast niej zo veel bekeuringen dan als ik zo'n 25kw heb... ik weet toch al wel dat ik dan ook vol ga rij, snelheid is altijd al iets geweest waar ik van hou, en geen zin in dat het me dood word...


in iedergeval ga er gewoon naar informeren en zo... en ja is toch leuk als je kameraden bij de roller bank staan en jij door kunt rijden :P
 
je hebt wel gelijk je kunt met 70cc wel sneller halen als 125... met 50cc kon ik al rond de 140 halen haha, precies gemeten op 137,5 km/h en dat rijd prima op de snelweg net of ik daar nog nooit over heen ben geweest... bekeuringen genoeg van liggen hier, maar dan nog waneer kom ik nou op de snelweg... hier lekker door de achterhoek toeren dan heb je niet een een auto weg, die begind bij doetinchem of enschede pas hehehe... de rest is hier allemaal 80km/h en dan kun je lekker in halen met 70cc :9~

btw. met 50cc cross motor kan je 160 halen mits je hem goed afsteld...

ik ben er gewoon voor "mits het niet te duur is dan" dat ik hem laat keuren... mijn brommer voldoet prima aan mijn eisen! en ik hoef geen motor te hebben die de 250 kan halen of zo word ik niej warm of koud van ookal vliegen ze me met die snelheid voor bij... dan denk ik: blij dat ik die bekeuringen niet hoef te betalen! en boven dien krijg ik punten rijbewijs, en met 70cc krijg ik vast niej zo veel bekeuringen dan als ik zo'n 25kw heb... ik weet toch al wel dat ik dan ook vol ga rij, snelheid is altijd al iets geweest waar ik van hou, en geen zin in dat het me dood word...


en hoeveel kilometer gaat dat geweldig snelle ding het volhouden?
 
Hi Armando,
Ik heb het zelf ook eens gedaan... in 1982. Maar de tijden zullen wel verandert zijn. Maar goed:
Ik had een Zundapp KS50 met een motorblok KS125. Deze is de eerst keer afgekeurd ivm geluidseisen; motorisch veel te veel, de toeter veel te zacht.
Bij een tweede test andere uitlaat, lucht helemaal dicht/geisoleerd, pijpje over de carburateur kabel zodat hij nog maar half gas reed (reed nog 80).
Ik had twee toeters buiten de kuip op een accu.

Toen werd hij wel goedgekeurd. Keurings kosten waren niet veel (<HFL.100). Nu het een motor is moet je wel BPM aan betalen, dat zal een paar honderd euro zijn.
Kan je berekenen: http://www.vwe.nl/import/bpm_calculator_afdracht_invoer.asp

Het kan goed zijn dat het allemaal verandert is. Denk ook goed na wat voor een toegevoegde waarde een kenteken heeft voor je brommer.
Als je je brommer verkoopt en wat spaart, kan je al deze rompslomp achterwege laten en heb je meteen een 'echte' motor.
Hoef je niet op een hobbyproject te rijden.

Als je het echt wilt, kan het wel. Kan leuk zijn.
Ik hoop dat ik je een beetje geholpen heb.
 
Terug
Bovenaan Onderaan