Introductie
Jarenlang heb ik de gedachte om een brik te kopen, slopen en weer op te bouwen. De reden hiervan is simpel: Leren hoe de motor in elkaar zit.
Ervaring hiermee heb ik niet: Een auto is voor mij een functioneel vervoersmiddel en in mijn jeugd heb ik geen brommer rijbewijs gehad, noch gesleuteld eraan.
Maart '21 staat een Kawasaki GT550 te koop, een kardanfiets. Leuk, dacht ik. Onderhoudsarm, leuke techniek en had een slordige 41k op de teller. Volgens de vorige eigenaar heeft de motor altijd goed gelopen, maar sinds zijn bezit altijd buiten gestaan. En dat is te zien. Roestig, uitgedroogd en stoffig. Er moet dus een hoop aan gedaan worden om hem weer mooi te laten lopen. Testrit zat er niet in, om drie redenen: lege accu, (nagenoeg) lege brandstoftank en het ontbreken van een motorrijbewijs. Maar de fiets heeft potentie en de prijs was goed, in mijn ogen. Dus april '21 ben ik eigenaar geworden van deze Kawasaki GT550, bouwjaar '91 uitgevoerd in Candy Wine Red.
Tocht naar de eindstreep
Met dit project zou ik graag de motor (en motortechniek in zijn algemeenheid) beter leren kennen en zelf mijn onderhoud te kunnen uitvoeren. Het typische ombouwen-tot-cafe-racer project heb ik wel aan gedacht, maar ga ik niet doen. Ik wil graag de motor opfrissen en moderniseren, maar niet overdrijven. De vorm van de fiets wil ik graag zo orgineel als mogelijk houden, maar details aanpassen naar mijn persoonlijke smaak.
Een aantal dingen die ik wil veranderen zijn:
Tot slot
Hebben jullie tips, suggesties, vragen en/of opmerkingen, post ze dan hier.
Geïnteresseerd geraakt? Pin het topic en volg wekelijkse updates.
P.S. Gezien mijn gebrekkige kennis en ervaring in motortechniek, hoop ik mede MF-leden om advies te kunnen vragen als het nodig is
Alvast hartelijk dank voor de interesse en hopelijk veel lees- en kijkplezier!
Jarenlang heb ik de gedachte om een brik te kopen, slopen en weer op te bouwen. De reden hiervan is simpel: Leren hoe de motor in elkaar zit.
Ervaring hiermee heb ik niet: Een auto is voor mij een functioneel vervoersmiddel en in mijn jeugd heb ik geen brommer rijbewijs gehad, noch gesleuteld eraan.
Maart '21 staat een Kawasaki GT550 te koop, een kardanfiets. Leuk, dacht ik. Onderhoudsarm, leuke techniek en had een slordige 41k op de teller. Volgens de vorige eigenaar heeft de motor altijd goed gelopen, maar sinds zijn bezit altijd buiten gestaan. En dat is te zien. Roestig, uitgedroogd en stoffig. Er moet dus een hoop aan gedaan worden om hem weer mooi te laten lopen. Testrit zat er niet in, om drie redenen: lege accu, (nagenoeg) lege brandstoftank en het ontbreken van een motorrijbewijs. Maar de fiets heeft potentie en de prijs was goed, in mijn ogen. Dus april '21 ben ik eigenaar geworden van deze Kawasaki GT550, bouwjaar '91 uitgevoerd in Candy Wine Red.
Tocht naar de eindstreep
Met dit project zou ik graag de motor (en motortechniek in zijn algemeenheid) beter leren kennen en zelf mijn onderhoud te kunnen uitvoeren. Het typische ombouwen-tot-cafe-racer project heb ik wel aan gedacht, maar ga ik niet doen. Ik wil graag de motor opfrissen en moderniseren, maar niet overdrijven. De vorm van de fiets wil ik graag zo orgineel als mogelijk houden, maar details aanpassen naar mijn persoonlijke smaak.
Een aantal dingen die ik wil veranderen zijn:
- Frame mat-zwart maken
- Clip-on stuur vervangen door een hoger stuur
- Verlichting
- Vierkante koplamp vervangen door een ronde
- Vierkante richtingaanwijzers vervangen door ronde / ovale knippers
- Vierkante achetrlicht vervangen door een ronde
- Tellerwerk vervangen door een ronde, digitale klok
Tot slot
Hebben jullie tips, suggesties, vragen en/of opmerkingen, post ze dan hier.
Geïnteresseerd geraakt? Pin het topic en volg wekelijkse updates.
P.S. Gezien mijn gebrekkige kennis en ervaring in motortechniek, hoop ik mede MF-leden om advies te kunnen vragen als het nodig is
Alvast hartelijk dank voor de interesse en hopelijk veel lees- en kijkplezier!
Laatst bewerkt: