Bullet erbij..

Hoe lang een set remschoenen of banden meegaan boeit me echt helegaar nix; Ik wil dat 't goed gript en werkt. Verder niet.

Remsleutel in ongelijke stand geeft 'wat' ongelijke kracht, met 'druk' op het aspunt als gevolg en.. je raad 't al.. toch mijmersels hoe/waarvan een plaatje op de remsleutel te monteren dat ook nog blijft zitten..

Tevens heb ik overweegsel om eens vakantiebespaksels op de BB te frutten en vb 1 nachtje even tussenuit te gaan.. Ik denk daarbij de stadscamping te deventer.. Eens kijken of ik daarvoor 'alles'in de zijtasjes krijg of toch de plunjebalen moet monteren.

Ook heeft de BB een kleiner bagagerek dan de -eigenbouw- die op de diesel zit..
Effe kijken hebbik plaatje?
1684402946915.jpeg
1684402925990.jpeg
 
Voorvorkvraagje; In de poten van den BB zat 200 ml ATF.. Da's dun spul.. Als ik W10 er in mik zal hij nog stugger worden?
Ik ben van 200ml naar 180 ml gegaan (tip van Duits enfield forum) maar merk eigenlijk geen verschil in inwaartse demping..
 
Voorvorkvraagje; In de poten van den BB zat 200 ml ATF.. Da's dun spul.. Als ik W10 er in mik zal hij nog stugger worden?
Ik ben van 200ml naar 180 ml gegaan (tip van Duits enfield forum) maar merk eigenlijk geen verschil in inwaartse demping..
WPHB zegt hydraulische olie of 10W30.Maar volgens mij heb ik op het Enfieldforum ooit gelezen dat er W 30 het beste is.
 
Met W30 wordt het nog stugger... Er zijn meerdere handboeken met meerdere aanraaddingen.. Hydraulische olie, ATF, beetje zelfde..
 
Ik zou eens 150 cc kunnen proberen, of eens uitkijken naar ander setje binnendempers/complete potenkit..
 

Even terug naar de remankerplaat. De onderste remschoen heeft rechts bij de hevel een plaatje zitten. De bovenste remschoen kan ik niet zien dat daar links een plaatje zit bij de hevel. Plaatje vergroot en er zit wel een plaatje. Als je daar een tweede bij knutselt kan je remhevels gelijk krijgen.
 
Laatst bewerkt:

Even terug naar de remankerplaat. De onderste remschoen heeft rechts bij de hevel een plaatje zitten. De bovenste remschoen kan ik niet zien dat daar links een plaatje zit bij de hevel. Plaatje vergroot en er zit wel een plaatje. Als je daar een tweede bij knutselt kan je remhevels gelijk krijgen.
Ik zie het verschil niet. Je bedoelt het 'voetje' van de remschoen? dat heeft die andere ook maar is was ingebed door het moedermateriaal. Beide schoenen zijn dus exact gelijk. Wel scherp gezien!
 
Het plan was vandaag de 'super niet dure maar wel goede(kuch) achterketting te vervangen voor een DID professional.. die heb ik ook op de diesel en zou de sterkste non-O-ring ketting zijn in 530 afmeting.
De kettingbreker die ik ervoor gekocht hb ipv prutten met een fles en hamer/drevel- ik keek echt uit naar het gebruik van het ding- is waardeloos.
Ik heb GEEN idee welke handelingen ik zou moeten uitvoeren om hier een pen uit de ket te moeten drijven.
Dus alsnog slijpen, meppen en meppen en ik ben eigenlijk helemaal niet gek op dit soort praktijken, bang dat
IMG_0310.JPG
ik de ketting mol maar weet niet hoe anders.
Zie hier verschil tussen de kettingen.
IMG_0306.JPG
 
IMG_0304.JPG

Goed, het achterwiel gaat net niet genoeg naar voren om de schakel te 'pakken.. ook na bijwerking van de aftermarket ankerplaat niet.. net niet.. scheelt frustrerend weinig..
IMG_0313.JPG
 
Goed, ketting er omheen, het wiel met nu ruim achter de helft van de stelmogelijkheid staan om de juiste spanning te behalen. Ik vind dat geen id
IMG_0308.JPG
eale situatie. Vreemd, bij de andere bullet was het geen probleem.
Maar goed, de sluitschakel moet er op..en ik weet niet meer hoe. Het past niet of ik ben vergeten welke ha
IMG_0309.JPG
ndeling ik moet uitvoeren om de schakel er op te krijgen.
Het visje komt krom uit de verpakking..
Pff als ik ditniet meer snap.. hoe't voor gezien voor vandaag.. begin me trouwens steeds vakler af te vragen of ik hier wel mee door moet gaan.,. simpele dingen niet snappen is doodeng.
 
Het visje moet met de kop (dichte kant) naar de looprichting van de ketting wijzen.En de losse schakel even omdraaien.
En dat het klemmetje iets krom is maakt volgens mijn mening niet echt uit.
 
Visje moet naar voren zwemmen, weet ik. Schakel omdraaien werkt niet, alles grondig schoonmaken ook niet. Raar , ik kan me niet herinenren er eerder ooit problemen mee te hebben gehad. Kan op google ook niet vindne hoe het wel moet. Ik weet niet wat ik verkeerd doe. Ik weet niet welke handelingen ik eerder wel deed en nu vergeten ben. Heb ze eerder nooit verhit voor montage. Raar ook dat kettingbreker niet bruikbaar is..
 
Verhitten lijkt me een bijzonder slecht plan... je hebt kans dat hij dan kapot gaat omdat het materiaal hard wordt of zijn veerkracht verliest.....
Het is met een nieuw visje altijd een beetje kloten... een goede waterpomp tang doet wonderen.
Groet
Sebas
 
Visje met de grote opening rechts van het midden over de pen van de sluitschakel schuiven. Dat is dus de pen aan de kant van de looprichting, waar ook de geslote kant van het visje moet zitten. Het open eind van het visje zal nu naar de overgebleven pen wijzen. Dan met een combinatietang het visje naar de overgebleven pen schuiven. Eén bek tegen de dichte kant van het visje, de andere bek tegen de overgebleven pen. Nu de tang langzaam dichtknijpen. Het open eind van het visje zal nu in de groef van de pen komen net als bij het dichte eind. Doorgaan totdat het visje helemaal opgeschoven is in de eindpositie.
 
De kettingbreker die ik ervoor gekocht hb ipv prutten met een fles en hamer/drevel- ik keek echt uit naar het gebruik van het ding- is waardeloos.
Ik heb GEEN idee welke handelingen ik zou moeten uitvoeren om hier een pen uit de ket te moeten drijven.
Dus alsnog slijpen, meppen en meppen en ik ben eigenlijk helemaal niet gek op dit soort praktijken, bang dat Bekijk bijlage 1881798ik de ketting mol maar weet niet hoe anders.
1684744388355.png


Onderste handvat zover uitdraaien dat de pen niet meer uitsteekt. De pons openen door het onderste handvat vast te houden en het rode handvat naar beneden te bewegen. De bekken van de post gaan dan open staan. De pons over één zijde van de de ketting doen waarbij de pen van het onderste handvat precies tegenover een kettingpen komt te zitten. Pons weer sluiten. Deze omvat nu 2 plaatjes. Nu het onderste handvat draaien waarbij de uitdrijfpen de kettingpenning uit de schakel moet drukken. Dit kan best veel kracht vragen.
Na omleggen van de ketting over de kettingwielen de pons, nu vanaf de andere zijde, gebruiken om de kettingpen weer terug te drukken. Evt. na afloop met een hamer weer een braam op de kettingpen maken.
Maar heeft er bij die pons geen gebruiksaanwijzing gezeten.
 
1 het visje is NIET het probleem; zover kom ik niet want de losse dinges gfaat er niet overheen.. verhitten idd geen goed plan, meer kracht misschien wel.
@jaap43 ik weet hoe zo'n ding werkt maar dan moet de ket er wel in passen. Ik vermoed dat me een breker voor fietskettingen is verkocht - door bekende gereedschapshandelaar- als motorfietskettingbreker..
Dat het niet past is wel op de foto hierboven te zien?
 
Goed, we gaan verder, de BB rijdt en remt goed. Ik zit nog met het lekkende olie-aftapgat (misschien tikje scheef getapt, moet 'm er zelf in maken) van de diesel.. Kon geen dikke HD ringen vinden.. zou 2-3 koperen ringen werken of alleen erger maken?
 
Ik zei; was geen haast bij, 2-mans bedrijfje, relaxte lui..
Man van rond de 60 met een knoestige kop met peukie in de bek pijp aflassen.. dus met brander en andere had draad toevoegen.. snoeistrakke lassen!
Hij reed zelf ducati 900.. klaagde over koppelingsproblemen...
 
Terug
Bovenaan Onderaan