Brug verstoord startsysteem motor?

Brad965

MF'er
30 jan 2020
76
23
Purmerend
Goedemorgen allen, ik ben zelf werkzaam op een brug/sluis. Nu heb ik en mijn collega's deze week een melding binnengekregen van een motorrijder. Hierin staat vermeld dat wanneer meneer zijn motor voor de brug afzet hij niet meer wilt starten. Hij geeft de brug de schuld omdat het, ik citeer 'zijn alarm verstoord'. Hij beweert dat hij de motor pas kan starten als de brug volledig gesloten is en de aanrijlichten uit zijn. Als motorrijder kan ik me niet in dit verhaal herkennen. Heeft iemand van jullie dit ooit ervaren?
 
Dan zou alleen kunnen wanneer het een motor is met een "keyless" systeem.

Er zijn diverse voorbeelden te vinden dat een keyless sleutel niet herkend wordt door een storingsbron. (meestal bij auto's op motoren zie je het minder)
De sleutel communiceert draadloos met de ontvanger op het stuur. Dit signaal kan gestoord worden en dan kun je niet starten doordat de sleutel niet herkend wordt.

Oorzaak kan van alles zijn, dat vergt een aardig onderzoek. Eens een filmpje gezien op TV over een Toyota Aygo die niet wilde starten door een automatische deuropener bij de AH.
En dan alleen in een specifiek parkeervak vlak voor de winkel, ander parkeervak was wel ok.

Kortom het kan zeker.
Zeker met de diverse voedingen en systemen bij een brug. Dat zou bv het Agentschap Telecom wel kunnen vinden door onderzoek in de strooivelden die vrijkomen.

Grote kans dat wanneer hij een meter opzij gaat staan het probleem niet voorkomt. Het is net hoeveel energie je er in wilt steken.
Of hij wacht tot de lichten uit zijn, hij mag toch niet eerder rijden ;)

Ik heb ook keyless heb ook regelmatig dat ik tweemaal moet starten (melding sleutel niet herkend), het is eigenlijk niet ideaal.
Er komt ook steeds meer draadloze bende.
 
Goedemorgen allen, ik ben zelf werkzaam op een brug/sluis. Nu heb ik en mijn collega's deze week een melding binnengekregen van een motorrijder. Hierin staat vermeld dat wanneer meneer zijn motor voor de brug afzet hij niet meer wilt starten. Hij geeft de brug de schuld omdat het, ik citeer 'zijn alarm verstoord'. Hij beweert dat hij de motor pas kan starten als de brug volledig gesloten is en de aanrijlichten uit zijn. Als motorrijder kan ik me niet in dit verhaal herkennen. Heeft iemand van jullie dit ooit ervaren?
Dat zou kunnen indien de brugbediening werkt op een soort afstandsbediening.
Dan zenden jullie signalen uit en die zouden eventueel storing kunnen geven als de frequenties dicht bij elkaar liggen van zowel de brug als de motor.
Maar ik ga ervan uit dat jullie puur een aan/uit-knop hebben…en dan kan hij naar mijn idee geen storing ervaren.
 
...
Maar ik ga ervan uit dat jullie puur een aan/uit-knop hebben…en dan kan hij naar mijn idee geen storing ervaren.

Echt wel, alles kan storen. Ik heb bv een "Ali" vergroot-glaslamp met een led ring er omheen. Wanneer ik die LED's aanzet heb ik op zolder geen radio ontvangst meer. Die geschakelde voeding voor die leds gooit het hele radiospectrum plat in een meter of 3.
(Ja en daar zijn regels voor die in China wat anders toegepast worden, want kosten)
 
Maar een keyless systeem is wat anders dan een alarm lijkt mij…
Kan zelfde zijn, mijn startbeveiliging zit ook aan de keyless misschien bedoeld hij dat.
En een alarm wordt ook vaak draadloos geacttieveerd. Ook draadloos.

Al die systemen hebben een erg laag vermogen bij uitzenden (batterij gevoed) en kunnen dus ook redelijk gevoelig zijn voor storingen in de omgeving.

Hier moet je dus echt serieus onderzoek doen, ik vraag me af of je die energie er bij 1 klacht in moet stoppen.
Maar dat het kan is echt wel mogelijk.
 
de brug was er eerder dan zijn motor.
hij moet zijn probleem voorelggen aan de leverancier van zijn motor.
 
Volgens mij heb ik ook last van die brug. Soms starten die 250jes niet direct, en effe later wel. Zal de brug wel open hebben gestaan.
 
Kan zelfde zijn, mijn startbeveiliging zit ook aan de keyless misschien bedoeld hij dat.
En een alarm wordt ook vaak draadloos geacttieveerd. Ook draadloos.

Al die systemen hebben een erg laag vermogen bij uitzenden (batterij gevoed) en kunnen dus ook redelijk gevoelig zijn voor storingen in de omgeving.

Hier moet je dus echt serieus onderzoek doen, ik vraag me af of je die energie er bij 1 klacht in moet stoppen.
Maar dat het kan is echt wel mogelijk.

Ik vind jouw idee om (in ieder geval) deze klacht te melden bij Agentschap telecom wel een erg goede. Nu is het (misschien) een niet startende motor, maar er zijn ook voorbeelden van vervelende storingen aan EV's (Stint, anyone) door grote stroomverbruikers in de buurt. Ik denk dat er wel focus op dit soort incidenten is. Na veldmetingen aan de brug zouden er bjivoorbeeld aanpassingen aan de brug gedaan kunnen worden (langzamer opstarten van de motoren b.v.?) om minder storing te veroorzaken.
 
Mijn eerste baantje was bij een bedrijf dat alarmsystemen voor auto's verkocht. After-market, alleen noemden wat dat toen gewoon een accessoire dat achteraf ingebouwd kon worden.

Klant van een garage die een alarm had ingebouwd kwam bij ons, probleem met de startblokkering. De dealer had geen zin, dus had z'n klant maar direct naar ons, de groothandel, gestuurd. Niet echt de bedoeling, maar als enige techneut (net van school) mocht ik toch kijken.

Zelfde soort geval, auto bij een bepaalde sluis kon hij nooit starten. Pas na lange tijd en veel proberen lukte dat. Bij de sluis stond een scheepsradar te draaien. Het was in de tijd dat er weinig tot geen aandacht was voor elektromagnetische storingen, dus dat kon er wel eens mee te maken hebben, volgens de klant.

Met de klant mee, auto startte daar inderdaad erg lastig. Klant bracht me naar de zaak terug, bij wegrijden vanaf de zaak startte hij ook slecht...
Dat had hij eigenlijk toch wel op meer plaatsen, "maar bij die sluis wel het vaakst!". Oftewel, het was waarschijnlijk toch iets anders. Uiteindelijk bleek z'n radio (ook achteraf ingebouwd, dat gebeurde toen volop) een tijdje een klein stroompje te leveren naar de auto, na uitzetten van contact (accessoiredraad als ik me goed herinner). Het alarm werd daardoor in een soort staat gebracht waarop hij niet reageerde op de afstandsbediening. Op zich goed, als de motor loopt wil je niet dat het alarm/startblokkering iets kan doen. Bij de sluis moest hij geregeld wachten en zette daar dan altijd de radio aan en daar kwam het probleem dus het meest voor.

Moraal van het verhaal: iemand koppelt al snel 2 zaken aan elkaar, die soms puur op toeval berusten. Eerst heel goed kijken of het op andere plekken misschien ook optreedt is wel aan te raden.

Het AT staat niet te springen om dit soort zaken uit te zoeken. Er moet echt wel meer aan de hand zijn, zoals bij elke keer dat de brug open is er een complete file niet kan starten oid.
 
Ik heb wel eens gehad, dat in een bepaalde straat de afstandsbediening van de auto niet meer werkte. Dus storing door iets kan wel.
 
Niet als de brug de storing veroorzaakt.
Je mag nu eenmaal geen storingen veroorzaken, ook niet met zonnepanelen enz enz.
Dus ga je eerst na of jouw alarmsysteem (nog) voldoet aan de technische eisenspecificaties alvorens je een ander de schuld geeft.
Oh sorry, we zijn Nederlanders.... het is natuurlijk de schuld van een ander! Of de regering! O-)
 
Dus ga je eerst na of jouw alarmsysteem (nog) voldoet aan de technische eisenspecificaties alvorens je een ander de schuld geeft.
Oh sorry, we zijn Nederlanders.... het is natuurlijk de schuld van een ander! Of de regering! O-)
1664444855434.png

Sorry. Kon het niet laten. :)
 
Ik heb wel eens gehad, dat in een bepaalde straat de afstandsbediening van de auto niet meer werkte. Dus storing door iets kan wel.
In een recent verleden zaten die AB's op 430 MHz ISM band. Daar zaten ook draadloze koptelefoons / luidsprekers (die continue aanstonden), Zendamateurs en talloze andere afstandsbedieningen. Was zeker een probleem. Nu is er meer diversiteit in toegepaste freq's (waaronder 2.4 GHz), dus dat probleem is minder nu. Maar mogelijk niet helemaal weg.
 
In een recent verleden zaten die AB's op 430 MHz ISM band. Daar zaten ook draadloze koptelefoons / luidsprekers (die continue aanstonden), Zendamateurs en talloze andere afstandsbedieningen. Was zeker een probleem. Nu is er meer diversiteit in toegepaste freq's (waaronder 2.4 GHz), dus dat probleem is minder nu. Maar mogelijk niet helemaal weg.
433 MHz is idd wel een vrije band voor o.a. LPD portofoons, maar ook veel domotica en weet ik het.
 
Is er iets dat een sterk magnetisch veld opwekt daar?
Goedemorgen allen, ik ben zelf werkzaam op een brug/sluis. Nu heb ik en mijn collega's deze week een melding binnengekregen van een motorrijder. Hierin staat vermeld dat wanneer meneer zijn motor voor de brug afzet hij niet meer wilt starten. Hij geeft de brug de schuld omdat het, ik citeer 'zijn alarm verstoord'. Hij beweert dat hij de motor pas kan starten als de brug volledig gesloten is en de aanrijlichten uit zijn. Als motorrijder kan ik me niet in dit verhaal herkennen. Heeft iemand van jullie dit ooit ervaren?
 
In een recent verleden zaten die AB's op 430 MHz ISM band. Daar zaten ook draadloze koptelefoons / luidsprekers (die continue aanstonden), Zendamateurs en talloze andere afstandsbedieningen. Was zeker een probleem. Nu is er meer diversiteit in toegepaste freq's (waaronder 2.4 GHz), dus dat probleem is minder nu. Maar mogelijk niet helemaal weg.
Moderne auto-AB's zitten tegenwoordig bijna altijd nog in die (ISM) band, vaak op 433.92 MHz om precies te zijn. Wel eens gehoord :+
868 MHz doet inmiddels ook goed mee, maar meer met draadloze alarmsensoren e.d.

Als je precies op die frequentie zendt als zendamateur (dat is toegestaan), dan opent niemand z'n auto meer in de wijde omtrek.
Als je een stukje naast die frequentie gaat zitten zenden, stoort dat minder, maar nog steeds. De filtering in de ontvangers in auto's is niet zo geweldig meestal en het vermogen van een afstandsbediening is een paar milliWatt. Ga je op een heel andere frequentie zitten, maar met genoeg vermogen, ook dan wil het allemaal niet. Bv. Digitenne zenders die hier en daar staan opgesteld met bv. 10 kW zendvermogen.

Het is redelijk low cost elektronica, met wat stoorsignalen in de buurt werkt het niet lekker. Komt wel minder vaak voor tegenwoordig, de spullen worden beter, maar zo af en toe kom je nog een geval tegen zoals in dit topic, als het al echt een EMC probleem is...
 
In Weert bij het Bassin (ophaalbrug) ben ik altijd mijn DAB ontvangst kwijt tot ik minstens 500 m van de brug weg ben. In de auto uiteraard, motor maakt zelf muziek. Staat waarschijnlijk een dikke zender voor de scheepvaart doorheen te blazen.
 
Moderne auto-AB's zitten tegenwoordig bijna altijd nog in die (ISM) band, vaak op 433.92 MHz om precies te zijn. Wel eens gehoord :+
868 MHz doet inmiddels ook goed mee, maar meer met draadloze alarmsensoren e.d.

Als je precies op die frequentie zendt als zendamateur (dat is toegestaan), dan opent niemand z'n auto meer in de wijde omtrek.
Als je een stukje naast die frequentie gaat zitten zenden, stoort dat minder, maar nog steeds. De filtering in de ontvangers in auto's is niet zo geweldig meestal en het vermogen van een afstandsbediening is een paar milliWatt. Ga je op een heel andere frequentie zitten, maar met genoeg vermogen, ook dan wil het allemaal niet. Bv. Digitenne zenders die hier en daar staan opgesteld met bv. 10 kW zendvermogen.
Op 433.92 MHz zit je precies tussen LPD-kanaal 34 en 35. Kanaal 35 is 433.925 MHz. Ik zou het eigelijk eens moeten testen met mijn eigen auto, heb hier wel een porto liggen die ik kan instellen op alles tussen 136-174 MHz en 400-520 MHz en max 5 watt. Uiteraard mag je alleen op bijv 433 en 466 zenden, maar dan officieel nog niet, want dat mag met max 0.5 watt.
Denk dat als dat de juiste freq. is voor veel auto's, ik wel de hele straat plat kan leggen met 5 watt, tenzij je naast je auto staat.

Voor de rest is het vrij stil op de frequenties die vroeger wel leven kende, iedereen zit op internet en de zendamateurs met licenties voor de 2 meter en 70 cm band zijn stervende, die zijn nog ouder dan de gemiddelde leeftijd van motorrijders. :+ Ik gebruik 'm nu met name om af en toe radio mee te luisteren als ik ergens mee bezig ben. Vroeger veel pret gehad met 27 MC als jong kind van +/- 12 jaar.
Toen kon je met een scanner ook nog autotelefoon afluisteren en draadloze huistelefoon zonder DECT. En politie was natuurlijk leuk, vooral als je hoorde dat er bekenden werden staande gehouden en informatie over de ether ging. _O-
Wat dat betreft is dat nu allemaal veel professioneler.

Ik ga teveel offtopic. :P
 
Goedemorgen allen, ik ben zelf werkzaam op een brug/sluis. Nu heb ik en mijn collega's deze week een melding binnengekregen van een motorrijder. Hierin staat vermeld dat wanneer meneer zijn motor voor de brug afzet hij niet meer wilt starten. Hij geeft de brug de schuld omdat het, ik citeer 'zijn alarm verstoord'. Hij beweert dat hij de motor pas kan starten als de brug volledig gesloten is en de aanrijlichten uit zijn. Als motorrijder kan ik me niet in dit verhaal herkennen. Heeft iemand van jullie dit ooit ervaren?
Verhaal herken ik, op een bepaalde plek in het centrum kan ik mijn motor heel moeilijk van het alarm af krijgen. Met AB moet ik op een centimeter ofzo vh alarm kastje ontgrendelen. Andere plekken gewoon op enkele meters geen probleem.
 
Terug
Bovenaan Onderaan