Bullet erbij..

Goed om terug te zijn Sammie!
De matchless en AJS hier lusten ook wel een slokje, en de rest gaat via de karter onluchting aan de kruktap ook langzaam richting het asfalt :)
Volgens de kenners hoort dit, dan weet je zeker dat overal olie komt (....)
 
Intussen meer gereden en het rubber spruitstuk is al snel stuk en lekt valse lucht. Ik heb nog een nieuw mikuni inlaatrubber liggen maar deze is te slap. Het rubber beweegt erg in/uit bij lage toeren en zal snel stuk gaan op deze manier.

Ik heb nog een ori-enfield spuitstuk (beetje zoals guzzi) met inlaatrubber maar dat is ook niet echtkwaliteit waar ik blij van word.
Vis een Duitser kom ik, naast een luchtfilter en 30mm Dellorto zoals ze in Duitsland van de dealer geleverd werden, aan een mooi (eigenbouw?) guzzi-achtig spruitstuk en vind een dik, degelijk inlaatrubber wat past.

Probleempje; Door de dikte van het rubber is er geen plek voor de 2 moeren.
sprtstkrubber.jpg
 
Duss.. op zoek naar een setje inbusjes met deze 26 TPI draad.. Er is in UK een zaakje die ze heeft en hij stuurt ze op (wacht er op dit moment op)
Een andere mogelijkheid zou zijn de gaten, die bijna 8mm zijn, los uit de hand(? durf/kan ik dat?) uitboren en helicoils M8 zetten..
Maar alu en helicoils.. liever de eerste oplossing..
 
Omdat de voorrem, wat minder
ankplaatscheef.jpg
lijkt te worden (waar hebben we dit eerder meegemaakt?) ontmantel ik de voorrem om schoon te maken/inspectie van het spul en....
 
Heli coils zijn juist geschikt voor aluminium. Ze zijn vele malen sterker als het originele materiaal. Bij verbindingen die regelmatig los moeten worden ze vanuit de fabriek al toegepast.
Okay, het is vooral dat er maar een klein deel van de originele draad wordt gebruik wat me wat zorgen baarde..
Maar de inbussen zijn er nog niet. Mochten ze helemaal niet aankomen kan ik dit nog doen.
 
Ik snappem..doch moertje is niet van alu.. Ik ben dus wat bevreesd dat de coil loskomt maar dat zal gerust meevallen en vooral een ding zijn wat in mijn hoofd gebeurd..
 
Je bent niet alleen, hele volksstammen op het internet zijn van mening dat Hel Coils een prutsoplossing zijn. Maar de mensen die aluminium en kunststof constructiewerk doen weten beter.
 
Maar, ze zitten in aluminium? Over een geringe lengte?

Maar ik snap het idee dat bout in helicoil zelf steviger en slijtvaster is dan in alu.
 
Laatst bewerkt:
Intussen vond ik de diesel wat raar sporen. 2 Jr. geleden balhoofdslagers vervangen en ja, die moet ik een tikje nastellen..
Achterbrug heeft 'op de hand' geen speling (Kan me voorstellen dat het een kutklus is die bussen te vervangen)
Doch de achterwiellagers (3 stux) zijn niet meer zuiver..
Goed, had ze destijds bij ca. 20 K vervangen. De lagers va het wiel gingen stuk omdat;
1-India
2-De afstandsbus tussen de lagers korter was dan de aftand tussen de lagerzittingen. Hierdoor komt er een kutkracht op als je de as aandraait.
Bij locale lagerboer nieuwe bestelt, hij had ze niet op voorraad (C3 vlgs handboek?)
 
Lagers zijn binnen maar even geen zin..
Ik heb een verbusde - oude type- ankerplaat terug en ik ben benieuwd of het afstellen zich nu ook gaat gedragen zoals bij een 'normale' netjes gemaakte trommelrem zoals jawa.
Als je de dubbel-oplopende op 3 verschillende manieren afstelt, moet je - logischerwijs bij- min of meer- dezelfde afstelling komen (afstand tussen de scharnierpunt h.o.h. van de verbindingsstang.

Dat is (was??) nu niet het geval.. misschien o.a. door de speling van de asgaten op de remsleutelassen?
Wat ook niet meehelpt, zo vertelde de freesbankmeneer me dat naast dat de gaten niet zuiver haaks waren, ze ook niet symmetrisch t.o.v het centrale asgat staan? Hij heeft het tot .2mm teruggebracht.

'Wet van behoud van ellende' noemde hij het. (een wijs man, wat ik je zeg..:$)

Ik heb bij beide enfield 1 van de schonen met 1mm plaatstaal opgehoogd (het voetje op de remsleutel) zodat beide remsleutels parralel t.o.v elkaar staan, hence gelijke krachten uitoefenen.

Blijf nieuwschierig naar 'zachte' goed remmende voering.. dat moet toch te vinden zijn?( Adressentips welkom, ik ken Rekos/Almelo en L.V.L in Alkmaar)

Goed, bereidt me voor op verder gehoon over de voorrem van deze monsters..
Beter hierdoor wakker blijven en gedachten af kunnen leiden dan door 'andere dingen';)

Zou met het verbussen een groot deel zijn opgelost?
Gaan over 3 generaties kinderen nog liederen over mij zingen?

Stay tuned for more sammie's tales...8-)
 
Ben onlangs goed geholpen met nieuwe remvoeringen en pasdraaien bij catshoek in Nijmegen. Ben nog aan het inremmen, een hij remt steeds beter.

 
De remvoeringen van royal enfield zelf remmen het beste ben ik na een jaar of 15 achter (zou mij niet verbazen dat er nog steeds asbest inzit)
Als inlaatspruitstuk gebruik ik al jaren het standaard gebruikte spruitstuk van enfield en stofzuigerbuis van mijn karcher stofzuiger past precies
Ben wel van plan om met een drie d printer een spruitstuk te printen die 1 cm lager uitkomt ivm met gaskabel die tegen de tank rommelt
 
Terug
Bovenaan Onderaan