BT Comms: Extra (Sena 20S Evo) 'mount' voor nieuwe helm of nieuw setje?

davidhund

MF'er
11 mei 2018
53
16
Vrouwlief en ik gebruiken een Sena 20S Evo set voor communicatie op de motor.
Nu heeft mijn vrouw een nieuwe helm gekocht en dacht ik haar Sena daar op over te zetten.

Echter: de oude helm is prima en wordt nog wel gebruikt voor andere meerijders.
Het liefst zou ik natuurlijk op beide helmen de communicatie ingebouwd hebben.

Sena biedt een standalone 'Audiokit' aan—zonder de BT unit dus—voor €95.
Voor dat geld heb je (bijna) een volwaardige extra set :X

Wat is aan te raden: 1) een extra Audiokit kopen en BT unit uitwisselen tussen helmen of 2) een extra losse set (compleet) (b.v. de Sena 3S voor ~€100) kopen voor de 'reserve-helm'?

PS: als 2) — zijn er nog goedkopere headsets te vinden die wel met (1) andere Sena 20S communiceren?
 
Echter: de oude helm is prima en wordt nog wel gebruikt voor andere meerijders.
Het liefst zou ik natuurlijk op beide helmen de communicatie ingebouwd hebben.

Optie 3? een nieuwe Sena 30K? ofzo voor op de helm van je vrouw?
Bovenstaande wensen voldaan, beide helmen communicatie... en als je een mee-rijder erbij hebt dan heb je voor de 3e persoon ook communicatie.

-edit:

De Sena 20S kan in principe koppelen met 1 Bluetooth headset van ieder ander merk...
het Bluetooth protocol is intussen gestandaardiseerd....( in tegenstelling tot de Mesh techniek)
en/of de "intercom" techniek die ze gebruiken.

Bereik is echter gelimiteerd... en je hebt las van het standaard euvel dat als een uit een groepsgesprek valt dat je de hele groep opnieuw moet pairen....
 
Dat is waar. Maar (hierin had ik mss duidelijker moeten zijn) — ik wil er eigenlijk zo weinig mogelijk geld aan uitgeven :+

Als zo'n Sena AudioKit een paar tientjes was had ik die gewoon gekocht, op de nieuwe helm gezet en de 20S BlueTooth unit uitgewisseld.
Maar bijna €100 euro vind ik best duur voor die enkele keer dat ik met andere passagier rij (met de oude helm).
Daar tegenover staat dat het rijden-met-passagier IMO wel echt veel gezelliger is als je kunt kletsen ;-)

90% van de tijd rijd ik alleen.
Soms met vrouwlief achterop.
Soms samen met andere motorrijders.

In al deze gevallen kunnen we vrijelijk communiceren met mijn huidige Sena duo-set.

Maar er is dus nog het scenario: andere-passagier-met-vrouwliefs-oude-helm. In dit scenario heb ik dus geen comms.

Omdat (inderdaad) de Sena ook koppelt met een andere BT headset is dat dus een optie: in plaats van die extra Sena Audiokit een ander goedkoop BT setje kopen voor op de oude helm. Zoals de Sena 3S. Maar wellicht zijn er dan nog goedkopere opties?

-Edit-
PS: Ik had gedacht dat er best veel motorrijders meerdere helmen gebruiken, maar kan weinig terugvinden hierover…
 
Dat is waar. Maar (hierin had ik mss duidelijker moeten zijn) — ik wil er eigenlijk zo weinig mogelijk geld aan uitgeven :+

Omdat (inderdaad) de Sena ook koppelt met een andere BT headset is dat dus een optie: in plaats van die extra Sena Audiokit een ander goedkoop BT setje kopen voor op de oude helm. Zoals de Sena 3S. Maar wellicht zijn er dan nog goedkopere opties?

-Edit-
PS: Ik had gedacht dat er best veel motorrijders meerdere helmen gebruiken, maar kan weinig terugvinden hierover…

Tsja, goedkopere setjes zat op AliExpress even op letten dat je een intercom koopt en niet een "headset"...
daar de headset mogelijk alleen koppelt met een telefoon en niet met andere BT-intercoms....

Of het werkt,.... wellicht maar geen garantie....

Ik zelf heb een 20S op mijn oude helm zitten en een SC-1 in mijn C4....

Wat dat betreft... ik heb mijn helm wel eens gekoppeld aan m'n laptop om 'm daarvoor als headset te gebruiken... maar nog niet geprobeerd 'm als "intercom" te koppelen... zal eens kijken of dat werkt...

Tzt nog eens opnieuw proberen, moet natuurlijk "universal intercom pairing" gebruiken en niet intercom pairing....


20S aan laptop proberen te koppelen. Als headset werkt het, als intercom (voor mij) niet.


-edit 2:
Wel grappig, mijn SC1 heb ik eens een factory reset gegeven dus die had geen intercom pairings meer...
maar m'n 20S maakte gewoon verbinding naar de SC1.... eenmaal verbinding werkte alles wel...
Andersom heb ik eerst pairing weer moeten instellen.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan