BT010 te zacht voor zware motor ?

Bozzma

MF veteraan
4 apr 2004
1.858
0
Utrecht
Ik heb onder mijn BMW K1100RS BT010's zitten. Lekker aan het gummen geweest van de vakantie. En wat bleek ? De banden leken te smelten. Toen de banden nieuw waren reed de motor heerlijk. Maar na 3000 kilometer leek de voorband weg te lopen. Bij ongeveer 4000-5000 km gereden te hebben met de banden zit er totaal geen profiel meer op. Mijn maatje heeft rond dezelfde tijd dezelfde banden gekocht en heeft daarmee veel meer kilometers afgelegd. En deze zijn nog redelijk goed.

Mijn vermoeden is dat de banden te zacht zijn voor de motor. De voorband sleet zeer onregelmatig af en maakte de motor zeer instabiel. De achterband zag je gewoon opgaan.

Weet iemand of het beter is om een minder snel opwarmende band te gebruiken als een Michelin Pilot Sport ? Of heeft iemand die met eenzelfde zware fiets een sportieve bandenadvies voor me ?

Alvast bedankt !

K1100RS.jpg
 
Laatst bewerkt:
BT010 is ook voor mn Vmax afgewezen.

De bandenboer en meer mensen adviseerden mij de Avon Azaro ST serie ( sporttoer )

Voor velen een schijtband maar voor mij een band die veel vermogen kan hebben en voldoende grip heeft.
 
Avon ? Die leveren ze bij de Brezan als budged band. Ik heb er 4 van gekocht voor het koekblik van mijn ex-vriendin. Wat bleek ? 2 geproduceerd in China, 2 ergens in Europa. De auto ging spontaan naar rechts trekken. Na wat zoekwerk bleek dat de nieuwe banden de boosdoener waren. De Europa uitvoering was iets groter in diameter...............

De BMW heeft trouwens maar 100 pk en 100 Nm. Zo "powerfull" is dat ding toch niet ?

Zouden de BT 014 veel beter zijn ? Aan het profiel te zien ga ik daarmee minder snel schubben van het profiel maken.
 
Het probleem met je voorband is bekend bij een BT-010. Mijn stuur ging ook vreselijk slaan als ik het losliet.

Mijn achterband zag er ook binnen 6000KM uit als een slick, maar dat ligt meer aan mijn rijstijl. En aangezien jij jouw rijstijl ook als sportief omschrijft, denk ik dat wij hetzelfde probleem hebben, nml. een (te) losse pols :+ .

Dat glijden is mij ook een keer overkomen, toen reed ik al op BT-010 slick. Flink wezen gassen (i.c.m. hoge buitentemperatuur) en op een rotonde met 30-40KM voelde ik 'm glijden B| .....
Daarna meteen andere banden eronder gezet.
 
Tja, we hebben gereden met 41 graden celcius. Wat er toen met de banden gebeurde was onbeschrijfbaar. Het leek wel of ze in stroop veranderden.

Maar het glijden was continu aanwezig. De band glijdt niet echt maar rolt scheef af door het vervormde profiel. Op nat wegdek is het helemaal vreselijk. Inmiddels zijn ze wat verder op, de achterband is een slick. De voorband heeft nouwelijks nog profiel en de handling is daardoor weer wat verbeterd. Maar het setje is niet legaal meer en rijdt alles behalve fijn. Een nieuwe set dus. Je hebt me niet verteld welke jij hebt gemonteerd ?
 
Probeer eens de pirelli Diablo, ik ben nu met mijn 2e setje bezig en ze bevallen prima.
Bij de BT's had ik er ook last van dat de voorband erg snel minder werd, en bij flink warm rijden vielen de brokken rubber er achter af.
Bij de Diablo's is dit veel minder, deze zie je nauwelijks rullen.
Een maat van me heeft ze sinds kort op zijn Kawa ZX12R en ook daarop houden ze het prima.
 
Tja, we hebben gereden met 41 graden celcius. Wat er toen met de banden gebeurde was onbeschrijfbaar. Het leek wel of ze in stroop veranderden.

Maar het glijden was continu aanwezig. De band glijdt niet echt maar rolt scheef af door het vervormde profiel. Op nat wegdek is het helemaal vreselijk. Inmiddels zijn ze wat verder op, de achterband is een slick. De voorband heeft nouwelijks nog profiel en de handling is daardoor weer wat verbeterd. Maar het setje is niet legaal meer en rijdt alles behalve fijn. Een nieuwe set dus. Je hebt me niet verteld welke jij hebt gemonteerd ?
Ik heb nu Pirelli Diablo's sinds een paar weken. Plakken minstens net zo goed in de bocht, maar zijn rondr waardoor je motor meer of zelfs beter(?) in de bocht "valt" (figuurlijk dan hè! B| ). Je hoeft minder hard te werken dan met de BT-010 zeg maar....
 
Een BMW K1100RS is ook niet echt een motor waarvoor het type band als die BT010 gemaakt is.
Het gewicht van die motor is volgens mij veel te hoog om op zulke sportieve banden te rijden, wellicht had een iets hogere bandenspanning je probleem vermindert maar eigenlijk zijn het gewoon de verkeerde banden.
Waarom heb je destijds voor deze gekozen, en niet voor bijvoorbeeld voor de 020 als je persè Bridgestones wilde?
Mijn ervaring met Metzeler is erg goed op deze Bmw trouwens.
 
Ik denk niet dat het echt met het gewicht van de motor te maken heeft. Op mijn sv650s waren de BT010 banden ook zo op. Ze zijn gewoon niet geschikt voor een sportieve rijstijl. De laatste BT010 heb ik in de winter gebruikt. Op een mooie dag ben ik even echt wezen scheuren. Toen ik vertrok zag de band er nog als nieuw uit, 700km later was het een slick. Dat was wel een uitzondering overigens, meestal gaf de band na 3000km gewoon geen grip meer. Over een BT010 achterband wil ik het geeneens hebben :(

Inmiddels ben ik overgestapt op michelin, dat is echt een wereld van verschil. De grip is vele malen beter en de levensduur ook. Zowel de pilot-power als de pilot-road zijn prima banden, alhoewel de pilot-road nogal wat lef vraagt met inrijden. Dat opwarm fabeltje moet je niet al te serieus nemen, het valt reuze mee en met zo'n zware motor zal je er nauwelijks last van hebben. Misschien dat je niet met koude banden vol het klaverblad over kan, maar echt bochtige wegen zijn geen probleem.
 
Vertrekken met een nieuwe band en terugkomen met een slick?
Als je niet konstant met rokende banden remt en burn outs maakt vind ik het wel een prestatie om 6 millimeter profiel op te rijden in 700 kilometer!
 
Ik denk niet dat het echt met het gewicht van de motor te maken heeft. Op mijn sv650s waren de BT010 banden ook zo op. Ze zijn gewoon niet geschikt voor een sportieve rijstijl. De laatste BT010 heb ik in de winter gebruikt. Op een mooie dag ben ik even echt wezen scheuren. Toen ik vertrok zag de band er nog als nieuw uit, 700km later was het een slick. Dat was wel een uitzondering overigens, meestal gaf de band na 3000km gewoon geen grip meer. Over een BT010 achterband wil ik het geeneens hebben :(

Inmiddels ben ik overgestapt op michelin, dat is echt een wereld van verschil. De grip is vele malen beter en de levensduur ook. Zowel de pilot-power als de pilot-road zijn prima banden, alhoewel de pilot-road nogal wat lef vraagt met inrijden. Dat opwarm fabeltje moet je niet al te serieus nemen, het valt reuze mee en met zo'n zware motor zal je er nauwelijks last van hebben. Misschien dat je niet met koude banden vol het klaverblad over kan, maar echt bochtige wegen zijn geen probleem.

Dan doe je toch iets verkeerd............ Of je.... :X :o

Mij ga je iig niet wijs maken dat je je met een sv een zgan bt-010 in een paar honderd km tot slick maakt. En ook niet dat ie niet geschikt is voor sportief rijden. Misschien een keer met lucht in de banden rijden. :?

Ik had een bt-010 die al redelijk gesleten was op mijn motor toen ik die kocht en ik heb er toch nog dik 4000km uitgeperst.
 
Heeft iemand al ervaring met de 014 ? Deze band lijkt me wezenlijk anders. Nu kijk ik nog het meeste naar de Michelin Pilot Sport, maar deze heeft ook een profiel dat gevoelig lijkt te zijn voor schubvorming, zoals ik het noem. In de BT 014 zie ik dat minder. Heeft er iemand nog een voordelig bandenadres voor me ?
 
Ik heb onder mijn BMW K1100RS BT010's zitten. Lekker aan het gummen geweest van de vakantie. En wat bleek ? De banden leken te smelten. Toen de banden nieuw waren reed de motor heerlijk. Maar na 3000 kilometer leek de voorband weg te lopen. Bij ongeveer 4000-5000 km gereden te hebben met de banden zit er totaal geen profiel meer op. Mijn maatje heeft rond dezelfde tijd dezelfde banden gekocht en heeft daarmee veel meer kilometers afgelegd. En deze zijn nog redelijk goed.

Mijn vermoeden is dat de banden te zacht zijn voor de motor. De voorband sleet zeer onregelmatig af en maakte de motor zeer instabiel. De achterband zag je gewoon opgaan.

Weet iemand of het beter is om een minder snel opwarmende band te gebruiken als een Michelin Pilot Sport ? Of heeft iemand die met eenzelfde zware fiets een sportieve bandenadvies voor me ?

Alvast bedankt !
Hoe zwaar is je motor?
Heb zelf ook BT010's en vind ze nu na 4000km (motor weegt 220kg volgens kentekenbewijs) steeds gladder worden, helemaal met een hoge temperatuur van het wegdek. Met 20 celcius is het een prima bandje. Ik ben er zelf ook nog niet uit wat het volgende bandje wordt.
 
Laatst bewerkt:
BT010 heb ik op m'n 25KW! cbr gehad.
Op de snelweg lang stuk rijden ongeveer 150-160 km/h met 3 bar in de band en het rubber rulde dr gewoon af in het midden :(
De band is bij mij ook maar iets van 5000 km meegegaan.

Nu heb ik een BT020 achterop liggen. Op de snelweg houd ie het prima en in de bochten is het genieten O-) })
 
Aan je Avatar te zien snap ik wel hoe je band zo snel op gaat *D

Ik hoor toch veel verhalen dat de BT010 niet zo best is, maar ik dacht ook dat het zo'n beetje de meest geprezen band was... Voor mij iig niet meer.

Mijn motor weegt zo rond de 270. Met wat bagage en mij erop, volle tank, slot mee kom je op een kleine 400 kilo.

Zal ik mijn fiets ook knijpen naar 25Kw ? Dan kan ik ook naar BT020 zonder bang te zijn voor uitbreken *D

Zonder gekheid, hoe lang heb je nog "voorwaardelijk" ? :)
 
Dan doe je toch iets verkeerd............ Of je.... :X :o

Mij ga je iig niet wijs maken dat je je met een sv een zgan bt-010 in een paar honderd km tot slick maakt. En ook niet dat ie niet geschikt is voor sportief rijden. Misschien een keer met lucht in de banden rijden. :?
Nou, op een nieuwe BT010 voorband zit niet zo heel veel profiel hoor, ik denk niet dat er 3mm op zit. Met die band had ik ongeveer 4000km in de winter mee gereden, en er was eigenlijk geen slijtage te zien. De 010's daarvoor gingen ongeveer even lang mee, maar bij die banden sleet ik niet in één rit al het profiel eraf. Maar na 4000km was de grip helemaal weg, en was het aanmodderen tot het profiel op was bij 6000km.

Wat me verder opviel was dat (na flink bochten rijden) die BT010's stonken als ik even stopte. Van Edwino (ook op dit forum actief) heb ik te horen gekregen dat hij ze zelfs kon ruiken als hij achter me reed. Met de michelins heb ik dit nog nooit gehad.

De druk was 2.5 voor en 2.9 achter (zoals altijd).
Ik had een bt-010 die al redelijk gesleten was op mijn motor toen ik die kocht en ik heb er toch nog dik 4000km uitgeperst.
Met een (achter)band die rult als je 140 op de snelweg rijdt ?!?! :? Da's knap ! Als winter/regen band is hij heel goed, maar verder.
 
Met een (achter)band die rult als je 140 op de snelweg rijdt ?!?! :? Da's knap ! Als winter/regen band is hij heel goed, maar verder.

Makkelijk zelfs en ik heb zelfs veel snelweg gereden in die tijd en veel lopen oefenen op bochten. Ik vreesde voor de levensduur vanwege het rechtuit rijden en het viel me erg mee. Ik vond de 010 ook mooi slijten, het profiel verdween in het midden wel, maar de band hield een ronding. 5000 was ook nog wel gelukt, maar ik wilde een nieuwe band voor een Eifeltripje wat gepland stond. Ik heb nu 020 en die is ook wel ok. Ik voel wel verschil met de 010, maar durf er ongeveer hetzelfde mee.
 
Volgens mij moeten jullie allemaal eens de vering gaan afstellen!!


Zelf heb ik een set BT010 voor en 020 achter opgereden op de TL en zowel de voor als achterband was netjes rond weg gesleten. Had daar z'n 6500 - 7000 km voor nodig en dan zijn het gewoon sliks, maar goed dat weet je. Verder nix geen klachten gehad over stabiliteit e.d. Alleen begon de 020 een beetje te smeren in de Eifel, maar wat wil je, het was 37 graden en het ging nu niet bepaald rustig.
 
De vering en bandenspanning maken zeker een wereld van verschil, *(dat heeft topicstarter zelf al vastgesteld). Ik samen met hem door FR en Spanje gereden en mijn banden, beide 010's hebben het prima gehouden.. (op een FZR600).

Maar voor mij ook de 014 volgende keer, die past wat beter om de velg.. de 010 wordt ronder gemaakt door de smalle velg.
 
Het gaat een setje 014 worden. Deze fabrikant maakt banden in de juiste (afwijkende) velgmaat van mijn moto. Ik heb bij de bandenman een prijs van even onder de 290 gekregen. Even kijken wat de lokale bandenboer doet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan