En wat betekend dat praktisch? Dat ik als particulier deze motor niet kan kopen? btw-regels zijn niet mijn ding he...Deze is aantrekkelijk om hem op de zaak te zetten. Dan krijgt de ondernemer de btw terug. Deze motor is nieuw zakelijk gekocht. Dat zijn er niet zoveel en daarom staat het vermeld. Als particulier kun je niets met deze “optie”. Zodra een auto of motor op naam van een particulier iemand heeft gestaan is het een “marge” voertuig. Btw is betaald en aan de staat afgedragen door de handelaar.
Kort Jip en Janneke voorbeeldje:
BTW motor kost:
5000,- (btw bedrag is 2500)
Zakelijke klant koopt deze motor voor 5000.
Stuurt briefje naar de Belasting dienst, en krijgt 2500 terug gestort.
Zakelijke klant betaald dus 2500 voor de motor
Marge motor kost:
5000,- (btw bedrag is 2500)
Partikuliere klant koopt deze motor voor 5000
Partikuliere klant betaald dus 5000 voor de motor
Zo iets, in erg beknopte uitvoering
Bij tweedehands motoren zou ik bij geen expliciete vermelding van BTW eerder uitgaan van een marge motor.als bij de prijs niet expliciet vermeld staat, icl btw of excl btw is de prijs inclusief btw en heb je daar als partikulier koper geen voor of nadeel van
Ja.Of denk ik nu te simpel?
Volgens mij is rittenregistratie niet verplicht. Je hebt in ieder geval geen bijtelling. Idem als je een auto via het RDW als 1 zitter (dus echt met slechts 1 stoel) op kenteken laat zettenEn je moet de motor dat wel zakelijk gebruiken.
Maareuh... dan loont 't dus om een KvK inschrijving te regelen en een BTW-motor te kopen? Of denk ik nu te simpel?
Volgens mij is rittenregistratie niet verplicht. Je hebt in ieder geval geen bijtelling. Idem als je een auto via het RDW als 1 zitter (dus echt met slechts 1 stoel) op kenteken laat zetten
Ja, je kan opgeven wat je wilt. Je kan ook opgeven dat aanschafprijs van de motor 10 keer zo duur is of dat je twee keer zoveel hypotheekrente hebt betaald. Het mag alleen niet en het is oneerlijk tegenover de rest die wel eerlijk zijn deel in de pot stopt.Het verschil met bijtelling tussen motor en auto is, dat de bewijslast bij de auto bij de eigenaar ligt, en bij de motor bij de belastingdienst. Dus bij de auto moet je met ritregistraties aantonen hoeveel privé en zakelijk gereden is, bij de motor kan je opgeven wat je wilt, de belastingdienst moet aantonen dat het onjuist is als ze bezwaar hebben.
Uitgaande van eenmanszaak komt daar nog bij :Simpel wel, maar ja. Schrijf je in als 'koerier'.
En tadaaah...
Laat de BTW motor dan maar komen.
geen bijtelling, wel aftrekkosten op basis van zakelijk gereden kilomaters, de prive kilometers vallen er dus buiten.