Brutus' Kawasaki '91 GT550

Brutus.

Rookie
4 apr 2021
21
16
Introductie
Jarenlang heb ik de gedachte om een brik te kopen, slopen en weer op te bouwen. De reden hiervan is simpel: Leren hoe de motor in elkaar zit.
Ervaring hiermee heb ik niet: Een auto is voor mij een functioneel vervoersmiddel en in mijn jeugd heb ik geen brommer rijbewijs gehad, noch gesleuteld eraan.

Maart '21 staat een Kawasaki GT550 te koop, een kardanfiets. Leuk, dacht ik. Onderhoudsarm, leuke techniek en had een slordige 41k op de teller. Volgens de vorige eigenaar heeft de motor altijd goed gelopen, maar sinds zijn bezit altijd buiten gestaan. En dat is te zien. Roestig, uitgedroogd en stoffig. Er moet dus een hoop aan gedaan worden om hem weer mooi te laten lopen. Testrit zat er niet in, om drie redenen: lege accu, (nagenoeg) lege brandstoftank en het ontbreken van een motorrijbewijs. Maar de fiets heeft potentie en de prijs was goed, in mijn ogen. Dus april '21 ben ik eigenaar geworden van deze Kawasaki GT550, bouwjaar '91 uitgevoerd in Candy Wine Red.

1.jpg
3.jpg
4.jpg
5.jpg
6.jpg
20210405_113217.jpg
20210405_113209.jpg


Tocht naar de eindstreep
Met dit project zou ik graag de motor (en motortechniek in zijn algemeenheid) beter leren kennen en zelf mijn onderhoud te kunnen uitvoeren. Het typische ombouwen-tot-cafe-racer project heb ik wel aan gedacht, maar ga ik niet doen. Ik wil graag de motor opfrissen en moderniseren, maar niet overdrijven. De vorm van de fiets wil ik graag zo orgineel als mogelijk houden, maar details aanpassen naar mijn persoonlijke smaak.

Een aantal dingen die ik wil veranderen zijn:
  • Frame mat-zwart maken
  • Clip-on stuur vervangen door een hoger stuur
  • Verlichting
    • Vierkante koplamp vervangen door een ronde
    • Vierkante richtingaanwijzers vervangen door ronde / ovale knippers
    • Vierkante achetrlicht vervangen door een ronde
  • Tellerwerk vervangen door een ronde, digitale klok

Tot slot
Hebben jullie tips, suggesties, vragen en/of opmerkingen, post ze dan hier.
Geïnteresseerd geraakt? Pin het topic en volg wekelijkse updates.


P.S. Gezien mijn gebrekkige kennis en ervaring in motortechniek, hoop ik mede MF-leden om advies te kunnen vragen als het nodig is :)

Alvast hartelijk dank voor de interesse en hopelijk veel lees- en kijkplezier!
 
Laatst bewerkt:
Er is het e.e.a. aan de motor gedaan. Hij is inmiddels volledig uit elkaar gehaald en de het blok uit het frame getild. De 'schade' aan het frame is iets groter dan ik in eerste instantie had gehoopt, maar valt uiteindelijk nog mee. Er is meer roest, maar het is gelukkig oppervlakkig en dus goed te behandelen. De uitlaat ziet er wel vrij ernstig uit en ik hoop dat deze niet doorgeroest is, want het liefst zou ik deze hergebruiken.

Ik sta voor een dilemma: Het spul wegbrengen en gritstralen / poedercoaten, of het zelf doen. Poedercoaten geeft het mooiste en beste resultaat, maar zelf doen past wellicht beter bij het project. Uiteindelijk maar gekozen om het zelf te gaan doen. Dus het frame is geheel kaal gemaakt met een staalborstel, daarna behandeld met een anti-roest primer en vervolgens behandeld met een mat zwarte lak en een matte transparante lak. Resultaat ben ik tevreden mee. Nu maar hopen dat het sterk genoeg is!
20220218_143827.jpg

Nagenoeg kaal frame. De achterbrug en de vorken moeten hier nog kaalgeschuurd worden. Overigens, linkerkast liggen alle motoronderdelen, vakkundig gesorteerd.
20220218_170256.jpg

Eerste laklaag voor mevrouw, in een zelf gefabriceerde spuitcabine. (Werkt verbazingwekkend goed!)
20220224_204558.jpg

Frame en voorvorken staan te drogen na hun laatste spuitbeurt.
20220303_174727.jpg

Lekker aan het uitharden op een warme, geisoleerde kamer :-)


Er is ook wat werk gedaan aan de wielen, maar eerlijk gezegd weet ik nog niet zo goed wat ik ermee wil doen: Goed poetsen en orginele staat laten, of ook schuren en spuiten.
20210405_182325.jpg
20210407_195858.jpg

Velgen en schijven gepoetst.

20210720_210941.jpg

20210720_170825.jpg

Gepoetste kapjes van het blok.


Op dit moment wacht ik op wat smeermiddelen en olie. Zodra dat binnen is, ga ik beginnen met het daadwerkelijk opbouwen van de fiets in de hoop dat hij in ieder geval start. Wordt vervolgd!
 
Ik heb de berichten inmiddels gekopiëerd, dus er mag een slotje op dit topic.
 
Terug
Bovenaan Onderaan