Bugclean O-Matic sproeier voor op motor zorgt voor brandwond

Jan67546

MF veteraan
22 mei 2010
7.409
7
niet van toepassing
Het weer word weer iets beter en dat is ook te merken aan de insecten die in nog grotere getalen aanwezig zijn dan dagjes mensen. In de stad gaat het nog wel, maar zodra je langs een weiland of groen gebied rijd dan word je gebombardeerd met soon to be lijkjes.

Omdat ik het beu was dat mijn vizier na elke rit een bloederige crime scene werd ging ik op internet op zoek naar iets waarmee dit kan worden voorkomen, of een of ander middeltje waarmee die zooi er gemakkelijker af gaat ofzo, maar kwam toen uit op de Bug-Clean ‘O-matic. Het is een soort van ruitenwisser sproeier zoals je ze ook op de auto tegenkomt, maar dan voor op de motor.

Erg duur was het niet (70 Euro ongeveer) dus besloot dat het wel de moeite waard was om te proberen. Nu kreeg ik de spullen vorige week binnen en heb ik de handel volgens het instructieboekje gemonteerd, maar volgens mij is of het ding kapot, of ik heb iets verkeerd gedaan.

Het ding bestaat uit een paar verschillende slangetjes, klemmetjes en ‘spuit nozzels’. Hiervan zitten er 4 op, 2 voor op het ruitje en 2 die je op je vizier moet richten.

In de manual stond een van de koelvloeistof leidingen aangegeven waarin ik een gaatje moest boren om vervolgens een plug in te monteren waaraan ook een slangetje zat die naar de nozzels toe liep. Nu heb ik alles netjes afgedicht met de pasta die er bij zat en echt alles exact volgens de handleiding gemonteerd, maar volgens mij klopt het niet echt, of ik had er andere verwachtingen van.

Na het monteren besloot ik het systeem te gaan testen door een rondje te gaan rijden. Doormiddel van een knopje die je monteert op je clip-on kun je het in werking stellen, maar toen ik het probeerde leek het alsof er een rotjong met de dikste supersoaker die je je maar kunt bedenken op nog geen meter afstand me vol in mijn smoel spoot. In eerste instantie schrok ik er van, maar toen merkte ik op dat het spul gloeiend heet was en maar niet stopte met spuiten.

In paniek heb ik de motor maar zachtjes in de berm gelegd en gewacht tot het hele systeem leeg was, wat overigens bijna tien minuten duurde. Er zit een kleine koeler bij die de koelvloeistof hoort af te koelen volgens de handleiding, maar blijkbaar werkt dit dus niet.

Zijn er ook anderen die dit probleem hebben gehad? Ik heb mazzel dat ik me alleen in mijn nek een beetje heb verbrand, maar het had veel erger kunnen aflopen ‘(

Iemand een idee wat het probleem kan zijn?

'( :/
 
Het systeem schijnt beter te werken als je een gaatje in je accu maakt en een slangetje doortrekt.. Accuzuur zorgt er namelijk voor dat je vizier weer als nieuw eruit ziet..
 
Dat je niet eerst even controleert of de vloeistof daadwerkelijk goed gekoeld wordt voor je het al rijdend gaat testen verbaasd mij nogal.... Maar das knap klote voor je :Y

Edit: ow, je vraagt of ik een idee heb wat het probleem kan zijn.

Koeler wel goed aangesloten?
 
Laatst bewerkt:
keep-calm-what-do-you-mean-it-s-only-tuesday.png
 
wacht ff, dit systeem gebruikt koelvloeistof om je vizier schoon te spuiten? :+
 
Als je geen vliegenlijkjes wilt moet je van die plak vizieren nemen of lekker op de computer gaan rijden!

Sws dat dit een onzin topic is. Welke gek gaat Er een gat boren in zijn koelvloeistof systeem om vliegjes weg te wassen!
 
snap niet wat je moeilijk doet. ik had er ook altijd last van, en maakte altijd heel voorzichtig het vizier schoon met een natte theedoek. eerst een beetje laten weken etc.

tegenwoordig doe ik eerst die natte theedoek om mijn helm, en dan pas rijden. als je dan klaar bent met rijden gooi je die theedoek gewoon in de was, en nergens last, heerlijk schone helm :)
 
Dat ding spuit koelvloeistof van rond de 100 graden in je gezicht? Waarom precies leek je dat een goed idee :?

Dat stond in de handleiding natuurlijk :')

Voordeel is dat de koelvloeistof daardoor nog eens extra luchtgekoeld wordt en dus sneller weer daadwerkelijk koel wordt :+
 
Dan gewoon je visier boven je vulopening uitwringen en verder rijden zeker :')

Eigenlijk moet je het onder je helm, dus rond je nek, opvangen en dan via een slangetje weer rechtstreeks terug het systeem in natuurlijk. Maar die uitbreiding kost waarschijnlijk te veel :+

Dus inderdaad visier uitwringen en weer verder :')
 
Terug
Bovenaan Onderaan