Budget bike

sav

MF veteraan
26 aug 2002
6.157
261
Zwijndrecht (Zuid Holland)
Ik rij al een tijdje op een Suzuki Savage. Dit brommertje is al 14 jaar lang mijn trouwe bromtuf. 'T rijdt niet snel, maar ik ben dan ook geen hoofdprijs kwijt aan nieuw rubber, onderhoud of sloten benzine.

Tot voor kort reed ik er ook niet zo heel veel mee; bij een dreigend regenbuitje bleef ie al binnen staan. Deze situatie is nu veranderd, ik rij er nu wat vaker mee.

Nu ben ik naar de motorbeurs geweest, samen met dochterlief, en wij saampjes hebben de Hyosung Comet tot "best cool" en "vet" gebombardeerd. Maar, op de Rai zou een Comet met kuipje staan.
Ok, ik hijs dochterlief in de toyotank en we seuteren naar de Rai. En daar sloeg de twijfel toe:
Die Comet met kuip is mooi
130187

, maar ook de Honda CBF500
cbf500_012_2004_l.jpg

mag er zijn. Die heeft nog ABS ook, en zoveel duurder dan een Hyosung is ie nu ook niet. Maar, als iets duurder ook kan, dan is de Suzuki SV650 (€7490,-) ook een optie.
Maar, Suzuki heeft ook een bijna onverwoestbare GS500 van €5190,-.

Affijn, we wandelden nog even door tussen prachtig mooi tupperwarespul en zeer aantrekkelijk vlees en bloed en daar zien we een bijna-klassieker:
De Triumph Truxton...
2004%20Thruxton%203.jpg

voor maar liefst €9990,-.... '(

Goed, een aantal illusies armer zit ik thuis wat te surfen over het motor-forum en ik lees dat er in Motor 73 een verslag staat van budgetbikes. De Honda CBF500 (toen was ik al halverwege het tankstation om een motor-73 te kopen) en de Suzuki GS500 en de Kawasaki ER-5 staan daar in een vergelijkingstest.

Leuk, want de Kawa is nu ook het overdenken waard. :?

Al met al wordt het dus steeds moeilijker. Ik zoek een brommer die goedkoop in aanschaf en onderhoud is, en in ruil voor deze minimale uitgaves ben ik bereid niet het maximale te willen. De Savage is zeker niet de snelste motor :z , maar voor mij is het vermogen net aan voldoende. Meer kan geen kwaad, maar nodig is het niet. En met mijn beleggingen (kuch kuch) gaat het zeker niet zodanig dat ik kan roepen "doe mij er maar een top-of-the-bill bike". :X

Maar, we liepen dus over de Rai, toen we bijna struikelden over een scooter. Zo'n snelle raceplee van 500 cc-tjes. Oh, papa, die is cool....
Ja ja, maar hoewel...
Je zit enigzins beschermd, hoeft niet te schakelen en de raceplee is wel helemaal "PC-Hoofdstraat" aan het worden nu tractoren in de verdomhoek dreigen te raken. Moet ik dan mijn leeftijd ontkennen en aan de raceplee?

Affijn, ik weet het nu helemaal niet meer en in mijn wanhoop vraag ik het jullie: "Wat is een goede budgetbike?"
 
Ga er eens op proefrijden en je komt vanzelf bij de sv 650 of de comet uit denk ik. Meeste rijplezier en dus waar voor z'n geld
En mijd PC hoofdstr artikelen, das voor mensen met geld teveel (posers) en niet voor liefhebbers van motorrijden
 
Vermijdtdtdtdtddddtt ook dat je voor een paar 100 € een moto koopt waar jeje niet mee amuseert.

Om maar te zeggen...als je een sv650 kan kopen...neem dan geen genoegen met een gs500
 
Als je toch niet het maximale van een motor vraagt. En ook niet uit bent op een bepaald type fiets ofzo.
Waarom overweeg je dan geen 2e hands??
Dan kan je een leuke sv650, bandit600 of fazer kopen voor minder dan je voor een nieuwe gs500 kwijt bent.
En aangezien een motor tegenwoordig makkelijk een ton kan lopen en behoorlijk betrouwbaar zijn is de kans op een miskoop vrij klein.
De kosten van het motorrijden worden daardoor nog lager (=minder afschrijving)
En als ik je dan helemaal een tip mag geven: Neem een fiets met cardan. Hoef je ook meteen geen ketting meer te olieen en te vervangen.
Kijk bijvoorbeeld eens naar een VX800 of een NTV650. Oerbetrouwbare fietsen die je allebei voor niet teveel kan kopen.

Ik zou zeggen, kijk eens op marktplaats.nl of iets dergelijks.

Mvg,
Peter Overweel
 
De Comet is leuk, maar ik zou toch gaan voor de sv650, een motor die zich bewezen heeft en die toch net iets beter in elkaar steekt dan zo een Hyosung.
De Comet lijkt toch van dichtbij een beetje goedkoop in elkaar gezet.
Ben wel bevooroordeeld, rij namelijk op een gele SV650S uit 2001.
 
Maar het moet gezegd, Hyosung weet ze wel leuk te bouwen, afgezien van die oerlelijke harley-kloon dan.
 
precies, als nou gewoon niemand deze mooie comet koopt omdat er teveel vooroordelen over zijn heb ik volgend jaar een NOG goedkopere NIEUWE motor.

*D
 
Moet zeggen als ik ook zo'n 'beperkt' budget zou hebben, zou ik het voor mij ook erg lastig zijn..... (Suzuki SV650s)
 
SV650S, Comet650S (al ben ik benieuwd of die Hyosung nog kinderziektes heeft) en als je een CB500F vind, zou ik eens gaan kijken naar de CB600F (2 cilinders extra en een paar knollen extra).

Zat leuke 'budget' bikes.
 
Ook al gedacht aan kawa er-5 ?
Wordt komend jaar nóg goedkoper volgens mijn dealer; 4500 ipv 4900 euri.
Als dat geen buget-bike is !
Honda cbf500 is vindt ik gewoon veel te duur voor een 500-twinnetje:
voor 250 euri extra een bandit 2004.
Hyosung moet je durven. Voor minder geld heb je een paar jaar jonge suzuki
sv650 met weinig km's.
Succes met je keuze en veel voorpret ;)
Hopelijk kun je nog een beetje :z
 
Ook al gedacht aan kawa er-5 ?
Wordt komend jaar nóg goedkoper volgens mijn dealer; 4500 ipv 4900 euri.
Als dat geen budget-bike is !
Sinds het lezen van de motor 73 ben ik ook al aan het twijfelen over deze ER5. Het grote minpunt is dat deze bike bijna geen inruilwaarde heeft. Maw: als de bike niet bevalt, zit ik met een bike opgescheept die niemand wil hebben.

De Honda cbf500 is misschien wel wat gepeperd geprijst voor een 500cc twinnetje, maar heeft wel ABS als optie. En ik gebruik de motor hoofdzakelijk voor woonwerk verkeer, dus dan is ABS een zeer nuttige optie. Daarnaast is de 2004-bandit ook een mooie motor.
Hyosung moet je durven. Voor minder geld heb je een paar jaar jongere suzuki sv650 met weinig km's.
Dat durven is nu net het probleempje met de Hyosung. Daarnaast heeft de Suzi wel injectie en toch een wat betere naam.
Wat ook een grote vraag voor mij is: Hoe zit de Hyosung in elkaar? Volgens het WPHB (met dank aan bikevouwer..) is de Soes voorzien van klepstelplaten waarbij de gehele nokkenas los moet bij het stellen. Als de Hyosung hetzelfde in elkaar zit, is het maar te hopen dat de kwaliteit vergelijkbaar is, want anders ben je iedere zoveel duizend kilometertjes met nokkenassen aan het knoeien.
Dat simpele onderhoud is ook een pre voor de CBF500: Het lijkt (!) bijvoorbeeld alsof er normale instelboutjes gebruikt zijn voor de klepspeling.

Een tweedehands fiets vind ik geen optie. De prijzen van tweedehands fietsen liggen veel te dicht bij de nieuwprijzen en ik wil "geen ellende van een ander" kopen. Bij een nieuwe fiets weet je voor wie je voorzichtig inrijdt, waarom je drie keer daags poetst en wie er profiteert van volsynthetische olie.

Maar, voorlopig kan ik het komende winterseizoen nog wel even met de Savage doen. Dan kan ik in het voorjaar makkelijker mijn Savage verkopen en ik kan nog een poosje muntjes schrapen.

Nu alleen nog eens een keer de balhoofdlagertjes van de Savage vervangen, dan verkoopt de Savage een stuk makkelijker.
 
Helemaal budget is een oudere tweedehands fiets met weinig kilometers.

Doe er eentje die over meerdere jaren op de markt is (geweest). Zorg dat je een fiets hebt van na het herontwerp is (nog beter van na de tweede) en je weet dat er veel informatie over te vinden is op i-net en dat de kinderziektes er wel uit zijn.

Dan nog een fiets met carberateurs idpv injectie voor het makelijkere onderhoud en klaar ben je.

(natuurlijk doe je het meeste onderhoud zelf)
 
Terug
Bovenaan Onderaan