Buell ontkoppelt niet na onderhoud

Ozzoes

MF'er
5 apr 2021
88
66
Beste,

Laatste keer dat ik hier was had ik hulp nodig voor me BMW, die is inmiddels de deur uit en vervangen door een Buell. Ik ben hier verder niet echt actief, maar hoop dat jullie me toch willen en kunnen helpen!

Ik heb de Buell gekocht met een probleem in het laad systeem, de regulator had ik al vervangen, en van het weekend de verbrande stator vervangen. Echter heb ik na montage een nieuw probleem hoewel ik alles volgens het boekje en super zorgvuldig heb uitgevoerd, dus ik zit redelijk met mijn handen in het haar..

De motor ontkoppelt nu niet meer, het mechanisme werkt gewoon, de bolle ring achter de moer van het koppelingshuis zit goed, moer op 100nm volgens het boekje, 2/3 mm speling op de kabel volgens het boekje... ik snap het dus even helemaal niet meer..
De motor had geen enkel probleem met ontkoppelen voor ik begon, maar nu krijg ik in z'n 1 de motor niet eens erdoor heen gedrukt als ik de koppeling intrek, merk er helemaal niks van dat ik de koppeling intrek.

Hoewel het wellicht logisch zou zijn om alles weer uit elkaar te trekken, de aandrijflijn zit op 350nm met rode locktite, dus dat doe ik liever niet (die moet los om het koppelingshuis eruit te kunnen halen)

Iemand enig idee?
 
Laatst bewerkt:
Okee, koppelingmechanisme werkt.
Voel je tegendruk als je dit doet, je moet tenslotte je koppelingsplaten van druk afhalen.
Kan je koppelingsplaten zien bewegen?
Tegendruk op welk moment bedoel je precies? Als ik het mechanisme stel voel ik een opbouwende druk, en en druk op de koppelingshendel is hetzelfde als voor het onderhoud.

Of de platen bewegen vind ik lastig om te zien, maar er beweegt in elk geval iets..


@Martell vrijloop lager heb ik niet aangedacht..
 

Bijlagen

  • Video.mov
    1,9 MB
Hey Haakie, dat heb ik al gedaan, ik heb er zelfs variaties op geprobeerd, maar geen verschil.

Alle 3 de kogels welke het mechanisme open drukken zitten ook nog gewoon op hun plek..
 
Tegendruk op welk moment bedoel je precies? Als ik het mechanisme stel voel ik een opbouwende druk, en en druk op de koppelingshendel is hetzelfde als voor het onderhoud.

Of de platen bewegen vind ik lastig om te zien, maar er beweegt in elk geval iets..


@Martell vrijloop lager heb ik niet aangedacht..
Dat ziet er goed uit...

:?
 
Ja dat dacht ik dus ook en daarom snap ik het niet bepaald. Alles zit zoals het moet zitten zover ik weet.. maar zoals berenschot al zegt zit er denk ik weinig anders op als demonteren en opnieuw doen.. maar t feit dat ik van ze lang zal ze leven niet kan bedenken wat er nou inhemelsnaam niet klopt maakt dat niet echt een fijn vooruitzicht moet ik zeggen
 
Misschien dat er een probleem was met de nieuwe stator of assemblage (tussenring) waardoor je de krukas niet rond kreeg.
Leek me waarschijnlijker gezien dat wel werd losgehaald.
Maar dat is dus niet het geval begrijp ik. Het is dan evenmin de versnellingsbak die vast zit.
Bizar inderdaad... Sorry dat ik je niet kan verder helpen.
 
Qua stator is er precies terug gegaan in de motor wat eruit gekomen is, dus denk niet dat het daar zit..

Zucht… ding gekocht geen 500km op gereden en nu dit.. beetje frustrerend.. en geen sorry bedankt voor het meedenken!!!!!
 
Laatst bewerkt:
Ja dat dacht ik dus ook en daarom snap ik het niet bepaald. Alles zit zoals het moet zitten zover ik weet.. maar zoals berenschot al zegt zit er denk ik weinig anders op als demonteren en opnieuw doen.. maar t feit dat ik van ze lang zal ze leven niet kan bedenken wat er nou inhemelsnaam niet klopt maakt dat niet echt een fijn vooruitzicht moet ik zeggen
Dan zou ik de boel nog steeds niet 'zomaar' open gooien. Je loopt toch de kans dat je 't allemaal los haalt, weer monteert en nog hetzelfde probleem houdt. Kun je er een maatje bij halen? Twee zien meer dan één.
 
Mwa, ben de enige in me kring die sleuteld😔 heb Martin van Twinmotorcycles een mail gedaan misschien kan hij me verder helpen.. anders vrees ik dat ik als een kneus het ding op een aanhanger moet gooien en langs gaan
 
Ik heb geen (verstand van) Buell of HD, maar probeer met je mee te denken.
De ene kant van het ontkoppel mechanisme staat stil. Aan de andere kant zit een draaiende motor als je rijdt.
Je wilt liever niet dat die 2 elkaar raken zodat het niet onnodig verslijt. Ik neem aan dat je daarom die kwart slag terug moet doen: eerst afstellen tot hij aanligt en dan net vrijdraaien.
Als je motor uit staat dan maakt het niet uit dat het stilstaande deel tegen het draaiende deel duwt.
Ik zou wat gaan spelen met die afstelling en net zolang proberen tot ik hem wel zou kunnen laten ontkoppelen. Als dat lukt dan zou ik daarna nog een keer gaan denken waar het afstellen mis gaat.
Misschien voel je weerstand en draai je daarna een kwart terug, maar komt die weerstand niet doordat hij aanligt, maar door een lelijke plek in de schroefdraad.
Nogmaals: ik theoretiseer maar wat. Ik weet niks van Buell. Maar misschien brengt het je op een idee.
 
Als ik het filmpje bekijk, zie ik de koppeling vrij gedrukt worden.
Het kan bijna niet anders dan dat er iets fout zit gemonteerd, waardoor het geheel toch ergens verbonden blijft.
 
Als ik het filmpje bekijk, zie ik de koppeling vrij gedrukt worden.
Het kan bijna niet anders dan dat er iets fout zit gemonteerd, waardoor het geheel toch ergens verbonden blijft.
Mja… hier ben ik ook bang voor maar ben juist extreem zorgvuldig geweest.. wacht andwoord van twin even af en anders inderdaad demonteren en alles dubbel checken
 
Het lijkt me dat het voldoende zou moeten zijn de krukas of achterwiel een ronde te laten draaien,
naar wat ik begrijp is dat reeds gebeurd.

@Ozzoes is de geplaatste foto een eigen foto ?
Lastig te beoordelen omwille van de kwaliteit, maar het lijkt of de circlips links niet goed geborgd zit.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan