Bullet erbij..

sammie

MF veteraan
10 nov 2003
31.004
8.190
Assen
Gisteren samen met Mous net onder Eindhoven gereden om deze enfield te bezichtigen- en uiteindelijk kopen.
De eigenaar had 'm op een veiling gekocht maar hij had gedacht dat er een schijfrem op zou zitten en links zou schakelen, daarom wilde hij er van af..
Het blijkt een inlands model te zijn (Er zat ook een enkel-oplopende voorrem onder die ook nbog eens zo was afgesteld dat het helemaal niet remde, geen bezwaar volgens de eigenaar, de achterrem werkte immer goed?)
De eigenaar ervoor heeft z'n best gedaan de jaren '50 look te verkrijgen; Er zijn dingen niet-origineel en er zit een heuze amal carburatuer op ipv de Micarb (niet dat ik zo'n fan ben van amal maar goed.
1594544482647.png

Na een zeer korte proefrit (even kijken of alles werkt) tot koop over gegaan.. Thuis gekomen meteen een dubbel oplopende rem er op gezet en afgesteld (afstellen van dezer rem kan op 2 manieren, gek genoeg werkt 1 van beide methodes bij deze motor niet?)
Gisteravond een ritje gemaakt en het blok loopt helemaal niet verkeerd.
Wel is er even een dood gat tussen stationair en als je het gas opendoet.. Dit heb ik nog niet eerder meegemaakt. Stationair lopen doet hij ook niet niet zuiver (kan ook oorzaak hebben in een bekend euvel van deze motoren m.b.t. de ontsteking) en thuis gekomen merkte ik dat de benzineregelschroef van de amal te dicht stond (oorzaak dip tussen stationair en gas?
1594544716606.png

Goed, wat nu met dit ding te doen?Ik zocht eigenlijk een 2de enfield voor evt inbouw van een watergekoeld twin dieselblokje of een briggs & stratton v twin 16 pk
Het blok ziet er onversleuteld uit en er zijn diverse aanwijzingen dat de motor niet veel heeft gelopen.
Ik denk er over om 'm -eerst- zo te houden.
1594544844582.png

Mijn grote dank gaat uit naar Mous die met auto en aanhanger het tyfusend heen en weer heeft gereden.
@mous geef maar een gil als je hulp nodig hebt met je ural en/of banden omleggen!
 
Net nog even met de rem bezig geweest (enfield remmen zijn raar, mijn diesel remt nu eigenlijk best redelijk?) en even gestart.. dit gaat nog niet vlot (normaal moeten ze met 1 trap lopen) en stationair is nog onstabiel.
Ik heb op een Engels enfield forum info gevraagd om iemand me een sproeierbezetting kan aanraden met deze set-up. (lange originele demper, amal carb en getoond luchtfilter)
De vorige eigenaar heeft er wat mee wezen prutten maar leek me niet erg technisch..
Hij klaagde over een gebroken kickstarterpal en gaat vervolgens met z'n volle gewicht op de kickstarter staan..
(hey het ding heeft een deco-klep!)
 
Zo, de vorige eigenaar klaagde dat de 240 hoofdsproeier veel te groot is, er zit nu een 160 in.
Toch lijkt 240-250 wel wat 'men' in deze carbs op deze motoren zet..
De grote demper smoort natuurlijk wel erg.. misschien eens kijken of ik dat anders ga doen, doch bougie op kleur nar een flinke rit in 4 is misschien ook een idee (damn, ik rijd de laatste jaren vooral 2 takt en diesel.. ben beetje het how-to- 4 takt afstellen wat afgeleerd/vergeten?)

@ ericmoto, Houd MP in de gaten, de prijzen lijken zo om de 2000-2500 te liggen. (Ik weet toevallig dat JVmotors er 1 heeft staan, zeg maar dat je't weet van die ene met z'n enfield diesel)
Onderdelen zijn goedkoop en makkelijk te krijgen, upgrades, non-india spul is wat duurder en hierin kan je 't zo gek maken als je zelf wil.
 
Mooie Enfield @sammie ! Wat een grote carburateur die Amal 928 zit ook op mijn A65T , misschien heb je hier wat aan.
Bore : 28mm / Main Jet : 230 / Pilot Jet : 622-107 / Throttle Valve : 3.5 / Needle Position : 1 / Needle Jet : .106
Succes ermee.
 
Mooie Enfield @sammie ! Wat een grote carburateur die Amal 928 zit ook op mijn A65T , misschien heb je hier wat aan.
Bore : 28mm / Main Jet : 230 / Pilot Jet : 622-107 / Throttle Valve : 3.5 / Needle Position : 1 / Needle Jet : .106
Succes ermee.
Voor welke motor en set-up zijn deze data?
 
Deze daten zijn voor een 2-cyl.BSA A65 Tunderbolt 650cc.
Daar zal ik in dit geval niet veel aan hebben.. ;)
Intussen ook aan net zoeken voor andere banden.. naast mitas h 01 h 02 en heidenau k44/k34 lijkt er niet zoveel keus te zijn
Op de diesel wil ik straks wel moderne goed-grippende banden.. op dit ding- vooreerst- een retro grof profiel.. (laat het ding eerst maar goed lopen en leuk doen)
 
Daar zal ik in dit geval niet veel aan hebben.. ;)
Intussen ook aan net zoeken voor andere banden.. naast mitas h 01 h 02 en heidenau k44/k34 lijkt er niet zoveel keus te zijn
Op de diesel wil ik straks wel moderne goed-grippende banden.. op dit ding- vooreerst- een retro grof profiel.. (laat het ding eerst maar goed lopen en leuk doen)
Moderne AM 26 AVON,s zijn ook goed voor op de Enfield,of wat ook kann is Heidenau K34 front en K36 rear.
 
Op mijn AJS heb ik een Amal 932/300 zitten met een 220 sproeier en dat loopt goed
(500cc)

PS Schitterende fiets sammie!!
 
Dank.. ik zal nog eens kijken wat er echt in zit.. de uitlaatdemper zal de zooi flink beknellen, ik kan eens een ritjhe doen en de choke bijtrekken, kijken wat hij dan doet..
Damn eigenlijk helemaal geen zin in carbafstel en zoekgeprut.. ook omdat ik geen bakken sproeiers heb liggen..
(Ik hoop dat ik op een enfield forum tips krijg over deze set-up en /of een andere demper..
Ik vrees dat de aankoopprijs t/m goed rijdend wel een verschil gaan zijn maar goed, dat heb je met dit soort barrels..
Ik heb begrepen dat die avon am26 niet zo best scoren op nat wegdek.. Misschien eerst een setje mitasjes er onder totdat ik de rest voor elkaar heb..
 
Ik heb wel zo'n opboorsetje maar... hoe kwam je er ook al weer achter bij een 4 takt waar het heen moet.. ben het - nu- echt even kwijt..
Goed knallen en smoren snap ik wel maar het grote gebied er tussen?
Damn, misschien eerst slapen..
 
Gemakkelijkste optie is gewoon rijden in de hoogste versnelling (eerst half gas) en vol gas geven. Gaat hij sputteren en slecht lopen, en je trekt de choke erbij gaat hij beter lopen te arm, geen effect te rijk.
 
Gemakkelijkste optie is gewoon rijden in de hoogste versnelling (eerst half gas) en vol gas geven. Gaat hij sputteren en slecht lopen, en je trekt de choke erbij gaat hij beter lopen te arm, geen effect te rijk.
Ik weet nog niet eens of het een benzine-choke of lucht-choke is.. later op gemak uitpluizen..
 
Je knijpt de lucht ,dus rijker (al even opgezocht, en ergens tussen de 200 en 240 main jet zou goed moeten zijn)
 
Ik heb wel zo'n opboorsetje maar... hoe kwam je er ook al weer achter bij een 4 takt waar het heen moet.. ben het - nu- echt even kwijt..
Goed knallen en smoren snap ik wel maar het grote gebied er tussen?
Damn, misschien eerst slapen..
vlot gas geven onder belasting. Stotterend oppakken + rook = te rijk, Inhouden/stilvallen = te arm. er tussen in zit een gebied dat "ongeveer goed" is. daar binnen kun je optimaliseren op bouwgiekleur, geluid en temperatuur.
 
Laatst bewerkt:
Yup dat herinner ik me ook; gas vlug open en 'bhooh' is te arm, zwaar lopen te rijk..
ivm mogelijk olieverbruik vraag ik me af hoe representatief de bougiekleur is.
Eerst maar sproeiers zie te vinden, denk 180, 200 en evt 220.. Beste is 'top down' proberen.
Als de choke een luchtknijper is zal hij niet perse harder gaan lopen als je'm bijtrekt..
 
Terug
Bovenaan Onderaan