BSA WM20 uit 1943

Doorknob

MF'er
13 okt 2012
139
105
Horn
Ik ben, sinds een paar dagen, de vrolijke eigenaar van een BSA WM20 uit 1943. Volgens de verkoper zou het hier gaan om een oude restauratie. Dat zou kunnen kloppen echter was het geen hele goede...

In het kort:
- Koplamp zat vol met kit. (anders blijft dat moderne LED lampje niet zitten.
- Teller en Ampere meter gemonteerd met kit
- Tank... i.p.v. de originele rubbers te monteren gebruiken we kit, (ook voor de knierubbers)
- Carburateur dichten we af met kit.
- Gat in primaire kast, dichten we gewoon met kit.
- Kabelboom is een zooitje.
- Motor is compleet geverfd met de kwast en de kleur is incorrect.

Hier moeten we het mee doen:

IMG_7649.JPGIMG_7663.JPGIMG_7665.JPGIMG_7697.JPG

Aan de hand van het frame nummer heb ik het originele contractnummer van de motor kunnen achterhalen. Deze BSA is gebouwd onder contract C13290 - 33, voor dit contract gebruikten ze tanknummers van C4860801 t/m C4865800. Deze BSA had tanknummer C4862704 toen hij in 1943 de fabriek verliet. In 1943 is het war department ook overgestapt op een andere camouflage kleur, namelijk SSC2 Service brown. Dit zal ook de kleur van de motor moeten worden. Ik heb een aantal foto's met daarop BSA's uit hetzelfde contract. Dit geeft een beeld hoe mijn motor eruit gezien moet hebben.

C4757029 - WM20.76446.jpgC4863126 - WM20.79143 - Polar Bears Utrecht, june 6th 1945..jpgC4863539 - WM20.79556 - 49th Reconnaissance Regiment (Polar Bears) met achterop de zusjes M.C....jpg

Dit moet er allemaal gebeuren.
- Alle onderdelen laten stralen en opnieuw spuiten
- Na-oorlogs B33 blok verkopen en vervangen voor een WM20 blok. Of een na-oorlogs blok met WM20 carters.
- M21 krukas plaatsen met een vroeg type B33 zuiger. Cilinder op laten boren. Dan kom je op 635cc.
- Motorblok compleet reviseren.
- Na-oorlogse versnellingsbak vervangen voor het juiste type. Of alleen de deksel, maar ik weet niet of dit past.
- Na-oorlogse carburateur vervangen voor de correcte AMAL.
- Voorwiel vervangen voor een origineel.
- 90% van alle bouten was metrisch, Alles vervangen voor de correcte bouten en moeren. (In RVS).
- Missende onderdelen vinden/ zelf maken. O.a. accubak, koplampglas, voetsteunen, onderste kettingkast, bevestiging pannier frame etc.
- Kabelboom en andere kabels vervangen.
- Alle lagers en remvoering vervangen.

Deze week ben ik begonnen met de motor uit elkaar te halen en alle onderdelen naar de straler te brengen. Stralen word gedaan op mijn werk. Daar hebben ze een grote straalcabine voor vrachtwagens. Hopelijk is aan het einde van de week alles gestraald, dan kan ik weer verder.

IMG_7707.JPGIMG_7693.JPGIMG_7708.JPG
 
Dat wordt een flinke klus zo te lezen. Maar als meelezer is het mooi dat er MF-ers zijn die zoiets oppakken :t

Alvast dank voor het delen van het project :Y
 
Gaaf project.
In het veld werden motoren vaak met de kwast (of bezem!) geverfd als er een ander kleurtje of camo op moest, dus dat is wel correct op zich..
Tenzij je hem af-fabriek wilt restaureren, maar dan horen er geen nummers op...dát deed de QM.
En kit is een beun-actie van een handelaar...👎
 
JVmotors kun je ook proberen. Hij heeft ook erg veel kennis van/over deze dingen.
 
Gaaf project.
In het veld werden motoren vaak met de kwast (of bezem!) geverfd als er een ander kleurtje of camo op moest, dus dat is wel correct op zich..
Tenzij je hem af-fabriek wilt restaureren, maar dan horen er geen nummers op...dát deed de QM.
En kit is een beun-actie van een handelaar...👎
Dat klopt inderdaad! Ik ga voor de ''af-fabriek look net bij de eenheid gearriveerd''.

Dat wordt een flinke klus zo te lezen. Maar als meelezer is het mooi dat er MF-ers zijn die zoiets oppakken :t

Alvast dank voor het delen van het project :Y
Het is zeker een flinke klus. Ik moet eerlijk zeggen dat ook wel een impuls aankoop was. Ik heb hiervoor een DKW SB 350 uit 1936 gerestaureerd. Deze was in nog veel slechtere staat., maar dan is de voldoening aan het eind ook groter!

Gaaf project!
Brammotoren heeft nog wat BSA spullen liggen, anders BSA de Groot.
https://www.brammotoren.nl/c-4211132-2/bsa-m20-m21-m22-m23-m24-onderdelen/ (die heeft nog een blok)
JVmotors kun je ook proberen. Hij heeft ook erg veel kennis van/over deze dingen.
Ik had inderdaad al verschillende website's gevonden. Er is een stuk meer informatie te vinden over WM20's dan over mijn SB. Eerst de boel maar eens gestraald zien te krijgen en het achterste gedeelte van het frame richten. Daarna opzoek naar een flinke bult bouten en moeren. Helaas staan er in mijn parts book geen afmetingen bij de bouten. Ik heb een webshop in de UK gevonden die vrijwel alles nieuw verkoopt, en alles op onderdeelnummer heeft liggen. Alleen erg duur!
 
Dit ga ik volgen,mooi project.Ook bij de BSAOCNL is veel kennis over deze motoren aanwezig.
Ben zelf een A65T piloot,in ieder geval veel succes!
BSA-you , Thunderbolt.
 
Hoop werk. maar wat een prachtig project. En hij is van hetzelfde bouwjaar als ondergetekende.

En wat je zegt over voldoening: die is groot. Zoals je mogelijk weet kwam ik de Norton welke ik in de jaren 60 bezat tegen in 2014, totaal gedemonteerd, incompleet en behoorlijk aangetast door de natuur.

Ik heb hem naar concours gerestaureerd en als je er dan voor de eerste keer weer mee gaat rijden is het gevoel niet onder woorden te brengen.
Je ziet hem in mijn avatar en deze week gaat hij weer naar de woonkamer.

Veel succes met je project en laat ons meegenieten.
 
We zijn weer een stukje verder.

Inmiddels zijn alle delen gestraald en staat op een paar stukken na alles in de primer. Nu die dikke bruine laag verf weg is zien sommige onderdelen er toch een stuk minder fris uit. Met name het laswerk is om te huilen. Kijk en huiver:

Middenbok, kettingkast en twee extra stripjes die aan het zadel zaten. Het middenbok is een zelf gemaakte en verdwijnt meteen in de oudijzer bak.

slecht laswerk (1).JPGslecht laswerk (2).JPGslecht laswerk (3).JPG

Verder was de achterbrug (heet dat hier ook zo?) een ''beetje'' krom. Vandaar dat tijdens het korte rondje dat ik gereden heb de bochten als een groot avontuur aanvoelde. Op de foto is het slecht te zien, maar naast dat het linker gedeelte op zichzelf krom is, staat ook alles bijna 2,0cm naar rechts toe.

kromme hoepel (1).JPG

Toch wel eventjes getwijfeld of ik zelf zou proberen om het frame te richten. Maargoed, krom was het toch al en in het ergste geval moet er een andere frame gekocht worden. Via wdbsa.nl een dvd met flink wat info en foto's erop gekocht. Hierop stond ook een tekening met daarop de maten van het frame en met behulp van wat draadeindes het achter frame vast gezet zodat met richten alles op de plek blijft.

Frame dimensions.jpg
Ik had een manier nodig om het voorste gedeelte van het frame op de plek te houden zodat het achterste gedeelte gericht kon worden. Dus het frame op de palletvorken van een tractor geklemd. Hierna met een kettingtakel en wat spanbanden het een en ander vriendelijk op de plek verzocht. Het was toch nog flink wat werk om alles goed te krijgen. Het hoogte verschil tussen de wielas bevestiging links en rechts is minder dan 1mm, gemeten van de voorkant frame naar de achteras links en rechts is rechts 1,3mm langer en alles staat nu nog net 1,5mm naar rechts. Dat is voor mij goed genoeg. Ik weet ook niet hoe precies die frames 80 jaar geleden in elkaar gezet werden...

kromme hoepel (2).jpgkromme hoepel recht (1).jpg

Naast de, in slechte staat zijnde, bovenste kettingkast, miste ik de onderste kettingkast compleet. Op wdbsa.nl een schets van deze kettingkast gevonden. Deze heb ik nagetekend in AutoCAD en toen uit laten snijden met de computergestuurde plasmasnijder op het werk. Daarna in de zetbank afgewerkt. Dit werkt echt zo veel fijner dan de slijpschijf en de bankschroef van vroeger.

IMG_7756.JPGIMG_7757.JPG

Zo staat alles er nu bij:
IMG_7761.JPG

Helaas kan ik nu niet meer verder. Ik moet eerst een complete bouten en moeren set gaan bestellen. Ik neig erna om alles in de UK te bestellen. Ik heb een webshop gevonden die vrijwel alles op voorraad heeft en werkt met de originele onderdeelnummers. Ik ben flink wat avonden bezig geweest om alle bouten en moeren uit de partsbook te halen en over te zetten in excel. Zo kan ik veel sneller zien welke aantallen ik nodig heb. Ik heb de lijst bijna compleet en ik hoop na het weekend alles te kunnen bestellen. Ben nog aan het twijfelen of ik alles in RVS neem of niet.

Naamloos.jpg
 
Is dit zo'n BSA geweest die destijds (jaren '90) vanuit Egypte o.i.d is ingevoerd? Het e.e.a. komt me bekend voor...
Het lijkt alsof er zonder gas is gelast? (en geen electroden..)

Wees voorzichtig met spul bestellen uit UK.. ik 'wacht'a l 4 maanden op onderdelen vanaf dat eiland...
Heeft De Groot niet spul wat je zoekt?
 
Laatst bewerkt:
GEEN RVS!

Het ziet er welliswaar mooier (lees; glimmender) uit, maar RVS is bros en 'vreet'..
Mocht je er met het richten van het frame niet uitkomen, probeer dan VG Frames in Hengelo eens; die hebben een richttafel.

Sinds de Brexit lijkt het wel of de UK op Mars ligt: bestelde onderdelen komen gewoon niet meer aan...!
Zo wacht ik al ruim 9wkn op een Villiers zuigertje zodat ik m'n Salira-project kan afronden..
Gewoon om te janken zolang dat tegenwoordig duurt, zelfs verschepen vanuit India gaat sneller..

Mijn advies; kijk of je een Ned/ EU dealer kunt vinden voor je boutjes~onderdelen, anders kun je wachten tot je een ons weegt...
Just my two cents..

Ik 'doe' het een en ander met WWII- Hallies, en vind 'used'-look persoonlijk iets mooier dan fresh-off-the-line..
 
Ik zou voor RVS gaan, zie niet in waarom dit niet zou gaan. Heb meerdere motorfietsen met RVS bouten. Waarvan sommige die er al 39 jaar opzitten, gaat prima
 
Een legerfiets heeft geblauwde bouten en moertjes, en als TS voor een 'net-van-de-productielijn' look gaat (dus zonder divisiemerktekens..), dan horen er geen RVS boutjes of chromen onderdelen gebruikt te worden; ná '43 zelfs geen rubber maar plastic of leer/ sisal.
Gecadmiriseerd of geblauwd bevestigingsboutjes, en de rest OD..
 
Mooiwerk @Doorknob, RVS bouten en moeren zoals hier boven al beschreven hoeft absoluut geen probleem te geven.
@Sammie,die grote man in zijn stofjas heet: Jakob en zijn vrouw Hennie,fijne mensen die je altijd proberen te helpen!
 
Ik heb een pakking nodig voor een moderne made in Thailand Triumph. Op een Duitse website van een mega grote onderdelenhandelaar staat doodeenvoudig dat ze geen spullen uit de UK kunnen leveren.
Weest gewaarschuwd!
 
Op zicht toch geen probleem
Internet een bedrijf zoeken in Engeland met een winkel
'Klaar laten leggen voor je en gaan halen
Toeristen worden nog steeds toegelaten met een corona pas, maak je er gelijk een leuk lang weekend van :t
 
Terug
Bovenaan Onderaan