Budgetvriendelijk gaan off-road rijden.

Greeny

Die hard MF'er
5 okt 2005
338
12
Belgie
Graag zou ik me een motor willen aanschaffen om off- and on road te kunnen rijden.
Nu wil ik dit graag aan laag budget doen omdat ik toch al een motor heb.

Ik had gedacht aan een Kawasaki KLE of Honda NX Dominator (+/- 1250 tot 2000€). Nu ik vindt er weinig vergelijkende tests over.
Welke zouden jullie nemen en waarom? Zijn er nog suggesties? Het moet een onderhoudsvriendelijke machine zijn.

Iemand ideeën?
 
Ik had vroeger een Honda XR 600, een echte enduro. Helaas is het tegenwoordig bijna onmogelijk nog een goede te vinden.
 
Is dit niet meer puur cross. Ik zoek het in het dual sport segment. Of is dit hetzelfde als Enduro?
 
Er zat een kenteken op, en je kon er gewoon mee op straat rijden. Ik ben er zelfs mee naar de Ardennen gereden. Er is een lang lopend topic over, maar de meeste zijn denk ik overleden (de motoren, niet de rijders:+).
 
Ik heb een klr 600 bj 86 ,hartstikke fijn ding met startmotor en beresterk, koste weinig en ik heb er een boel plezier mee
 
Ik zou dit in het offroad segment plaatsen, krijg je betere reacties.

Ik hoor alleen wel een beetje dezelfde ideeen die ik ook had. Als 2e motor iets erbij wat voornamelijk op het zand gebruikt gaat worden, maar er naar toe rijden over de snelweg is wel fijn. Ik had er zelf ook nog ideeen bij om mee op vakantie te gaan.

Ik heb een Yamaha XT600 gekocht. Sterke motoren, ze kunnen met +- 90 tot 100 prima op de snelweg, ze zijn alleen vele malen beter dan de gemiddelde allroad op het zand. Dry sump, dus veel grondspeling, een echt 21 inch voorwiel en een spatbord wat mooi hoog zit. De XT550 wordt erg oud ondertussen en heeft kickstart, de XT660 is weer een stuk duurder en daar zitten wat dingen in waardoor het minder een offroad motor is.

En onderhoud.. Tsjah, als je door het zand gaat moet dat vaker gebeuren dan bij een straatmotor, maar bij een XT600 valt het wel mee. Op tijd olie wisselen en na het rijden even afspoelen.

Waar je ook naar kan kijken is de DR650 (met hoge spatbord), de DRZ400 en als het straatgedeelte belangrijk is heb ik ook veel goede dingen gehoord over de F650GS Dakar (en dan de 1 cilinder).
 
Wij van wc- eend...
Een transalp dus, persoonlijk vindt ik de eerdere types mooier. Maar prima op straat mee rijden en prima off-road mee te baggeren. Zuinig, weinig onderhoud en erg veel 2e hands voor te krijgen. Vraag wel even naar het olieverbruik. Voor de rest vrij onverwoestbaar.
18E63FBD-51F5-4675-A722-DFCDC345E142.jpeg
 
Mee eens. Een transalp, een F650 of een freewind ofzo. Kost allemaal niet veel, betrouwbaar en je kunt er prima een stuk snelweg mee rijden als dat nodig is.
 
Mee eens. Een transalp, een F650 of een freewind ofzo. Kost allemaal niet veel, betrouwbaar en je kunt er prima een stuk snelweg mee rijden als dat nodig is.
Dat zijn gewone straatmotoren waarmee je letterlijk geen meter naast de weg kunt rijden.
 
Uhm volgens mij valt dat wel mee ,beetje kort door de bocht.
Uiteraard zijn er voor het echte off-road werk beter motoren te krijgen maar zoals de TS stelt wil hij er ook gewoon mee op straat rijden.
Ik heb hele off-road ritten gemaakt met de alp en dit is prima te doen. Banden en vaardigheden helpen ook wel mee.
Ik heb met de KLV 1000 ook een off-road weekend gedaan, dat is inderdaad bijna niet te doen.
 
Uhm volgens mij valt dat wel mee ,beetje kort door de bocht.
Uiteraard zijn er voor het echte off-road werk beter motoren te krijgen maar zoals de TS stelt wil hij er ook gewoon mee op straat rijden.
Ik heb hele off-road ritten gemaakt met de alp en dit is prima te doen. Banden en vaardigheden helpen ook wel mee.
Ik heb met de KLV 1000 ook een off-road weekend gedaan, dat is inderdaad bijna niet te doen.
Ik heb ook kilometers offroad gereden met mijn motoren, kawasaki er5, suzuki sv650S, mt09....
Als je verwachtingen realistisch zijn en je niet te zot doet, kan je ver geraken.
 
Je bedoelt geen meter beter dan een gewone naked of allroad model.
Precies dat.
Tegenwoordig noemt men het rijden op een gravel weg al offroad.
De bandenkeuze wordt ook moeilijk als je over de weg naar een offroad gebied wilt rijden. Ik gebruikte destijds Pirelli Rallycross. De veelgeprezen Conti TKC80 is ongeschikt in het terrein, in Nederland tenminste, waar je kunt kiezen tussen zand en modder.
 
Dat zijn gewone straatmotoren waarmee je letterlijk geen meter naast de weg kunt rijden.
Dat gaat wel, ik heb nog eens een flink stuk diep zand gedaan met een GS500. Het is alleen niet ideaal.

Ik ben het er wel mee eens dus dat dit voor TS misschien niet de beste oplossing is. Als je al een straatmotor hebt mag een offroad een flink pak minder comfortabel zijn op de weg.
 
In het zand wil je zo weinig mogelijk kilo's. Een KLE heeft een te hoog zwaartepunt en die tweecylinder is te hoogtoerig. De alpen zijn te zwaar, te soft en al dat plastic.... Een keer vallen en je bent een vermogen kwijt. Ik denk dat de xt600E nog de beste keuze is. Daar zitten in ieder geval offroad-genen in. De Dominator is ook wel leuk, maar erg soft en toch ook nog redelijk zwaar. Ik heb ze allemaal gehad. De DR's van Suzuki zouden mijn voorkeur hebben en dan vooral de 400. Briljant ding. Die 650 is al weer een aardig beest om in mul zand overeind te houden. KTM een Husky, dat is natuurlijk het echte werk. Het is maar wat je wil. Voor die gravelpaadjes heb je trouwens aan een R1 op winterbanden ook wel genoeg.
 
KLE, KLR/DR400 kan ik allemaal op marktplaats niet meer vinden of kan ik nu zo slecht zoeken?
 
Een KLX300 is prima, daar kun je echt offroad mee en het onderhoud valt erg mee. Een Dominator of Transalp zijn allroads, dat is niks. KLE of KLR zou ik ook niet kiezen. Drz400 of XR400/600 en XT's zijn wel prima en degelijk.
 
Ik heb hier een XR400 die een nieuwe eigenaar zoekt.
IMG_20181208_165332.jpg

Zit een NL kenteken op.

XT600e `98 heb ik ook maar vind die niet geschikt om te offroaden
IMG_20180112_170139.jpg
 
Stomme vraag misschien, maar waar kan (en mag) je in Nederland mooi offroad rijden? Zandweggetjes naast een bosperceel? Akker van een boer?
 
Stomme vraag misschien, maar waar kan (en mag) je in Nederland mooi offroad rijden? Zandweggetjes naast een bosperceel? Akker van een boer?

Er zijn wel legale zandwegen hier op de Veluwe, t is redelijk te:]
 
Ohja, tuurlijk...! Da's nog echte natuur. (Vandaar mijn vraag ook)
 
Ik heb naast de Alp een WR250R gekocht, stuk fijner in moeilijke offroad secties als beginner. Is ook weinig onderhoud nodig vergeleken met een enduro en heeft voor mij voldoende pit, maar zit wel boven je budget (als er al één te koop staat..). De Alp is een comfortabele reisenduro (zoals de Duitsers het noemen), goed geschikt voor lange afstanden op asfalt en zandwegen maar voor het serieuze offroad niet echt geschikt tenzij je de skills daarvoor hebt.

Dus ligt er ook een beetje aan hoe ver je wil gaan, wat harde zand/grindpaden gaan prima met een Alp. Voor het serieuze spul kun je beter kijken naar een Dualsport of Enduro. De definitie van een dualsport is soms wat vaag maar voor mij is dat een crossmotor van circa 150kg met hoge onderhoudsintervallen waar een wat langer stuk rijden op de weg geen probleem is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan