Bullet erbij..

duss jullie zeggen, geen kwalitatief verschil?
Het verschil zit meestal in de afwerking, dus de goedkopere zullen wat sneller roesten (goedkoper staal en chrome) en de verf wat sneller afbladderen. De afdichtingen van de dure zijn meestal van iets betere kwaliteit dus zullen wat minder snel gaan lekken/zweten. De afwerking is ook wat beter, dus minder braampjes en slijpsporen wat weer minder kans is op vroegtijdige lekkage.
Ik heb zelf onder mijn Suzuki een setje van Hyperpro gezet, omdat ik deze standaard te veel vond stuiteren. Ja ik ben een Duc met ohlins (volledig overhaald) gewend, dus dan is een standaard setje veren gewoon niet prettig sturen (ging trouwens over een GSX-s1000)
 
Okay mensen dank voor de info.. dus werkelijk verschil in rijgedrag begrijp ik..
 
Dit is typisch zo iets voor de leek 'een schokbreker is een schokbreker, hij moet veren'.
Ik kan me ook voorstellen dat 't op een barrel als een enfield niet veel uitmaakt. doch heb ca. een jaar geleden de diesel voorzien van nwe Endurance schokkers (van de Duitse dealer) en damn wat een verschil? Maar de oude Taiwan dempers waren ook - achteraf gezien- wel erg gaar. Doch daar wen je gradueel aan en je merkt het pas na vervanging?
 
Precies, en ik denk dat heel veel mensen (..) niet precies weten waarom/wat het precies inhoudt..

Anyway, zowaar de oude dempers over MP verkocht?
 
Veerpoten bestaan uit twee delen. De schokbreker (veer) en schokdemper (telescoop). Bij een kuil oid veert de veer in en breekt dus de schok. Zou er echter alleen een veer zijn dan deint de veer nog kilometers door (wel eens in zo'n oude amerikaanse sloep gereden? Dan weet je wat ik bedoel). Dat deinen wordt afgeremd door de demper. Dat is de telescoop.

Voor het beste weggedrag zijn veer en demper goed op elkaar afgestemd. Daar is onderzoek voor nodig en dat kost geld. Dat zie in de prijs terug.
Voor extra opties zoals instelbare demping zijn meer onderdelen en assemblage nodig. Kost ook geld.
Voor een lange levensduur zijn betere materialen en afwerking een must. Kost ook geld.
En dan hebben we nog de bullshit als marketing, aandeelhouders, managers etc. etc. etc. Ook niet goedkoop.

Dat maakt het verschil tussen een dure en een goedkope demper. Welke goed genoeg is is een persoonlijke kwestie. Pak hem beet Jorge Lorenzo zal heel andere eisen stellen aan een veerpoot dan de gemiddelde woonwerker.
 
Zo, testrondje gedaan met de BB.. is wel nat/vies weer..
Er zit nwe remmerij op en nwe dempers achter.. eerste keer voorzichtig remmen want als ze 'happen' damn.. Als je heel zachtjes remt hoor en voel je dat de trommel niet 100% rond is (wat me wel wat verbaasd na het verhaal van de uitdraaimeneer) maar als je harder remt- wat hij nu al best prima doet- merk je niets van onrondheid.

De versnellingsbak wilde nog wel eens 'te kort' schakelen van 4 naar 3 terug, dit heb ik bij proberen te stellen en het lijkt (1 twijfelmomentje) nu over...

De nieuwe Hagons zijn absoluut een verbetering. 'alles' voelt nu beter. Ondanks dat ze de 'voorgeschreven' lengte hebben, zijn ze 15mm langer dan de vorige. Dit zorgt ervoor dat ik op het zadel door de gladde textielbroek naar voren glijd.. Hier moet ik nog wat op smurfen..

Kortom een geslaagde proefrit.. Ben blij dat de V-bak goed op het bijstellen reageerde (is anders zo'n gedoe als...) en dat komt misschien ook door het eerdere gedoe/ervaring die ik er mee heb opgedaan.
 
Wat wel een curieus verschijnsel is dat na het kettingspannen (wat bij dit ding vaak moet gebeuren, is kutketting, wil er een betere op zoals ik op de diesel ook heb) dat de achterrem- ondanks centreren- een tijdje gewoon lui is?
 
Wat wel een curieus verschijnsel is dat na het kettingspannen (wat bij dit ding vaak moet gebeuren, is kutketting, wil er een betere op zoals ik op de diesel ook heb) dat de achterrem- ondanks centreren- een tijdje gewoon lui is?
Wat versta je onder lui? Ik heb nooit verandering in remgedrag gemerkt na het spannen. Heb je het zelf ook niet eerder meegemaakt?
 
Zo, vandaag een Duitser 'aftermarket' achterremankerplaat wisselen voor de gammele originele van de BB.
Intussen druk bezig (al een aantal maanden) een bizar probleem op te lossen met Vetera oldtimerverzekeringen.. Overweeg zeer sterk m'n barrels ergens anders onder verzekering te brengen want.. fuck...
 
Zow, testrit maken met de Sommer-ankerplaat Het voelt bij inbouwen al als veel 'formfester'. maar geen zwevende 'zelf-centrerende'' remsleutel (Waar het geheel trouwens ook niet steviger van wordt..)

Morgen maar eens met touwtjes kijken of het achterwiel wel - min of meer- in lijn staat. Die halve-maantjes ketspandingen komen me niet echt betrouwbaar over..
 
Goed, vraagdingetje; door de 315mm Hagons (std lengte voor de bullet?) staat het zweefzadel meer voorover wat toch pijn aan stuitje geeft.
Ik heb aan de bovenzijd ebij het zadel 1 wikkeling 'erboven'weten te smokkelen maar helpt niet echt.. De onderzijde van de 2 veren is 'recht'
zo ongeveer als op deze afbeelding.,
groot-bobber-oldtimer-lycette-zadel.jpg

Zou het- door mij :$ mogelijk zijn de onderzijde af te korten en nwe ogen de fröbelen? Liefst dat ze gelijke lengte krijgen?
 
Okay.. we hadden 't over ankerplaten..

achtremapla.jpg


Dit is er 1.. Note de 'geniale' oplossing van de zwevende bus voor de remsleutel met het idee dat hij zichzelf centreert. In theorie een prima lapmiddel als je er van uit gaat dat alles toch scheef/te ruim is.. Maar.. soms kan de achterrem ook keihard terugklappen.. en heb wel eens een gebroken remschoen meegemaakt.. toeval?
1676212946428.jpeg

Zie de verschillen..
1676212983884.jpeg


En nu de veel dikker en massiever aanvoelende Duitse versie (Deze man heeft meer heel prima aftermarket-onderdelen).
De passing voor de as klopt gewoon en de remsleutel is niet alle kanten (ook diagonaal) op te bewegen... Grosses Unterscheid!
1676213201421.jpeg

1676213233085.jpeg

1676213259527.jpeg

Bij het inbouwen wordt duidelijk dat de dikke vulring die origineel tussen de ankerplaat en de achterbrug zit, komt te vervallen, want het nwe ding is precies die dikte dikker.. overal.. Ik ga het steeds leuker vinden.*O*

Na inbouw van het wiel... yup die ketspandingen, ga morgen wel-opnieuw- nakijken.. Timmermansoog zegt is nu wel - min of meer- okay.. en met een enfield moet je misschien ook niet meer wensen.

De rem afstellen voelde al anders.. minder vaag/sponzig.. directer aangrijpen (bonk..) en moest de veer naar de remlichtschakelaar (pff al die electra🤪) 1/3de inkorten om werkt te dingesen..

Goed, testrit, straat uit.. ja er is respons maar het, schoenen moeten nog 'zetten' en de trommel (Enfield is achtertandwiel/trommel in 1) is ook niet altijd maatvast?

Goed, Dörp uut, gaas op die lollie.. blaffende honden, paniekerige paarden, bij iedere keer remmen ook achterrem bijpakken uit gewoonte om het remlicht en hey..
Fuckski..
Remt best goed? Nu al? wist nieh dattet kon achter?

Als (..) ik de diesel nog goed krijg ga ik daar ook zo'n ding op zetten, hoewel die ankerplaat redelijk is. De kwaliteit van - dit soort- onderdelen kan serieus enorm verschillen..
De inland versie als bizarre prut, erna als vb de Voorrem ankerplaten die voor de NL-markt werden geleverd en de totaal andere/sterkere voorrem ankerplaten die voor de Duitse markt geleverd werden??

Kost ook wat meer, maar absoluut geld waard (28 euro vs 90 euro zeg maar)

Damn, voelt wel wat eng om zoveel te investeren (vering voor/achter, remmerij voor met alles erbij, nu achter, blok/bak) dus hopen dat de rest zich goed houdt.. vorkkeeringen zijn onderweg want zweet wat maar.. jemig.. is nu wel erg leuk ding aan het worden?
 
Terug
Bovenaan Onderaan