BT1100 Bulldog timing problemen?

Status
Niet open voor verdere reacties.
21 nov 2015
14
0
Vleuten
Hallo,

Ik hoop dat de titel een beetje goed omschreven is.

In het kort;

Heb een BT1100 Bulldog uit 2002. Heb hem sinds 2004 en eigenlijk altijd wel startproblemen gehad. Is een bekend euvel bij de Bulldog dat je ook last kan hebben van terugslag bij het starten waardoor dan je dagteller op 0 slaat.

Tijdje geleden de koppeling vervangen en de carburateurs gereviseerd met nieuwe rubbers. Startproblemen bleven, motor rijdt op zich goed als hij warm is maar met koude start en choke ploft hij aardig in de uitlaat en moet ik de choke erop houden, anders slaat hij af. Als hij erg goed warm is, loopt hij wel aardig stationair maar nooit heeft rustig mooi. Rijden met warme motor gaat verder goed, loopt gemiddeld ook 1 op 18 bij stevig doorrijden.

Door dit gezeik is nu uiteindelijk mijn startkoppeling naar zijn grootje. laatste keer starten kon hij moeilijk de motor ronddraaien en sloeg vast, na nog een keer proberen draait de startmotor wel weer maar worden de cilinders niet meer rond gedraaid. Dus heb ik nu nieuwe onderdelen besteld en wil ik de boel vervangen maar er is me wat opgevallen;

Als ik de achterste cilinder in Top Dead Center zet en de markering op het vliegwiel (generator) op T, blijkt de markering bovenaan aan tandwiel bij de nokkenas net iets over de markering heen te staan (zie foto's onder). Ik heb het vermoeden dat dit de oorzaak is van het moeizaam starten, terug slaan en het ploffen bij koude motor.

Nu is mij vraag

1. hoe krijg ik het TDC mooi op het ijkpunt? kwestie van bovenste tandwiel bij achter cilinder los en 1 tangje verzetten? Dit zou betekenen dat het blok eerder is open geweest en er een tandje verkeerd is gezet. Of is dit een kwestie van slijtage en moet ik iets vervangen (ketting)?

2. Denk zelf dat deze afwijking de verklaring is van het gedrag van mijn motor is zoals boven omschreven, is dat idd mogelijk?

Hoor graag jullie mening, thanks alvast, foto's;

T%20stand%20vliegwiel.jpg


Out%20of%20sink.jpg


Blok%20BT1100.jpg
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan