Bullet erbij..

Even uit mijn hoofd, ik dacht dat deze te laat stond, op toeren ging het goed maar onderin liep hij echt voor geen meter, elke keer stationair niet af te stellen, eerst veel te snel dan veel te langzaam enz.

Voor Matchless/ajs is het meestal 1/2 inch voor BDP volledig vervroegd (!!!!)
En wat was nu het geval?
 
Ja, ik heb hem nu afgesteld volledig vervroegd, en dan loopt hij als een zonnetje.
Deze manier gebruik ik trouwens:
 
Volledig vervrooegd; Je hebt het vlieggewicht mechanisme uitgeschakeld??
Ik gebruik zo'n bdp zoekertje allen in nood, voor serieus afstellen gebruik ik een meetklokje (en eigenlijk moet je dan nog gaan rekenen gezien de hoek van het bougiegat) en ga ik van de volledige voorontsteking uit, 8,5mm btdc.. dat is wat nauwkeuriger te doen dan die 0,8mm stationair.
Natuurlijk controleer je nieuwschierigerwijze dan of het overeenkomt met die 0,8mm en dat klopt wel..
 
Laatst bewerkt:
Elke 4takt wil prima stationair lopen met de ontsteking op tdc/bdp of net er voor.
5 tot 10 graden voorontsteking is eigenlijk zo'n beetje de standaard
 
Zo, de amal naar dorpsgenoot gebracht die er graag naar wilde kijken.. stationairgedeeltje leek (..) niet verstopt maar de gasbuis stak te ver naar boven/in de venturi? Ik had dat niet gezien maar de beste man wees me op een kraagje die tot op de venturibodem moet komen..
Nou ja we proberen het er eens mee.

Het voorwiel weer even los gehad om te kijken hoe de remschoenen zijn aangelopen.. tot mijn schrik was de lichtgekleurde voering helemaal donkerbruin? Ik vermoed van het roest..(ik had het niet helemaal schoongeschuurd) 1 schoen leek aan de binnenste rand wat beschadigd en gaf beide schoenen een extra nabehandeling zoals Nejra al voorstelde.

De bruine laag liet zich met een schuurpapiertje eenvoudig verwijderen en toen ik de randen van de trommel van roest wilde ontdoen zag ik waarom ik bij de diesel ook al weer de open wiellagers had vervangen voor gesloten exemplaren;
De open lagers, vol met vet, ook achter de afdekkapjes nemen geleidelijk afstand van dat vet als de trommel warm wordt door het remmen. Ik denk dat ik er net op tijd bij was en de schoenen niet met vet vervuild zijn.

Ik neem me voor de lagers voor gesloten exemplaren te vervangen en zoek iets/iemand in de buurt met een draaibank om de oneven gedimensioneerde remsleutels naar gelijk formaat kan brengen. Dan kan ik het voorwiel -als het goed is- voor langere tijd inbouwen.
 
Plaatjes ter sfeerimpressie, 5 min. before beer..
1596203891309.png


De trommel voor;
1596203935720.png


De jawa mono, anders jalours.. (Opgeboord van 250 --> 300cc, pet wat gevlakt, 28mm (ipv 26) keihin PWK carb..dat gekke ding loopt haast 120 km/h!)
1596204155621.png
 
Zo, vandaag een heus ritje met het ding gemaakt en het stationair probleem lijkt (..) opgelost.. de gasbuis zat niet diep genoeg/tot de aanslag (voordat ik dat had gezien) en dat veroorzaakte kennelijk het gedoe.
Echt zuiver stationair lopen doet hij nog niet maar moet eerlijk bekennen dan na jaren 2 takt en diesel rijden mijn gevoel om luchtregelschroef bij een viertakt afstellen wat weg is?
Hij reageert wel sterk op de schroef.. meer dan 2 slagen uit (armer) is hoger lopen.. heb 'm nu op de grens tussen hoog/laag lopen en de stationairschroef daar op afgeregeld maar bij ieder stoplicht is het dan een loterij hoe/of hij stationair wil lopen.. Komt dat door mij of de amal? Of beide?
Na de rit bij ***mous*** langs geweest en die wees me er fijntjes op dat hij wel olie lekt tussen kop en pot. Daar moet -t.z.t- wat aan gedaan worden.. net als valbeugels scoren.. dat vind ik wel fijne dingen..
1596646501256.png

1596646530905.png


Goed, pakkingsetje bestellen is stap 1.. meer rijden op het ding- en er rekening mee houden dat het blok nog ingereden moet worden? is 2..
Hmm vage foto's.. komtdah?
 
Van boven zijtasjes gevonden die ik destijds op de dnepr had.. motor is groen.. leger zijtasjes ook.. Niet de bedoeling het ding army-style te geven maar vind het niet slecht staan..
1596646728262.png

Plus ik kan wat meenemen.. bagagerekjes zijn ook handig.. maar.. india-onderdelen zijn goedkoop maar frutsels zoals 'verbeterde' onderdelen en/of rekjes/valbeugels, only from UK, zijn weer flink duur..
 
Ohja het zadel staat ook te ver naar voren.. moet ik nog voor smurfen...
 
Welke jawa?
Acceleratie in 4 is ondanks ori-versn. bak verhoudingen duidelijk aanwezig..
Duidelijk een 500 en niet 350..
 
Omdat ik het druk genoeg heb met nu 4 rijdende motoren overweeg ik m'n jawa 360 projectding als 'as is' te verkopen...
De benzine-enfield gaat me komende tijd wel bezighouden en de 360 staat al 3 jaar hetzelfde te zijn; Het enige wat moet gebeuren is ontstekings afstellen (nwe vape kit) accu er in en tank binnenkant schoonmaken, en met ding naar RDW want hij is afgemeld....en daar kom ik vreemd genoeg niet aan toe.
 
Laatst bewerkt:
Zo, het zadel staat wat ver voorover geheld en dat zit niet lekker.. Ik kan 'm achter een stukje naar beneden zetten, het scheelt iets..
Voor zit hij al wat hoger;
1596713619859.png

Achter zat het zo;
1596713681069.png


En nu zo..
1596713731884.png


aan de onderzijde zitten de veren met een oog aan het frame geschroefd, en kun je niets verstellen..
Het scheelt iets, maar 'helemaal vlak' is het zadel nog niet.
Ik ga het zo eerst eens proberen, ik zou de voorzijde nog iets omhoog kunnen brengen.
 
Ik heb vanmiddag een stuk gereden met opnieuw afgestelde mengselschroef; als ik plots moet stoppen en het gas dichtgooi (en terugschakel) slaat de motor direct af (zonder 'pets')en is moeilijk weer te starten. Als ik terugschakel met steeds tussengas en het gas geleidelijk terugdoe blijft de motor stationair lopen..
Ik kan nog wat experimenteren met de naald. De luchtregelschroef moet vrij ver uit dus misschien de naald een tandje laten zakken..Kijken of dat verschil geeft in de gewenste stand van de regelschroef..
Zo iets..
 
Staat je vlotter niveau wel goed? Te hoog en hij overstroomd bij afremmen, dan start hij ook lastig daarna.
 
Staat je vlotter niveau wel goed? Te hoog en hij overstroomd bij afremmen, dan start hij ook lastig daarna.
Geen idee bij dit ding.. kon er ook niet zo snel data bij vinden..maar de amal is tijdelijk.. komt wat beters voor in de plek .. en bij amal is dat makkelijk..
 
Zo, het zadel ziet er comfy uit maar zit best kut.. Ik zal er een laag of 2 yogamat tussen dek en veren frutten.
Verder lekte hij naast olie ook benzine.
De amal is van zamac maar de benzine komt aan in een plastic tussenstuk.
Degene die dit heeft verzonnen verdient een serieus foei-gesprek en dit plastic is ook de reden van de lekkerij.
In de ´tuut´ zitten 2 kleine gaatjes waar de benzine doorheen komt en net langs de benzineslang- ook al maximaal over de tuut geschoven- sijpelen.

Gelukkig heeft de action ook secondenlijm waarmee ik poog dit voorlopig (er komt toch een andere carb op) te fixen.
Na 2 uur in de zon is de secondelijm echter nog zacht. (secondenlijm lijmt louter organisch materiaal binnen een seconde. Ik kon geen geschiktere lijmsoort/oplossing verzinnen?)
1596811738572.png



Nu ik de tube toch had aangebroken, en doorgaans lukt dat geen 2de maal, deed ik aan de 4 moeren van de tankbevestiging een drupje om lostrillen (dat doen ze wel eens, ondanks fijne draad )te voorkomen.


Zo, en nu bier.. Doch de dokter zegt; slechts 1 blikje per dag..
1596811707641.png
 
Door meer India-purk is de duc 750 verhuisd naar de huiskamer...
Er moet eigenlijk meer gereden worden met het ding. Hij loopt eigenlijk wel (weer) geweldig. Dat vind de eigenaar (not me) ook. Toch eens vragen wat hij er mee van plan is...
Maar sjonge, wat kun je met zo'n ding loeihard de bochten door.. Het stuurt erg geweldig en het frame geeft geen krimp..
 
Zo, het zadel ziet er comfy uit maar zit best kut.. Ik zal er een laag of 2 yogamat tussen dek en veren frutten.
Verder lekte hij naast olie ook benzine.
De amal is van zamac maar de benzine komt aan in een plastic tussenstuk.
Degene die dit heeft verzonnen verdient een serieus foei-gesprek en dit plastic is ook de reden van de lekkerij.
In de ´tuut´ zitten 2 kleine gaatjes waar de benzine doorheen komt en net langs de benzineslang- ook al maximaal over de tuut geschoven- sijpelen.

Gelukkig heeft de action ook secondenlijm waarmee ik poog dit voorlopig (er komt toch een andere carb op) te fixen.
Na 2 uur in de zon is de secondelijm echter nog zacht. (secondenlijm lijmt louter organisch materiaal binnen een seconde. Ik kon geen geschiktere lijmsoort/oplossing verzinnen?)
Bekijk bijlage 1530892


Nu ik de tube toch had aangebroken, en doorgaans lukt dat geen 2de maal, deed ik aan de 4 moeren van de tankbevestiging een drupje om lostrillen (dat doen ze wel eens, ondanks fijne draad )te voorkomen.


Zo, en nu bier.. Doch de dokter zegt; slechts 1 blikje per dag..
Bekijk bijlage 1530891
Jaja een blikje van een liter......hik!
 
Terug
Bovenaan Onderaan