btw of geen btw op buitenlandse fiets

head02

MF'er
22 apr 2009
234
18
Beste mensen,

ik ben van plan om een fiets uit duitsland te kopen. heb dit al meer gedaan dis voor zover niets nieuws.
nu even de btw regelgeving : btw moet betaald worden op een fiets jonger dan 6 maanden en minder dan 6.000 km. heb hier al eens duur leergeld betaald door een 2e hands fiets te kopen met 350 km op de tellen (moest naast de bpm ook btw betalen).

maar nu : een duitse handelaar vermeldt op zijn site de verkoopprijs (12.990 bruto) van de fiets maar vermeldt ook de netto prijs van de fiets 10.916 EUR (Netto).

kan ik als particulier de fiets kopen excl btw (= netto prijs) maar dan zodanig dat ik in NL niet de btw alsnog hoeft te betalen. en wat verwacht de duitse dealer dan van mij? of zal hij dit alleen accepteren als ik op papier kan aantonen dat de fiets naar een land gaat buiten de EU?
 
Lijkt me toch dat als je in het buitenland zonder BTW koopt je het hier wel moet betalen. Je hoeft van de bealstingdienst (over het algemeen) geen 2 keer belasting te betalen, en dankzij ons aller Europa geldt dat ook als je al een keer afgedragen hebt binnen de Europese unie. Maar helemaal niet betalen gaat net weer wat te ver de andere kant op, konstructies die dat toelaten worden over het algemeen aangeduidt met de term 'belasting ontduiking'.

Ik neem aan dat de ex. BTW prijs erbij staat voor handelaren
(die hier in NL wel BTW rekeken en afdragen)
 
Laatst bewerkt:
Als je binnen de EU goederen aanschaft draag je normaliter de BTW af in het land van aanschaf.
Doe je dit niet dan zul je het in NL af moeten dragen.
Dus in het kort, ergens zul je het moeten afdragen

Als je buiten de EU iets koopt betaal je daar geen BTW (als dat er is in dat land) en betaal je bij invoer in de EU de BTW en invoerrechten.

Het BTW-tarief in Duitsland is gelijk als in NL dus het maakt niet uit waar je het afdraagt maar als normale consument zal je het in D afdragen.
 
Laatst bewerkt:
wat kan is daar kopen voor de netto prijs en zorgen dat er voor de keuring hier meer dan 6000km op staat... dan betaal je toch geen BTW, of heb ik het nu mis?
in ieder geval betaal je dan minder BPM.

hoe je die 6000 erop krijgt... maakt mij niet uit natuurlijk, kan uiteraard ook iligaal zeg maar :) maar dat zei ik niet hardop
 
die 6000 km is geen probleem. dat rij ik er wel (met of zonder rollerband).
belastingontduiking....mmm.. klopt. maar ike heb al een keer eerder een 2e hands fiets gekocht waarover in duitsland al btw was betaald. omdat de km stand < 6000 km was moest ik alsnog btw betalen. de EU heeft toen dus 2 x btw ontvangen op 1 produkt. dat noem ik ook diefstal.
dus de EU "owes me taxes".

dus vraag ik me af : kan ik die fiets excl btw kopen (de dealer adverteert niet voor niets excl btw). maar staat er dan bijv. op de "fahrzeugbrief" dat dit excl btw gekocht is???? en ik dus alnog de btw moet afdragen.
 
die 6000 km is geen probleem. dat rij ik er wel (met of zonder rollerband).
belastingontduiking....mmm.. klopt. maar ike heb al een keer eerder een 2e hands fiets gekocht waarover in duitsland al btw was betaald. omdat de km stand < 6000 km was moest ik alsnog btw betalen. de EU heeft toen dus 2 x btw ontvangen op 1 produkt. dat noem ik ook diefstal.
dus de EU "owes me taxes".

dus vraag ik me af : kan ik die fiets excl btw kopen (de dealer adverteert niet voor niets excl btw). maar staat er dan bijv. op de "fahrzeugbrief" dat dit excl btw gekocht is???? en ik dus alnog de btw moet afdragen.

Ik verwacht niet dat een Duitse ondernemer tegen nultarief kan leveren aan een Nederlandse particulier. Maar dit durf ik niet met volle zekerheid te zeggen.

U koopt een auto of motor in een EU-land
Rechten bij invoer
Koopt u een personenauto, bestelauto of motor in een EU-land en brengt u deze naar Nederland? Dan hoeft u geen rechten bij invoer te betalen.

Omzetbelasting (BTW)
Brengt u een nieuwe personenauto, bestelauto of motor naar Nederland? Dan moet u als particulier omzetbelasting betalen. Bij een bpm-aangiftepunt van de Belastingdienst kunt u hiervan aangifte doen.

Bent u ondernemer? Dan maakt het niet uit of u een gebruikte of een nieuwe personenauto, bestelauto of motor in een ander EU-land koopt. U moet over deze aanschaf omzetbelasting betalen. Dit doet u via uw periodieke aangifte omzetbelasting.

Begrip nieuwe personenauto, bestelauto of motor
De uitleg wat nieuwe personenauto’s, bestelauto’s of motoren zijn, vindt u bij ‘Zakelijk’, ‘Omzet, btw en winst’ en dan in de begrippenlijst onder Nieuwe vervoermiddelen.

Nieuwe vervoermiddelen
Nieuwe vervoermiddelen zijn:

landvoertuigen
- met een motor van meer dan 48 cc cilinderinhoud of met een vermogen van meer dan 7,2 kW (bijvoorbeeld auto’s, bromfietsen, tractoren)
- die 6 maanden of minder in gebruik zijn of niet meer dan 6.000 kilometer hebben gereden
schepen
- met een lengte van meer dan 7,5 meter (ook zeewaardige plezierjachten, maar niet overige zeeschepen)
- die 3 maanden of minder in gebruik zijn of niet meer dan 100 uur hebben gevaren
luchtvaartuigen
- met een opstijggewicht van meer dan 1.550 kg (met uitzondering van luchtvaartuigen die hoofdzakelijk worden gebruikt voor internationaal vervoer)
- die 3 maanden of minder in gebruik zijn of niet meer dan 40 uren hebben gevlogen
 
Laatst bewerkt:
Hooguit als je ;m uitvoert naar een land buiten de EU misschien. Weet niet wat er gedaan kan worden als je zegt dat het bijv. een motor voor het circuit wordt.
 
die 6000 km is geen probleem. dat rij ik er wel (met of zonder rollerband).
belastingontduiking....mmm.. klopt. maar ike heb al een keer eerder een 2e hands fiets gekocht waarover in duitsland al btw was betaald. omdat de km stand < 6000 km was moest ik alsnog btw betalen. de EU heeft toen dus 2 x btw ontvangen op 1 produkt. dat noem ik ook diefstal.
dus de EU "owes me taxes".

dus vraag ik me af : kan ik die fiets excl btw kopen (de dealer adverteert niet voor niets excl btw). maar staat er dan bijv. op de "fahrzeugbrief" dat dit excl btw gekocht is???? en ik dus alnog de btw moet afdragen.

Nee, jij als particulier kan die fiets niet btw vrij kopen, hij zet er 2 prijzen bij maar die prijs is bedoeld voor een andere doelgroep. Heb zelf wel een btw vrije motor gekocht en daar stond inderdaad op de fahrzeugbrief dat die btw vrij gekocht was.
 
Laatst bewerkt:
Je kan proberen de motor te kopen volgens de tips hier boven zoals "hij is voor op circuit"of hij wordt uitgevoerd naar buiten de EU en dergelijke en zelfs met de kilometerteller te rommelen. Maar zodra je een kenteken nodig heb zal je het orginele aanschafbewijs moeten overleggen. En dan is het BINGO! Buiten de belasting die dan betaald moet worden kunnen ze je ook nog vervolgen voor het verstrekken van onjuiste inlichtingen terverkrijgen van een kenteken. Dat kan een behoorlijke boete opleveren en zelf celstraf. Maar je kan de gok altijd wagen toch 0:)
 
IK heb het met een nieuwe uit duitsland gedaan. Je spreekt met de handelaar af dat je btw van hem terugkrijgt, als je kan aantonen dat je hier btw afgedragen hebt. DUs je betaalt hem eerst in duitsland wel. Zo kan het officieel. Je stuurt je btw aangifte formulier van bij de keuring achteraf naar de handelaar, en die maakt je het geld terug over.

Geen probleem voor de duitse (btw)belastingdienst.

Laat je bij de koop schriftelijk vastleggen.
 
Je kan proberen de motor te kopen volgens de tips hier boven zoals "hij is voor op circuit"of hij wordt uitgevoerd naar buiten de EU en dergelijke en zelfs met de kilometerteller te rommelen. Maar zodra je een kenteken nodig heb zal je het orginele aanschafbewijs moeten overleggen. En dan is het BINGO! Buiten de belasting die dan betaald moet worden kunnen ze je ook nog vervolgen voor het verstrekken van onjuiste inlichtingen terverkrijgen van een kenteken. Dat kan een behoorlijke boete opleveren en zelf celstraf. Maar je kan de gok altijd wagen toch 0:)


Hoezo bingo?? je laat die verkoper toch "gewoon"" een 2e aankoopbon maken met de alternatieve km stand erop, die flikker je weg zodra je het nederlandse kenteken hebt.
Mats je die verkoper door er nog een te ondertekenen met ene lager aankoopbedrag, ben je beide gematst.
Of is dat te illegaal?
 
Hoezo bingo?? je laat die verkoper toch "gewoon"" een 2e aankoopbon maken met de alternatieve km stand erop, die flikker je weg zodra je het nederlandse kenteken hebt.
Mats je die verkoper door er nog een te ondertekenen met ene lager aankoopbedrag, ben je beide gematst.
Of is dat te illegaal?

Illegaal? Dat is voor iedereen een eigen keuze en of hij de boel wil flessen is dan ook zijn keuze. Dat dit nare gevolgen kan hebben moet je er dan bij dragen zonder te klagen. Kijk als je dan toch de boel wil flessen koop een wrak met kenteken, jat een motor van het zelfde type en kleur, sla het wrakframenummer in de gestolen motor hang het wrak kenteken er op en scheuren maar!
O-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan