(BT) Intercom zorgt voor extra turbulentie?!

Ik gebruik de Interphone F5MC, deze heeft ook druppelvorm en dan met de bolle kant naar voren gericht. Ik heb hem iets naar achteren gemonteerd op de helm, maar nog wel prima bedienbaar. Geen last van extra turbulentie.
 
Volgens mij is bij zeegaande schepen de bult aan de voorkant er speciaal voor om minder weerstand door het water te creëren. en onderzeeërs zijn ook rond van voren en spits van achteren om die reden.
...

Off-topic: Moet ik toch effe nerdy doen, sorry... De "bulbsteven" beiïnvloed de waterstroming rondom de boeg en het daarachter liggende deel van de romp. En er zijn nog wat randvoorwaarden, zoals niet voor elke rompvorm (onderzeeërs!) en alleen maximaal effectief in de buurt van de maximale rompsnelheid.
Neveneffect is o.a. extra opwaarste kracht in de voorsteven, prettig voor sommige golfcondities.
Uiteindelijk: goed voor de efficiëntie.

Toch weer terug naar het beste en mooiste voorbeeld: de natuur, de vallende druppel. De spitse achterkant daarvan zorgt voor minimalisering van turbulentie (wervelingen), die anders veel naar achteren gerichte (zuigende) weerstand zouden opleveren. Het is eigenlijk zo dat de spitse achterkant in die vorm gezogen word... terwijl de druppel alle moeite doet om de natuurkundig optimale vorm (vanwege de Vanderwaalskrachten tussen de watermoleculen) te behouden: rond.
Zo levert een vleugel onder normale aanstromingshoeken opwaarste kracht omdat ze achteraan omhoog gezogen wordt door de onderdruk die daar ontstaat (de lucht beweegt aan beide zijden van de vleugel even snel!), niet omdat ze vooraan "drijft" op aanstromende lucht. En een (golf-, voet-, honk-) bal "gestuurd" kan worden door de rotatie, die de turbulentie in de rotatierichting doet verplaatsen.

On topic: de intercom waarover ik eerder schreef heeft dus eigenlijk een precies verkeerde vorm: vrij smal van voren en dik van achteren.
Door de "vallende" luchtstroom achter mijn kuipruit heb ik nogal wat turbulentie rond de onderrand van m'n helm; als ik een hand onder de rand houd, is dat al een stuk minder. Wat de intercom daaraan nog toevoegt is eigenlijk nauwelijks merkbaar - tot ik ga staan in de volle wind, dan is 't opeens een stuk stiller (hulde aan de C3!). Helaas is dat op lange termijn wat ongemakkelijk, en houden medeweggebruikers en toezichthouders daar niet zo van... |(
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan