Bullet erbij..

Misschien heb je hier wat aan voor een basisinstelling. (Ook hier is hoofdsproeier 220 het startpunt)
Ik zou in eerste instantie trouwens niet te moeilijk doen over die demper. Het is geen hoogtoerig raceblok, dus de invloed is relatief beperkt.
 
Laatst bewerkt:
Dank voor de info.. het liefst heb ik 'm NU goed afgesteld.. maar verstand zegt gewoon tijd geven zodat het leuk blijft (daar gaat het wel eens mis bij mij)
In het enfield wereldje zegt 'men'dat het verschil in demper en vermogen erg aanwezig is maar.. is wellicht ook groot deel suggestie?
Indien ik er niet uitkom scoor ik een originele micarb...
 
In het enfield wereldje zegt 'men'dat het verschil in demper en vermogen erg aanwezig is maar.. is wellicht ook groot deel suggestie?
sowiezo is de associatie herrie = vermogen heel menselijk, maar los daarvan: je merkt een restrictieve demper vooral bij de hogere toerentallen en dat is niet echt het toerengebied waar je met een Enfield voortdurend op wilt/moet rondrijden.
Ik bedoelde met mijn opmerking vooral dat de invloed op je sproeierbezetting bij laagtoerige langslagblokken zoals de Enfield relatief beperkt is. Hooguit wordt de boel met een vrijere uitstroom gevoeliger voor kleine optimalisaties. Ik zou me focussen op één ding tegelijk en eerst de carburatie in orde krijgen.....
 
sowiezo is de associatie herrie = vermogen heel menselijk, maar los daarvan: je merkt een restrictieve demper vooral bij de hogere toerentallen en dat is niet echt het toerengebied waar je met een Enfield voortdurend op wilt/moet rondrijden.
Ik bedoelde met mijn opmerking vooral dat de invloed op je sproeierbezetting bij laagtoerige langslagblokken zoals de Enfield relatief beperkt is. Hooguit wordt de boel met een vrijere uitstroom gevoeliger voor kleine optimalisaties. Ik zou me focussen op één ding tegelijk en eerst de carburatie in orde krijgen.....
Snap ik, en je hebt ook m.b.t het laatste punt gelijk.. 1 stap tegelijk..
 
Uiteraard kun je de naald ook verstellen, meer naar boven= beter lopen grotere sproeier nodig.. en andersom..(net koffie op:t)
 
Uiteraard kun je de naald ook verstellen, meer naar boven= beter lopen grotere sproeier nodig.. en andersom..(net koffie op:t)
Nee. De naald is voor het middentoerengebied. volgas = combinatie lucht/benzine klopt door de hoofdsproeier. half gas = minder lucht doordat de gasschuif zakt = ook minder benzine nodig = naald zakt mee in een conisch gat = aangepaste benzinetoevoer (minder dan er door de hoofdsproeier zou komen).

Algemeen: stationairnaald = stationairloop tot ca 1/8 gas
middengebied = naald
volgas = hoofdsproeier.

En omdat een te kleine hoofdsproeier de afstelling van de naald verziekt kun je beter eerst kijken naar een - ongeveer - kloppende hoofdsproeier voordat je aan de naald gaat stellen.
 
Zou deze maar gewoon standaard laten in plaats van weer een diesel er in te hangen die meer problemen oplevert dan
je lief is ;)
 
Nee. De naald is voor het middentoerengebied. volgas = combinatie lucht/benzine klopt door de hoofdsproeier. half gas = minder lucht doordat de gasschuif zakt = ook minder benzine nodig = naald zakt mee in een conisch gat = aangepaste benzinetoevoer (minder dan er door de hoofdsproeier zou komen).

Algemeen: stationairnaald = stationairloop tot ca 1/8 gas
middengebied = naald
volgas = hoofdsproeier.

En omdat een te kleine hoofdsproeier de afstelling van de naald verziekt kun je beter eerst kijken naar een - ongeveer - kloppende hoofdsproeier voordat je aan de naald gaat stellen.
Wel, met deze dingen rijd je vaak halfgas, en zal de naaldpositie wel merkbaar zijn?
Ik ben wat dingen aan het nakijken en kom diverse kleine dingetjes tegen.. Luchtfilterhuis waar ongefilterde lucht de carb in kan sneaken, een niet passende rubber ring tussen amal en spruitstuk, en idd die ontstekingsas lijkt wat speling te hebben, een kwaal bij deze dingen.
Er was destijds een adres die het 'blijvend'kon fixen..
 
jet-chart.jpg

Ik hoop dat hij duidelijk is.
 
Zou deze maar gewoon standaard laten in plaats van weer een diesel er in te hangen die meer problemen oplevert dan
je lief is ;)
Oh maar de 500 benzine gaat ook problemen geven hoor, vooral de zuiger schijnt plots te kunnen imploderen..
 
Soort masochisme. _O- . (zuigers kun je vervangen voor betere exemplaren en zo)
Ja je kan ook een betrouwbare motor kopen,hoef je ook geen zuigers te vervangen.
Ik rij alleen maar op mijn motor zonder iedere keer te moeten sleutelen,heeft 124000km gereden met nog steeds de eerste zuigers
en gebruikt 0,0 olie tussen de beurten,de eerste Enfield die dat haalt moeten ze nog uitvinden.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb meer motoren, o.a. de jawa, de diesel en de yammie die't eigenlijk altijd wel doen. ;)
Tussentijds rapport; Er was een NGK 'R' bougie gemonteerd, dat zal het starten niet helpen, en bij controle van het vonktijdstipding merkte ik dat de onderbrekernok vanuit vervroegende stand niet terugkomt. Het vervroegingsmechanisme loopt te zwaar.
Alles bij elkaar niet raar dat hij slecht startte en onregelmatig stationair liep.. we weet wat we nog meer gaan tegenkomen..
 
Ik heb meer motoren, o.a. de jawa, de diesel en de yammie die't eigenlijk altijd wel doen. ;)
Tussentijds rapport; Er was een NGK 'R' bougie gemonteerd, dat zal het starten niet helpen, en bij controle van het vonktijdstipding merkte ik dat de onderbrekernok vanuit vervroegende stand niet terugkomt. Het vervroegingsmechanisme loopt te zwaar.
Alles bij elkaar niet raar dat hij slecht startte en onregelmatig stationair liep.. we weet wat we nog meer gaan tegenkomen..
En een fun wat we hebben :+(moet ik de topics vol ellende en de slapeloze nachten nog even ophalen? 😨 )
Intussen slaap ik als een roos en snor probleemloos over de Hollandse en buitenlandse wegen,waar ik overigens niet 1 keer heb stilgestaan
met pech.
 
Ja je kan ook een betrouwbare motor kopen,hoef je ook geen zuigers te vervangen.
Ik rij alleen maar op mijn motor zonder iedere keer te moeten sleutelen,heeft 124000km gereden met nog steeds de eerste zuigers
en gebruikt 0,0 olie tussen de beurten,de eerste Enfield die dat haalt moeten ze nog uitvinden.
Je kunt alles kopen, maar soms is iets zelf doen gewoon leuker.
 
Terug
Bovenaan Onderaan