"Brummvibrationen" CB750F2

Ralfie

MF veteraan
10 jan 2002
13.791
470
Mijn CB'tje (750F23 uit 1978) heeft nogal last van zeer heftige trillingen rondom 5000 rpm. Mijn ouwe BMW heeft dit ook, bij circa 4000 rpm, maar veel minder heftig.
Ik weet dat het te maken heeft met trillingen als gevolg van de bewegende massa's die je in een motor nu eenmaal hebt, maar bij de CB gaat het wel erg hard.

Andere klassiekers die hier ook last van hebben? Zo nee, wat zou de oorzaak kunnen zijn? Bandenspanning, balhoofd etc. zijn waarschijnlijk niet de oorzaak, want die zorgen meestal voor trillingen bij een bepaalde snelheid, terwijl het nu in elke versnelling bij die 5000 rpm gebeurt. Iemand sugesties??? :} :} :}

Edit: de Duitsers noemen dit verschijnsel Brummvibrationen, vandaar de topictitel :)
 
heb je bij slechte synchronisatie niet over het hele toerenbereik trillingen?

Zal binnenkort eens het werkplaatshandboek gaan ophalen bij de dielert, kan ik lekker zoeken. Geen idee waar de aansluittieten voor de vaccummeters zitten...
 
Mijn CB'tje (750F23 uit 1978) heeft nogal last van zeer heftige trillingen rondom 5000 rpm. Mijn ouwe BMW heeft dit ook, bij circa 4000 rpm, maar veel minder heftig.
Ik weet dat het te maken heeft met trillingen als gevolg van de bewegende massa's die je in een motor nu eenmaal hebt, maar bij de CB gaat het wel erg hard.

Andere klassiekers die hier ook last van hebben? Zo nee, wat zou de oorzaak kunnen zijn? Bandenspanning, balhoofd etc. zijn waarschijnlijk niet de oorzaak, want die zorgen meestal voor trillingen bij een bepaalde snelheid, terwijl het nu in elke versnelling bij die 5000 rpm gebeurt. Iemand sugesties??? :} :} :}

Edit: de Duitsers noemen dit verschijnsel Brummvibrationen, vandaar de topictitel :)

Tja, dit lijkt op een slecht gebalanceerde krukas,
ervan uitgaande dat voor de rest alles op je motortje goed vast zit, en je ook de stuurtrillingsdempers nog gemonteerd hebt.

Groeten Paul.
 
Mijn CB'tje (750F23 uit 1978) heeft nogal last van zeer heftige trillingen rondom 5000 rpm. Mijn ouwe BMW heeft dit ook, bij circa 4000 rpm, maar veel minder heftig.
Ik weet dat het te maken heeft met trillingen als gevolg van de bewegende massa's die je in een motor nu eenmaal hebt, maar bij de CB gaat het wel erg hard.

Andere klassiekers die hier ook last van hebben? Zo nee, wat zou de oorzaak kunnen zijn? Bandenspanning, balhoofd etc. zijn waarschijnlijk niet de oorzaak, want die zorgen meestal voor trillingen bij een bepaalde snelheid, terwijl het nu in elke versnelling bij die 5000 rpm gebeurt. Iemand sugesties??? :} :} :}

Edit: de Duitsers noemen dit verschijnsel Brummvibrationen, vandaar de topictitel :)
ut lijkt wel een Vmax 8-) maar dan bij 6000 rpm
 
Tja, dit lijkt op een slecht gebalanceerde krukas,
ervan uitgaande dat voor de rest alles op je motortje goed vast zit, en je ook de stuurtrillingsdempers nog gemonteerd hebt.

Groeten Paul.


Stuurtrillingsdempers? Bedoel je die balanceergewichten aan het uiteinde van het stuur of een echte stuurdemper :?

Ik zal eerst alle bouten en moeren eens nalopen, kijken of dat scheelt. Een beetje trilling ben ik wel gewend :P , maar dit gaat vrij hard.

Paul, als het de krukas is, zijn dan de lagers versleten?
 
Stuurtrillingsdempers? Bedoel je die balanceergewichten aan het uiteinde van het stuur of een echte stuurdemper :?

Ik zal eerst alle bouten en moeren eens nalopen, kijken of dat scheelt. Een beetje trilling ben ik wel gewend :P , maar dit gaat vrij hard.

Paul, als het de krukas is, zijn dan de lagers versleten?

Ja, ik bedoel inderdaad de zware gewichten aan de uiteinden van je stuur.
Het is inderdaad zeer verstandig om alle bouten even goed te controleren, dit kan wonderen doen op dit gebied. (vast is vast, gebruik liefst een momentsleutel, en draai de bouten in overmoed niet te vast.)
Als het de krukas is zijn het waarschijnlijk niet de lagers, versleten hoofdlagers (rommelend geluid), versleten big-end lagers (tikkend/klapperend geluid).
doch waar ik op doel is dat de krukas gewoon niet goed in balans is, zodat hij bij een bepaald toerental gewoon vibreert.
Op de fabriek worden de krukassen gebalanceerd, en het komt slechts zeer zelden voor dat dit niet goed genoeg (toleranties) gedaan wordt, waardoor dit soort problemen zich voordoen.

Groeten Paul.
 
Heren, bedankt allemaal voor uw tips.

Ik ben er van het weekend achter gekomen dat ik behoorlijk wat speling op de achterbrug heb, dit zou dus ook een oorzaak kunnen zijn. Kijk ik ook nog even naar.
Wordt dus weer een iets langlopender projekt dan ik dacht :P

Paul, die balanceergewichten zitten er niet op, horen er origineel ook niet op volgens mij. Het blok klinkt nog niet alsof de lagers versleten zijn als ik juw beschrijving zo lees.

Eerst maar eens die achterbruglagers bekijken, dan remmetje er weer op en dan maar weer eens zien wie er nog trilt :P
 
Terug
Bovenaan Onderaan