Bullet erbij..

Welke maat moet je hebben? Dan stuur ik je er 2 op. Heb je de rest van het benodigde gereedschap om een helicoil te zetten wel?
 
Ik heb een plaatje gemaakt; De boor die erbij zit is 8,3mm.
Helicoillengte.. ze schijnen er van 16mm te zijn?
(Vind nog steeds spannend als in; blijft het wel zitten?)
1628005694463.png
 
dat blijft echt wel zitten , schroefdraad moet volgens mij 3 windingen hebben om dezelfde sterkte te hebben als 100 windingen (is mij verteld door mijn leraar op school)
 
Hoi.

Als je die 16 mm monteert, en ook boutjes lang genoeg om die 16 mm te pakken, komt dat spul echt niet los.

En het is maar een inlaatflens, originele boutjes zijn M6, of zoiets, toch?
Of is dit 1/4", 6,3 mm?
Dan is 10-12 Nm mooi zat.

Groeten, Paul.
 
Ori-draad, waarvoor ik dus op inbussen wacht, is die 26 TPI draad, en dat is 7,87mm of zo iets...
Dank voor het geruststellen allemaal.. :}
 
Dat komt echt niet los, ook niet met de afgebeelde maat. Ik zal even kijken of ik nog 16mm lang heb liggen. Hou er rekening mee dat je een gat moet kunnen boren van 18 diep, ze worden wat langer als je de helicoil in het draadgat monteert.
 
Je kunt natuurlijk de klok erop gelijk zetten zodra je de boor erin steekt dat de postbode komt _O-
 
dat blijft echt wel zitten , schroefdraad moet volgens mij 3 windingen hebben om dezelfde sterkte te hebben als 100 windingen (is mij verteld door mijn leraar op school)
Die leraar heeft helemaal gelijk. Als je een helicoil goed monteert is het veel sterker dan gewoon draad in aluminium. Heel veel sterker.
Ik hou altijd 5 windingen als richtlijn aan. Ik ben soms wat lomp in belasting van onderdelen heb ik gemerkt..
 
Op het werk gebruiken wij alu blokken met stalen snijbouten (M16) deze bouten zitten in helicoils.
Bij het aandraaien snijden de 12 bouten in de stalen geleiders, dit gebeurt met 110Nm en dan kan er een gewicht van 7500Kg aan hangen (gecertificeerd).
 
Die leraar heeft helemaal gelijk. Als je een helicoil goed monteert is het veel sterker dan gewoon draad in aluminium. Heel veel sterker.
Ik hou altijd 5 windingen als richtlijn aan. Ik ben soms wat lomp in belasting van onderdelen heb ik gemerkt..
Maar maar.. die helicoil zit met zijn eigen draad in hetzelfde aluminium? Hoe kan het dan sterk zijn dan een gewone bout die - over meer lengte- in hetzelfde materiaal grip heeft?
 
Okay.. doch de iets grotere diameter weegt niet tegen 4 maal zo korte lengte?
Het slijtagegedeelte van het alu snap ik..
 
Ik zat voor mijn gevoel scheef op de diesel.. blijkt dat de - nog niet heel oude- veren van het zadel aan 1 zijde een paar gesprongen waren (alweer)
Maar eens op zoek naar passende veren van betere kwaliteit (Zoektocht heb ik eerder gedaan.. doch) Voor nu oplappen met zooi die ik nog heb liggen..
Een set van deze veren zijn niet goedkoop, ik vind het best prut dat ze zo prut zijn..
1628072082490.png



De locale ijzerwarenboer is dus dicht, ik kan eens proberen of ik bij de groothandel 16mm helicoils kan scoren?
 
Sammie, het enige dat die helicoils moeten dragen is toch de carburateur? Dat kun je nog aan 1 m5 boutje ophangen. Ik zou me echt niet te druk maken, niet focussen op die 16mm, niet meer nadenken over recht boren in alu en koppen demonteren maar gewoon rustig aan de gang gaan.
Met een 8mm boor in de accu schroeftol heel rustig boren, de boor volgt zelf het gat, het gaat echt niet scheef. Alu is heel zacht, je zult meer moeite moeten doen om de boor niet te veel te laten happen dan dat hij scheef gaat.
Daarna met de helicoil boor aan de gang, zelfde verhaal.
Daarna op het gemakje met de helicoil tap.
Daarna helicoil veertje plaatsen en klaar.
Je hoeft er geen motorfiets aan op te hoeven tillen, het houdt alleen een spuitstukje en een carburateur vast.
Echt, je maakt het jezelf te moeilijk.
 
Wellicht heb je gelijk en 'doe ik het weer'.. en ja, aan die 2 maal 6mm in Indiaas aluminium komt het spruitstuk met een pakking er tussen en dat mag geen valse lucht trekken, dus moet wel 'vast'..
Dat zit een beetje in hoofd..
 
..Dinges is dat ik de kwaliteit van het alu niet zo geweldig vind, plus dat ik te strak aandraai?
 
Maar maar.. die helicoil zit met zijn eigen draad in hetzelfde aluminium? Hoe kan het dan sterk zijn dan een gewone bout die - over meer lengte- in hetzelfde materiaal grip heeft?

De diameter is groter, meer oppervlakte dus minder druk, schroefdraad die statisch belast wordt IPV dynamisch.
Gedeeltelijk/grotendeels mee eens. De helicoil wordt naast bovenstaande door de bout ook naar buiten geperst en "klemt" daarmee ook in het omringende materiaal in plaats van dat hij alleen houvast heeft op het contactvlak van de schroefdraad (zoals een bout).
 
Denk dat jullie gelijk hebben..
Eh, het zit in mij maar ter verdediging; is ook wat dingen aan de hand op een totaal ander gebied waardoor ik extremer ben hier in...
 
Terug
Bovenaan Onderaan