BTW en afschrijving accessoires

17 apr 2010
164
2
Hallo,

Ik wil deze zomer een nieuwe motorfiets aanschaffen en deze op de zaak gaan rijden. De BTW terugvordering (en afdracht bij verkoop/inruil) is wel duidelijk, dat loopt volgens mij via de normale BTW aangifte, of niet, maar ik weet niet wat de regels m.b.t. accessoires voorschrijven. Is het toegestaan accessoires over 4 jaar tot €0,00 af te schrijven of moet de waarde bij de waarde van de motorfiets worden opgeteld waardoor er, na 4 jaar, een restwaarde overblijft?

Heeft iemand hiermee ervaring?
 
Hallo,

Ik wil deze zomer een nieuwe motorfiets aanschaffen en deze op de zaak gaan rijden. De BTW terugvordering (en afdracht bij verkoop/inruil) is wel duidelijk, dat loopt volgens mij via de normale BTW aangifte, of niet, maar ik weet niet wat de regels m.b.t. accessoires voorschrijven. Is het toegestaan accessoires over 4 jaar tot €0,00 af te schrijven of moet de waarde bij de waarde van de motorfiets worden opgeteld waardoor er, na 4 jaar, een restwaarde overblijft?

Heeft iemand hiermee ervaring?

Wat ik doe is de accessoires die ik gelijk mee koop en bij de motorfiets horen wel afschrijven en een restwaarde aanhouden.

Losse accessoires voer ik op als kosten. (Dus geen afschrijving en kosten)

Wil je het zeker weten hoe het moet dan zijn er vier opties die zekerheid bieden:
- accountant vragen
- De wetgeving zelf bestuderen
- Brief aan de inspecteur schrijven met deze vraag
- Uitspraak van de inspecteur vragen bij de opgave van de inkomstenbelasting 2018

Als een correctie achteraf door de belastingdienst niet dramatisch is doe ik wat mij correct lijkt gezien de info die op de website van de belastingdienst staat. Bij twijvel/onduidelijkheid kies ik wat voor mij het gunstigste is. Als ze er niet mee eens zijn corrigeren ze het maar.

Je kan ook de belastingtelefoon bellen maar het is net zo als de website niet bindend.

Wat overigens veel belangrijker is ,financieel gezien, is dat je de niet vergeet gebruik te maken van de KIA regeling.

Overigens moet je dacht ik over 5 jaar afschrijven (20%) vanaf het moment dat je de motorfiets ingebruik neemt dus dit jaar 10%. (ik denk dat je willekeurig mag afschijven als je nog startende ondernemer bent)
 
Motorfiets afschrijven in vijf jaar en beginnen in de maand van gebruikneming. Dus stel jij koopt hem in oktober 2018 dan schrijf je dus 2 maanden in 2018 af. Accessoires kun je volgens mij ook gewoon afschrijven en niet als kosten opvoeren.
 
Accessoires worden als kosten gezien als deze onder de 450 ex btw blijven. (losse factuur)
Daarboven worden ze op de balans meegenomen en in 5 jaar afgeschreven.
(geen rekening gehouden met bijzondere situaties)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb daar in mijn praktijk wel ervaring mee, ja ;-)

Accessoires af fabriek kan je mee-activeren, alles daarna neem je mee (mits onder de € 450 ex btw) als kosten.
Afschrijven in 5 jaar, restwaarde normaal gesproken 10%, te beginnen met afschrijven in de maand van ingebruikname.

Houd er wel rekening mee dat je een redelijk percentage privégebruik bijtelt voor de aangifte inkomstenbelasting.

Kost je motorfiets meer dan € 2300 (en dat is al snel natuurlijk) dan kom je ook nog eens in aanmerking voor de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek van 28%
 
Laatst bewerkt:
Motorfiets afschrijven in vijf jaar en beginnen in de maand van gebruikneming. Dus stel jij koopt hem in oktober 2018 dan schrijf je dus 2 maanden in 2018 af. Accessoires kun je volgens mij ook gewoon afschrijven en niet als kosten opvoeren.

Niet drie maanden ? Oktober, november en december? Je moet schrijf je zelf beginnen in de maand van gebruikneming...
 
Ik vindt het toch ingewikkeld, ik bel morgen maar even mijn boekhouder.

Ik weet b.v. niet of ik bij het berekenen van de privé correctie kosten en BTW de totale netto aankoopwaarde bij de kosten moet optellen of alleen het bedrag van de afschrijving.
 
Voor de privecorrectie neem je een percentage van de kosten, inclusief de BTW. Hoeft niet veel te zijn, als het maar aannemelijk is. FYI - ik ben accountant.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan