TeamHeronSuzuki
Two Stroke or No Stroke
- 2 okt 2006
- 34.523
- 14.558
Ik dacht te lezen dat je er boven al een wikkeling had afgehaald.....Hoe? Maar hoe krijg je dan oogje boven?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature currently requires accessing the site using the built-in Safari browser.
Ik dacht te lezen dat je er boven al een wikkeling had afgehaald.....Hoe? Maar hoe krijg je dan oogje boven?
Jah, nu weet ik nog nix... Accuspanning in rust is 12,72 Volt, maar het kan dat met licht aan de spanning te veel inkakt? Het is een 5aH gelaccu'tje van ca. 2,5 jaar oud..onderspanning doet vreemde dingen met electronica, dat kan alle kanten op![]()
Poging om uit te leggen wat er gebeurt: Stel dat hij de eerste omwenteling niet start, dan draait je motor door en begint door de inertia van het vliegwiel aan de volgende. Doorgaans tot vlak voor het bdp en gaat daar door de compressie in zijn achteruit.Okay, ik snap wel vonk of geen vonk, maar terugslaan (te vroege vonk) .. is niet logisch of mis ik kennis hierin?
Onbelaste spanning zegt niet veel. Licht aandoen/contact aan zetten en dan meten zegt meer. Ga er vanuit dat een bekrachtigde bobine bij een stilstaande motor ca 3-4 ampère trekt. Voeg er 55 watt (lees ca 4,5 ampere) koplamp en een achterlicht(ruwweg nog een ampere) aan toe, dan heb je een indicatie van de hoeveelheid stroom die dit relatief klein accutje op moet boeren (en weet je eigenlijk ook gelijk dat de stroomafname door het uitschakelen van het licht meer dan halveert.)Jah, nu weet ik nog nix... Accuspanning in rust is 12,72 Volt, maar het kan dat met licht aan de spanning te veel inkakt? Het is een 5aH gelaccu'tje van ca. 2,5 jaar oud..
Ik snap het, maar zo 'op de voet'lijkt het niet te gebeuren..maar zou misschien wel kunnen. Dank voor het poneren van deze hypothese!Poging om uit te leggen wat er gebeurt: Stel dat hij de eerste omwenteling niet start, dan draait je motor door en begint door de inertia van het vliegwiel aan de volgende. Doorgaans tot vlak voor het bdp en gaat daar door de compressie in zijn achteruit.
Bij de meeste electronische ontstekingen die op dit soort motoren wordt toegepast wordt het 'basis" vonkmoment bepaald door het moment waarop een magneetveld (van een magneet, verwerkt in de rotor die langs een opnemer, doorgaans een Hallsensor, draait) weer af begint te nemen. Hierbij "weet" de ontsteking de draairichting van de motor niet maar meet alleen een toe- en weer afname van magnetisme.
Op het moment dat in bovenstaand scenario de motor puur door compressie tot stilstand komt en achteruit wil draaien beweegt je magneet weer bij de Hallsensor(opnemer) vandaan, neemt het magneetveld voor de Hallsensor af en schakelt de ontsteking. Dit effect geeft de vonk op een ogenschijnlijk onlogisch moment.
Licht aan en/of zwakke accu betekent een zwakkere vonk en dus een grotere kans op niet gelijk ontsteken bij de eerste passage van het BDP. Daarmee neemt de kans op bovenstaand terugslag-scenario toe.
Ik snap de theorie van het systeem, maar de kop van de bout of moer- in theorie- kan over de ring heen slippen zonder dat de aanliggende ring 'mee' wordt getrokken?Nordlock werkt erg goed.
Dusss.. ik moet de moeren van de 4 bevestigingsbouten NIET aan de onderzijde monteren, zodat de NL-ring tegen het ijzeren subframe komt te liggen, maar aan den bovenzijde, zodat hij tegen het alu van het blok komt??Nordlock moet je geen andere ringen onder leggen, dan werkt het niet meer. De onderste NL ring moet zich kunnen vastbijten in het alu, de bovenste in de onderkant van de boutkop, door de wigvorming tussen de twee ringen kan de bout niet los komen, hij kan zichzelf alleen vaster draaien.