bromscooter vs auto

Maar met een motor kun je toch prima boodschappen doen? Ik kan in ieder geval makkelijk drie volle boodschappentassen kwijt, als ik dat wil.
 
En de kogel is door de kerk. Dit onderwerp is ter sprake gekomen op het werk en een collega had direct interesse. Ik heb namelijk onlangs mijn cbr250r ingeruild tegen een KTM adventure990 en hij vroeg of ik er veel mee ging komen werken. Hmm, ik weet nog niet zei ik. Ik heb een auto voor de deur staan die meer aan het verslijten is van stil te staan dan van ermee te rijden. Ik zei dat ik wat meer met de auto ga komen werken, enkel maar om die in conditie te houden en voor het geval ik die dan wel nodig heb, de batterij of zo niet leeg is dan. Hij wou me maar al te graag van dat "probleem" afhelpen. Zijn oude (nog véél ouder dan de mijne) auto was net stuk, en de garagist zei zelf dat het belachelijk veel geld zou kosten. Hij zocht dus een goede 2de handse. Van het één kwam het ander. Hij is dus verkocht. Met een klein stukje van de opbrengst ga ik een 2de hands scooter kopen. Heb er 1tje op het oog van een sterfgeval, kost nog 475€ (nieuwprijs 1099€) is van juli 2012 met slechts 890km gelopen. De rest gaat mooi de bankrekening op, vind ik niet slecht in deze onzekere tijden op gebied van werkzekerheid en alle dingen die steeds maar duurder worden.
Ik ga dus met de KTM werken, maar moest die eens in panne vallen of zo (met KTM is dat niet ondenkbaar :+ ) dan geraak ik perfect op het werk met mijn super goedkoop scooterdingetje. Ook voor kleine verplaatsingen, kleine winkelaankopen, of gewoon voor de fun een toertje doen gaat hij gebruikt worden. We krijgen nu wat financiele ademruimte en dat geld staat toch beter op de rekening dan voor mijn deur te verkommeren.
 
Ja , ik denk dat je een goede beslissing hebt genomen, wegenbelasting betalen voor een auto die je niet gebruikt schiet ook niet op.
en de inflatie bijhouden met loonsverhogingen is iets uit een ver verleden.
veel plezier met je nieuwe aankoop.
en hoe doe je nu hele grote boodschappen?
 
Laatst bewerkt:
Ik doe sinds een aantal maanden ook alles op de motor.
Heb er geen dag spijt van gehad :)
De kosten en de zorgen die je niet meer hebt zijn echt goud waard hoor.
 
en hoe doe je nu hele grote boodschappen?

Zoals ik in mijn beginpost had geschreven, hadden we 2 auto's + motorfiets. We hebben nu dus 1 auto ingeruild voor een scootertje.

- De andere (grotere) gezinswagen is mijn vrouw haar vervoermiddel. Ze gaat ermee werken, kinderen vervoeren, wekelijkse boodschappen, jaarlijkse vakantie enz...

- de motorfiets blijft mijn hoofdvervoermiddel voor zowel woon/werk als voor de pleziertochtjes, hiermee rij ik nagenoeg het hele jaar door. Heb hem tot hiertoe nog maar 3 dagen laten thuis staat wegens gladheid. Voor de kou ben ik ondertussen al zodanig goed uitgerust dat ik daar nog amper iets van voel onderweg.

- De scooter gaat dienen voor reserve voor ons 2 + alle kleine verplaatsingen in de buurt, kleine extra boodschapjes, afhaal eten halen, vrienden in de buurt bezoeken, binnenkort gaan ze hier een belangrijke hoofdweg afsluiten wegens werkzaamheden waarbij de omleiding over kleine baantjes gaat en door de drukte waarschijnlijk zelfs met de motor nog amper valt door te komen zonder mee in de file aan te schuiven, ik denk dat ik dan blij ga zijn om met de scooter over het fietspad te kunnen rijden. En misschien af en toe een fun-tochtje. Want eigenlijk is dat wel leuk hoor, scooterrijden (kan en mag je overal lekker mee door).

Lijkt me goed zo. Momenteel speelt het nog wel in mijn hoofd dat we een auto "kwijt" zijn. Als het hevig regent, of de gezinswagen zou ik panne vallen, of de kinderen moeten toch eens vervoert worden als mijn vrouw met de wagen weg is,... op mijn vrije dagen (ik heb geregeld een vrije dag in de week) is mijn vrouw met de enige wagen gaan werken en klus ik graag wat aan het huis. Grote stukken gaan afhalen in de doe-het-zelf-zaak of eens naar het containerpark rijden, kan ik dan vergeten. Dan zit ik thuis vast. En nog zo van die scenario's spelen in mijn hoofd.
Maar dan nog eens... daarvoor kan ik het niet verantwoorden om een wagen een heel jaar aan een stuk te bekostigen voor die paar keer dat ik hem dan echt zou nodig hebben.
Hoe dan ook moet ik me nu geen zorgen meer maken over die beslissing, want die is definitief. Auto is verkocht en morgen opgehaald door mijn collega. Scooter wordt eveneens morgen opgehaald. Vanaf maandag doe ik gedurende het hele jaar alles op 2wielen.
 
Nieuwe Twingo begint vanaf 6666€, dus volledig standaard zonder iets van optie's, zonder afleveringskosten, zonder inschrijving, zonder taxen, zonder verzekering.
Mijn scooter kost 475€ (laat ons zeggen ook zonder optie's, als je dan toch met een auto wil vergelijken), alles inbegrepen, behalve super goedkope verzekering. Aangezien het doel net was om te gaan besparen met extra spaargeld dat integraal op de rekening is gezet.... heb ik geen zin om terug zoveel geld aan een nieuwe auto te gaan geven, dit terwijl we de andere prima wagen net daarvoor hebben verkocht. Je kan hem natuurlijk ook 2dehands kopen, maar dan zie ik al helemaal het voordeel niet meer tov mijn wagen die ik net verkocht heb.
Nee nee, ik heb er goed aan gedaan. Samen met de auto zijn er een pak zorgen de deur uit gegaan. En dan hebben we nog altijd een wagen he, die me in geval van nood ter beschikking staat mits wat zoeken en puzzelen naar vervoer kinderen toe,...
 
Laatst bewerkt:
Maar ook met een Twingo, hoe basic en goedkoop ie ook mag zijn, sta je gewoon mee aan te schuiven in de file!
 
Lijkt me goed zo. Momenteel speelt het nog wel in mijn hoofd dat we een auto "kwijt" zijn. Als het hevig regent, of de gezinswagen zou ik panne vallen, of de kinderen moeten toch eens vervoert worden als mijn vrouw met de wagen weg is,... op mijn vrije dagen (ik heb geregeld een vrije dag in de week) is mijn vrouw met de enige wagen gaan werken en klus ik graag wat aan het huis. Grote stukken gaan afhalen in de doe-het-zelf-zaak of eens naar het containerpark rijden, kan ik dan vergeten. Dan zit ik thuis vast. En nog zo van die scenario's spelen in mijn hoofd.

Wij hebben een aantal jaren geleden ook de tweede auto weggedaan, en dus alleen nog een gezinsauto en motorfiets. Soms is dat inderdaad lastig, maar meestal bieden OV of met iemand meerijden dan wel uitkomst. En als je ziet wat zo'n tweede auto kost, dan is het een makkelijke beslissing.

In de praktijk is het alleen op echt winterse dagen lastig met plannen. Maar hoeveel van dat soort dagen heb je nu per jaar?
 
Laatst bewerkt:
Wij (mijn vriendin en ik) doen samen met 1 auto. We hebben een dieseltje die met gemak 1:20 loopt en wanneer ze de auto echt nodig heeft dan brengt ze me weg (zelfde afstand WW als jij). Qua reistijd kost het haar 30 minuutjes extra. Qua kosten kan zelfs een bromscooter daar niet tegen op.
Denk ook aan veiligheid, comfort , presentatie (omdat je werkgever dat verlangt) en beperkte bagage mogelijkheden. Bovendien is zelfs 15 km goed te fietsen binnen het uur en die verbruikt echt minder brandstof dan welk vervoermiddel ook ;).
Zelf ervaar ik de extra ruimte die nodig is in de berging/garage en de diefstalgevoeligheid van een scooter ook als vervelend.
Neemt niet weg dat je met een scooter ook veel plezier kan beleven, bovenstaande is puur bedoeld als tegenwicht in de discussie ;)
 
@Mordan,
Inderdaad gewoon mee in de file. Ik snap daar echt het voordeel niet van.
Auto is nog maar sinds gisteren weg, maar soms kan vlak daarna je een gevoel besluipen, zo van... heb ik er nu toch wel goed aan gedaan?! Dit heb ik nu totaal niet. Integendeel, ben ervan overtuigd dat ik het prima zo ga kunnen redden en het nog leuk vinden ook.

@Pommel,
Wij zitten zo ongeveer in hetzelfde schuitje zo te lezen. Je motor is ook je hoofdvervoermiddel. Je partner rijdt dagelijks met de wagen? Enkel in de winter gaat het inderdaad wat lastig worden, en dan nog maar een zeer geringe periode in de winter. Gisteren had het moeilijk geweest. Maar vandaag door de regen is alle gladheid mooi aan het wegsmelten, en het vriest niet meer terug aan. Ik zie het helemaal zitten om vanaf morgen met mijn nieuwe levensstijl te beginnen.

En waarom geen motorscooter? Ik had het al geschreven dat mijn vrouw daar absoluut niet wil mee rijden, en de 50cc is nu ook voor haar een reserve vervoer in noodgevallen. Of we kunnen indien de situatie dit vereist ook wisselen, zei met de scooter en ik de wagen of zo. Allemaal mogelijkheden.
Maar de hoofdreden is omdat er van hier thuis tot bijna helemaal op het werk, een zeer mooi fietspad ligt. Zelfs met de motorscooter is er hier soms moeilijk door te komen door de drukte. Nu met de 50cc kan ik gewoon doorrijden. Zeker als ze binnenkort die hoofdbaan gaan onderbreken wegens werkzaamheden die enkele maanden gaan duren. Dan moet al dat verkeer over zeer kleine wegen, gaat een ramp worden. Maar niet voor mij. Hahaha.
 
@Pommel,
Wij zitten zo ongeveer in hetzelfde schuitje zo te lezen. Je motor is ook je hoofdvervoermiddel. Je partner rijdt dagelijks met de wagen? Enkel in de winter gaat het inderdaad wat lastig worden, en dan nog maar een zeer geringe periode in de winter.
Mijn vrouw heeft de auto 3 dagen per week nodig, dus dat valt erg mee. Bovendien ben ik voor mijn werk regelmatig op zakenreis (niet met eigen vervoer), dus dan is het ook geen probleem.

Het komt maar heel zelden voor dat we echt een "conflict" hebben over de auto, en dan is er altijd wel een oplossing te vinden.
 
wij hebben ook een 125cc motorscootertje naast de auto.
wij hebben beide gewone motoren maar de scooter is makkelijk en nu staat de auto nog vaker stil.

scootertje is heerlijk, met 17minuten sta ik op de dam in amsterdam,hond of tassen kunnen op de treeplank,makkelijk parkeren overal en hij rijd meestal 1op35

ik heb wel een zeiltje over mijn benen met regen of kou omdat ik altijd in mijn gewone broek rij.
ik doe woon/werk op de fiets tenzij het erg hard regend dan pak ik de scooter voor die volle 2,8km 8-)
 
Laatst bewerkt:
Hier in NL heb je gewoon een auto nodig, voor de één een dure luxe, en voor de ander een budget karretje of een leuke middenklasser. Ik ga de boodschappen echt niet op m'n 350 halen hoor en voor langere afstanden is de auto gewoon makkelijk en comfortabel.
Maar...zodra het weer het weer toelaat..is het heerlijk toeren op m'n 350.
So...Best Of Both Worlds :Y
 
Hier in NL heb je gewoon een auto nodig, voor de één een dure luxe, en voor de ander een budget karretje of een leuke middenklasser. Ik ga de boodschappen echt niet op m'n 350 halen hoor en voor langere afstanden is de auto gewoon makkelijk en comfortabel.
Maar...zodra het weer het weer toelaat..is het heerlijk toeren op m'n 350.
So...Best Of Both Worlds :Y

mijn werk is dichtbij, de winkels op 600m en met vakantie gaan we vliegen of met de motor.
verder zijn er bussen en treinen.
maar als je kinderen heb is het anders.
 
Nu een week achter de rug, en het bevalt reuze goed. En het is nu niet dat het weer zo super was. Ik rij zelfs iets liever met de scooter naar het werk dan met de motor. Ik doe er al bij al 5min langer over, maar op de scooter hijs ik me niet volledig in motorpak, wat ook weer wat tijd uitspaard. Kortom, in tijd blijft het dus gelijk en het is goedkoper in brandstof en onderhoudskosten. Motor is puur voor pleziertochtjes in de weekends, voor woon/werk vond ik er zowiezo niet veel leute aan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan