BT014 of BT020 ?

Marc Keijsers

MF veteraan
9 sep 2001
3.275
1
Sevenum
Ben toe aan een nieuwe voorband. Rij zomer en winter. Vraagje : heeft de bt 020 bij regen / koud weer een betere wegligging als een BT014 ????

De Kale
 
Volgens mij niet. De BT020 is meer een toerband en gaat gewoon wat langer mee door een hardere rubbersamenstelling.
Dat houdt vrijwel automatisch in dat de 020 als geheel iets minder "kleefkracht" heeft.
 
Volgens mij niet. De BT020 is meer een toerband en gaat gewoon wat langer mee door een hardere rubbersamenstelling.
Dat houdt vrijwel automatisch in dat de 020 als geheel iets minder "kleefkracht" heeft.
Niet persé. De 014 is een sportievere band en zal ws. een hogere bedrijfstemperatuur nodig hebben om optimale grip te hebben dan de 020. Een temperatuur die je nu niet gaat halen en zeker niet in de regen. Verder heeft een 020 wat meer profiel wat ook een voordeel kan zijn bij nattigheid.
Dat gezegd hebbend, heb ik nog geen problemen ondervonden met een 014 in de regen. Ik heb er echter nog niet met echte kou mee gereden. Ook heb ik nooit op 020 gereden dus ik heb weinig referentie.

Kort samengevat... Eigenlijk heb je weinig tot niks aan deze reply. :X
 
Volgens mij niet. De BT020 is meer een toerband en gaat gewoon wat langer mee door een hardere rubbersamenstelling.
Dat houdt vrijwel automatisch in dat de 020 als geheel iets minder "kleefkracht" heeft.
de wangen van de 020 staan gelijk aan die van de 010, over grip heb je niet te klagen dus
 
020's zijn juist erg goed in kou en regen, warmen relatief snel op zoals al eerder opgemerkt werd. 014's heb IK weer echter nooit gehad dus ik weet niet hoeveel beter / slechter die zouden zijn, maar het lijkt er op dat je stukje bij beetje toch antwoord krijgt op je vraag :P
 
de 014 heeft juist een kortere opwarmingstijd dan zijn voorgangers.maar als je niet zo'n supersportief type bent die ook met bagger weer(winter) rijd koop dan de 020.de grip is goed bij nat maar droog wel iets minder dan van de 014 bij droog.op mijn motoren(o.a bmw r1100s) alleen nog maar 014.
 
Ik heb een aantal jaar geleden wel met een 020 gereden en die voldeden prima in zowel natte als droge omstandigheden. Nu heb ik 014's onder mijn gixxer zitten en heb er in de stromende regen mee in de Eifel rondgereden. Had over grip niets te klagen, ze sturen alleen wat scherper dan een 020 (wat ik zelf prettig vind). Uiteraard met droog weer helemaal geen problemen, maar daar zijn ze dan ook voor gemaakt.

Ik persoonlijk zou voor de 014's kiezen.
 
[me]Cathje weet hier helemaal niks van, alleen dat ze zelf de 014's heeft...[/me]

misschien volgende week eindelijk eens mogen proberen hoe t rijdt :P

(kon overigens kiezen tussen de 014 en de 090 maar die laatste was iets te sportief om mee te beginnen :? )
 
Wat je vaak ziet (zag?) is een 010 voor en 020 achter. Misschien werkt 014 voor en 020 achter ook: Het idee is dat je voor wat meer grip hebt (in extreme situaties breekt achterwiel eerder uit dan voor wat relatief veilig is), terwijl je gelijktijdig achter een goede levensduur hebt, en beide banden tegelijk kunt wisselen.
Ik weet niet of dit helemaal klopt / aan te raden is (ik noem het alleen omdat het een veelgebruikte combinatie is), wat ik wel weet is dat alle 4 keren dat ik 020's op de Buell had ik voor en achter OOK gelijk moest wisselen: De 020 voorband sleet altijd namelijk nogal vreemd op: In het midden ontstond altijd een smalle "opstaande" band, de zijkanten waren stuk lager weggesleten. "Profiel" te over dus, maar voelde wel wat "kippelig". En dat ondanks wekelijks bandenspanning checken, en vrij veel snelweg gebruik. In dat opzicht (levensduur) had ik ook best een 010 kunnen hebben dus. Aan de andere kant heb ik nooit grip problemen met de 020's gehad, ik kon zelfs in de stromende regen de steps aan de grond rijden wat waarschijnlijk meer met de kwaliteiten van de 020 en de beperkte grondspeling van de Buell te maken heeft dan mijn heldhaftige rijkunsten ;)

Heb nu Metzeler Roadtec Z6: Zelfde kwaliteiten als de 020, alleen zonder de nadelen van de happig slijtende voorband en zoals het er nu uitziet (8000 km) een veel langere levensduur.
 
is de 014 de vervanger van de 010?

heb zelf de 010 voor gehad maar de verkoper zei me dat die bij koud weer minder snel op temperatuur kwam; bijna niet. waardoor ik nu zowel voor als achter de 020 heb. vorige winter met de 010 gereden maar vermoed dat voor met kou en ellende de 020 me toch beter bevalt.
 
Toch nog even reageren :)

Zelf had ik ook altijd de combinatie van 010 en 020. Nu moest ik een nieuwe voorband, en mijn dealer zei dat een 014 beter was, zowel voor als achter. De grip zou beter moeten zijn dan zowel de 010 als de 020. De levensduur langer dan de 010 en korter dan de 020. Dus voor ga ik er op vooruit en achter qua grip ook alleen de levensduur is iets minder.
Eerlijk gezegt merk ik voor weinig verschil. Maar de 010 had ik ook geen klachen over.

Kok Ploffie
 
ik heb een bt-14 voor gehad en een bt-020 achter. ging prima dacht ik. echter na lekrijden van de bt-014 voorband toch een bt-020 voorband laten plaatsen. toen bleek dat de ronding van de bt-14 en bt-020 verschillend is. een bt-020 voor en achter blijkt veel beter te werken. De Bt-014 sleet ook raar en snel af.

Ik heb overigens ook wel eens een verklaring gelezen van iemand van Bridgestone waarin stond dat een voorband zowiezo meer grip heeft dan een achterband. en dat voor en achter band van eenzelfde type op elkaar zijn afgestemd. Het was volledig onnodig om een zachtere voorband te kiezen uit grip overwegingen (in ieder geval voor straatgebruik bij echt racen kan ik me iets anders voorstellen maar dan praat je dus over iets totaal anders).
BT-020 voldoen in mijn geval prima (tot de rand in de zomer en in de winter gewoon goede grip)
 
Terug
Bovenaan Onderaan