Budget voor motorfiets

Hoe betaal ik het?

  • Financiering

    Stemmen: 3 2,0%
  • Financiering + spaargeld

    Stemmen: 9 6,0%
  • Geduldig sparen

    Stemmen: 121 80,1%
  • Groot eigen vermogen

    Stemmen: 15 9,9%
  • Anders

    Stemmen: 3 2,0%

  • Totaal aantal stemmers
    151
prioriteiten stellen... en sparen.


Waar moet je anders je geld aan uitgeven?
Je bent een motorrijder of niet O-)

Al mijn "overige" geld naast vaste lasten vrouw en kind, worden motorgerelateerd besteedt. (weekendjes Duitsland/ circuitdagen/ spullen/ motoren enz.) Ik zou ook niets anders kunnen bedenken waar ik een blijer gevoel van zou krijgen dan deze hobby (behalve kinderen dan) :) .
 
Gewoon gespaard, geduldig of ongeduldig, dat weet ik niet meer precies. Eigen vermogen was daarvan het resultaat.

Lenen voor een apparaat als een motor - voor mij een consumptie-artikel - vind ik persoonlijk onverstandig, want per definitie duurder. Zakelijk kun je idd leuke dingen doen (verrekenen BTW, aftrekposten, qua afschrijven en in de onkostensfeer), maar ook dan geldt dat het uiteindelijk toch betaald moet worden: er zullen voldoende inkomsten moeten zijn om de lasten te dragen, anders valt er weinig te verrekenen (BTW) of af te trekken (kosten).

Bij prive lenen is dat niet anders: als je de rente plus aflossing niet kunt ophoesten heb je een probleem. Als je dat wel kunt, kun je net zo goed sparen, en ben je per saldo goedkoper uit. Maar die afweging moet ieder maar voor zichzelf maken.
 
Laatst bewerkt:
Geduld om te sparen heb ik niet, lenen doe ik alleen bij hele hoge uitzondering en een gezin met kinderen is een reden om niet teveel budget voor motoren te hebben.
Daarom kocht ik in 2008 mijn eerste motor voor 80 euro hier op het forum (cb450s)en nog 100 euro geïnvesteerd in olie en onderdelen en ik heb anderhalf jaar lol gehad. dat ding vervolgens verkocht voor 500 euro. daarna heb ik voor 350 euro een vx800 gekocht met een koppelingsprobleem, waarvan er een boutje bleek los te zitten, die heb ik weer verkocht voor 600 euro. Toen kreeg ik de smaak wel te pakken en dacht dat kan ik nog wel een paar keer. Met 750 euro op zak heb ik 500 euro vakantiegeld bijgelegd om een monster 600 te kopen, waar ik 400 euro in heb gestoken en voor 2300 euro heb verkocht. zelfde verhaal met een gsxf, een Nico Bakker en een honda NTV. Goed speuren op marktplaats en geduld hebben met kopen/kopen in de winter en verkopen in de zomer.

Op deze manier heb ik voor 3000 euro de laatste motor kunnen kopen, de aprilia Falco fighter. Ik heb er minimaal voor hoeven sparen, telkens een beetje bijleggen, dat lukte me wel.
full
 
Laatst bewerkt:
Geduld om te sparen heb ik niet, lenen doe ik alleen bij hele hoge uitzondering en een gezin met kinderen is een reden om niet teveel budget voor motoren te hebben.
Daarom kocht ik in 2008 mijn eerste motor voor 80 euro hier op het forum (cb450s)en nog 100 euro geïnvesteerd in olie en onderdelen en ik heb anderhalf jaar lol gehad. dat ding vervolgens verkocht voor 500 euro. daarna heb ik voor 350 euro een vx800 gekocht met een koppelingsprobleem, waarvan er een boutje bleek los te zitten, die heb ik weer verkocht voor 600 euro. Toen kreeg ik de smaak wel te pakken en dacht dat kan ik nog wel een paar keer. Met 750 euro op zak heb ik 500 euro vakantiegeld bijleggen om een monster 600 te kopen, waar ik 400 euro in heb gestoken en voor 2300 euro heb verkocht. zelfde verhaal met een gsxf, een Nico Bakker en een honda NTV. Goed speuren op marktplaats en geduld hebben met kopen/kopen in de winter en verkopen in de zomer.

Op deze manier heb ik voor 3000 euro de laatste motor kunnen kopen, de aprilia Falco fighter. Ik heb er minimaal voor hoeven sparen, telkens een beetje bijleggen, dat lukte me wel.
[afbeelding]

Goed bezig kerel chapeaux :}
 
Ja de koters zijn een aanslag op je financiën.
Opvoeden is zwaar, ze beroven je van je vrije tijd, kosten klauwen met geld en ze halen je het bloed onder je nagels vandaan. Maar.... om jezelf en je eigen gedrag terug te zien in die mannekes en meiden is niet te koop. Daar kan geen hoop ijzer op 2 wielen tegenop.


:}

Hier sluit ik me helemaal bij aan!
 
Ik ben nog niet getrouwd, maar merk wel al weerstand wanneer ik (mijn) geld aan motoren besteed :X Ik voel een nieuwe poll aankomen _O-

Hier heb ik geen ruzie voor gehad. Maar ik heb wel ruzie gehad met mijn EX-schoonmoeder omdat ik een motor kocht. Ongeloofelijk toch. Maar al te blij dat ik ze niet meer moet zien :Y
 
Sparen maandelijks.

Als je een 13e maand hebt die elke x opzij zetten heb je om de 15 jaar een sjieke nieuwe fiets zonder dat je het idee hebt dat je ooit gespaard hebt.

vakantiegeld opzij zetten (of een deel).

-----------------

Combinatie van alle drie is om de 5 jaar een hagelnieuwe fiets of een hele dikke jonge bike.

*(even uitgaande van een modaal 30-35k inkomen)
 
Laatst bewerkt:
Het zal ook wel schelen dat een dure auto vaak ook duur is in vaste lasten+onderhoud.

Bij een motorfiets is het meer een kwestie van sparen voor de aanschaf en daarna heb je er niet zoveel kosten meer aan.
 
Gewoon sparen, als in: je geld niet uitgeven aan andere dingen. En voor je het weet kun je (weer) een verse motor kopen :P

In werkelijkheid werk ik er hard voor en zet ik veel (geld) opzij voor mijn favoriete hobby. Maar heb dan ook nog geen kinderen. We werken hier thuis allebei. Letten op de kosten (voor zo'n beetje alles; lage hypotheek, goedkope boodschappen, energie besparen etc.). Dus dan wil het wel lukken met de spaarrekening (ondanks dat we allebei een auto en motor hebben :)).

Ben zelf erg streng op het 'eerst sparen, dan pas uitgeven' principe. Onlangs nog een Tracer gekocht, de koek is weer op *D
 
Laatst bewerkt:
Heb een enorme financiële tegenvaller gehad (een vriend die van de aardbodem is verdwenen met geleend geld), en ik wilde twee weken geleden graag een motor. Ik kwam 1500 euro te kort (van de 5K), en dat heb ik geleend. Dat is 1,5 maand sparen, dus dat is te overzien en verantwoord. Vind ik.

Over het algemeen is mijn advies sparen. Maar als je zeker weet dat dat je het binnen zeer korte termijn kan afbetalen, dan vind ik dat een weloverwogen klein risico.
 
Laatst bewerkt:
Ik had als klein jongetje al een motor droom. Toen ik 18 werd kreeg ik toegang tot een spaarrekening waar mijn ouders voor mij op gespaard hadden. Beetje geld wat ik zelf nog had gespaard bijgelegd en uiteindelijk mijn droom motor kunnen kopen.

Veel mensen vragen mij: hoe doe je dat toch? Een auto uit 2009 en een r6 uit 2006, en dat terwijl je studeert. Nou ehh gewoon sparen en geen gekke dingen doen zoals elke maand kleding kopen en dat soort onzinnige dingen.

Al verklaren veel mensen mij voor gek dat ik zoveel uit geef aan mijn motor. Ieder z'n ding he...

Ik herken dit zo hard... Ik ben na ongeluk afgekeurd waardoor ik in 2014 een andere baan moest nemen.. deze betaalde een stkje beter als mijn oude en waren er veel meer mogelijkheden om over te werken.. rond die tijd ook samen gaan wonen en het hele huis in 1keer ingericht.. deels met de schadevergoeding van de verzekering en deels met eigen geld..

zoveel mensen die nu vragen waar onze plantjes staan.. We hebben een appartemet in hartje eindhoven.. nu een huis gekocht met garage. R6 uit 2008 voor mij en een Honda CBR'92 voor mijn vriendin ( wil een r6, zijn we voor aan het sparen ). Ik een astra coupe uit '02 (liefhebber ) en zij een kia picanto uit 2006 ( gekocht met schade en helemaal in orde gemaakt ). Komen er mensen langs.. oh een nieuwe tv.. gaat weer goed met jullie.. Zo duidelijk dat je de afgunst kunt proeven..

Tegelijkertijd verklaren ze ons voor gek dat we zoveel werken :+ standaard dagen van 8 tot 6.. zaterdagen erbij.. overwerken is aannemen..
 
Ij heb van af huis uit geleerd om tesparen. Vorrigjaar voor het eerst een nieuwe motor gekocht, mt09 sr , en nee niks is van de bank. Het enige wat ik van de bank heb is mijn huis. Snap nooit hoe mensen zonder geld komen tezitten aangezien de meesten een hoger loon hebben als ik
 
Geduld om te sparen heb ik niet, lenen doe ik alleen bij hele hoge uitzondering en een gezin met kinderen is een reden om niet teveel budget voor motoren te hebben.
Daarom kocht ik in 2008 mijn eerste motor voor 80 euro hier op het forum (cb450s)en nog 100 euro geïnvesteerd in olie en onderdelen en ik heb anderhalf jaar lol gehad. dat ding vervolgens verkocht voor 500 euro. daarna heb ik voor 350 euro een vx800 gekocht met een koppelingsprobleem, waarvan er een boutje bleek los te zitten, die heb ik weer verkocht voor 600 euro. Toen kreeg ik de smaak wel te pakken en dacht dat kan ik nog wel een paar keer. Met 750 euro op zak heb ik 500 euro vakantiegeld bijgelegd om een monster 600 te kopen, waar ik 400 euro in heb gestoken en voor 2300 euro heb verkocht. zelfde verhaal met een gsxf, een Nico Bakker en een honda NTV. Goed speuren op marktplaats en geduld hebben met kopen/kopen in de winter en verkopen in de zomer.

Op deze manier heb ik voor 3000 euro de laatste motor kunnen kopen, de aprilia Falco fighter. Ik heb er minimaal voor hoeven sparen, telkens een beetje bijleggen, dat lukte me wel.
[afbeelding]
*D 8-)

'k doe dat eerder andersom, ben een slechte verkoper _O- Maar goed, verder gewoon sparen en af en toe een meevaller erbij.
't huis is duurder, hypotheek en onderhoud. Maar goed, ook daar hebben we bewust voor gekozen. :)
 
Goed betaalde baan en een scherp oog op vaste lasten..
Geen impuls aankopen doen zoals 'ff' een paar schoenen iedere maand helpt ook.

Daar gaat het bij mij fout :+

Ik heb een lichte sneaker verslaving en als ik meer geld had zou ik zeker meer schoenen kopen :')
Daarbij helpt het natuurlijk ook om niet impulsief 200 euro uit te geven aan 'poser' onderdelen voor je motor, waarbij later blijkt dat je ook nog eens dat bedrag kwijt bent om het passend te krijgen :')
 
Laatst bewerkt:
Ik heb heel lang gespaard toen ik nog studeerde. Van dat geld heb ik een motor gekocht, welke ik nog steeds rijd.
Daarna FT gaan werken, thuis wonend, kunnen sparen voor mijn inboedel.
Uit huis gegaan, al m'n spaargeld in een huis en inboedel gestoken...
Andere auto... aandelen gekocht in het bedrijf waar ik werk..

Laat ik het er op houden dat mijn spaarrekening nog herstellende is van de afgelopen 3 jaar :') En dat gaat een stuk langzamer met alle vaste lasten.

M'n motor is 12j oud. Ik bezit hem zo'n 6/7 jaar. Maar ik ben er nog steeds blij mee :Y Ziet er niet verouderd uit en stuurt prima. Alleen ja, soms wil je wel eens wat nieuws...
 
Voor mij is het easy. Heel hard werken en weinig uitgeven. Geen weekend is heilig, ik werk minimaal 50 uur per week, en klus dan op zondag bij.

Resulteerde bij mij in een BMW S1000RR op mijn 20e verjaardag. Heb deze vorige zomer ingeruild voor het 2012 model.

Nog altijd aan het werk though... -O-
 
Laatst bewerkt:
Voor mij is het easy. Heel hard werken en weinig uitgeven. Geen weekend is heilig, ik werk minimaal 50 uur per week, en klus dan op zondag bij.

Resulteerde bij mij in een BMW S1000RR op mijn 20e verjaardag.

Nice :Y

Je moet er wat voor laten ja.. Ik bezit zelf niet zo'n dure fiets (6k aanschaf, marktwaarde momenteel 3k?).
Maar ik ken genoeg jonge jongens die 50,- per avond stappen verbrassen. Dat is 2600,- per jaar bij 1x in de week uitgaan. Daarbij willen ze ook nog op wintersport en zomervakantie..

Daar heb je al een kleine 5000,- PER JAAR.

Ieder z'n ding, maar tenzij je bijzonder veel geld verdiend zul je keuzes moeten maken.
 
Je hebt geen dure bike nodig om lekker te rijden. Genoeg lol op mijn Mille van 2,5k.
Alhoewel ik best een mooie Panigale zou willen hebben zie ik mezelf niet snel +10k voor een motor neerleggen.

Motor rijden is een leuke hobby, maar wil ook gewoon uit eten kunnen gaan, op vakantie, bier drinken, nieuwe sneakers, naar concerten, sporten, weekendjes weg etc. etc. Oftewel een leven hebben ;-)

Nu een kleine op komst dus daar ga ik met alle plezier ook veel geld aan uitgeven.
Verder zou ik het bedrag altijd gewoon aftikken, dan blijft het overzichtelijk hoeveel geld je hebt (of niet meer hebt) :9
 
Laatst bewerkt:
Goed betaalde baan en een scherp oog op vaste lasten..
Geen impuls aankopen doen zoals 'ff' een paar schoenen iedere maand helpt ook.

Exact dit.
Door deze "filosofie" koop ik ook nooit nieuw. De FZ1 en de Street Triple heb ik met de kop eraf gekocht toen ze 2 / 3 jaar oud waren.

Dat mensen geld lenen voor een vervoersmiddel kan ik ook écht niet begrijpen.
 
Laatst bewerkt:
ongeveer een half jaar terug ben ik begonnen met het sparen en voorbereiden voor de motor. Bij het besluit had ik nog geen rijbewijs, kleding, helm of een cent hiervoor in het budget. Hierop besloten om in top tempo te gaan sparen. Ondertussen heb ik alle kleding, twee paar handschoenen en twee paar broeken, een Shoei GT-Air icm. een sena 10u, de rijlessen en examens betaald. En een mooi bedrag voor de motor op de rekening staan.

Hier heb ik dan ook aardig wat voor gelaten, geen onnodige aankopen, minder uitgeven tijdens het uitgaan, klusjes in het weekend, fulltime werken doordeweeks. ondertussen begin ik het wel te voelen.

Tot nu toe heb ik altijd in praktische auto's gereden. Niet auto's om trots op te zijn. Met mijn lengte ga ik ook niet snel zo'n auto vinden. Een motor is daarentegen een stuk geschikter. Daarom wil ik ook als eerste motor één om trots op te zijn. er echt van kunnen genieten. gloednieuw liever nog niet. daarvoor ligt de verhouding aanschafprijs/ervaring te ver uit elkaar.

De droommotor is in huidige vorm een Yamaha MT09 Tracer. (11k), Als eerste motor ga ik waarschijnlijk voor een Honda VFR 800 V-TEC of een Yamaha FZ1 Fazer. Wachten is tot ik een proefrit kan maken en hoe deze rijden.(hopelijk volgende week rijbewijs binnen) Voor mijn eerste motor heb ik een budget in mijn hoofd. Dit is echter nog niet helemaal rond. Eind mei heb ik dit doel makkelijk behaald. Om toch direct te kunnen rijden na het behalen van het rijbewijs heb ik het aanbod van mijn ouders gekregen om een gedeelte van hun te kunnen lenen voor deze korte tijd.

Een jaar of twee minder rigoureus doorsparen en een gloednieuwe tracer moet zeker te doen zijn met inruil!

Echt veel geld lenen of een op afbetalen van een motor zie ik niet zitten. Als je het een maand niet kunt opbrengen ga je het ook goed merken.

Uiteindelijk komt alles hier op neer; Wat heb je er voor over?
 
Ik heb meer geld dan mijn droommotoren kosten, maar dat komt alleen omdat ik zo weinig uitgeef. :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan