Bullet erbij..

Sebas84

MF veteraan
12 jun 2012
2.167
1.169
Abbenbroek
duss jullie zeggen, geen kwalitatief verschil?
Het verschil zit meestal in de afwerking, dus de goedkopere zullen wat sneller roesten (goedkoper staal en chrome) en de verf wat sneller afbladderen. De afdichtingen van de dure zijn meestal van iets betere kwaliteit dus zullen wat minder snel gaan lekken/zweten. De afwerking is ook wat beter, dus minder braampjes en slijpsporen wat weer minder kans is op vroegtijdige lekkage.
Ik heb zelf onder mijn Suzuki een setje van Hyperpro gezet, omdat ik deze standaard te veel vond stuiteren. Ja ik ben een Duc met ohlins (volledig overhaald) gewend, dus dan is een standaard setje veren gewoon niet prettig sturen (ging trouwens over een GSX-s1000)
 

sammie

MF veteraan
10 nov 2003
28.823
6.430
Assen
Okay mensen dank voor de info.. dus werkelijk verschil in rijgedrag begrijp ik..
 

sammie

MF veteraan
10 nov 2003
28.823
6.430
Assen
Dit is typisch zo iets voor de leek 'een schokbreker is een schokbreker, hij moet veren'.
Ik kan me ook voorstellen dat 't op een barrel als een enfield niet veel uitmaakt. doch heb ca. een jaar geleden de diesel voorzien van nwe Endurance schokkers (van de Duitse dealer) en damn wat een verschil? Maar de oude Taiwan dempers waren ook - achteraf gezien- wel erg gaar. Doch daar wen je gradueel aan en je merkt het pas na vervanging?
 

sammie

MF veteraan
10 nov 2003
28.823
6.430
Assen
Precies, en ik denk dat heel veel mensen (..) niet precies weten waarom/wat het precies inhoudt..

Anyway, zowaar de oude dempers over MP verkocht?
 

Haakie

MF veteraan
28 mrt 2006
2.207
380
Borne
Veerpoten bestaan uit twee delen. De schokbreker (veer) en schokdemper (telescoop). Bij een kuil oid veert de veer in en breekt dus de schok. Zou er echter alleen een veer zijn dan deint de veer nog kilometers door (wel eens in zo'n oude amerikaanse sloep gereden? Dan weet je wat ik bedoel). Dat deinen wordt afgeremd door de demper. Dat is de telescoop.

Voor het beste weggedrag zijn veer en demper goed op elkaar afgestemd. Daar is onderzoek voor nodig en dat kost geld. Dat zie in de prijs terug.
Voor extra opties zoals instelbare demping zijn meer onderdelen en assemblage nodig. Kost ook geld.
Voor een lange levensduur zijn betere materialen en afwerking een must. Kost ook geld.
En dan hebben we nog de bullshit als marketing, aandeelhouders, managers etc. etc. etc. Ook niet goedkoop.

Dat maakt het verschil tussen een dure en een goedkope demper. Welke goed genoeg is is een persoonlijke kwestie. Pak hem beet Jorge Lorenzo zal heel andere eisen stellen aan een veerpoot dan de gemiddelde woonwerker.
 

sammie

MF veteraan
10 nov 2003
28.823
6.430
Assen
Zo, testrondje gedaan met de BB.. is wel nat/vies weer..
Er zit nwe remmerij op en nwe dempers achter.. eerste keer voorzichtig remmen want als ze 'happen' damn.. Als je heel zachtjes remt hoor en voel je dat de trommel niet 100% rond is (wat me wel wat verbaasd na het verhaal van de uitdraaimeneer) maar als je harder remt- wat hij nu al best prima doet- merk je niets van onrondheid.

De versnellingsbak wilde nog wel eens 'te kort' schakelen van 4 naar 3 terug, dit heb ik bij proberen te stellen en het lijkt (1 twijfelmomentje) nu over...

De nieuwe Hagons zijn absoluut een verbetering. 'alles' voelt nu beter. Ondanks dat ze de 'voorgeschreven' lengte hebben, zijn ze 15mm langer dan de vorige. Dit zorgt ervoor dat ik op het zadel door de gladde textielbroek naar voren glijd.. Hier moet ik nog wat op smurfen..

Kortom een geslaagde proefrit.. Ben blij dat de V-bak goed op het bijstellen reageerde (is anders zo'n gedoe als...) en dat komt misschien ook door het eerdere gedoe/ervaring die ik er mee heb opgedaan.
 

sammie

MF veteraan
10 nov 2003
28.823
6.430
Assen
Wat wel een curieus verschijnsel is dat na het kettingspannen (wat bij dit ding vaak moet gebeuren, is kutketting, wil er een betere op zoals ik op de diesel ook heb) dat de achterrem- ondanks centreren- een tijdje gewoon lui is?
 

Dirk 1961

Die hard MF'er
17 feb 2013
432
217
IJmuiden
Wat wel een curieus verschijnsel is dat na het kettingspannen (wat bij dit ding vaak moet gebeuren, is kutketting, wil er een betere op zoals ik op de diesel ook heb) dat de achterrem- ondanks centreren- een tijdje gewoon lui is?
Wat versta je onder lui? Ik heb nooit verandering in remgedrag gemerkt na het spannen. Heb je het zelf ook niet eerder meegemaakt?
 

sammie

MF veteraan
10 nov 2003
28.823
6.430
Assen
Bovenaan Onderaan