Bullet erbij..

Ja inderdaad, als je de onderbrekernok naar binnen duwt blijft hij steken maar verdacht toch die amal (zal zo voelen of de nok/vervroeging vrij loopt)
Er is een electr. ontstekingskit te koop, niet goedkoop maar misschien wel een verademing.. hoewel de punten goed moeten kunnen werken en het niet per se een zwak punt is.
Op zich heb ik niets tegen onderbrekers en/of mechanische vervroegers, maar gevoelig voor vervuiling of verharsende olie die leidt tot zwaarder lopen is het altijd. Zeker als er al eens een onhandige voorganger aan een motor heeft zitten kleien....

De vorkpoten kun je niet verkeerd in elkaar zetten, en zou niet weten wat er mis in zou kunnen zijn. En ja, hobbelweggetjes zijn niet leuk voor je polsen.
Ik heb er nu W5 olie in.
SAE 5 is heel dun. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat er iets dunner dan SAE20 in hoort, maar bij gebrek aan specifieke Enfield-kennis kan ik er naast zitten natuurlijk.
 
@Nejra klust aan oude Russische rommel, die zitten soms waarschijnlijk nog rotter in elkaar dan Indiaas spul gok ik?
Pessimist... Bij veel Russisch spul is het grootste probleem de boer die er de afgelopen veertig jaar aan gesleuteld heeft. was die handig dan heb je een goede fiets, zo niet dan mag je aan de slag.

Natuurlijk waren er met name in de jaren 80 van de vorige eeuw ook de nodige motoren met zwakke ledematen af-fabriek, maar die zijn of inmiddels wel van hun kinderziekten ontdaan òf inmiddels omgesmolten tot iets anders. Uiteindelijk zijn oudere "technisch basale" motorfietsen - of ze nu uit India, de VS of de USSR komen gewoon rollende meccanodozen. Is een onderdeel belabberd, slecht gemaakt of versleten dan mik je het weg en je schroeft de hele handel met beter materiaal weer in elkaar. En het voordeel is dat die vervangende onderdelen in ieder geval voor Indiase Enfield en het meeste Russische spul gewoon goed te krijgen zijn voor niet al te schokkende bedragen.
 
Weet echt nog even niet wat ik aan die vervroeging kan doen.. Ik heb eerder een benzine-bullet gehad, had nooit problemen met de vervroeger.. idd er is niets mis met conventionele ontsteking, evt met een Velleman-kit. Maar de vervroeging moet wel goed kunnen werken..
 
Laatst bewerkt:
Weet echt nog even niet wat ik aan die vervroeging kan doen.. Ik heb eerder een benzine-bullet gehad, had nooit problemen met de vervroeger.. idd er is niets mis met conventionele ontsteking, evt met een Velleman-kit. Maar de vervroeging moet wel goed kunnen werken..
Je hebt het over "naar achteren duwen" en speling, en dat eea daardoor vast loopt.
Misschien is er iets te regelen met dunne (shim-)ringen of - plaatjes om die speling weg te werken??
 
Yup dat las ik ook elders, achter het aandrijftandwiel, maar dan komt de as verder naar achter en juist in de klemmende positie?
Ik zal het nog eens goed bekijken (betekend dat ik erna tijdstip weer moet stellen, is best gedoe met dit ding)
Engelsen hebben het over Boyer onsteking, sommige bouwen terug naar puntjes, Duitsers hebben het over Sachse ontsteking..
Maar.. dit moet normalerwijze gewoon kunnen werken?
 
Precies.. intussen Beck's electronica mailtje gedaan.. kan wellicht ook kit voor de enfield maken, maar wil weten welke draad de centrale moer is? Geen idee, ik herken dat niet op het oog en kan ook nergens vinden.
Misschien wel gewoon metrisch? Enfield gebruikt deze ook verspreid over de motor.
Wel raar, zo simpel.. je kan ook niet zien wat er werkelijk gebeurd want de grondplaat zit er voor na montage..
 
Vanmiddag iets gedaan met een grote man en een flinke hoeveelheid rubber en vanaaf weer even met de enfield bezig geweest..
Het vlieggewichtdinges uit elkaar gehaald, gevoeld waar het wrik en wanneer, fijn schuurpapiertje opgerold, alles schoongemaakt, drupje olie hier & daar en het lijkt weer te werken zoals het hoort.

Het effect is er echter niet naar;
-Nog steeds erg slecht instelbaar stat. toerental. wisselt van hoog naar onstabiel zeer laag en afslaan. Geen valse lucht kunnen vinden.
Van hoog rpm naar afslaan in een kwart slag van de stat. regelschroef (niet de mensgelregelschroef) te bereiken. Reactie op de mengselregelschroef zit nabij de 2 slagen uit.

Met gas los af en toe plofje uit uitlaat.

-klepspeling is i.o.

Ik kwam op het lumineuze idee om de stat. sproeier te controleren maar.. misschien omdat schemer, dat lijkt deze amal niet te hebben?
Morgen in daglicht nog eens kijken, doch ik vertrouw het onstekingsmechanisme nog niet...
 
Ontsteking kan ik verder niets meer aan doen, wel aan het stationair circuit van de amal wat nogal raar in elkaar zit (geen normale stat. sproeier zoals bij andere carbs) allemaal kanaaltjes die haaks op elkaar staan dus waar je mechanisch niet zomaar bij komt..
Hele ding weken in dasty?

Ook zal ik de gaskabel meer vrije slag geven en controleren op goed/volledig terugkomen..
 
Hele ding weken in dasty?
Ik zou denk ik Kerosine nemen. Ook bekend als dat spul dat ze verkopen als geurarme brandstof voor petroleumkacheltjes (zibro). Dasty en aluminium gaat na verloop van tijd corroderen. Tot nu toe krijg ik daar altijd alles mee schoon. (commerciële carburateurreinigers bestaan ook grotendeels uit kerosine, dus heel toevallig is dat niet)
 
Laatst bewerkt:
Met Dasty zou ik voorzichtig zijn. Het spul schijnt nogal agressief te reageren op o.a. aluminium.
 
Er zijn diverse YT vids waar ze de kanalen doorsteken meteen draadje uit vb. een gaskabel en dan perslucht er op zetten.. Goed, ik zal eens kijken, kan 'm ook eerst in de diesel laten badderen..
Iedereen dank voor het meedenken! :}
 
Wel, een poging op het stationair gedeelte (speciale spray + perslucht) maakt niets uit. de motor start en loopt goed maar stationair niet af te regelen.
Opnieuw met remreiniger op valse lucht getest. Verdacht alsnog de vervroeging.. of/en de amal.
Zo'n simpel motortje en ik krijg 't niet voor elkaar..
Geeft me wel te denken..
 
Ik heb het zelfde gezeik gehad met een triumph T150.... dagen aan het kloten geweest, en toch maar een flitslamp (voor ontsteking) gekocht en jawelhoor, de ontsteking stond verkeerd....
 
Wel, een poging op het stationair gedeelte (speciale spray + perslucht) maakt niets uit. de motor start en loopt goed maar stationair niet af te regelen.
Opnieuw met remreiniger op valse lucht getest. Verdacht alsnog de vervroeging.. of/en de amal.
Zo'n simpel motortje en ik krijg 't niet voor elkaar..
Geeft me wel te denken..
Probeer eens de Nejra-analyse-truc (oftewel: laat er een Onconventionele-maar-werkzame-benadering op los ):
Zet als test de ontsteking eens wat te laat tov merktekens en probeer het dan nog eens. Gaat de carburatie afstellen dan beter dan loopt hij waarschijnlijk bovenin beroerd (want daar ontsteekt hij dan te laat), maar dan weet je dat je het in de vervroeger moet zoeken.
Maakt het geen verschil dan moet je in de carburateur wezen.
 
Ik heb het zelfde gezeik gehad met een triumph T150.... dagen aan het kloten geweest, en toch maar een flitslamp (voor ontsteking) gekocht en jawelhoor, de ontsteking stond verkeerd....
Hoe/wat stond hij dan verkeerd? zowelte vroeg als laat kan zulke dingen niet geven?
 
Probeer eens de Nejra-analyse-truc (oftewel: laat er een Onconventionele-maar-werkzame-benadering op los ):
Zet als test de ontsteking eens wat te laat tov merktekens en probeer het dan nog eens. Gaat de carburatie afstellen dan beter dan loopt hij waarschijnlijk bovenin beroerd (want daar ontsteekt hij dan te laat), maar dan weet je dat je het in de vervroeger moet zoeken.
Maakt het geen verschil dan moet je in de carburateur wezen.
Deze motor heeft geen merktekens, die moet je zelf smurfen met bdp zoekertje maar heb wel een ander idee..
Ik blokkeer/bind vast het vervroegermechanisme en kijk dan wat hij doet.
Maar niet vandaag.. simpele dingen kosten te veel moeite.. vind het wel wat voor later..

Maar van te late ontsteking , of vroeg, gaat hj niet zo onrgeelmatig lopen.. als het tijdstip steeds verstelt misschien..
Ik heb een BSA gehad met handmatige vervroeging maar daarmee kreeg je stationair niet zulke verschillen als de enfield nu doet.

Wat dat betreft kijk ik schuin naar die amal..
 
Deze motor heeft geen merktekens, die moet je zelf smurfen met bdp zoekertje maar heb wel een ander idee..
Ik blokkeer/bind vast het vervroegermechanisme en kijk dan wat hij doet.
Maar niet vandaag.. simpele dingen kosten te veel moeite.. vind het wel wat voor later..

Maar van te late ontsteking , of vroeg, gaat hj niet zo onrgeelmatig lopen.. als het tijdstip steeds verstelt misschien..
Ik heb een BSA gehad met handmatige vervroeging maar daarmee kreeg je stationair niet zulke verschillen als de enfield nu doet.

Wat dat betreft kijk ik schuin naar die amal..
Onregelmatig betekent meestal nets anders dan dat mengsel sommige slagen niet of op het verkeerde moment ontbrandt.
Binnen bepaalde tolleranties kun je de effecten van te vroeg ontsteken "verdoezelen" door je mengsel trager te laten ontbranden, maar daarmee wordt het geheel afhankelijk van de temperatuur van de motor (als de verbrandingsruimte opwarmt ontsteekt het alsnog vlotter dan je had ingesteld (jagen) en/of hij slaat juist soms een slag over omdat het mengsel juist even helemaal niet brandbaar meer is, of ontsteekt soms toch snel en remt je zuiger weer af. Het resultaat is hoe dan ook geen stabiele loop.

Daarnaast geldt: Hoe hoger de compressie, hoe kritischer een motor wordt op een te vroeg ontstekingstijdstip.
 
Klopt, maar hij slaat geen slag over.. het gedraagt zich erg als valse lucht.
dit ding draait amper toeren en heeft erg lage C.V.
Als ik me verveel kan ik het voornoemde proberen, maar moet zowieso wachten op topham die 10 augustus weer open gaat voor het inlaatrubbert wat ik nodig heb voor de carb die er zowieso op komt..
 
Deze motor heeft geen merktekens, die moet je zelf smurfen met bdp zoekertje maar heb wel een ander idee..
Ik blokkeer/bind vast het vervroegermechanisme en kijk dan wat hij doet.
Maar niet vandaag.. simpele dingen kosten te veel moeite.. vind het wel wat voor later..

Maar van te late ontsteking , of vroeg, gaat hj niet zo onrgeelmatig lopen.. als het tijdstip steeds verstelt misschien..
Ik heb een BSA gehad met handmatige vervroeging maar daarmee kreeg je stationair niet zulke verschillen als de enfield nu doet.

Wat dat betreft kijk ik schuin naar die amal..
Even uit mijn hoofd, ik dacht dat deze te laat stond, op toeren ging het goed maar onderin liep hij echt voor geen meter, elke keer stationair niet af te stellen, eerst veel te snel dan veel te langzaam enz.

Voor Matchless/ajs is het meestal 1/2 inch voor BDP volledig vervroegd (!!!!)
 
Terug
Bovenaan Onderaan