Buiten stallen

CatchDude

MF veteraan
12 apr 2003
6.023
0
Arnhem
Okay, ik loop nu wel leuk te brallen welke motor ik dan wel allemaal niet wil kopen, maar er is nog een probleem. Ik woon in een flatje. Ik heb beneden in de kelder al een fietsenhok, maar aangezien de draai van trap naar hok al bijna te klein is voor mijn fiets is er no way dat een motor daar ook maar naar beneden kan. Het wordt dus, helaas, voor de deur plaatsen.

Het diefstal risico daargelaten (Er is een hek waar ik zo'n 25 hangsloten aan ga maken) vraag ik me af wat het risico is van de elementen? Hoe bescherm ik mijn aanstaande motor tegen al het verschrikkelijke wat uit de lucht komt vallen (en op de grond blijft liggen?

Volstaat een hoes? Of kan ik de motor op een zeil rijden of zo? en die dan naar boven klappen en van boven een hoes er over?

Alternatieven zijn er voorlopig niet. Garage boxen kom ik na een kwart eeuw wachtrij pas voor in aanmerking. En kennissen met garages wonen aan de andere kant van het land (ben pas verhuist.). Hoe bescherm je hem verder? Invetten? Of maar gewoon een fiets kopen van tig jaar oud die als ie oproest toch niet gemist wordt?

Help!
 
Ik zit met hetzelfde probleem, alleen ik woon in scheveningen. Gewoon goed schoonhouden en lekker alles in het vet (wd40, siliconenspray, vaseline of eventueel tectyl ML) en bij slecht weer een ademnde hoes erover heen.
 
Okay. Klinkt goed. Maar wat dan 's winters. Ik weet nog niet of ik wel een winter rijder wordt. Kan hij dan zomaar 4 maanden buiten staan? In de kou? Of moet je hem dan gewoon zo nu en dan eens starten en zo?

Is het bekend of er winterstallingen zijn in nederland? Waar je hem evt. kwijt kunt?
 
tja...... motoren en flats met geen goede berging gaan nou eenmaal moeilijk samen.... iig, een goede anti diefstal verzekering en een goede hoes.
 
Koop een goede hoes,die:

-waterdicht is.
-Ademend is.
-Anti corrosie is.
-Vuurvast(niet zo'n 60 graden ding,maar goede kwali).
-Gevoerd aan de binnenkant is.

Voor de winter,maak hem winterklaar,stalling zou geen slecht idee zijn.
Als dat niet kan,idd elke dag of eens in de paar dagen ff laten lopen zodat alles een beetje soepel blijft...

:)
 
wat kost zo'n extra goede kwaliteitshoes?
als het eindelijk zover is voor mij heb ik ongeveer hetzelfde probleem. ik woon nog bij m'n ouders en ik weet niet of ik hem in de schuur mag/kan zetten, áls ik de steeg en alle hoeken van dien al door kom.
anders gewoon op een openbare parkeerplaats/stoep oid?
 
Leg uit..?

Maar het is niet zo dat de roest de spuigaten uit gaat lopen dan?

Het eindproduct van een verbrandingsmotor is water. Helaas maar waar. Dit water komt in je uitlaat terecht. Dit kan geen kwaad, tenzij je de motor weer stopt voordat de uitlaat heet genoeg is om het water te doen verdampen. M.a.w. het water blijft dus in de uitlaat staan, en de uitlaat zal dan sneller gaan roesten van binnenuit.

Rijd je meer dan 15-20 Km, dan is je motor/uitlaat zo warm, dat het niet meer uitmaakt. Dus, waneer je in de winter de motor elke week even wilt starten om alles 'soepel' te houden, dan moet je er ook meteen 20 Km mee gaan rijden. Overigens is de motor bij echt winters weer pas veel later warm.
 
wat kost zo'n extra goede kwaliteitshoes?
als het eindelijk zover is voor mij heb ik ongeveer hetzelfde probleem. ik woon nog bij m'n ouders en ik weet niet of ik hem in de schuur mag/kan zetten, áls ik de steeg en alle hoeken van dien al door kom.
anders gewoon op een openbare parkeerplaats/stoep oid?


Ik was 2 weken terug voor zo een hoes 54 ballen kwijt. Viel reuze mee vond ik.
 
50/60 euro is het volgens mij wel waard inderdaad. zeker als je kijkt waarvoor het is, en vooral wat er van je motor overblijft als je hem niet heb.
 
Inderdaad, ik kwam er net achter dat ik de motor waarschijnlijk bij mijn schoonouders kan stallen in de garage. (Aan de andere kant van het land.) Maar dan heb je ook wat. En voor de day to day perioden gewoon zo'n goed kleed erover.

Bedankt voor de informatie!
 
Mijn vorige motor een Kawa gpz 500 heeft 3 jaar in weer en wind voor de deur gestaan.

Voor de deur van het flat.
Stond niet op de wind kant en dat scheelt heel wat.
Stond ook onder de gallerij van de 1e verdieping.

GEEN hoes elke dag eroverheen, was ik te lui voor om elke dag in de berging te leggen.

Niet na elke rit schoongemaakt in de winter (reed elek dag, weer of geen weer)
Maar met schoonmaken ALLES lekker dik in de WD40.
Motor starten dan rook je de WD40 ervan komen.

NOOIT nergens last van gehad.
Geen enkele dag stilgestaan of dat er iets vastliep.

En hij zag er uit alsof ie nieuw was/is.

Waar het om gaat is dat je fiets uit de wind staat en een beetje uit de regen.
En er voor zorgen dat er een goeie laag overheen zit.

Zelfs met WD40 de chromen uitlaten opgepoetst, glimmen als een lul in de maaneschijn.

Mijn 2e de GSX 600 F is helaas gestolen en ook die stond gewoon voor de deur.

Het weer behoeft geen probleem te zijn, wel het dievegilde.
Daar zou ik me meer zorgen over maken.

En als je in de winter toch niet rijd, winterklaar in een stalling zetten.
Met oud en nieuw kon ik de mijn onder de trap zetten in het noodtrappenhuis.
Helaas alleen met die dagen, voor de rest stond hij altijd buiten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan